Jump to content

dieselmotor og soting...


hschrde

Recommended Posts

Langvarig drift med mye soting kan gi belegg på stempelfjærer, eksosventiler og i turbolader. Sotet pakkes rundt fjærene og de fester seg. Da fungerer de ikke som de skal, og tetter ikke ordentlig. Muligheten for gjennnomslag foreligger. Ettersom du ikke har startproblemer, har du nok tilstrekkelig kompresjon, så fjærene er vel løse.

 

Hvis noe sot setter seg fast på setet av eksosventilen, tetter den ikke lenger og forbrenningsgassene skjærer gjennom som en sveiseflamme. Jeg har sett en del slike ventiler i løpet av årene jeg har jobbet med motorer. Har du turbolader, soter turbinen ned og dens virkningsgrad reduseres. Motoren får mindre luft og soter enda mer.

 

Alt dette kan skje hvis innsprøytningen starter vesentlig senere enn den skal.

 

Å skifte til smøreolje med høyere viskositet vil bidra til å heve smøreoljetrykket foran motoren, men dette tiltaket er mest en nødforanstaltning når lagrene begynner å bli så slitt at klaringen er øket vesentlig. Tetningen mellom stempelringer og sylindervegg påvirkes ikke særlig.

 

Det er riktig at slitte ventilstyringer øker smøreoljeforbruket, men da blir det blårøyk. Det samme kan ske når lagerklaringen øker i turboladere med glidelagre. Ved lav belastning virker kompressoren som en restriksjon og det skapes undertrykk som suger med seg smøreolje. Dette er ikke tilfelle med din motor, for du får svartrøyk ved høy belastning.

 

Har du forresten sjekket om motoren får nok lufttilførsel? For lite luft er jo en meget vanlig årsak til svartrøyk.

Link to post

Har sjekka for overtrykk i veivhuset. Siden denne motoren er ensylindra, så var det ikke så lett å avgjøre. Lufta støtets ut og suges inn for hvert stempelslag, selvfølgelig. Det føltes som om det var omtrent likt, at det ikke var noe netto overtrykk.

 

Soting av ventiler eller morkne ventiltetninger er jo sannsynlig... Turboen er det neppe på en ensylindra tihester :-)

 

Skal ta en kikke på ventilsetene. Kanskje tilogmed starte uten toppdekselet selv om det griser noe forj**lig. (har testa det på bil før.) Regner med at man kan kjenne det hvis det er virkelig ille?

 

Hvis det er ventilene, så bør vel toppen overhales - ventilhettene eller styringene byttes? Kan vel brenne ventilene mer, så da blir det jo viktig IKKE å pine motoren for å rense ut soten, slik jeg har blitt anbefalt...

Link to post
  • 2 uker senere...

Igår monterte jeg et nytt kombinert dieselfilter/vannavskiller (Lucas/delphi 296) istedet for den gamle "aluminiumsklossen", dvs. er lucas CAV vannavskiller.

 

Videre starter motoren vesentlig lettere nå etter dyseoverhalingen. Det soter fortsatt ved oppstart, men dette stopper når motoren kommer ordentlig i gang. Kommer nå til å kjøre med dette ut sesongen, så får jeg vurdere om jeg skal gjøre mer før neste sesong.

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...