Jump to content

Ekkolodd med knopmåler + temp.

Anabelle

Recommended Posts

Vet at på en del ekkolodd så kan man få med en del ekstra funksjoner som f.eks. hastighet, vanntemp osv.

Er alt dette normalt på en giver?

Hvordan måler dette instrumentet hastigheten. Sitter det et lite hjul bak, eller har teknikken kommet lenger enn dette? Noen som vet?

Kunne egentlig tenkt meg et enkelt og ganske billig ekkolodd, men det frister jo med disse andre funksjonene også. Man må jo da vurdere om det er verdt jobben å montere utvendig giver kontra innvendig. Litt kjedelig å måtte bore hull i skroget.

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Hei.

Følger også med på en del av diskusjonene og ser at mange av forslagene her ikke er av den helt rimelige typen :wink:

Skulle selv kjøpe meg ekkolodd og endte opp med følgende utstyr:

Garmin Fishfinder 160 Blue både pga pris og kvalitet. Betalte ca. 3300,- inkl innv. giver. Denne viser ikke fart men hvis du kjøper med en gjennomgående giver i bronse så måles både fart og temp i sjøen ( ble jeg fortalt).

Har lagt ved en link hvor du selv kan se litt på spesifikasjonene til denne:

http://www.belanor.no/dllvis7.asp?id=1406&...=1426%20&pid=26

Selv med innvendig giver gir min et godt bilde hele veien ned til 400 meter.

Kjøpte denne på Marinesenteret i Sandviken / Bergen.

Hei

Jeg bør vel "holde kjeft" nå, da jeg har skrevet ganske mye om ekkolodd her på baatplassen  :seeya:

Men, når man interesserer seg for noe....

Dersom man skal bruke ekkoloddet til kun å se dybden og enkle bunnforhold (hard eller løs), så er de enkle ekkoloddene til i underkant av 2000,- kroner mer enn gode nok...

Dersom man vil legge på noen 100 lapper (eller mer) for å se overflatetemperaturen i vannet eller farten så gjør man det...!

Driver man og fisker mye, så ønsker man gjerne ekkolodd som viser dypere enn 170 - 200 m. Da må man opp i pris (3500 -10000). De i øvre prisklasse har gjerne fargeskjerm.

Så har man alle disse kombiløsningene - kartplotter og ekkolodd i ett.

Er man interessert i å studere bunnforholdene (eks lete etter vrak, studere geologiske forhold...), så blir prisen en annen.

Da snakker vi om lodd fra 5 sifret til 6 sifret beløp

Min påstand er at man får veldig mye lodd for pengene i feks Humminbird 150 SX (og at dette tilfredsstiller de fleste fritidsbåters reelle behov)

Men selvfølgelig - høyere tall bak merkevarelogoen gir høyere status (og noen flere funksjoner) dersom det er viktig...

Det hele koker vel ned til hvilken interesse man har for ekkolodd, hvor stor lommebok man har og hvilket behov man har for å imponere nabobåten...

- og så etter dette kommer kanskje det reelle behovet... :wink:

Hadde en gammel Interphaser DC-500 i forrige båt, med temp og fart + en hel del andre ting som jeg aldri brukte..  Den hadde et skovelhjul ( som selvfølgelig et av var brukket og hullet etter det erstattet med en liten søt blåskjellfarm)  det som ble mest brukt og var mest til nytte var tempmåleren.... men ellers liker jeg litt "dippedutter" så loddet var glimrende. Svinger til slike koster en liten formue.

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...