Jump to content

Mercruiser Mercathode System

Birchwood 320

Recommended Posts

Noen som vet om det er den blå eller svarte som er den nye versjonen av Mercruiser's Mercathode System????

Må montere denne på mitt Bravo 3 drev.

Til dere som ikke vet hva dette er så er det elektroniske anoder som er standard på Bravo 3 drev.

Bilde av dei 2 forskjellige.

Bilde

Bilde

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

• 2 måneder senere...

Hvor stort er behovet for dette systemet, på mine drev har det vert slike men elektronikk dingsen er borte, jeg skal ha stålpropeller og spraye drevene. Vil det lønne seg å skaffe en slik sak og trenger jeg en for hvert drev/parallellkobles de?

har den blå.

tror begge gjør akkurat det samme.

tar både vare på drev OG motor - hvis,....

alle parameterene som er satt for duppedingsen er riktige.

systemet skal egentlig kontrollmåles med en referanseanode i sjøen osv - ganske kompl.

jfr manual.

imidlertid, har kjørt en sesong med og en uten - hadde ingen mulighet til å verifisere drevets velbehavende men det var åpnbart at småkorrosjonspunkter på motoren blomstret uten og stoppet momentant med.

regner med at det samme gjelder for drevet/ne

har ikke "kalibrert" mitt system men det fungerer åpenbart.

Etter det eg forstår må det være ein for kvart drev.. Kjøpte min på e-bay fra england og kostet ny ca 300 spennheim t meg. Frå butikk i bergen koster dingsen 1000,-

Har nettopp montert min mercathode og håper det virker.. hehe.. Zinkene(Alu som skal være på bravo 3 drev) er i dårlig forfatning etter 5 mnd i sjøen.. Skal skifte anoder og se hva som skjer..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Zinkene(Alu som skal være på bravo 3 drev) er i dårlig forfatning etter 5 mnd i sjøen.. Skal skifte anoder og se hva som skjer..

Det var ikke lenge, burde kansje skaffet noen selv da, har av typen som sitter under drevet, er dette blå/sort eller ett fett? Bør den på drevet skiftes også?
  • 15 år senere...

Idag er de svarte med blå eller rød dekal alt etter bruksområde. Noen steder står det at blå er til drev fram til 2013, mens rød er fra 2014 og nyere. Selve "anoden" under drevet er jo forskjellig på eldre og nyere modeller. Vet ikke om de kan byttes om sånn uten videre men det er jo trolig.

Videre har de en grønn lysdiode for status, samt en liten ledning for diagnose.

merca1.jpg

merca3.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...