Jump to content

dieselmotor og soting...

hschrde

Recommended Posts

Nå er jeg her igjen med Yanmaren som soter, med blågrå røyk og et brunlig veldig finkornet sot som legger seg på vannet.

Jeg prøver å få time til kontroll, men det er vanskelig nå - så kanskje det er noen her som har noen tips.

Min ensylindrede 1gm10 som starter på slaget og går som en klokke soter bare mer og mer... I starten var det bare ved fullt pådrag etter tomgangskjøring, men nå er det ved alle turtall - særlig rundt 1500.

Jeg har lest at disse motorene skal gå med fullt pådrag 10% av driftstida - det er vel nettopp for å unngå soting. Har testa dette uten større hell. Ventilklaring, lufting og luftfilter er også sjekka - og motoren har ikke brukt opp en dråpe olje på omtrent 50-100 timer... Slamutskilleren er renset - det var fullt av grågrønt mudder og slagg.

Har fremdeles diesel fra påska på tanken - skal snart fylle og se om det kan hjelpe. Er det slik med dette dieseldyret at det rett og slett formerer seg - og vil det i så fall føre til soting?

Egentlig så tror jeg nok det er injektoren eller noe slikt. Men det er greit å høre her før jeg slipper mekanikerne løs; skulle bare ønske jeg hadde hatt en verkstedsmanual - ikke nødvendigvis for å gjøre alt selv, men for å finne feilkilder og forstå denne sølvgrå saken.

Det viktigste spørsmålet er egentlig: skader jeg motoren om jeg fortsetter å bruke den frem til høsten? Om det er ujevn forbrenning pga injektor eller pumpe, så kan det vel ikke skade dersom jeg blåser den ren med jevne mellomrom. Men det er jo noe som heter brente ventiler da...

Håper det er noen som vet litt mer om dette - har tenkt å bruke denne motoren mer og mer fremover sommeren!

Jeg ville gjort en avtale med et dieselelektrisk verksted om når de kunne rense og justere insprøyteren din, da det er sansynlig at du har en feil her. Dette koster ikke stort, siden du kun har en innsprøyter (det er verre når du har 12). Når tiden kommer, tar du den ut, og får den tilbake samme dag. Etter montering er antagelig problemet løst.  Det samme verkstedet kan sikkert også påta seg å justere dieselpumpa de, om øvelsen med innsprøyteren ikke skulle løse problemet.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Det blir også sot og svart røyk dersom propellen er for tung .Har det vært slik eller er det blitt slik?

Dieseldyr har tendens til å formere seg, men holdes i sjakk med regelmessig drenering av tanken.

Kan tenkes at du løser sotproblemet med tilsetningsstoff til drivstoffet så som Alron A eller lignende.

Takk for svar - visste ikke at det er greit å demontere innsprøytningpumpa og få den justert uten at den står i motoren :-)  Det er sånt som jeg ikke ville tenkt på å spørre om en gang!

Greit å vite at dieseldyra ikke lager røyk - håper ikke jeg har dette problemet da tanken min er montert nede i kjølen og er vanskelig å rense eller demontere... Skal teste rensemidler, kan jo uansett ikke skade!

For å presisere så er det innsprøytningsventilen som står i topplokket det her er snakk om,ikke innsprøytningspumpa.

Dersom du ikke har avtapping under tanken er det kanskje mulig å suge opp bunnfallet ved hjelp av ei sugepumpe av "oljeskifttypen".

Driver og ringer rundt nå for å få sjekket dysa, men det er umulig å få noe gjort før om en måned...

Tror dette ender med at jeg kjøper en dyse for rundt tusenlappen - det er jo for ille å ikke benytte seg av været!

Er det forresten mulig å rense den jeg har? Kan jo likegodt prøve før jeg kjøper en ny...

Skal du kjøpe noe så må det være en komplett innsprøytningsventil. Dersom du bare kjøper den såkalte dysespissen er du like langt da denne må innmonteres og åpningstrykket justeres. Kan ikke tro du taper så veldig mye på å bruke motoren som den er frem til høsten. Tøm nedpå noe Alron eller lignende tilsetning i drivstoffet.

Ja det var komplett dyse jeg hadde tenkt meg.

Ser ut som alle inkludert Yanmar Norge mener at det er greit å bruke motoren - så da gjør jeg vel uansett det. Er bare litt nervøs da jeg virkelig ikke har råd til verkstedsregninger før til neste år... Men om jeg vokter den som en hauk så holder den sikkert i mange år uten store problemer :-)

Takk for raske og bra svar!

Driver og ringer rundt nå for å få sjekket dysa, men det er umulig å få noe gjort før om en måned...

Tror dette ender med at jeg kjøper en dyse for rundt tusenlappen - det er jo for ille å ikke benytte seg av været!

Er det forresten mulig å rense den jeg har? Kan jo likegodt prøve før jeg kjøper en ny...

"... om en måned..." dette er mer enn ubegripelig, det er direkte uhørt!

Å kontrollere innsprøytningsdysen er en 5-minuttersjobb   -   bokstavelig talt.

Derfor vil jeg tro at hvis du selv plukker ut hele dyseholderen og tar den med til et dieselverksted  -  og stiller deg opp med et bønnfallende smil  -  så vil en eller annen forbarme seg over deg og dysespissen .....

En annen sak er at du kanskje burde ha en innsprøytningsdyse, komplett med dyseholder i reserve. For hvis den virkelig slår seg vrang, da kan du bli liggende og drive for vær og vind.

Med det samme du er på dieselverkstedet burde du kanskje kjøpe et sett med rensenåler, for med nåler av rette sorten kan du muligens klare å renske opp i elendigheten selv  :lol:

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Nå er jeg i Kristiansand, så selv om jeg seilte noen timer så har Yanmaren gjort jobben sin soting til tross. 72 timer og 8 timer søvn - vi seilere er nok halvgale ja...

Uansett: det med å ha en dyse i reserve er noe jeg tenkte meg fram til selv underveis. Kan ikke få nok reservedeler. Tror nok jeg hadde fått hjelp om jeg møtte opp slik du sa, men det virker som om de er rimelig stressa! Et av verkstedene hadde tydelig lagt av røret, prøvde en hel dag uten å komme fram!

Takk for tipset med rensenåler, kan jo prøve å rense den gamle når jeg bare har fått en ny.

En annen ting er at motoren nå har en annen lyd - den 'snatrer' liksom. Det vil vel si at utstøtingen av eksos er annerledes - det er som om stempelslagene går ihverandre til tider. Har jo hørt dette på mange båtmotorer og regner med at det helt uskadelig, men jeg blir jo litt nysgjerrig. Går ut i fra at det kommer når forbrenningen/forstøvingen ikke er helt optimal slik som nå???

Blir kanskje litt for paranoid iblant - men siden jeg seiler mye alene døgnet rundt så vil jeg kunne stole på at motoren starter på første slaget og fortsetter å gå prikkfritt!

Hei! Jeg har også en 1GM10 som har akkurat det samme problemet som du beskriver.

Min starter ikke, som din, på første slag, men må "trekkes" i gang på starteren. Etter hvert kommer motoren og soter masse sort røyk under oppstarten. Det legger seg også noe belegg på vannet. Når den først går, går den greit med lite røyk, men noe er det jo. Fenomenet var der også i fjor, men er blitt verre i år. Jeg funderer også på hva problemet er og tror også det er dysa som er problemet, for jeg kan ikke tenke meg andre årsaker. Må vel få den sjekket, men jeg har forløpig prioritert å bruke båten istedet for å skru.

s/y "Arnegrut", Asker

Vedr. kontroll av dyse.

Jeg sjekket med et dieselverksted i Asker om kontroll av dyse. Dersom jeg demonterer dysen selv, fikk jeg tilbakemelding om at dette kunne tas med en gang. Noe spesiell lang ventetid var det i hvertfall ikke snakk om. :cheers:

s/y "Arnegrut", Asker

:smash:Jeg har demontert dysa og levert den inn på et dieselverksted i dag for kontroll og eventuelt justering. Håper egentlig at det er et eller annet feil med den, for da vet jeg at det er den sansynlige årsaken til at motoren er tregstartet og soter mye under oppstart.

Jeg har ikke tatt ut kobberpakningen som ligger i bunn. Etter det jeg har hørt bør (er vel egentlig må)  denne byttes etter å ha løsnet dysen. Er det noen som har tips på hvordan få denne ut uten å lage riper etc. :rolleyes: Det virker som den sitter svært så godt nedi hullet. Det er et spor på siden som kan virke som skal være til hjelp når pakningen skal ut. Tips mottas med takk. :sailing:

s/y "Arnegrut", Asker

Kopperpakningen i setet for dyseholderen burde nok ideelt sett vært skiftet, men hvis den allikevel holder tett, så er den god nok. Med andre ord; får du den ut ved hjelp av en ståltrådkrok, en liten skrutrekker eller lignende så er det bra  -  får du den ikke ut, så kan du jo bare montere inn dyseholderen og se om det er tett ....

Vi får håpe problemet nå er funnet!

mvh

Poseidon

PS

Husk bare å lufte godt når du skal starte igjen...

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Kobberpakningen er ofte svært vanskelig å få ut.  Noen ganger kan den tas med en konisk rundfil, som skrus inn i pakningen, for så og dra den ut.  Noen ganger sitter pakningen så hardt at den må splittes.  Da er det viktig at ingen av delene forsvinner ned i sylinderen.

Min erfaring er at de gamle pakningene kan sitte, uten å bytte, om de da ikke bærer preg av å være skadet.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Til Keiko:

Det er fint du advarer, men jeg vil gjerne vite hva som kan gå galt? Er det sotingen eller lyden du advarer mot, og hvordan kan dette være enten et symptom på noe alvorlig eller et problem i seg selv?

Håper på svar - i mellomtiden så stoler jeg på Yanmar Norge og en mekaniker med 30 års erfaring som jeg skal kontakte igjen neste uke for en gjennomgang. Seile gjør jeg jo gjerne når det er vind nok, men det er greit å komme seg inn og ut for motor :-)

Fikk akkurat tilbakemelding fra dieselverkstedet. Antagelig har det vært vann i dieselen som gjør at det er blitt slipt et spor i dysespissen. Resultater er at dysa bare "pisser" en stråle istedet for å forstøve dieselen. Spissen må derfor byttes. Åpningstrykket var derimot helt korrekt.

I og med at det har vært vann i dieselen, antar servicemannen at dette har påvirket pumpen også. Dvs. at denne sannsynligvis også vil måtte overhales. Det som skjer at det blir "slark" i pumpen, som medfører at det lekker diesel ned i oljen.

Jeg velger nå å prøve den nyoverhalte dysa når jeg får den (til uken), så får jeg eventuelt ta pumpen senere. Det er vel på sin plass å vurdere et en bedre vannutskiller enn den jeg for tiden har (en grå aluminiumsklump som jeg tror er levert av VP). Må tenke på resten av sesongen også.

s/y "Arnegrut", Asker

Kobberpakningen er ofte svært vanskelig å få ut.  Noen ganger kan den tas med en konisk rundfil, som skrus inn i pakningen, for så og dra den ut.  Noen ganger sitter pakningen så hardt at den må splittes.  Da er det viktig at ingen av delene forsvinner ned i sylinderen.

Min erfaring er at de gamle pakningene kan sitte, uten å bytte, om de da ikke bærer preg av å være skadet.

Dersom du får ut kobberpakningen og ikke har ny for hånden.

Glød denne med en blåselampe el.l. så er den så god som ny.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

I og med at det har vært vann i dieselen, antar servicemannen at dette har påvirket pumpen også. Dvs. at denne sannsynligvis også vil måtte overhales. Det som skjer at det blir "slark" i pumpen, som medfører at det lekker diesel ned i oljen.

Dette ville jeg "forsket" litt på var jeg deg før jeg tok det for god fisk.  En overhaling av en dieselpumpe er neppe billig, selv om motoren bare har en sylinder.

Alvorlig feil med dysene (feil åpningstrykk,eller utett) kan føre til at dysa blir til en skjærebrenner og smelter hull i stemplet (skrekk og gru). Det kan også føre til at dieselen som ikke forbrenner, vil vaske bort oljefilmen på sylinderveggen slik at det oppstår stor slitasje. Eller i værste fall så vil stemplet skjære seg.

Så det med svært dårlige dyser er ikke å anbefalle.

Og en slik bankende gange som du beskriver kan være at dysene dine ikke er helt bra. :seeya:

Takk for svar, Keiko. Ser ut som om jeg kommer til å ringe Yanmar i morgen og få en splitter ny dyse for å unngå det du beskriver. Hvis problemet ikke blir bedre da, så må vel pumpa overhales også...

Forresten så forklarer det du skriver at motoren brukte en del olje en periode da jeg gikk nedover kysten - det var vel oljefilmen som ble brent opp. Håper ikke det er skjedd større skader - liker ikke tanken på å bore opp sylinderen... Men den bruker ikke noe olje nå, så stempelringene er vel forhåpentligvis OK.

Tror nok jeg også har hatt problemer med vann i dieselen - jeg fyllte jo opp før påska, og det var nok diesel fra i fjor. Må nok flytte på vannutskilleren også, slik at den blir lettere å sjekke/tømme daglig.

Så blir det å seile mye og bruke motoren forsiktig ut og inn de neste dagene!

Pirus:

"Dette ville jeg "forsket" litt på var jeg deg før jeg tok det for god fisk.  En overhaling av en dieselpumpe er neppe billig, selv om motoren bare har en sylinder"

Det er ikke billig! Jeg fikk et anslag som fort kommer opp i over to tusen kroner, bare for dieselpumpa.  Så med arbeid sa servicemannen at det fort blir noen tusen. Jeg kommer ikke til å røre denne før jeg må, og jeg har ikke noen indikasjon på at den ikke gir nok trykk.

Det jeg kommer til å gjøre er å få overhaldt dysa, som kommer på ca. tusen lappen, iflg. servicemannen. Så funderer jeg på om jeg skal bytte ut den vannutskilleren som er montert (jeg tror den heter CAV, en klump av aluminium) med en ny kombinert sak som har både filter og vannutskiller med glass slik at man kan se eventuelt rusk og rask. Da eliminerer jeg sjansen for å få vann i dieselen frem til sylinderes gjennom all fin-mekanikken.

Når det er sagt renset jeg vannutkilleren for første gang nå i våres siden jeg kjøpte båten (for tre år siden) og det var nær til ingen forurensing i denne, så jeg kan vil ikke ha noe stort vannproblem i dieseltanken, etter min mening. Jeg hører andre snakke om mengder med gørr og guffe.

Når det gjelder priser ellers, koster en helt ny dyse (komplett innsats) ca. 1500,- hos La-Sa Vækerø. Bare nåla koster 569,- samme sted, så kostnaden på rundt 1000,- for å sette inn ny nål samt justering høres ikke så galt ut.

Jeg er nå svært spent på om motoren starter lettere uten masse røyk når nyoverhalt dyse er satt inn.

s/y "Arnegrut", Asker

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...