Sjøtummel Svart 1.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2006 (redigert) Båtfareren skrev: Hvor mye koster det å "holde" en båt i en sesong .Ser bort fra drivstoffutgifter.Hvor lang er en meter strikk? Prisen for båthold er et godt diskusjonstema, men det er stor variasjon mellom forskjellige båttyper og -størrelser, og hvor i verden båten skal ligge. Dersom båten er en av de rimeligere turseilerne og du ønsker havneplass i ett av Europas pressområder så kan bare havneleie komme opp i 10 prosent av nyverdi. Ser du bort fra drivstoffutgifter for en motorbåt så ønsker du kanskje å se bort fra vedlikehold av riggen for en seilbåt, eller i det minste slitasje på seil og skjøter? For å få en meningsfull diskusjon er det antagelig nødvendig å sette opp et budsjett hvor du fører opp utstyr og nødvendige tjenester. Noen utgifter er faste og må/bør betales uansett om du bruker båten eller ikke. Et eksempel er forsikring og konsesjonsavgift på VHF. Andre utgifter avhenger av hvor mye (og hvor hardt) du bruker båten. Noen utgifter er ganske usikre fordi utstyr går i stykker dels på grunn av uhell og dels på grunn av slitasje. Hvor lenge varer forskjellig elektronikk og skjermer? Hvor lenge varer et storseil? Hvor store vedlikeholdsutgifter du har avhenger selvsagt også av hvor mye arbeid du gjør selv. Hvor mye kommer du til å bruke på nytt utstyr hvert år? Når du setter opp et budsjett kan du lettere vurdere om noe kan kjøpes billigere eller gjøres på en annen måte. For en del av oss er fasiten uansett at båten koster akkurat så mye penger vi kan betale, og gjør vi en ting billigere så bruker vi selvsagt pengene vi sparer på noe annet til båten. Redigert 1.Mars.2006 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marna Svart 1.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2006 (redigert) Bitteliten skrev: HVa er WA-faktor? Også kalt WAF: Wife acceptance factor mvh M. Redigert 1.Mars.2006 av Marna (see edit history) Sitér dette innlegget Marna Link to post
giver Svart 1.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2006 Hei Jeg må bare gjenta min gamle tese: DU VET IKKE HVA NOEN TING KOSTER FØR DU HAR KVITTET DEG MED DET IGJEN. Det være seg båt, bil, sko eller husvære. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Marna Svart 1.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2006 giver skrev: Hei Jeg må bare gjenta min gamle tese: DU VET IKKE HVA NOEN TING KOSTER FØR DU HAR KVITTET DEG MED DET IGJEN. Det være seg båt, bil, sko eller husvære. mvh giver Sko??? mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
Herman Svart 1.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2006 Marna skrev: Sko??? mvh M. Det koster jo noen kroner i skokrem og nye lisser... Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Sjøtummel Svart 1.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2006 giver skrev: DU VET IKKE HVA NOEN TING KOSTER FØR DU HAR KVITTET DEG MED DET IGJEN.Nå vel, her var vel temaet årlige drifts- og vedlikeholdsutgifter. Det er en litt annen diskusjon enn sluttregnskapet når båten en gang blir solgt, stjålet eller av en eller grunn blir forhenværende. Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 1.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2006 Sjøtummel skrev: Nå vel, her var vel temaet årlige drifts- og vedlikeholdsutgifter. Det er en litt annen diskusjon enn sluttregnskapet når båten en gang blir solgt, stjålet eller av en eller grunn blir forhenværende. HeiJavel, men hva skal egentlig årlige driftsutgifter salderes opp mot? Trivsel, rekreasjon, sosialt samvær med likesinnede, eller rett og slett genuin intersesse for sin hobby. Eller rent økonomisk parametere? Mulig jeg tar feil men, jeg tror det er et mindretall som kan gjøre sluttstatus årlig. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 1.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2006 giver skrev: Hei Javel, men hva skal egentlig årlige driftsutgifter salderes opp mot? Trivsel, rekreasjon, sosialt samvær med likesinnede, eller rett og slett genuin intersesse for sin hobby. Jeg synes det er ganske tankevekkende å registrere at det ikke er enkle budsjettoversikter over forbruk knyttet til å glede seg med båt. I båthavna er det endel pensjonister som klarer seg med - etter min målestokk - ganske marginale årlige kostnader til båt. Jeg tror båtgleden de har er minst like stor som min, selv om mine årlige kostnader trolig ville dekke innkjøp av brukbar snekke. Når jeg ser på bilder av turene og blar i loggboka føler jeg likevel ikke anger ved de brukte båtpenger. Jeg tenker nok heller på pensjonisten på sykehjemmet som angret på alle de båtturene han hadde unnlatt å ta den gang han hadde helse til det... Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 1.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2006 Sjøtummel skrev: Nå vel, her var vel temaet årlige drifts- og vedlikeholdsutgifter. Det er en litt annen diskusjon enn sluttregnskapet når båten en gang blir solgt, stjålet eller av en eller grunn blir forhenværende. Jeg opplever "sluttregnskap" ved båtbruk som noe mere forutsigbart enn feks bilhold. I og med båters lange levetid og relativt stabile pris er det mulig å treffe sånn passe greit i forhold til hva den kan innbringe ved fremtidig salg. (Om båten ikke er ny, og vedlikeholdsbudskjettet såpass rommelig at båten ikke forfaller vel å merke) å beregne et rommelig driftsbudskjett er vel på den annen side ikke helt lett. Man bør vel anslå enkelte komponenters (les motor, seil osv) levetid, og ha nedskrivning av disse som en del av regnestykket. Kanhende en interessant øvelse, men det går en grense ved å dele summen av dette på antall bruksdager. Som aktivt medlem i "Norsk haveseilerforening" må jeg trekke fram at båten absolutt har bruksverdi den tid den ikke fysisk anvendes. Det er ikke tall på alle de dagdrømmte seilasene jeg har hatt med min haveforankrede båt Regnes disse med blir det billig morro! Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet2 Svart 1.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2006 Om en ser bort fra hva jeg kunne gjort med de pengene jeg kjøpte båten og diverse utstyr for er ikke mitt båthold dyrt. Bruker mye mindre penger på båten enn på bil nr. 2, som jeg også regner som litt luksus. Kostnader ellers på selve båten begrenser seg til bunnstoff, impregnering og poleringsremedier. Kostnader på motor er rimelig forutsigelige: Service hvert 3. år. Andre problemer dekkes stort sett av kjøpsloven Da står en igjen med variable kostnader som er direkte knyttet til hvor mye en bruker båten (bensin og olje) Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 1.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2006 tj skrev: Om en ser bort fra hva jeg kunne gjort med de pengene jeg kjøpte båten og diverse utstyr for er ikke mitt båthold dyrt. Bruker mye mindre penger på båten enn på bil nr. 2, som jeg også regner som litt luksus. Kostnader ellers på selve båten begrenser seg til bunnstoff, impregnering og poleringsremedier. Kostnader på motor er rimelig forutsigelige: Service hvert 3. år. Andre problemer dekkes stort sett av kjøpsloven Da står en igjen med variable kostnader som er direkte knyttet til hvor mye en bruker båten (bensin og olje) Håper du har forsikring og båtplass til båten din... Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet2 Svart 1.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2006 Det glemte jeg i farten ja... men fortsatt ikke dyrt Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 1.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2006 giver skrev: Javel, men hva skal egentlig årlige driftsutgifter salderes opp mot?Det er enkelt: Lommeboka (evt bankkonto eller lignende) Det er ikke snakk om å saldere noe mot livslykke eller båtglede, og jeg tror ikke det dreier seg om å gjøre opp en årlig økonomisk status. Det er rett og slett snakk om en praktisk regneøvelse som gir en pekepinn om hvor mye det kanskje vil koste å "holde" en båt et år (eller en sesong). De av oss som ønsker en viss økonomisk oversikt har sikkert forskjellige grunner til det. Andre klarer seg fint uten denne oversikten og behøver ikke å delta i diskusjonen om de ikke har lyst. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 2.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2006 (redigert) Jeg velger å regne på båtkostnadene opp mot en vanlig families FERIEBUDSJETT. Jo oftere man bruker båten jo BILLIGERE blir det. Enkelte familieturer kan man nesten TJENE på. Sammenlign gjerne en 2 ukers tur til f.eks. Sverige. Du har jo HOTELLROMMET med deg. Sånne tanker gjør ihverfall meg lykkelig. Redigert 2.Mars.2006 av alfa1 (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Verrie Svart 2.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2006 alfa1 skrev: Sammenlign gjerne en 2 ukers tur til f.eks. Sverige. Du har jo HOTELLROMMET med deg. Vi har gjort det. Med 5 barn ble det to hotellrom hvert sted. Intet sted hadde store nok hytter, eller 2 hytter for utleie på samme sted. Dermed ble løsning 2 hotellrom.... Dyreste ferie som finnes. Når det gjelder båtkostnader, så er båt så mye rekreasjon, trivsel, samlingspunkt at kostnader forbundet med båtholdet vil aldri bli fulgt med på her. Aldri i livet. Og ikke minst, vi har utrolig rimelige ferier, fremfor som ovenfornevnt å leie 2 stk hotellrom overralt..... Vi har ei hytte også. Denne koster oss minimalt per år, men føler denne allikevel "dyr" i den grad det er "død kapital". Så lenge vi har båt, har vi nemlig ikke tid til å bruke hytta så mye......... Jeg antar at vi har det som de aller fleste. Vi har en sum inntekter per år. Opså har vi en sum utgifter per år. Disse to beløpene pleier å være identiske. Noe mere budsjett trenger ikke vi Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 2.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2006 (redigert) På min Dorry vil jeg tro at drift og vedlikehold er nå fra år 2 på ca. 10 000,- Det er 5000,- i opplag og båtplass, 1000,- i produkter og 4000,- i diesel. Da bruker jeg båten mye i sesongen. Dette er etter fjoråret hvor jeg brukte endel tusen på full oppussing - etter dette er det enkelt vedlikehold, men med noe større produktkost hvert 3-4. år vil jeg tro. Liten motor er morsom å kjøre for lommeboken. Red.: Glemte forsikring på hele tusenlappen. Redigert 2.Mars.2006 av vikers (see edit history) Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
giver Svart 2.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2006 Sjøtummel skrev: Det er enkelt: Lommeboka (evt bankkonto eller lignende) Det er ikke snakk om å saldere noe mot livslykke eller båtglede, og jeg tror ikke det dreier seg om å gjøre opp en årlig økonomisk status. Det er rett og slett snakk om en praktisk regneøvelse som gir en pekepinn om hvor mye det kanskje vil koste å "holde" en båt et år (eller en sesong). De av oss som ønsker en viss økonomisk oversikt har sikkert forskjellige grunner til det. Andre klarer seg fint uten denne oversikten og behøver ikke å delta i diskusjonen om de ikke har lyst. HeiAlle mine utgifter/innvesteringer i båten har jeg liggende på et regneark. Så jeg vil i all ærbødighet påstå at jeg har konroll på pengene som går til båten. Det er klart at det går mest penger perioden fra du har kjøpt båten til den er "ferdig" oppgradert. Dette gjelder vel mest for de av som som kjøper brukt båt. Vedlikehold av ønsket standard, når den er oppnådd, faller noe rimeligere ut. Derfor vil jeg påstå at det ikke er mulig og tallfeste hva det "koster" og ha en båt årlig. Det er veldig avhengig av hvor du er i prossesen på ny/brukt båt. Fikk et par innlegg SKO?? Kjøp et par sko til NOK 1500,- som varer i 10 år eller er par til NOK 200,- som varer i 2 mnd. Hva er billigst? mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 2.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2006 giver skrev: ... Fikk et par innlegg SKO?? Kjøp et par sko til NOK 1500,- som varer i 10 år eller er par til NOK 200,- som varer i 2 mnd. Hva er billigst? mvh giver Desidert er de til 200,- billigst, men hva som er rimeligst kan diskuteres. OT: Hva i all verden gjør du med sko til 200,- som gjør at de kun varer i 2 mnd. ?? Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
giver Svart 2.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2006 vikers skrev: OT: Hva i all verden gjør du med sko til 200,- som gjør at de kun varer i 2 mnd. ?? Bruker dem og kaster dem. Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 2.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2006 Hei Det er ting som tyder på at jeg ikke helt forstår hva som menes med billig, og vil gjerne ha en oppklaring. Billig= lav innkjøpspris og kort levetid/høye driftskostnader. eller Billig=høy innkjøpspris og deretter lang levetid/lave driftskostnader? mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 2.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2006 giver skrev: Hei Det er ting som tyder på at jeg ikke helt forstår hva som menes med billig, og vil gjerne ha en oppklaring. Billig= lav innkjøpspris og kort levetid/høye driftskostnader. eller Billig=høy innkjøpspris og deretter lang levetid/lave driftskostnader? mvh giver Billig er lav innkjøp og liten levetid Rimelig er høyt innkjøp, men desto lengre levetid enn billig x levetid. Rimelig skal altså være et bedre kjøp enn billig. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
eysteind Svart 2.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2006 Vi ikke si at det nødvendigvis trenger å vere kostnader ved å ha båt. Har i perioden 2000-2005 hatt 4 forskjellige snekker. En av de har eg totalrestaurert, dei andre kun mindre oppshining. Etter å ha solgt disse, satt vi faktisk igjen et ganske stort overskudd, selv etter å ha trekt frå alle utgifter. Noe av årsaken er kanskje gratis båtplass, og rimlig forsikring (ca800,-). Så ved å kjøpe riktig båt, kan man faktisk ha gratis båtliv. Er det ikke båter som stiger gjennomsnitt 15%? såg et eksempel et plass. En Scand 29 som du kjøpte i 1996 kan du idag selge for 200.000 mer enn hva du betalte for den i 1996? Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 2.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2006 eysteind skrev: Vi ikke si at det nødvendigvis trenger å vere kostnader ved å ha båt. Har i perioden 2000-2005 hatt 4 forskjellige snekker. En av de har eg totalrestaurert, dei andre kun mindre oppshining. Etter å ha solgt disse, satt vi faktisk igjen et ganske stort overskudd, selv etter å ha trekt frå alle utgifter. Noe av årsaken er kanskje gratis båtplass, og rimlig forsikring (ca800,-). Så ved å kjøpe riktig båt, kan man faktisk ha gratis båtliv. Er det ikke båter som stiger gjennomsnitt 15%? såg et eksempel et plass. En Scand 29 som du kjøpte i 1996 kan du idag selge for 200.000 mer enn hva du betalte for den i 1996? Dette var et godt svar på : "Hva kan man tjene på kjøp og salg av båter". Hvis dette er emnet er det jo veldig mange ting som spiller inn. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Sjøtummel Svart 2.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2006 giver skrev: Det er klart at det går mest penger perioden fra du har kjøpt båten til den er "ferdig" oppgradert. ... Derfor vil jeg påstå at det ikke er mulig og tallfeste hva det "koster" og ha en båt årlig. Det er veldig avhengig av hvor du er i prossesen på ny/brukt båt. Når du oppgraderer båten så "holder" du den ikke, du løfter den opp mot nye høyder. I de fleste tilfeller er det relativt lett å skille oppgraderingene fra faste utgifter og vedlikehold. At mange (de fleste?) av oss bommer litt på hva sluttregningen for anskaffelsen blir er en annen sak. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.