Jump to content

dieselmotor og soting...


hschrde

Recommended Posts

Endelig fant jeg noen som kan overhale dysa her i Kristiansand. Skal hente den etterpå, og håper det blir bedre. Mekanikeren som skal gjøre det, fortalte at det hender eksosbendet går i stykker på disse motorene. Det er det indre røret som løsner og dermed trenger litt vann inn i sylinderen. Hull i toppen kan bli det verste resultatet... Jeg ble anbefalt å i alle fall ta av toppen for en sjekk, dette er jo lett å gjøre selv til høsten. Det hele kommer an på hvordan motoren oppfører seg med ny dyse! Håper på det beste, og i alle fall at det blir bedre siden jeg må flytte båten før det blåser opp til kuling i morgen!

 

Synes det høres smart ut å montere en ny vannutskiller. Kan jo montere den etter den gamle istedet for å kaste den. Tror dessuten at jeg skal vurdere å bruke kun diesel fra vanlige bensinstasjoner, jeg fyller jo ikke tanken mer enn 3-4 ganger i løpet av sesongen - og diesel for biler må da være mer fri for vann og slikt?

Link to post

Jeg har stort sett alltid fyllt fra en landbasert bensinstasjon. Eneste unntaket var i fjor på ferie hvor jeg fylte en gang på en marina i Tønsberg. Kanskje derfor jeg ikke har funnet vann eller noe "gruff" i vannutskilleren.

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post

Jeg tror ikke vann i den dieselen du fyller vanligvis er noe stort problem.  Problemet oppstår helst i båtens tanker på grunn av kondens, men heller ikke her er det snakk om større mengder enn at selv en gammel CAV vannutskiller kan klare å ta seg av det. De fleste finfilterene stopper jo også vann, så blir det for mye vann, går filteret tett.  Selv bruker jeg ca 5.000 liter suppe i løpet av en sesong, og har to AC vannutskillere i sin simpleste form.  Det er rett og slett to glass, litt mindre enn kjøkkenglass, som er koblet inn på dieselrørene.  Når jeg kjøpte båten var det litt (fingerbøl) vann/dritt i disse glassene, men siden (to sesonger) har de vært helt rene.  Finfilterene må imidlertid tett i løpet av en sesong.  Om de ikke byttes begynner motorene å fuske helt på starten av neste sesong.

 

I tidliger båter jeg har hatt er det kun unntaksvis jeg har registrert vann i dieselen, og de gangene det har skjedd har vannutskilleren (en gang en CAV utskiller i aluminium) stoppet vannet.

 

En kamerat opplevde imidlertid krisa en gang, men da hadde ikke all verdens vannutskillere hjulpet han.  Han fylte diesel på stasjon.  Motoren stoppet ca 200 meter fra stasjonen.  Vannutskiller var full av vann og dritt, fødepumpa var full av dritt, fileret var potte tett, og tanken var kvartfull av vann og grufs.  Etter finfiltret var allt OK. De fant mye dritt i tanken på stasjonen også.....  Hvordan det hadde oppstått ble ikke opplyst, men skadene ble dekket.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Er det originalmonterte filteret på en YANMAR 1GM10 fint nok til å fjerne vann eller bør man ha en eksternt finfilter?

Hei, MortenK!

Hadde samme motor som deg i en Albin (Mørebas) Accent 26 - det originale dieselfilteret som sitter på selve motoren er KUN et dieselfilter som fjerner urenheter, men IKKE vann!

Det man ideelt burde ha, men som de fleste ikke har plass til i et trangt motorrom, er:

 

Sett fra tanken i retning dieselpumpe:

 

1 - en ren vannutskiller, type CAV / Lucas / Delphi (helst med glasskopp for lettere ettersyn), med avtapning i bunnen,

2 - kombinert vannutskiller / grovfilter (glasskopp i bunn - filter over) - med avtapning i bunnen. Grovfilter har jeg ikke greidd å oppdrive.....

3 - ren dieselfilter

 

Henviser til en utmerket artikkel i Båtmagasin nr. 11 - November 2002, hvor Jon Winge på side 54, tar for seg dieselhygiene på en utfyllende og informativ måte.

 

Hilsen,

Walter_S  :seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Nå har jeg prøvd den nye dysa, uten at det hjalp...

 

Vannutskilleren holdt litt grums, men ikke noe vann.

 

Jeg kan ikke forstå noe annet enn at jeg må ta en omgang med dieselpumpa. Eksosrøret var helt, og etter det jeg kunne kjenne med en finger så var det et jevnt, tykt lag med sot men ingen skader eller tiltetninger.

 

Det er en ting jeg lurer på: hvor mye av jobben med pumpa kan jeg gjøre selv? Har hatt en liten kikk på dysedelen som er på toppen, og det ser ut som om den er slitt og delvis deformert. Regner med at trykkfjæra samt dysedelene kan byttes enkelt ut - det ser ikke ut som om det er noen justeringsmuligheter her. Det er jo umulig å få tak i mekanikere i Kristiansand nå, så om det er mulig å bytte dette selv så kan jeg jo bestille delene på mandagen. Om en komplett pumpe ikke er altfor dyr, så skal jeg vurdere det óg, dersom den bare kan monteres rett inn. Begynner å bli passe irritert nå - vil ha dette ordna før resten av seilsesongen!

 

(Jeg ble jo anbefalt å inspisere toppen også - kanskje det blir et par dager med intens motorsjau her på kaia. Denne jobben skal jo være enkel, det er en håndfull bolter som skal strammes med rett moment og ikke så mye mer. Regner med at et vanlig bilverksted kan ta avsoting, plansliping og sjekk?)

Link to post

Hei.

Er det noen mulighet for at innsprøitingstidspunktet har forskjøvet seg? Hvis det går å kontrolere og eventuellt justere ?  Noe shim ?  Er det fødepumpe på motoren? Er denne ok, trykk og mengde? Renset silen på fødepumpen?  Finfilteret var skiftet ?  Kan det være noe hindring i luftinntaket ?  Noen dieselpumper må ha et bestemt fortrykk for å fungere, men jeg vet ikke om det gjelder denne.

Link to post

Fant nettopp denne siden, som virkelig er glimrende på yanmar:

 

http://www.yanmarhelp.com

 

Jeg har sjekket med luftfilteret. Tenkte timingen er neste punkt, men siden dette er et problem som har aksellerert jevnt, så tviler jeg vel egentlig på det. Shimen som er ved dysa på dieselpumpa kan jeg jo ta ut for å se om det blir noe annerledes, men egentlig burde jeg vel gjerne bytte pressfjæra og dysa her, da det ser ut som om det er slitt små spor i den...

 

Det som er mest utrolig, er vel at motoren har startet på slaget hele tiden mens jeg har feilsøkt. I dag var første gangen overhodet at den mistet et slag, men det kan jo ha vært en luftboble. Så det virker jo uansett som om dette er motorer som fungerer uanset så lenge feil og service blir tatt i tide...

Link to post
Guest Bjarne

En bekjent hadde nettopp et lignende problem med en Mercruiser, og skiftet dysespisser og overhalte diselpumpa uten at problemet ble nevneverdig bedre. En av mekanikerne anbefalte ham da å blande to-takts olje i dieselen, 1 dl til 100 liter disel, med den begrunnelse at svovelinnholdet i dieselen i dag er så lavt at pumpe og dyser ikke får tilstrekkelig smøring. Dette ble gjort, og etter hans utsagn har motoren ikke gått så mykt og hatt så lite røyk siden den var ny. Kan det være noe i dette, og kan noe slikt være med å løse dine problemer ?  Det finnes dessuten mye annet lurium i følge annonsene til salg som skal forebygge og hindre alt fra inngrodde tånegler til humørsyke svigermødre og annet grums i dieselen.........

 

Bjarne

Link to post

Etter mange runder med mye forskjellig råd, så kommer jeg nå til å følge det siste jeg har fått. Vedkommende har virket som den mest fornuftige mekanikeren, og han rådet meg til å fortsette å bruke motoren som den er. Sannsynligvis har den vært daukjørt i ti år, med mye seiling og med maks 3/4 effektuttak. Det er sannsynligvis bare soten som nå begynner å flasse av, og det vil ta lang tid før det blir bedre igjen. Det rare er at jeg gikk endel timer ifjor uten et slikt problem, men det er vel mulig at dette trenger noe tid til å omstille seg. Det at jeg prøvde et rensemiddel har vel aksellerert det hele. Det underlige er at det har gått så langsomt, så kanskje det siste innlegget også har noe for seg? Tror jeg skal prøve det med totaktsolje - det kan jo umulig skade.

 

Så blir det spennende å se om det blir bedre eller verre - men ifølge samme mekaniker så er disse motorene ganske uslitelige. Varmeutvikling og turtallsfall skal visstnok være de eneste alvorlige symptomene. Tror jeg skal innstallere turteller og et enkelt termometer for å kunne følge nøye med på eventuelle langsomme endringer. Er jo også greit å ha ellers også...

Link to post

Jeg har også hørt dette med to-takts olje i dieselen fra dieselmekaniker her i Tønsberg.  Og med klare hentydninger til diesel pumpe som setter set +++.  I tillegg finnes det en Service Bulletin fra Mercruiser som skisserer problemet med lavt svovleinnhold.  Tilsetningstoffer er greia.

 

Skal prøve det selv til uken :-)

 

 

Erik

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Har vært ute på fjorden og pint motoren nå. Det ble forjælig med svart røyk, men jeg pressa på... Har jo byttet injektoren, så det kan jo tenkes at temperaturen er høyere nå. Uansett, etter en stund på full pinne holdt den fremdeles kun 70-80 grader ved toppen, og jeg syntes den låter bedre nå, jevnere i gangen. Skal fylle på med autol i morgen, som visstnok kan rense ut sot. Tenkte å kjøre med dobbel dose av dette til jeg har tømt tanken, og deretter prøver jeg noen liter med oljeblandet diesel. Blir spennende å se om det hjelper eller ikke - i mellomtiden får jeg bare overbevise meg selv om at soten er på vei ut for godt...

Link to post

Nå fikk jeg endelig tilbake en nyoverhalt dyse (byttet dysespiss). Den ble behørig montert og systemet luftet i går kveld. Motoren startet nå relativt lett i forhold til tidligere og jeg synes motoren gikk penere enn før. På prøveturen synes jeg også motoren hadde litt mer "futt". Motoren sotet desverre tilsvarende som før når jeg startet opp. Nå kan jo dette ha sammenheng med at det henger en del "drit" igjen inni i motoren som må ut, men tiden får vise om det forsvinner. Det ble sent i går, så jeg må nok bruke båten mer for

kunne si akkurat hvor mye bedre det er. Når motoren går, ryker det lite, og det tyder jo bra.

 

Etter det jeg har hørt "er det normalt" med litt røyk ved oppstart. Det er vel en sannsynlighet for at dieselpumpa er litt slitt også, men hvis motoren går greit, er lettstartet og jeg er sikker på at dysa er i orden, ser jeg liten grunn for å bruke masse penger på å overhale pumpa i unøden. Jeg har også kjøpt et Lucas CAV 296 kombinert filter som jeg skal montere mellom etter vannutskilleren jeg allerede har, men for å få det til, må jeg få tak i nipler til filteret, og det klarte jeg ikke i går.

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post

Ja nå har jeg vært ute en tur på fjorden igjen. Det ryker bare mer og mer, men det som er annerledes er at nå er det kun på maks turtall. Ryker mer på maks, og mindre på rett under maks. Håper jo at dette betyr at det virkelig er avsoting som trenges. Autolen er på tanken i dobbel dose, og nå skal jeg ut og kjøre den tom. Fyller deretter på med diesel uten autol, så får vi se om det er det samme nå. Hvis ikke dette funker, så tror jeg at jeg skal spandere på en overhaling av pumpa til høsten, om ikke annet for å slipppe å vaske hekken hele tiden!

 

Har forresten fått tips om at her i Kristiansand så kan jeg få gjort alle jobbene på motoren på et bilverksted. Er kanskej et alternativ i Oslo også???

Link to post

"Har forresten fått tips om at her i Kristiansand så kan jeg få gjort alle jobbene på motoren på et bilverksted. Er kanskej et alternativ i Oslo også??? "

 

Det kan du sikkert, såfremt de har tilgang på nødvendige spesifikasjoner for aktuell motor.

 

Jeg fikk svært god service av Asker Dieselverksted som holder til sentralt i Asker. jeg tror også prisene er helt greie og ventetiden var det ikke noe å si på. Grunnen til at det tok litt tid for meg var at Yanmar var tomme for dysenåler i Norge, så den måtte bestilles fra utlandet.

 

Jeg betalte ca. 950,- for overhaling av dyse, og det var inkludert ny dysespiss, som alene koster nesten 600,-. Han kunne også ta dieselpumpa, men det vil jeg avvente litt.

 

Jeg kjøpte filteret der også, og det kostet 500,-, som er midt i mellom Maritim og andre båtbutikker i Oslo området.

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post

Hej hschrde !

 

 

"Autolen er på tanken i dobbel dose, og nå skal jeg ut og kjøre den tom"

 

vad er autolen för något tillsatsmedel ?  kör diesel både på land o vatten men

utan någon tillsats! Har hört att den nye dieseln ( /miljödieseln eller citydieseln )

är så ren eller fin att man motorn blir nesten ren inuti att man nesten istellet

behöver tillsätta en liten skvätt to-takts-olje för smörjningens skull !

S/Y Gunga Din

Link to post

Autol er visst et rense og avsotningsmiddel. Kan også brukes til konservering. Ser ut som om det inneholder nafta, blant annet. Så da reiser det vel forbrenningstemperaturen litt, slik at soten starter å skalle av? Motoren kjennes forøvrig litt varmere - skal montere oljetempmåler som blir god å ha senere også...

Link to post

Testet motoren igjen i går. Den starter generelt mye lettere, selv om det ikke er på første slaget. Den soter sort røyk ved oppstart og det kommer fortsatt dette belegget på vannet bak båten, men det er lite soting ved vanlig gange og marsjfart. Ved full pinne soter motoren. Jeg velger å tro at sotingen kommer fra at motoren må kvitte seg med uforbrent diesel og at det nødvendigvis ikke er noe problem. I og med at motoren går pent, tror jeg neppe dieselpumpa her helt håpløs.

 

Er det noen andre justeringsmuligheter som kan gjøres bortsett fra dyse og dieselpumpe for å få bort sotingen?

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post

Siste nytt her, er at Sylinderservice mener det er forbruk av olje og slitte ventiler eller noe verre... Men de hadde jo ikke tid til å se på motoren, så jeg vet ikke... Tror uansett rensekapittelet er over for meg, har kjørt den flere timer nå, tror jeg stikker nordover på marsjfart og tar en overhaling til vinteren... Starter og går i alle fall 100%.

 

Det er vel ingen andre justeringsmuligheter. Røret fram til injektoren må visst være en helt nøyaktig lengde. Ellers så er det jo lufttilgang og fritt løp i eksos som bør sjekkes.

 

Lørdagen får jeg muligens en 10-hester påhengs som jeg kommer til å montere som fast reserve. Fikk tau i propellen da jeg la til i går, og det kan jo skje igjen... Forresten lett å få det av på vegaen, bare å kople av akslingen, skli den litt bakover - slik fikk jeg nådd tauet med tærne uten å måtte dykke helt ned :-) Liker ikke tanken på å svømme under vann mellom tauverk og en båt som slår i bølgene!

 

Fortsatt god sommer; her i Kristiansand studerer jeg kartet over Skagerrak!

Link to post

Nå har jeg tidligere nevnte hefte foran meg. Innholdet er fritt oversatt. Feil angis som sansynlige årsaker. Her er de tolkningene av eksosfarger de gir.

 

Sort eller mørk grå røyk:

  • Ved belastning, mest ved høyt turtall: Lufttilførsel/innsug blokkert.
  • Ved belastning, mest ved høyt og middels turtall. Motor kan mangle kraft: Feil på innsprøytningsdyse.
  • Ved belastning, mest ved høyt og middels turtall. Motor går mer stille (mykere) enn normalt: Innsprøytningstidspunkt for sent.
  • Ved belastning, mest ved lavt og middels turtall. Motor støyer mer (går hardere) enn normalt: Innsprøytningstidspunkt for tidlig.
  • Ved alle turtall, mest synlig ved lavt og middels turtall. Startvansker: Dårlig kompresjon.
  • Periodevis røyk. Fusking eller banking kan forekomme: Feil på dyse.
  • Mest ved lavt og middels turtall. Motor kan fuske: Feil ventilklaring.
  • Ved alle turtall, merkbar mangel på kraft: For lavt trykk fra turbo.  
  • For Perkins type kaldstartanordning: Ved alle turtall, mest synlig ved lavt og middels turtall: Feil på kaldstarter, lekker diesel inn i luftinntak.
Blå eller gråblå røyk:
  • Røyk ved akselrasjon etter tomgangskjøring: Lekkasje ved ventiltetninger, slitte ventilstyringer eller ventilstammer.
  • Ved alle turtall, varierende belastning og varierende driftstemperaturer: Slitte stempelringer eller sylindere.
  • Ved høy driftstemperatur og alle turtall og belastninger: Smøreolje for tyntflytende.
  • Ved høyt turtall og middels til lavt turtall, uavhengig av belastning og  turtall: Oljelekkasje i turbo.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Totaktolje øker dieseloljens smøreevne, men den har ingen rensende effekt under forbrenningen. Skal du fjerne koksen som har bygget seg opp på stempelringene grunnet sotingen, må du enten trekke stemplet eller tilsette rensestoff i dieseloljen. Det finnes flere. Selv kjenner jeg Hammerdowns egenskaper godt og brukte det stoffet til å rense opp en daukjørt motor i en brukt bobil jeg kjøpte. (Jeg har foresten kjørt tur/retur Trondheim-Provence med den i sommer).

 

Men før jeg begynte med noen tilsetning, ville jeg sjekke at innstrøytningstidspunktet (timingen) er riktig. Det gjør du selv. Ta av røret på dieseloljeutløpet fra pumpa og sett på et plastrør slik at du se når det kommer olje inne i røret. Drei motoren inntil det kommer olje i plastrøret. Så dreier du forsiktig og stopper neste gang oljesøylen stiger i plastrøret. Når står pumpa i den posisjonen den har når innstrøytningen begynner. Les så av på svinghjul eller tannkrans hvor mange grader veiva er før øvre dødpunkt. Brukermanualen skal ha informasjon om hva som er korrekt for motoren din.

 

Ved bruk av motoren slites tannhjul, koblinger og shims under pumpestempelet, og det gir forsinket innsprøytningstidspunkt. Og det gir garamtert røyk om redusert maskseffektytelse fra motoren.

Link to post

Det eneste som kan stemme i forhold til det som er skrevet over, er at det er slitte ventiler... Det er kun på maks turtall, uansett belastning. Tror nok toppen blir levert til service til høsten...

 

Når det gjelder dette med totaktsolje, så er det for å smøre pumpa. Har brukt Autol til å rense.

 

Det kan være timingen, ja! Trodde jeg trengte instrumenter for å sjekke det - men nå skal jeg ta en kikk.

 

Kommer ikke til å gi meg før jeg vet nøyaktig hva som skjer - må ikke nødvendigvis ha sotingen bort, men jeg vil vite sikkert om det kan bli større skader. Summen av råd så langt går på at det ikke er noe problem, så jeg legger utpå igjen til helga.

Link to post

1. Med slitte ventiler tror jeg det menes slitte/lekkasje ved ventilstyringer i dette tilfelle. Hvis du da har en tetningsring på toppen av ventilstyringen kan det være disse som er defekte. Hvis de er gummiaktige kan de bli morkne og harde av varme og alder, og utslitte. Disse kan som regel skiftes uten å demontere toppen. Hvis du har utbyttbare ventilstyringer, kan disse også løsne og forårsake oljeforbruk.

2. Ved betydelig lekkasje i sylinder/stempelfjærer (gjennomslag) kan du også noen ganger  merke et "overtrykk" i veivhuset, hvis du skrur opp oljepåfyllingslokket når motoren går (varm) og/eller i røret for peilepinnen.  

3. Prøve med tykkere olje, for eks. 20/50. ? Om det er noen forandring.

4. Var det ditt luftfilter som var skumgummi og som var gått i oppløsning? Kan det være noen rester i luftinntaket? Har du lyst "helt inn" med lommelykt? Demontere innsuget hvis nødvendig. Kan også være andre fremmedelementer i inntaket ?

(ikke den store nyheten, men kanskje en ørliten hjelp til eliminasjonsarbeidet).

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...