Jump to content

Hva slags treverk på vegg inn til kabinen.

jorhei

Recommended Posts

Siden vi nå har revet dekket og det hele i båten så ser vi at det er enkelt å bytte veggen inn til kabinen som er både stygg og stedvis ødelagt, men spørsmålet er bare hva vi skal bruke av materialer. Det er furupanel der på som er 50 mm bredt og 14 mm tykt nå, men dette må får vi ikke tak i og det må derfor spesiallages, hvilket vil bli veldig dyrt.

Vi kan få tak i tilsvarende panel med da er det 70mm bredt og 14 mm tykt, men spørsmålet er om det blir pent eller om det er noe annet som vil være penere?

Legger ved ett bilde som viser den gamle veggen.

Bilde

Redigert av jorhei (see edit history)

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Ringte nettopp til stedet og de måtte spesiallage det. De har aldri hatt det liggende men bare hatt det i katalogen og prisen for våre 30-40 lengdemeter vil komme opp mot en 5000 kr. Dette er helt uaktuelt så tror nok vi må finne en billigere løsning. Har ringt møbelsnekkerfirmaer og høvellast firmaer men alle skal ha flere tusen kr for å lage dette......

Noen som har noen rimligere forslag?

Hva med å kjøpe de som er 70 mm brede?

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

Ringte nettopp til stedet og de måtte spesiallage det. De har aldri hatt det liggende men bare hatt det i katalogen og prisen for våre 30-40 lengdemeter vil komme opp mot en 5000 kr. Dette er helt uaktuelt så tror nok vi må finne en billigere løsning. Har ringt møbelsnekkerfirmaer og høvellast firmaer men alle skal ha flere tusen kr for å lage dette......

Ok, det var jo dumt!

Jepp, kjøp 70mm faspanel også freser dere dette i mitten så ser det ut som om det er smalere :yesnod: da har dere 35mm staver.

Bruk en slik fres som dette, still inn dybden så dere får lik avfasing

Bilde

Jeg har ikke noe rimeligere forslag. Kom bare til å tenke på at treverket "lever" på bredden, for å uttrykke det slik. Større bredder gir større muligheter for sprekker i selve materialet, dessuten større muligheter for at "natene" åpner seg.

Det er jo ikke mange metrene du trenger. Hadde det ikke vært en ide å kjøpe høvlede materialer i si 20 mm tykkelse og så lage det til selv? Denslags har jeg selv gjort i knipetak, kun ved bruk av håndholdt sirkelsag og vanlig høvel. Et triks er å legge inn "stål". Dette "stålet" er istedenfor not og fjær. Man slisser inn et spor i materialet med sagen og legger inn en tynt trestykke som eventuelt limes. En snau lørdags jobb, og du har laget til materialene som går til veggen.

Den ene langveggen i stuen vår er forresten laget etter det prinsippet.

70mm blir fint det. 12mm er tyktnok vis det er tett nok mellom spikerslagene

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Okey, er furu eller gran vi skal bruke. Regner med at det blir furu. Da tror jeg vi går for panel på 70 mm, da blir det er overkommelig pris også. Synes det er for ille å måtte betale flere tusen kroner bare for å få det helt likt som det er nå.

Jeg for min del ville faktisk heller hatt 70mm enn det som er nå. Forutsetter da at det er samme type ellers (faspanel). Tror det kan bli riktig lekkert.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Dette er kanskje "å banne i kjerka" ? men dersom poenget er å få en pen og rimelig løsning, kan dere ikke bruke vanlig kryssfinerplater som dere limer furu lister på?? koster en slikk og litt til, og furulister får man jo i et utall bredder og profiler

Mvh

Trygve

Dette er kanskje "å banne i kjerka" ? men dersom poenget er å få en pen og rimelig løsning, kan dere ikke bruke vanlig kryssfinerplater som dere limer furu lister på?? koster en slikk og litt til, og furulister får man jo i et utall bredder og profiler

Mvh

Trygve

Akkurat det kunne nok vært Huldas alternativ også.

Hvorfor ikke kjøpe 2 x 6 eller 2 x 8 og be dem om å dele disse i ønsket tykkelse på panelet?

Skal du ha 14 mm. tykkelse, så får du 5 panellengder på en 2x8. Ved behov for 40 lengdemeter trenger du kun å kjøpe inn 8 meter 2x8.

Det koster ikke mye, og de fleste splitter dette for en liten sum. Billigere blir det ikke.

Jeg fikk meg 100 løpemeter 45mm x 6 mm på denne måten - til en brøkdel av ferdige lister.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Lagt inn dobbelt

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Mvh

Trygve

Nå må vi sette opp regnestykke før vi anbefaler: 1 stk 12mm ranti finer koster 450,- pr plate som har målene1,22x2,44=3m2 altså en m2 pris på 150. I-tilegg kommer lister og lim for disse.

12x70 faspanel koster 8,- pr m som vi ganger med 15 for å få 1m2 noe som gir en m2 pris på 120,-

Jeg vil og virkelig tro at ved bruk av plate vil man få mye mere skre en ved bruk av panel, her kan man jo velge lengder som gir minst svinn.

Vikers

Hvorfor ikke kjøpe 2 x 6 eller 2 x 8 og be dem om å dele disse i ønsket tykkelse på panelet?

Skal du ha 14 mm. tykkelse, så får du 5 panellengder på en 2x8. Ved behov for 40 lengdemeter trenger du kun å kjøpe inn 8 meter 2x8.

Det koster ikke mye, og de fleste splitter dette for en liten sum. Billigere blir det ikke.

Hvis en 48x198 koster 41 kroner som er prisen her vil dette bli 8m X 41 = 328,-

Som om ikke det er nok vil dette vel kun dekke cirka 2m2 og vi vil da få en m2 pris på 164,-

Jeg tror kanskeje dere blander litt med den prisen de har fått på dette spesiallagd, eller så er det vel slik at vi ofte tror og ikke sjekker videre for som dere ser er panelet det rimeligste alternativet

Dere får korrigere meg hvis jeg ifarten har gjort noen regne feil

Redigert av jonkare (see edit history)

Jeg vil og virkelig tro at ved bruk av plate vil man få mye mere skre en ved bruk av panel, her kan man jo velge lengder som gir minst svinn.

Joda, det er riktig. På den andre siden vil plate bli helt tett, og forbli tett i hele levetiden. Det kommer naturligvis an på om man må ha det tett.

Tror ikke dette er noen problemstilling men vil man ha det tett kan man legge papp før man slår på panel

Jeg regnet og satte dette opp litt feil:

2x6 = 50,8 mm x 152,4mm.

152,4 / 14 mm = 10 lengder +

1 meter av 2x6 koster eksempelvis 30-40 kroner, noe som vil gi en m2 pris på 60-80 kroner.

Hvis en skal ha ca 8 meter av 2x6 ( 4 m2) så vil jeg tro at du finner to 4 metere som nok vil kunne kjøpes rimelig.

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Jeg regnet og satte dette opp litt feil:

2x6 = 50,8 mm x 152,4mm.

152,4 / 14 mm = 10 lengder +

1 meter av 2x6 koster eksempelvis 30-40 kroner, noe som vil gi en m2 pris på 60-80 kroner.

Hvis en skal ha ca 8 meter av 2x6 ( 4 m2) så vil jeg tro at du finner to 4 metere som nok vil kunne kjøpes rimelig.

Skal vi se om jeg fårstår dette riktig:

Altså 1meter 50,8x152,8 gir 10lm med 14x152 som med en meter pris på råmaterialet på 35,- vil utgjøre 35,- / 10lm = 3,50,- Får å få en m2 pris må vi gange med 6,7 som er meter antalet som går med på 1m2 Slik at m2 prisen blir da 3,5,-x6,7=23,45,- pr m2 Ja da blir det rimelig og jeg er enig. En annen ting er jo om det er verd merarbeidet men det blir jo opp til hver enkelt

Dette blir noe feil. :crazy:

1 meter med 50,8 x 152,8 gir 10 løpemeter med lister på 50,8 mm (bredde) x 14 mm (tykkelse) x 1 meter(lengde)

For å få en m2 trenger du 20 løpemeter ( 20 meter av 14 mm x50,8mmx 1 meter).

Dette gir at du trenger 2 meter som splittes opp til en pris mellom 60-80 kr.

Antar at 4 m2 kan koste 300,- + 100,- i arbeidet til splittingen. I alle tilfeller henter du ferdige lister i byggvaren. Ikke merarbeid. :smiley:

Redigert av vikers (see edit history)

Har også tenkt på den varianten med plate og deretter glattkant utenpå, men det som også er her er at det er noen sinnsykt håpløse vinkler og buer på veggen på høyre side, hvilket vil bli heller vanskelig å få rett og pent. Skullle nok klare det men vil nok bety liit prøving og feiling. Denne veggen kommer som en ekstra greie og var ikke beregnet å gjøre nå, hverken med tanke på penger eller tid.

Takker for mange gode forslag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...