Jump to content

Teak med sorte nater

Windy37GM

Recommended Posts

Finnes det noe teak med sorte nater å få kjøpt i plater??

Noe al'a det som er på dekket til f.eks Ibizaen og på gulvet i en del Yamarin skjærgårdjeeper.  Kan man få kjøpt slikt, eller er det speiallaget og bestilt i utlandet?

Erik

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Fant den jeg og..  I tillegg til disse som kanskje er ordentlige greier .-)

Oslo Finérfabrikk A/S

Frysjav. 29   0884 Oslo ... 23 00 61 60

www.oslofiner.no

Interwood, A/S

Tømmerkrana 24  

3048 Drammen ............. 32 21 83 80

Billingstad Trelast A/S

Billingstadsletta 28  

Postboks 254 1372 Asker ........................... 66 84 60 00

www.billingstadtrelast.no    

Erik

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Det var en forferdelig pris :lol:

Her er priseks. på maritim sett i forhold DØRKFINER M/STRIPER 122 X 61CM, 5,5MM 464,-

Det er riktignok halve størrelsen på plata men alikevel. Da desverre med lyse striper.

Jeg sendte en mail til Maritim for og høre om de leverer med sorte nater.

Kommer tilbake når jeg hører fra dem!

Per Chr

Jeg må nevne følgende: Jeg så en båt her forleden med respatex(!) plater. Aner absolutt ikke noenting om dette, men det så bra ut på avstand, var etter sigende vedlikeholdsfritt, og kunne bestilles i teak etterligning (også med nater).

Hvis det kunne være av interesse...

Respatex er vel jekla glatt, er det ikke?

Lurte litt på og kjøpe planken og legge dekk sjøl også, blir ikke så dyrt og kappe feil da :lol:

Fant ikke noen priser på flxi teak, sikkert en grei løsning men jeg synes det blir litt sånn belegg aktig. "Bløtt og gå på"

Per Chr.

Jeg er rett og slett ikke flink nok med treverk og har ikke den nødvendige tålmodigheten til å nate selv.  Rart egentlig, siden jeg kan sitte med en gjenstridig datamaskin i timesvis :-)

Skal ringe Flexiteek imorgen

Erik

Natinga er ikke det værste!

Det er mere pirk med selve leggingen av teak stavene.

Men selv om man bruker flexi eller plater så er jo det også en del pirk da.

Jeg ville vel heller brukt plater i steden for flexi. Flexi skal jo limes. :lol:

Skal bli spennende og høre hva Maritim kan få tak i også!

Per Chr.

Man tager en plate teakfiner og sager spor i denne med sirkelsag. Deretter fyller man sagsporene med Sikaflex. Verre er det ikke. Må dog ha et skarpt og godt blad, litt håndlag og praktisk sans samt være

nøyaktig dersom resultatet skal være 100% .

Tips i sommervarmen:

Legg vannflaskene i fryseren dagen før. Isoler flaska med ei avis og man har isvann hele dagen på kontoret.

Prisen på Flexiteek ferdig lagt med hjørnalister lagt på er....  Hold pusten: 4200,-  pr kvadratmeter

Hvis hjørnelister ikke skal på er det 2200 pr kvadratmeter.    Fytterakker'n   :smiley:

Jeg har snakket med Maxbo idag tidlig og sett på 6mm teakfiner og 15 mm teakfiner med hvite nater.  1700.- for 6mm hel plate og 2100,- for 15mm hel plate.

En annen løsning de hadde var eikeplank med ferdige natespor.  Pent å se på, forsåvidt.  

Hvordan stiller Herrene seg til Eik i båt ?

Erik

Hei,

Ikke at jeg føler meg spesielt tiltalt av "Herrene", men når det gjelder eik i båt så kan jeg i det minste bekrefte at materialet har vært svært meget benyttet i trebåtbygging, og spesielt til deler som blir utsatt for stor belastning.

Men eik  -  mer enn de fleste andre materialer  -  krever nøyaktig arbeid. For hvis man risikerer vanninntrengning f.eks i sprekker og endeved, da har eiken en tendens til å bli blå/sort. Det skal angivelig være en spesiell form for råte som stort sett bare angriper eik  -  og som etter en tid ødelegger styrken fullstendig.

Som en generell kommentar til denne tråden, har jeg lyst til å nevne at natene ikke er laget bare til "pynt". Natene har en meget viktig funksjon; nemlig å ta opp bevegelse bl.a som følge av tørke/fukt. Hvis man lager noe av hel plate, med innfreste spor så er det vel og bra at det "ser ut som" nater  -  men disse juksenatene har ingen mulighet for å ta opp den nevnte bevegelsen, og derfor risikerer man at bevegelsene i platen blir store og kanskje ødeleggende.

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Herrene var kun tenkt som at alle mine venner som er skippere er menn :-)  Ikke noe mer enn det.  Unntak finnes helt sikker og takk og lov for det.  Platene vi snakker om i min båt skal dekke stygg plast og dekke til motorrommet, samt dieseltank m.m.  Altså tror jeg plater med juksenater vil fungere bra.

Rart hvordan man vil ha noe, som ser pent ut, uten å vite at det faktisk har en praktisk funksjon..  Takk for opplysningen  :smiley:   Man lærer noe nytt hver dag.

Hilsen Erik

Hei igjen,

Det med "Herrene" klang nesten litt bibelsk i mine ører, det var derfor jeg ble betenkt  :smiley:

Et lite tankeeksperiment: du har 10 stk smale dekksplank liggende side om side, med drev mellom og natemasse på toppen. I løpet av sesongen endrer hver av disse smale plankene bredden sin frem og tilbake med 1 mm, avhengig av fukt og tørke.

Hvis det samme område dekkes av en sammenhengende treplate i full bredde, med eller uten falske nater, så kan du risikere at platebredden kanskje endrer seg med 10 x 1 m, altså en hel cm  -  og da kan det fort bli en alvorlig riving og sliting i underlaget og langs kantene.

Resultatet????

Vanninntrengning, lekkasje, råte, osv, osv, osv....

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hvis man lager noe av hel plate, med innfreste spor så er det vel og bra at det "ser ut som" nater  -  men disse juksenatene har ingen mulighet for å ta opp den nevnte bevegelsen, og derfor risikerer man at bevegelsene i platen blir store og kanskje ødeleggende.

mvh

Poseidon

En annen ting er at en finèrplate "går" mye mindre enn massivt tre, slik at dette ikke er det store problemet.

Når det gjelder de svarte natene, hva med å kjøpe en hvitnatet plate, og så farge/male natene svarte?  Dersom du skal lakke platene, kan du forsåvidt sikkert bruke svart sprittusj, den er stort sett umulig å få vekk igjen, i alle fall når ungene har tegna på vegger og gulv (og tak)  Ellers må det vel finnes en eller annen vidundermaling som kan brukes til formålet

Jeg har akkurat hatt med fruen (eller: "Kvinnen som har tatt på seg oppgaven å bestemme over mitt liv") på Maxbo og vi ble enige om at det blir teakfiner med hvite nater.  Vi skjærer av 2 små hjørner og oljer det ene først for å se hvordan det blir, det andre lakkes direkte.  

Totalprisen blir ca 1/2 part av teak med sorte nater..

Gleder meg litt :-)   Jeg har egentlig ikke hatt sansen for treverk i båtene mine, men nå har jeg kjøpt nytt teak trebord på Maritim og oljet etter instrukser fra en kamerat ( takk Eos), lakkingen er nå på 1 ste strøk.  Annet strøk taes før vi legger oss ikveld.

Jeg takker for alle gode innspill og råd og slengder ut noen bilder når det er klart.

Erik

Går bra det, er bare litt usikker med henhold til merbau (eller hvordan det skrives)

Men har du tilgang på fres er det ikke noe problem. Man freser jo bare en fals.

Men du bør ha en viss tykkelse på naten. Bordene legges butt i butt, men husk at du bør ha litt klaring fra skott/innredning osv. Dette for at golvet/dørken kan jobbe litt.

Klaring på ca 8-10 mm bør du ha, klaringen dekkes med list!

Ligger dørken uten anledning til og jobbe kan den "bulke" seg!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...