Jump to content

Hva er utveksten i baugen på dette skipet?

Herman

Recommended Posts

Dette skipet ligger akkurat nå utenfor kontorvinduet mitt.

Bilde

Det er et "Diving support/Offshore support/Construction" skip i følge ship-info.com. Men hva er den utveksten i baugen for? Det kunne kanskje fungert som en guide for kabel, men det er vel ikke behov for en så diger konstruksjon for dette?

Redigert av Lars_Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Det er et "Diving support/Offshore support/Construction" skip i følge ship-info.com. Men hva er den utveksten i baugen for? Det kunne kanskje fungert som en guide for kabel, men det er vel ikke behov for en så diger konstruksjon for dette?

Det er nok for å legge ut/ håndtere kabel. Rullen på akterdekket ser ut til å være en umbilical (navlestreng). Stolt Nilsen (mener jeg å huske) har en del av denne type fartøyer for dykking/ROV/ hådtering av kabel. Mener også at de stort sett har/hadde fuglenavn som Seaway Eagle/ Falcon o.s.v. Untaket var Seaway Sandpiper. Disse båtene lå en del på opprdag rundt Frigg mens jeg jobbet der. Sto og tittet ned på dem i ledige stunder.

Redigert av Hulda (see edit history)

Hvis jeg ikke husker helt feil så ble denne opprinnelig laget for å legge kabel over baugen. Men jeg tror ikke denne løsningen blir benyttet nå lenger. Ellers så kan jeg være enig i at det ikke er noe videre pent... Forårsaker forøvrig tydelige ristninger i båten når dønningene treffer oppunder der, etter hva jeg har hørt!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det kunne kanskje fungert som en guide for kabel, men det er vel ikke behov for en så diger konstruksjon for dette?

Det lages i dag undervanns produksjonsenheter som forbindes til produksjonsplattformer

med rørledninger. Disse rørledningene kommer ofte i kveiler som rulles ut på havbunen.

Jeg ville tro at Seaway Eagle har hatt en annen dekksutforming tidligere og da hatt mulighet for å legge slike rør over "rullen" på baugen.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Men hva er den utveksten i baugen for? Det kunne kanskje fungert som en guide for kabel...

Kabel Guide er riktig svar ... ikke vanlig lenger i baugen .. normand Cutter feks. har slike anordninger i hekken......

Bilde

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Kabel Guide er riktig svar ... ikke vanlig lenger i baugen .. normand Cutter feks. har slike anordninger i hekken......

Det var det jeg stusset på også. Det må da være litt upraktisk å bakke når man skal legge f.eks en umbilical. (selv om denne båten sikkert går like fort, og har lik manøvreringsevne både forover, akterover og sidelengs)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Heisann!

Har arbeidt ett par år ombord på Seaway Eagle.

Stolt offshore kjøpte ett skrog fra ett konkursbo i Belgia i 1996 . Båten var orginalt tenkt bygd til kabellegging ut fra baugen. Stolt ferdigstilte båten som en "vanlig" multipurpose divingsupport vessel. Så utspringet forutt har aldri vært i bruk.

Driver for det meste med dykking, Rov arbeid , legging av flexipipe fra tromler på dekk. Eller kabel fra ett av lasterommene. Både kabler og flexipipe blir lagt ut over hekken.

Det arbeider mellom 80 og 106 personer ombord, litt avhengig av type arbeid.

Noen få Nordmenn, det meste Briter + noen Polakker og Romenere.

Stolt Offshore driver også søsterskipet DSVCL "Discovery".

Ved grov sjø så står sjøen som en geisyr opp mellom de to "rompeballane" forutt. Det rister og smeller noe forferdlig. Var snakk om at de skulle kappe det av men det har foreløpig ikke blitt noe av.

Når det gjelder Sandpiper som forvrig ligger i dokka ved siden av oss (Seaway Osprey) her på verkstedet i Amsterdam. Så forlot det Stolt i 1990/91.

Hun er en ombygd bulkbåt som brukes til legging av sand og stein.

Mariell

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Når det gjelder Sandpiper som forvrig ligger i dokka ved siden av oss (Seaway Osprey) her på verkstedet i Amsterdam. Så forlot det Stolt i 1990/91.

Hun er en ombygd bulkbåt som brukes til legging av sand og stein.

Mariell

En gang i forrige årtusen begynte Frigg CDP1 å rugge på seg. Det var havstrømmene som hadde gravd unna mudder runt betongskjørtet. Da mener jeg det var Sandpiper som kom med pukk og foret rundt. Det er når man tenker på slikt man oppfatter hvor gammel man har blitt.

Det blir jo rene mimrepanelet dette her... for mitt vedkommende.

Redigert av Hulda (see edit history)

Stolt offshore kjøpte ett skrog fra ett konkursbo i Belgia i 1996 . Båten var orginalt tenkt bygd til kabellegging ut fra baugen. Stolt ferdigstilte båten som en "vanlig" multipurpose divingsupport vessel. Så utspringet forutt har aldri vært i bruk.

Å ja - slik var forklaringen ja. Fikk det ikke til å stemme med kabel/flowline legging fra baugen

slik som båten er rigget i dag.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

En gang i forrige årtusen begynte Frigg CDP1 å rugge på seg. Det blir jo rene mimrepanelet dette her...

Da mimrer vi litt til, Hulda! :o)

CDP1 har vel fra starten av en litt "frynsete" episode, mener jeg (eller var det DP2). Var det ikke noe med feilplassering av sokkelen til denne (før selve dekket og overbygget kom på) under utbygging av Frigg-feltet? Mener å huske at en fransk ingeniør var "litt uheldig" med noen kalkulasjoner, noe som senere førte til en personlig tragedie for vedkommende?

Jobbet selv som Logistique (ansatt i Wilhelmsen, men utleid til ELF) ombord i boligplattformen Treasure Seeker (Wilhelmsen) og senere Chris Chenery (under charter for Wilhelmsen), og hadde ansvaret for den daglige shuttle-trafikken mellom boligplattformen (gamle West Venture lå også der på den tid) og komplekset.

I forrige århundre........... :o))

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Da mimrer vi litt til, Hulda! :o)

CDP1 har vel fra starten av en litt "frynsete" episode, mener jeg (eller var det DP2). Var det ikke noe med feilplassering av sokkelen til denne (før selve dekket og overbygget kom på) under utbygging av Frigg-feltet? Mener å huske at en fransk ingeniør var "litt uheldig" med noen kalkulasjoner, noe som senere førte til en personlig tragedie for vedkommende?

Jeg tror det var DP2 som ble feilplassert. Den ble tippet for tidlig, feil posisjon, landet skjevt og bøyde noen av bena. Understellet fikk navnet "vraket", og sto på skakke mellom DP2 og CDP1 så lenge jeg var der ute. Litt skeivere og nærmere vannflaten for hver vinter.

CDP1 var til vanlig boligen vår, vi jobbet for det meste på Central Complex. Som innleide "slaver" overnattet vi i en modul som ble døpt "Bangla Desh", formodentlig fordi det var trangt og kummerlig sammenlignet med overklassen som var ansatt i Elf, eller innleid personell som gikk i fast rotasjon. Bangla Desh hadde felles dusj som skulle serve hele gjengen. Var det fullt, som fikk man innerste dusjen og måtte vasse gjennom hele swiming pool'en med dusjvann fra alle de andre. Forresten måtte vel alle vasse, så vidt jeg husker lå sluket som vanlig på høyeste punktete.

Jobben din: Vi hadde en engelskmann fra Scott Helicopters (eller noe slikt) i Sky Lobby. "First crew, one to eight to CDP1, to Helideck gentlemen!" Kommer alltid til å huske svungen i utropet og dialekten. Tror han var fra Newcastle. Glup på navn, husket nesten alle.

Maten var imidlertid innamri bra. På QP hadde vi CHEF, noen ganger en ekte fransk en. På CDP1 var det vanlig engelsk kokk, utmerket mat. Sheppards Pie var uforlignelig. Kokken sto en dag jeg kom inn å tørket tavla for å skrive neste meny. Rappa hånkleet opp av bukselinninga, spyttet på det og tørket den gamle skriften. Dyttet hånkleet ned i bukselinninga, valset inn bak disken, polerte noen glass med samme hånkleet. "Yes sir, what would you like for tonight sir?"

Akk ja. Nå må jeg stikke, skal ha siste flighten til London i kveld. In for a diecent pint of Guiness Extra Stout. Skal jeg ta en for deg også?

Jeg tror det var DP2 som ble feilplassert. Den ble tippet for tidlig, feil posisjon, landet skjevt og bøyde noen av bena. Understellet fikk navnet "vraket", og sto på skakke mellom DP2 og CDP1 så lenge jeg var der ute. Litt skeivere og nærmere vannflaten for hver vinter.

Så vidt jeg husker var det flytetankene som skulle holde jacketen flytende inntil den var buksert på rett plass som var feildimensjonerte. Det var brukt for tynt stål i dem, slik at de kollapset og jacketen gikk i bunnen.

Jobben din: Vi hadde en engelskmann fra Scott Helicopters (eller noe slikt) i Sky Lobby. "First crew, one to eight to CDP1, to Helideck gentlemen!" Kommer alltid til å huske svungen i utropet og dialekten. Tror han var fra Newcastle. Glup på navn, husket nesten alle.

Hehe, en av mine kolleger på Henrik Ibsen var ikke like høflig når han ropte opp passasjerer til shuttle`n - han avsluttet alltid med "hurry it up now, for helv......"

For ikke å snakke om heliguarden som bevæpnet seg med to ping-pong raqueter, linet opp 20 stuptrøtte engelskmenn som ventet på morrashuttlen på helidekk og ville ha linjegymnastikk med de i halv-sekstida om morgenen. Han måtte søke tilflukt inne hos meg i radiorommet :lol:

Maten var imidlertid innamri bra. På QP hadde vi CHEF, noen ganger en ekte fransk en. På CDP1 var det vanlig engelsk kokk, utmerket mat. Sheppards Pie var uforlignelig. Kokken sto en dag jeg kom inn å tørket tavla for å skrive neste meny. Rappa hånkleet opp av bukselinninga, spyttet på det og tørket den gamle skriften. Dyttet hånkleet ned i bukselinninga, valset inn bak disken, polerte noen glass med samme hånkleet. "Yes sir, what would you like for tonight sir?"

Heldiggris! All maten vi fikk var laget i Teeside-saus - På Alexander Kielland fikk de stående ordre fra oss når vi gikk nattskiftet: Uansett hva de serverte, det skulle ligge 8 indrefileter klare til oss, og vi skulle tilberede dem selv. Soft-icen, derimot, den var de heldige med.....

Den opprinnelige West Venture ja... Tilbrakte noen måneder ombord der og, var med og boret på Hibernia feltet utenfor Newfoundland. Det var tider det, evakuering grunnet isfjell, storm og kaldt....

Mvh,

Kjell.

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Seaway Eagle og Discovery er (delvis) søsterskip og opprinnelig bygget for kabellegging gjennom snuten. Mener at baugrullen på Seaway Eagle har vært, eller iallefall en gang planlagt å vært brukt i forbindelse med en reparasjonsjobb. Ligger litt langt bak i bakhodet den historien der, men i all hovedsak blir flexible og umbilicals i dag lagt gjennom et tårn og over siden omtrent midt i båten, hvor bevegelsene er minst. Så snuten er ikke i bruk. Og stemmer aldeles at ved stamping i bølger er det ikke noe særlig å ha lugar framme. Det smeller så det rister når snuten møter vann...

Så er man vel forpliktet til å informere om at Stolt Offshore byttet navn til Acergy 1.februar 2006. Dette siden Stolt-Nielsen solgte seg helt ut av Stolt Offshore for en tid siden. Det betyr bl.a. at om ikke alt for lenge blir både Seaway Eagle, Discovery og alle de andre båtene i flåten røde.

...ingen premie til den som gjetter hvem arb.giveren min er... :wink:

Som innleide "slaver" overnattet vi i en modul som ble døpt "Bangla Desh", formodentlig fordi det var trangt og kummerlig sammenlignet med overklassen som var ansatt i Elf, eller innleid personell som gikk i fast rotasjon. Bangla Desh hadde felles dusj som skulle serve hele gjengen. Var det fullt, som fikk man innerste dusjen og måtte vasse gjennom hele swiming pool'en med dusjvann fra alle de andre. Forresten måtte vel alle vasse, så vidt jeg husker lå sluket som vanlig på høyeste punktete.

"Bangla Desh", med 4 manns lugar, måtte stå opp etter tur. :discuss: Mimre mimre… :rolleyes:

Det var denne båten som fungerte som dykkerfartøy under Kursk-aksjonen for noen år siden.

Stemmer det!

Seaway Eagle var på den tiden hyret inn av Statoil og holdt på med legging av kontrolkabel og strømningsrør på Åsgardfeltet. På natta avbrøyt de plutselig arbeidet, og forsvandt mot land for klargjøring til aksjonen. Kosta nok noen kroner det, ja....

En utrolig grim båt, forøvrig...

M/Y Ellen Marie

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...