Jump to content

Overvåke propellhastighet med sluregir

avsluttet

Recommended Posts

Finnes det instrumenter som er beregnet for å måle omdreiningshastighet på propellakslingen? Ser jeg kunne ha nytte av noe slikt hvis jeg skal ligge å fiske med sluregiret og skal ha ekstra sakte propellfart i lite vind.

På min båt må jeg iallefall lirke en del med hendelen, kikke litt i motorommet på akslingen. Synes dette er tungvint, og savner en måler jeg kunne kikke litt på. tips mottas med takk.

er nokså uerfaren med sluregir

Er dyr, og kanskje uhensiktsmessig løsning kan kanskje være fra Clas Ohlson:

Turtallsteller for motorer, vifter m.m. En refleks festes f.eks. på en viftevinge og turtallstelleren leser av turtallet via laser uten mekanisk kontakt. Refleksbånd medfølger. Måleområde 3-100.000 o/min. Oppløsning 0,1 o/min opp til 1000 o/min, deretter 1 o/min. Presisjon ±0,05% + 1 siffer. 5-sifret LCD-display med 16 mm høye siffere. Minne for maks.-, lavest- og siste verdi. Drives med 4 stk batterier type R6 (medfølger). Størr. 160x72x37 mm. Leveres i veske.

36-1161

598,00

bastard 30000

Jeg gjør det også, meningen er å få 0 knop med vinden i mot. Problemet er at det er litt sig i båten, og noen ganger kobler jeg inn sluregiret, men propellen går for fort, eller den går ikke i det hele tatt. Derfor blir jeg stående å løfte på motorluka for å se etter akslingen. Kontrollen for sluregiret er litt vanskelig, jeg må først koble det til, og så dra sakte av.

• 8 måneder senere...

Har selv et Twin-disc sluregear som var litt overfølsom på hendelen.

Jeg skiftet til en hendel med lengre "vandring" på (større utveksling).

Dette hjalp en god del.

Det en må være oppmerksom på, er at gearet slurer best når oljen er varm og tynn.

(Like etter fullfart) ,men ved sluring på tomgang blir motoren og oljen noe kaldere.

Jeg er blitt anbefalt å sette termostat inn på oljesløyfa slik at oljen holder en stabil varm tilstand.

Problemet hos meg er ikke så stort at jeg har gjort noe med det,enda!!!

Obs! Gearene tar skade ved sluring over 1200 omdr/min!!!

På den forrige båten hadde jeg sluregear. Brukte å se på sjøen rundt meg, gjerne rett ut til siden fra der jeg manøvrerte. Det skulle mye til å få den til å ligge 100% i ro, det blir gjerne ørlite forover eller akterover, men det blir nå nesten i ro...... Viste seg at motorer som ble brukt i nordnorge slet med å få sluringen til å fungere tilfredstillende pga. oljen var og ble for kald, selv etter lengre tids bruk. Ved å montere termostat skulle dette løse seg..... Aner ikke om dette finnes i salg eller man må til med reodorløsninger.....?

Er heller mer opptatt av å ha en form for "alarm" eller indikator som fortalte om sluringen var av eller på, da du kunne virkerlig gjøre det stort hvis man guffer opp turtallet og kjørte .... med sluringen delvis på..... Det kunne snart koste deg hele neste års feriebudsjett.... :headbang:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...