Jump to content

Hvordan finne ut av båtens eierhistorikk?

trulte

Recommended Posts

Hei.

Jeg lurte på hvordan det går an å finne ut om min båts historikk? Er dette i det hele tatt mulig? Jeg har "registreringsnummeret" som satt på båten før, men jeg vet ikke om den noen gang har vært registrert i småbåtregisteret. Det er messingbokstaver og tall til å feste på siden av båten. Vil småbåtregisteret uansett ikke kunne frigi særlig informasjon om dette? Jeg synes det hadde vært veldig moro å fått tak i litt info, men hvis slik info bare gis mellom personer som kjøper båt av hverandre, har jeg nok dårlig med mulighet. Jeg vet ikke hva som har skjedd, og hvor båten har vært, før jeg kjøpte den i Sarpsborg i fjor høst.

Ser en bort fra de muligheter som ligger i div. register, blir det vel å gå tilbake til selger å prøve og nøste opp.

Jeg hadde en slik "etterforskning" på min forrige båt og traff første eier slik; Vi seilte nordover inne i leia sør for Sotenkanalen, nydelig sørlig bris i en strøm av båter. Langsomt ruslet vi forbi en nordmann- "hei du, den båten har jeg vært med å bygget", ropte han. Vi utveklset opplysninger og erfaringer, et morsom treff, men såpass tilfeldig at å seile opp og ned vestkysten for å treffe tidligere eiere kan vel ikke anbefales.

I dette innlegget finner du litt rundt mine erfaringer med å finne ut av historikk via offentlige registre, Trulte. Ikke altfor lett. Det må nok bli en kombinasjon av å finne ut så mye som mulig via offentlige registre, og deretter kontakte eiere som du har fått ut via registrene og pumpe tidligere eiere for så mye informasjon som mulig. Tidkrevende, men av og til opplever man å treffe riktig person som sitter på mye info og da er det moro.

Takk for den Dilla. Jeg får prøve meg på divers register først. Prøve å ringe forrige eier og spørre om han er HELT sikker på at han ikke vet noe osv. Og i sommer skal jeg fare opp og ned alle elver og sund som finnes, og jakte på tidligere eiere....hehe. Blir koselig! :sailing::wink:

...Jeg får prøve meg på divers register først.

Ja, begynn med RSSR, deretter tar du Toll og Avgift. Når det gjelder Toll og Avgift, har jeg bra erfaring med å henvende meg via mail. Båtregister er jo ikke jobben til Toll og Avgift lenger, så her er vi henvist til godviljen og evt. tid til å hjelpe oss. En mail kan de ta når de har tid og oppleves kanskje mindre stressende fra deres side enn en telefon. Merkebrevregisteret til Politiet kunne jeg tenkt meg og visst noe mer om når det gjelder tilgjengelighet. Jeg fikk jo opplyst av Toll og Avgift at merkebrevregisteret er kjørt bort til fjernlager og låst ned. Jeg sjekket ikke noe mer rundt det om muligheten i det hele tatt finnes for å få ut informasjon fra dette registeret. Det kunne vært interessant hvis noen sjekket litt mer rundt dette. En ide som slo meg akkurat nå - kanskje man kan få litt info fra forsikringsselskapene hvis man klarer å identifisere båten i forhold til selskapene? Har båten vært forsikret, skulle man tro det ligger igjen spor etter dette. Et par telefoner til de mest sannsynlige forsikringsselskapene kan kanskje betale seg? Hold oss oppdatert da - kanskje det kommer fram ting underveis som gjør at forumet kan hjelpe deg videre? Lykke til!

I det minste, må da forrige eiere kunne si hvor han fikk tak i båten fra? Og så kan du nøste derfra.

Tusen takk igjen Dilla. Jeg lover å holde dere oppdatert under veis. Det var egentlig derfor jeg laget en egen tråd også, og ikke la det under oppussingstråden min. Andre kan jo også bruke denne i samme hensikt. Jeg skal sende noen mails, så får vi se. :cheers:

Merkebrevregisteret til Politiet kunne jeg tenkt meg og visst noe mer om når det gjelder tilgjengelighet. Jeg fikk jo opplyst av Toll og Avgift at merkebrevregisteret er kjørt bort til fjernlager og låst ned. Jeg sjekket ikke noe mer rundt det om muligheten i det hele tatt finnes for å få ut informasjon fra dette registeret. Det kunne vært interessant hvis noen sjekket litt mer rundt dette.

Er "Merkebrevsregisteret" navnet på den gamle registreringsordningen, fra før småbåtsregisteret? Jeg har endel ganger forsøkt å få ut informasjon fra politiets registre både før og etter småbåtregisteret ble til. Noen ganske nedslående opplevelser. 2 ganger har jeg opplevet at de har hatt flere båter registrert på samme registreringsnummer. Har ikke lykkes å få info bakover, i de tilfeller eierskifte har vært registrert. Har inntrykk av at mye av infoen har kun vært tilgjengelig på arkivkort, og søk på annet enn regnr. har jeg inntrykk av har vært umulig.

(I lys av dette, syntes jeg opprettelsen av småbåtsregisteret var et kvantesprang i utvikling.)

Det kunne sikkert være interessant å få tilgang til registeret, men tror det lett ville være en mere kuriøs opplevelse enn direkte nyttig.

:yesnod:

Forøvrig høres ikke dine erfaringer med merkebrevregisteret ut som de beste.

Nei, men jeg må innrømme at jo mer jeg tenker på det, blir den kuriøse delen av det mer og mer interessant. Det skal nevnes at jeg for mange år siden flere ganger forsøkte å bruke det i forhold til å oppspore eiere til overlatte båter. Morsomst husker jeg henvendelser til mindre sentrale lensmannskontorer var, der kommentarer som "nei dette er så slurvete skrevet at dette skjønner jeg ikke*" og en gang hvor alt var vanskelig fordi det var sølt kaffe i hele arkivskuffen.

En politibekjennt av meg sier at kjennetegnet på godt politiarbeid (evnen til å oppklare forbrytelser går jeg ut fra) er at det omvendt proposjonalt med kvaliteten av kontorarbeidet som gjøres. Håper det stemmer.....

(* = fritt etter hukommelsen...)

Ring Tore på sporet :lol:

Neida, jeg kunne tenkt meg og finne tilbake til båtens røtter selv, mest fordi jeg ikke vet hvilken type båt jeg har. Har bare en mistanke om at den er hardangerbygget.

Jeg har på følelsen av at hadde man startet en tråd her med tittel: "Kjenner du denne båtens historie?" så ville mange (i alle fall de med mere skjeldne / spesielle båter) kunne få nyttige bidrag av andre på båtplassen.

Tar jeg feil?

Jeg har på følelsen av at hadde man startet en tråd her med tittel: "Kjenner du denne båtens historie?" så ville mange (i alle fall de med mere skjeldne / spesielle båter) kunne få nyttige bidrag av andre på båtplassen.

Tar jeg feil?

Det har jeg prøvd 2 ganger, men jeg tror problemet mitt er at jeg har en båt som det ikke er bygget mange av. Det jeg skal forsøke er og få bildet av båten i magasinet KYSTEN

eg har på følelsen av at hadde man startet en tråd her med tittel: "Kjenner du denne båtens historie?" så ville mange (i alle fall de med mere skjeldne / spesielle båter) kunne få nyttige bidrag av andre på båtplassen.

Jeg begynte forsåvidt min tråd "Plattgatter Furuholmen" på den måten, uten videre hell der, så jeg tenkte det var fånyttes. Mulig jeg tar feil...

Har inntrykk av at mye av infoen har kun vært tilgjengelig på arkivkort, og søk på annet enn regnr. har jeg inntrykk av har vært umulig.

(I lys av dette, syntes jeg opprettelsen av småbåtsregisteret var et kvantesprang i utvikling.)

Når det nye båtregisteret skulle opprettes for noen år siden tok de utgangspungt i (private) forsikringselskapenes registre, ikke politiets (offentlige) register. Det sier vel litt om politiets register.

Gerhard

• 1 år senere...

Før jeg i det hele tatt kan forsøke å spore opp historikken på vår båt må jeg frst finne ut av hva reg nr egentlig var. Disse bokstavene og tallne ble på et tidspunkt skrudd av båten av forrige eier da den skulle pusses.

Resultatet av dette er at jeg har fått de ettersendt og ligger derav i vilkårlig rekkefølge. Tidligere eier vet ikke hvordan de satt.

Er det noen her som vet hvor mange bokstaver og tall som var normalt? Det er dobbelt sett av bokstavene L og K og for meg ser det ut til at tallrekken var på 4 tall ( har ikke fått alle tallene, men dobbelt av andre tall)

Er det noen som har en pekepinn her?

Som jeg kan huske det så var det en bokstav og fire tall. Husker vi hadde en gammel mahogny with med A 6457, men så vidt jeg vet så finnes ikke dette registeret lenger, var det ikke politiet som hadde det en gang i forrige årtusen?

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

I de lokale politi-registerne som var før det ble obligatorsik registrering (dvs før 1998?) så besto reg nummeret av en bokstav og 4 eller 5 siffer.

Bokstaven indikerte hvilket fylke båten var registrert i (tilsv som for biler før i tiden)

Eks: A-12345 eller A-1234

Da det obligatoriske landsdekkende registeret ble opprettet gikk man over til tre bokstaver + tre tall

Eks: ABC123

Tror K var Vest-Agder og I var Aust-Agder. Var det ikke geografisk oppdelt slik at man begynte i Oslo med A og så jobbet seg nedover kysten med C for Akershus, B var Østfold, F var Buskerud, H var Telemark. Noen flere?

Ser ut som den oversikten du fant bliss X sammenfaller med min hukommelse - utrolig nok! :sailing:

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Trådstarter er vel mest interessert i å finne historikk på Plattgatter til Furuholmen. Jeg mener å ha registrert at det foreligger en historisk ovefsikt over produksjon og første eier til båter produsert hos Furuholmen, men klarer ikke å erindre referansen.

Mitt spørsmål går på historikk til båter produsert i utlandet. Er det mulig å finne ut om en slik båt er privatimportert eller importert via forhandlerkjede?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...