Motordoktoren Svart 1.August.2003 Link til dette innlegget Svart 1.August.2003 Langvarig drift med mye soting kan gi belegg på stempelfjærer, eksosventiler og i turbolader. Sotet pakkes rundt fjærene og de fester seg. Da fungerer de ikke som de skal, og tetter ikke ordentlig. Muligheten for gjennnomslag foreligger. Ettersom du ikke har startproblemer, har du nok tilstrekkelig kompresjon, så fjærene er vel løse. Hvis noe sot setter seg fast på setet av eksosventilen, tetter den ikke lenger og forbrenningsgassene skjærer gjennom som en sveiseflamme. Jeg har sett en del slike ventiler i løpet av årene jeg har jobbet med motorer. Har du turbolader, soter turbinen ned og dens virkningsgrad reduseres. Motoren får mindre luft og soter enda mer. Alt dette kan skje hvis innsprøytningen starter vesentlig senere enn den skal. Å skifte til smøreolje med høyere viskositet vil bidra til å heve smøreoljetrykket foran motoren, men dette tiltaket er mest en nødforanstaltning når lagrene begynner å bli så slitt at klaringen er øket vesentlig. Tetningen mellom stempelringer og sylindervegg påvirkes ikke særlig. Det er riktig at slitte ventilstyringer øker smøreoljeforbruket, men da blir det blårøyk. Det samme kan ske når lagerklaringen øker i turboladere med glidelagre. Ved lav belastning virker kompressoren som en restriksjon og det skapes undertrykk som suger med seg smøreolje. Dette er ikke tilfelle med din motor, for du får svartrøyk ved høy belastning. Har du forresten sjekket om motoren får nok lufttilførsel? For lite luft er jo en meget vanlig årsak til svartrøyk. Sitér dette innlegget Link to post
hschrde Svart 1.August.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2003 Har sjekka for overtrykk i veivhuset. Siden denne motoren er ensylindra, så var det ikke så lett å avgjøre. Lufta støtets ut og suges inn for hvert stempelslag, selvfølgelig. Det føltes som om det var omtrent likt, at det ikke var noe netto overtrykk. Soting av ventiler eller morkne ventiltetninger er jo sannsynlig... Turboen er det neppe på en ensylindra tihester :-) Skal ta en kikke på ventilsetene. Kanskje tilogmed starte uten toppdekselet selv om det griser noe forj**lig. (har testa det på bil før.) Regner med at man kan kjenne det hvis det er virkelig ille? Hvis det er ventilene, så bør vel toppen overhales - ventilhettene eller styringene byttes? Kan vel brenne ventilene mer, så da blir det jo viktig IKKE å pine motoren for å rense ut soten, slik jeg har blitt anbefalt... Sitér dette innlegget Link to post
MortenK Svart 11.August.2003 Link til dette innlegget Svart 11.August.2003 Igår monterte jeg et nytt kombinert dieselfilter/vannavskiller (Lucas/delphi 296) istedet for den gamle "aluminiumsklossen", dvs. er lucas CAV vannavskiller. Videre starter motoren vesentlig lettere nå etter dyseoverhalingen. Det soter fortsatt ved oppstart, men dette stopper når motoren kommer ordentlig i gang. Kommer nå til å kjøre med dette ut sesongen, så får jeg vurdere om jeg skal gjøre mer før neste sesong. Sitér dette innlegget s/y "Arnegrut", Asker Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.