Jump to content

Tips om smøring av styrekabel?

Anabelle

Recommended Posts

Er det noen som har gode tips ang. smøring av tung kabelstyring.

Har prøvd å presse inn litt olje, men føler vel ikke at jeg klarer  å få den særlig langt. Synes styringen begynner å bli veldig tunge, så da må det  nok være treg kabel som er årsaken.

Finnes det kanskje noe spesialverktøy for denne jobben?

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Har ikke plukket så mye på styrekabler ennå, så jeg ser ikke helt for meg hvordan den ser ut, men jeg kan overbringe et tips fra hine hårde tider som ivrig motorsykkel entusiast:

Hvis man ønsker å smøre en vaier, kan det være en skikkelig tålmodighetsprøve å få tynet inn noen dråper. Et tricks for å komme rundt dette, er å rote litt i Admiralinnens skuffer på kjøkkenet og finne en plastpose. Denne tar du med deg til båten, sammen med saks, strips eller tape og en bra flytende smørning som er beregnet på smøring av vaiere, eller lignende. Det smarte er at nå klipper du av et av hjørnene i bunnen av posen og passer på at biten du klipper av er stor nok til å kunne fungere som ei trakt. Klipp heller av for stor bit og fjern litt av den etter hvert som du ser at den er stor nok. Helt ytterst i hjørnet klipper du ut et hull som er akkurat stort nok til at vaieren går igjennom. Noen som begynner å skjønne tegninga? Du tar nå trakta du har laget deg, trer vaieren igjennom hullet og fester trakta rundt vaieren. Fest vaieren til et et eller annet slik at den har et fall som er slik noenlunde vannrett loddrett. Fyll opp trakta og ta deg en kaffekopp så lenge og tenk på hva du skal gjøre etterpå. Deretter gjør du det du kom på at du burde gjøre. Når du er ferdig, fyller du etter i trakta og drar hjem. Neste gang du kommer til båten bør vaieren være rimelig bra smurt. I vanskelige tilfeller kan det lønne seg å bevege vaieren fram og tilbake en del ganger etter en slik behandling for å få fordelt smørningen, og eventuelt gjenta smøringen en gang til. Det kan også lønne seg å gjennomføre prosedyren fra begge ender av vaieren. - Kan dette være noe å prøve? :wink:

Kan bekrefte at Batdillametoden fungerer, men da bør wiren henges opp loddrett og ikke vannrett.

Dersom wiren inneholder mye størknet og beket smøremiddel kan man med fordel kjøre gjennom en

del wh.spirit eller CRC for å løse opp dette.

Motorsagkjedeolje kan med fordel benyttes da denne er klebrig og fin til wiresmøring. Kjør gjennom rikelig

med olje for å få ut wh.spirit og drit.

Det renner gjennom mye olje i løpet av natta.

...men da bør wiren henges opp loddrett og ikke vannrett.

Hrm - hrm - det var visst loddrett jeg mente. Hele tanken var at det man smører med må ha en viss mulighet til å renne ned, og da hjelper det lite hvis vaieren ligger vannrett. Får skylde på varmen, og at jeg er på jobb så det er ikke lov å ta seg en :wink: for å kjøle ned kroppen (Magen?).

Har prøvd å presse inn litt olje, men føler vel ikke at jeg klarer  å få den særlig langt.

Det finnes adapter med zerck-fitting som kan monteres på enden av kabelen slik at den kan fylles med fett-presse.

Har dog ingen erfaring med dette.

Sannsynligvis er nok de andre metodene folk har foreslått vel så gode.

...synes styringen begynner å bli veldig tunge, så da må det  nok være treg kabel som er årsaken. Anabelle

Hei Annabelle!

Hva slags styring har du? Teleflex? Eller noe annet?

Ikke for å skremme deg, men hadde samme problemet på min 24 år gammle båt, prøvde også å smøre, men fant ikke ut noen lur metode, annet enn å demontere hele systemet, og det syntes jeg var for mye jobb....

Resultatet kan du se på https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...6108884;start=0

Har nå investert i et nytt Teleflex-system - TFX 8350 - noe dyrt, men angrer ikke! Så nær følelse av hydraulisk styring, som overhodet mulig på en kabelstyring!!  :lol:

Bilde - Bilde

Synes også at mini's tips om å smøre opp rorakslinge hørtes fornuftig ut!

Lykke til!

Hilsen,

Walter_S :lol:

P.S.: Teleflex eksperten her i Fredrikstad sier at styrekabelen bør skiftes ut med ca 10 års mellomrum. Årsaken er at tannhjulene alltid jobber på samme sted (omtrent 30 til 40 cm), d.v.s. sliter ut spiralen med tiden.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Hei Annabelle!

Hva slags styring har du? Teleflex? Eller noe annet?

.

Er usikker på om det er Teleflex eller slik som du hadde. Skal sjekke ved anledning.

Systemet har trolig gått i 23 år, men tror båten er lite brukt. Uansett vil jo tiden med saltvann og rå luft gjøre sitt.

Tror jeg prøver å smøre roret, som har blitt anbefalt her. Så får jeg heller plukke ut wiren til høsten når jeg avslutter sesongen og prøve å smøre denne litt da.  Håper den holder så lenge.

Men det er LEEEEEEEENGE til  :seeya::smiley:

Takk for mange gode tips

Mvh

Anabelle - som tar ferie fra i morgen ettermiddag! :seeya:

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

• 9 måneder senere...

Er usikker på om det er Teleflex eller slik som du hadde. Skal sjekke ved anledning.

Systemet har trolig gått i 23 år, men tror båten er lite brukt. Uansett vil jo tiden med saltvann og rå luft gjøre sitt.

Tror jeg prøver å smøre roret, som har blitt anbefalt her. Så får jeg heller plukke ut wiren til høsten når jeg avslutter sesongen og prøve å smøre denne litt da.  Håper den holder så lenge.

Men det er LEEEEEEEENGE til  :confused: :confused:

Takk for mange gode tips

Mvh

Anabelle - som tar ferie fra i morgen ettermiddag! :confused:

Henter opp denne tråden igjen. Vet at det har kommet mange nye medlemmer til baatplassen siden sist dette temaet ble diskutert.

Altså er jeg fortsatt meget mottakelig for gode råd. Styringen er en gammel Teleflex.

Anabelle - snart sjøsetting....

• 2 år senere...

Hmmm... Har en Ultraflex styring som sitter.... Den er ett år gammel, så jeg hadde vel ikke akkurat regnet med det... Men den har jo stått siden i høst, så det er mulig at det er et lite punkt som den sitter på. Det jeg lurer på er: Er det greit å prøve å bruke håndmakt for å prøve å vri rattet slik at den løsner? :confused: Vil helst ikke ødelegge noe....

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Da er det gjort... Løsnet messingmutteren på kabelen, og den sorte plastmutteren på enden. Deretter pøste jeg på med Biltemas X5. "Jukket" litt frem og tilbake og dreide styre "stangen" rundt med en tang. Da kom den. Full av dritt var den, men nå er den god som ny! :yesnod:

O, herlige båtpuss er igang! :cheers:

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...