Jump to content

Kostnader ved båt

Båtfareren

Recommended Posts

Hvor mye koster det å "holde" en båt i en sesong .Ser bort fra drivstoffutgifter.

Hvor lang er en meter strikk? :rolleyes:

Prisen for båthold er et godt diskusjonstema, men det er stor variasjon mellom forskjellige båttyper og -størrelser, og hvor i verden båten skal ligge. Dersom båten er en av de rimeligere turseilerne og du ønsker havneplass i ett av Europas pressområder så kan bare havneleie komme opp i 10 prosent av nyverdi.

Ser du bort fra drivstoffutgifter for en motorbåt så ønsker du kanskje å se bort fra vedlikehold av riggen for en seilbåt, eller i det minste slitasje på seil og skjøter?

For å få en meningsfull diskusjon er det antagelig nødvendig å sette opp et budsjett hvor du fører opp utstyr og nødvendige tjenester. Noen utgifter er faste og må/bør betales uansett om du bruker båten eller ikke. Et eksempel er forsikring og konsesjonsavgift på VHF. Andre utgifter avhenger av hvor mye (og hvor hardt) du bruker båten. Noen utgifter er ganske usikre fordi utstyr går i stykker dels på grunn av uhell og dels på grunn av slitasje. Hvor lenge varer forskjellig elektronikk og skjermer? Hvor lenge varer et storseil? Hvor store vedlikeholdsutgifter du har avhenger selvsagt også av hvor mye arbeid du gjør selv. Hvor mye kommer du til å bruke på nytt utstyr hvert år? :confused:

Når du setter opp et budsjett kan du lettere vurdere om noe kan kjøpes billigere eller gjøres på en annen måte. For en del av oss er fasiten uansett at båten koster akkurat så mye penger vi kan betale, og gjør vi en ting billigere så bruker vi selvsagt pengene vi sparer på noe annet til båten. :yesnod:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

DU VET IKKE HVA NOEN TING KOSTER FØR DU HAR KVITTET DEG MED DET IGJEN.

Nå vel, her var vel temaet årlige drifts- og vedlikeholdsutgifter. Det er en litt annen diskusjon enn sluttregnskapet når båten en gang blir solgt, stjålet eller av en eller grunn blir forhenværende. :wink:

Nå vel, her var vel temaet årlige drifts- og vedlikeholdsutgifter. Det er en litt annen diskusjon enn sluttregnskapet når båten en gang blir solgt, stjålet eller av en eller grunn blir forhenværende. :wink:

Hei

Javel, men hva skal egentlig årlige driftsutgifter salderes opp mot?

Trivsel, rekreasjon, sosialt samvær med likesinnede, eller rett og slett

genuin intersesse for sin hobby. :confused:

Eller rent økonomisk parametere?

Mulig jeg tar feil men, jeg tror det er et mindretall som kan gjøre sluttstatus årlig.

mvh

giver

Hei

Trivsel, rekreasjon, sosialt samvær med likesinnede, eller rett og slett

genuin intersesse for sin hobby. :confused:

Jeg synes det er ganske tankevekkende å registrere at det ikke er enkle budsjettoversikter over forbruk knyttet til å glede seg med båt.

I båthavna er det endel pensjonister som klarer seg med - etter min målestokk - ganske marginale årlige kostnader til båt.

Jeg tror båtgleden de har er minst like stor som min, selv om mine årlige kostnader trolig ville dekke innkjøp av brukbar snekke.

Når jeg ser på bilder av turene og blar i loggboka føler jeg likevel ikke anger ved de brukte båtpenger.

Jeg tenker nok heller på pensjonisten på sykehjemmet som angret på alle de båtturene han hadde unnlatt å ta den gang han hadde helse til det...

Jeg opplever "sluttregnskap" ved båtbruk som noe mere forutsigbart enn feks bilhold. I og med båters lange levetid og relativt stabile pris er det mulig å treffe sånn passe greit i forhold til hva den kan innbringe ved fremtidig salg. (Om båten ikke er ny, og vedlikeholdsbudskjettet såpass rommelig at båten ikke forfaller vel å merke) å beregne et rommelig driftsbudskjett er vel på den annen side ikke helt lett. Man bør vel anslå enkelte komponenters (les motor, seil osv) levetid, og ha nedskrivning av disse som en del av regnestykket.

Kanhende en interessant øvelse, men det går en grense ved å dele summen av dette på antall bruksdager. Som aktivt medlem i "Norsk haveseilerforening" må jeg trekke fram at båten absolutt har bruksverdi den tid den ikke fysisk anvendes. Det er ikke tall på alle de dagdrømmte seilasene jeg har hatt med min haveforankrede båt :wink: Regnes disse med blir det billig morro!

Om en ser bort fra hva jeg kunne gjort med de pengene jeg kjøpte båten og diverse utstyr for er ikke mitt båthold dyrt.

Bruker mye mindre penger på båten enn på bil nr. 2, som jeg også regner som litt luksus.

Kostnader ellers på selve båten begrenser seg til bunnstoff, impregnering og poleringsremedier.

Kostnader på motor er rimelig forutsigelige: Service hvert 3. år. Andre problemer dekkes stort sett av kjøpsloven

Da står en igjen med variable kostnader som er direkte knyttet til hvor mye en bruker båten (bensin og olje)

Om en ser bort fra hva jeg kunne gjort med de pengene jeg kjøpte båten og diverse utstyr for er ikke mitt båthold dyrt.

Bruker mye mindre penger på båten enn på bil nr. 2, som jeg også regner som litt luksus.

Kostnader ellers på selve båten begrenser seg til bunnstoff, impregnering og poleringsremedier.

Kostnader på motor er rimelig forutsigelige: Service hvert 3. år. Andre problemer dekkes stort sett av kjøpsloven

Da står en igjen med variable kostnader som er direkte knyttet til hvor mye en bruker båten (bensin og olje)

Håper du har forsikring og båtplass til båten din... :smiley:

Det er enkelt: Lommeboka (evt bankkonto eller lignende) :smiley:

Det er ikke snakk om å saldere noe mot livslykke eller båtglede, og jeg tror ikke det dreier seg om å gjøre opp en årlig økonomisk status. Det er rett og slett snakk om en praktisk regneøvelse som gir en pekepinn om hvor mye det kanskje vil koste å "holde" en båt et år (eller en sesong). De av oss som ønsker en viss økonomisk oversikt har sikkert forskjellige grunner til det. Andre klarer seg fint uten denne oversikten og behøver ikke å delta i diskusjonen om de ikke har lyst.

Jeg velger å regne på båtkostnadene opp mot en vanlig families FERIEBUDSJETT.

Jo oftere man bruker båten jo BILLIGERE blir det. Enkelte familieturer kan man nesten TJENE på.

Sammenlign gjerne en 2 ukers tur til f.eks. Sverige. Du har jo HOTELLROMMET med deg.

Sånne tanker gjør ihverfall meg lykkelig. :flag::flag:

Redigert av alfa1 (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Sammenlign gjerne en 2 ukers tur til f.eks. Sverige. Du har jo HOTELLROMMET med deg.

Vi har gjort det. Med 5 barn ble det to hotellrom hvert sted. Intet sted hadde store nok hytter, eller 2 hytter for utleie på samme sted. Dermed ble løsning 2 hotellrom.... Dyreste ferie som finnes.

Når det gjelder båtkostnader, så er båt så mye rekreasjon, trivsel, samlingspunkt at kostnader forbundet med båtholdet vil aldri bli fulgt med på her. Aldri i livet. Og ikke minst, vi har utrolig rimelige ferier, fremfor som ovenfornevnt å leie 2 stk hotellrom overralt.....

Vi har ei hytte også. Denne koster oss minimalt per år, men føler denne allikevel "dyr" i den grad det er "død kapital". Så lenge vi har båt, har vi nemlig ikke tid til å bruke hytta så mye.........

Jeg antar at vi har det som de aller fleste. Vi har en sum inntekter per år. Opså har vi en sum utgifter per år. Disse to beløpene pleier å være identiske. Noe mere budsjett trenger ikke vi :wink::lol:

På min Dorry vil jeg tro at drift og vedlikehold er nå fra år 2 på ca. 10 000,-

Det er 5000,- i opplag og båtplass, 1000,- i produkter og 4000,- i diesel. Da bruker jeg båten mye i sesongen.

Dette er etter fjoråret hvor jeg brukte endel tusen på full oppussing - etter dette er det enkelt vedlikehold, men med noe større produktkost hvert 3-4. år vil jeg tro.

Liten motor er morsom å kjøre for lommeboken. :yesnod:

Red.: Glemte forsikring på hele tusenlappen. :lol:

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Det er enkelt: Lommeboka (evt bankkonto eller lignende) :smiley:

Det er ikke snakk om å saldere noe mot livslykke eller båtglede, og jeg tror ikke det dreier seg om å gjøre opp en årlig økonomisk status. Det er rett og slett snakk om en praktisk regneøvelse som gir en pekepinn om hvor mye det kanskje vil koste å "holde" en båt et år (eller en sesong). De av oss som ønsker en viss økonomisk oversikt har sikkert forskjellige grunner til det. Andre klarer seg fint uten denne oversikten og behøver ikke å delta i diskusjonen om de ikke har lyst.

Hei

Alle mine utgifter/innvesteringer i båten har jeg liggende på et regneark.

Så jeg vil i all ærbødighet påstå at jeg har konroll på pengene som går til båten.

Det er klart at det går mest penger perioden fra du har kjøpt båten til den er "ferdig" oppgradert.

Dette gjelder vel mest for de av som som kjøper brukt båt.

Vedlikehold av ønsket standard, når den er oppnådd, faller noe rimeligere ut.

Derfor vil jeg påstå at det ikke er mulig og tallfeste hva det "koster" og ha en båt årlig.

Det er veldig avhengig av hvor du er i prossesen på ny/brukt båt.

Fikk et par innlegg SKO??

Kjøp et par sko til NOK 1500,- som varer i 10 år eller er par til NOK 200,- som varer

i 2 mnd. Hva er billigst?

mvh

giver

...

Fikk et par innlegg SKO??

Kjøp et par sko til NOK 1500,- som varer i 10 år eller er par til NOK 200,- som varer

i 2 mnd. Hva er billigst?

mvh

giver

Desidert er de til 200,- billigst, men hva som er rimeligst kan diskuteres. :wink:

OT: Hva i all verden gjør du med sko til 200,- som gjør at de kun varer i 2 mnd. ??

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Hei

Det er ting som tyder på at jeg ikke helt forstår hva som menes med billig, og vil gjerne

ha en oppklaring.

Billig= lav innkjøpspris og kort levetid/høye driftskostnader.

eller

Billig=høy innkjøpspris og deretter lang levetid/lave driftskostnader?

mvh

giver

Hei

Det er ting som tyder på at jeg ikke helt forstår hva som menes med billig, og vil gjerne

ha en oppklaring.

Billig= lav innkjøpspris og kort levetid/høye driftskostnader.

eller

Billig=høy innkjøpspris og deretter lang levetid/lave driftskostnader?

mvh

giver

Billig er lav innkjøp og liten levetid

Rimelig er høyt innkjøp, men desto lengre levetid enn billig x levetid.

Rimelig skal altså være et bedre kjøp enn billig.

Vi ikke si at det nødvendigvis trenger å vere kostnader ved å ha båt. Har i perioden 2000-2005 hatt 4 forskjellige snekker. En av de har eg totalrestaurert, dei andre kun mindre oppshining. Etter å ha solgt disse, satt vi faktisk igjen et ganske stort overskudd, selv etter å ha trekt frå alle utgifter.

Noe av årsaken er kanskje gratis båtplass, og rimlig forsikring (ca800,-).

Så ved å kjøpe riktig båt, kan man faktisk ha gratis båtliv. Er det ikke båter som stiger gjennomsnitt 15%?

såg et eksempel et plass. En Scand 29 som du kjøpte i 1996 kan du idag selge for 200.000 mer enn hva du betalte for den i 1996?

Vi ikke si at det nødvendigvis trenger å vere kostnader ved å ha båt. Har i perioden 2000-2005 hatt 4 forskjellige snekker. En av de har eg totalrestaurert, dei andre kun mindre oppshining. Etter å ha solgt disse, satt vi faktisk igjen et ganske stort overskudd, selv etter å ha trekt frå alle utgifter.

Noe av årsaken er kanskje gratis båtplass, og rimlig forsikring (ca800,-).

Så ved å kjøpe riktig båt, kan man faktisk ha gratis båtliv. Er det ikke båter som stiger gjennomsnitt 15%?

såg et eksempel et plass. En Scand 29 som du kjøpte i 1996 kan du idag selge for 200.000 mer enn hva du betalte for den i 1996?

Dette var et godt svar på :

"Hva kan man tjene på kjøp og salg av båter".

Hvis dette er emnet er det jo veldig mange ting som spiller inn.

Det er klart at det går mest penger perioden fra du har kjøpt båten til den er "ferdig" oppgradert.

...

Derfor vil jeg påstå at det ikke er mulig og tallfeste hva det "koster" og ha en båt årlig.

Det er veldig avhengig av hvor du er i prossesen på ny/brukt båt.

Når du oppgraderer båten så "holder" du den ikke, du løfter den opp mot nye høyder. :lol: I de fleste tilfeller er det relativt lett å skille oppgraderingene fra faste utgifter og vedlikehold. At mange (de fleste?) av oss bommer litt på hva sluttregningen for anskaffelsen blir er en annen sak. :wink:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...