avsluttet Startet 2.Mars.2006 Link til dette innlegget Startet 2.Mars.2006 Finnes det instrumenter som er beregnet for å måle omdreiningshastighet på propellakslingen? Ser jeg kunne ha nytte av noe slikt hvis jeg skal ligge å fiske med sluregiret og skal ha ekstra sakte propellfart i lite vind. På min båt må jeg iallefall lirke en del med hendelen, kikke litt i motorommet på akslingen. Synes dette er tungvint, og savner en måler jeg kunne kikke litt på. tips mottas med takk. er nokså uerfaren med sluregir Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 2.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2006 Sykkelcomputer... Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 2.Mars.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2006 det tenkte jeg ikke på Ingar, god ide! jeg skal se på det Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 2.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2006 Kan du ikke logge hastigheten med Gps´en da Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 2.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2006 Er dyr, og kanskje uhensiktsmessig løsning kan kanskje være fra Clas Ohlson: Turtallsteller for motorer, vifter m.m. En refleks festes f.eks. på en viftevinge og turtallstelleren leser av turtallet via laser uten mekanisk kontakt. Refleksbånd medfølger. Måleområde 3-100.000 o/min. Oppløsning 0,1 o/min opp til 1000 o/min, deretter 1 o/min. Presisjon ±0,05% + 1 siffer. 5-sifret LCD-display med 16 mm høye siffere. Minne for maks.-, lavest- og siste verdi. Drives med 4 stk batterier type R6 (medfølger). Størr. 160x72x37 mm. Leveres i veske. 36-1161 598,00 Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 2.Mars.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2006 bastard 30000 Jeg gjør det også, meningen er å få 0 knop med vinden i mot. Problemet er at det er litt sig i båten, og noen ganger kobler jeg inn sluregiret, men propellen går for fort, eller den går ikke i det hele tatt. Derfor blir jeg stående å løfte på motorluka for å se etter akslingen. Kontrollen for sluregiret er litt vanskelig, jeg må først koble det til, og så dra sakte av. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 2.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2006 Ok, da skjønner jeg. Du har da ikke vribart anlegg, forstår jeg deg rett? Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 2.Mars.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2006 (redigert) ja, koblingen slurer vha slureventil på hydraulisk girkobling Redigert 2.Mars.2006 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 2.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2006 nei, koblingen slurer vha slureventil på hydraulisk girkobling Ok, da ser jeg problemet Sitér dette innlegget Link to post
skarven04 Svart 17.November.2006 Link til dette innlegget Svart 17.November.2006 Løfter denne tråden på nytt. Har de samme problemene med å ha kontroll på omdreiningshastighet på propellaksling som Traust beskriver. Er det noen som har montert omdreiningsteller på propellakslingen, og hvilke erfaringer er høstet? Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 17.November.2006 Link til dette innlegget Svart 17.November.2006 Har selv et Twin-disc sluregear som var litt overfølsom på hendelen. Jeg skiftet til en hendel med lengre "vandring" på (større utveksling). Dette hjalp en god del. Det en må være oppmerksom på, er at gearet slurer best når oljen er varm og tynn. (Like etter fullfart) ,men ved sluring på tomgang blir motoren og oljen noe kaldere. Jeg er blitt anbefalt å sette termostat inn på oljesløyfa slik at oljen holder en stabil varm tilstand. Problemet hos meg er ikke så stort at jeg har gjort noe med det,enda!!! Obs! Gearene tar skade ved sluring over 1200 omdr/min!!! Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 17.November.2006 Link til dette innlegget Svart 17.November.2006 På den forrige båten hadde jeg sluregear. Brukte å se på sjøen rundt meg, gjerne rett ut til siden fra der jeg manøvrerte. Det skulle mye til å få den til å ligge 100% i ro, det blir gjerne ørlite forover eller akterover, men det blir nå nesten i ro...... Viste seg at motorer som ble brukt i nordnorge slet med å få sluringen til å fungere tilfredstillende pga. oljen var og ble for kald, selv etter lengre tids bruk. Ved å montere termostat skulle dette løse seg..... Aner ikke om dette finnes i salg eller man må til med reodorløsninger.....? Er heller mer opptatt av å ha en form for "alarm" eller indikator som fortalte om sluringen var av eller på, da du kunne virkerlig gjøre det stort hvis man guffer opp turtallet og kjørte .... med sluringen delvis på..... Det kunne snart koste deg hele neste års feriebudsjett.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.