Jump to content

Ønsker å kjøpe seilbåt

Zikk Zakk

Recommended Posts

Jeg ønsker å kjøpe en seilebåt.

Har aldri hatt seilebåt før så den må være enkel å håndtere.

Den bør være fra 27fot.

Har tenkt til å bruke den på lengre turer. skal bla til skottland, shettland og svalbard.

Den må ha bo mulighet for 4persjoner.

Må også ha en disel motor.

Har ikke bestemt hvor mye penger jeg skal bruke så allt er av interesse.

Høres ut på meg som du beskriver en Vega. Unntak: lite forutsigbar under bakking med motor.

Fordel: en billig traktor, som kan seile hvor du vil. Elsket av eierne, mobbet av resten. Bærsærk er kun en av et utall vegaer som har vært på de mest avsindige plasser.

Med et slikt spørsmål må du være klar over at du får ytterst forskjellige svar. Du har i praksis spurt omtrent slik:

"Jeg skal kjøpe bil, en Hummer, eller en Volvo 240 eller noe sånt, men den må ha plass til 4 personer og litt bagasje, for jeg skal kjøre langt. Pris ikke interessant"

Det første du må si noe om er hvor mye penger du vil bruke, og OMTRENT hvor stor båt du vil ha. En Vega, eller Maxi 77 får du for 50.000. I den andre enden er det ikke noe problem å bruke 5 millioner på en seilbåt du kan føre uten sertifikat. De kan huse 4 personer og seile til Svalbard alle sammen.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Okei, Vegaen koster kanskje litt mer. Men husk at nesten uansett hva slags båt du har, må den utstyres spesielt hvis du skal seile den til Svalbard. Dette utstyret har den ikke når du kjøper den. Uansett om det er en Vega eller en HR.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

* fant ut at vi diskuterer i KJØP. Trekker derfor mitt spørsmål.......

Feil forum.........

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Alt er avhengig av hva du er int i å betale.

Jeg har ingen anelse om hvor mye penger jeg kommer til å bruke.

Men for en førstegangs seilebåtkjøper så setter jeg max 150K kanskje mer...

men hvor mye må man minimum bruke for en bra båt fra 27fot og oppover

Jeg har kikket litt på forskjellige vega båter, men jeg finner ingen med disel.

Redigert av Zikk Zakk (see edit history)

Jeg ønsker å kjøpe en seilebåt.

Har aldri hatt seilebåt før så den må være enkel å håndtere.

Den bør være fra 27fot.

Har tenkt til å bruke den på lengre turer. skal bla til skottland, shettland og svalbard.

Den må ha bo mulighet for 4persjoner.

Må også ha en disel motor.

Har ikke bestemt hvor mye penger jeg skal bruke så allt er av interesse.

Dette høres veldig ambisiøst ut. Når hadde du eventuelt tenkt å seile til Svalbard?

har du maksgrense på 150`+ litt til , ville jeg absolutt leitet etter en halvtonner. Albin Ballad, Comfort 30, Mikkel 30 og tilsvarende, er det fullt mulig å få fatt i til nevte beløp. Du får en stabil, god sjøbåt, solid rigg og skrog, greit med plass, std. planløsning og båt som holder seg ( relativt ) godt i pris.

Et annet alternativ er f.eks en Maxi 84, men disse ligger nok nærmere 200`enn 150`.

Og - det du ser MEST på ved evt. kjøp, er motoren. Det aller, aller meste kan fikses, du kan få tak i litt brukte seil osv, snekre, lakke og male, samt henge opp litt lamper selv, få tak i brukt elektronikk osv; men en motor som streiker til stadighet, tar fullstendig knekken på ferieidyllen. Belive me - BTDT.....

Suzuki

No boat needed..

Om du ska på lengre turer over havet bør du ABSOLUTT vurdere Vega.

Den lange kjølen gir deg et slagskip av en oceaner.........

Vent noen måneder til Finn.no tar seg opp...... Da vil det trolig dukke opp noen gode eksemplarer med 2cyl dieselmotorer. En solid og god dieselmotor er et must når du skal inn eller ut i dårlig vær, eller trenger litt ekstra "guffe" for å forsere sterk strøm under seil.

Lang kjøl vil hjelpe deg å beholde høyde mot målet og ikke gi så stor avdrift som en kort finnekjølet Maxi vil gi......

Legger til at Vegaen som sammen med mange av de andre nevnte her er enkel å mekke på

Mvh Maxirati

Redigert av Maxirati (see edit history)

Hvis målet er type "ekspedisjonstur" til Svalbard o.l. er det nok lurt å prioritere soliditet, fremfor seilegenskaper. Express som er nevnt vil jeg påstå er uegnet til å krysse havstrekker. Klart det går, men det blir ikke behagelig. Fenix er kanskje også noe lett og hurtig.

B31, Grinde o.l. høres bedre ut. Er vel mange Vegaer som har bevist hva de kan. Er jo sikkert mulig å hive ut en bensinmotor og sette inn en ny diesel? For lange turer er kanskje en ny diesel ikke så dumt uansett?

Hvor mange personer skal være med på disse turene? Hva er kravet ellers til komfort? Antall køyer? Eget toalettrom? Bysse? Osv...

Det nevnes mye Vega. Vil også nevne Tur 80 og Tur 84 som gode alternativer. Samme konstrukør. Tur 80 er nesten idenstisk med Vega. Langkjølet. og solid båt. Fint spring i båten. Baugen er ganske høy. Dvs. god plass i forpik, og tar lite sjø innover dekk. Får du tak i en med ror på

akterspeilet er det best. (mht. bakkeegenskaper) Meget god stueplass i båtene. Mange av disse har Yanmar 1Gm10 installert. Slår man ned dinetteløsningen (bordet.) har man 5 køyer.

Lang kjøl vil hjelpe deg å beholde høyde mot målet og ikke gi så stor avdrift som en kort finnekjølet Maxi vil gi......

Dette er jeg ikke enig i :boxing: ...om det var så at lange kjøler ga bedre høyde ville det nok vært mere vanlig på de fleste seilbåter. Lankjølte båter er i utgangspunktet derimot mer retningstabile, samt at de stort sett tåler grunnstøtinger bedre.

egentlig...vil jeg mene at å krysse åpne havstrekk som til Svalbard og sånt i en så liten båt som 27 fot er noe "spesielt". Klart det går, men...det er for spesielt interesserte.

For at jeg vil kalle det en "egnet" båt ville jeg sagt at rundt 31 fot 4-5 tonn depl. er mer havgående. Prisen da passerer vel fort 300'.

Er jo ikke klart hva beløpsgrense og størrelse det er snakk om. Jo større jo mer mer "egnet", forutsatt at man har mannskap til å håndtere båten. Til en grense selvsagt...

Riktig at en kortkjølet båt gir bedre høyde, men nå tenkte jeg på høyde i forhold til avdrift, som følge av strøm og høy sjø over større havstrekk. Vi vet jo alle at Vegaen trenger godt med "stikk i skjøtene" for å matche regattbåter på fart.

Tror retningsstabiliteten og trygheten en langkjølet båt gir deg, gjør seilasen litt triveligere i dårlig vær.

Shipmann 28 er også en båt som kan nevnes............

Maxirati

Når det gjelder seilbåt , så er det vel egentlig for " spesielt intresserte".

Som regel er brukte båter godt utstyrt, velg den som har best / mest utstyr.

Står valget mellom en Maxi 84 og en Vega, ville jeg uten tvil valgt Vega.

Spesielt med tanke på at dekket på Vegaen er veldig godt å ta seg fram på, hytte oppbygget gjør at det er trygt å ta seg fram til fordekket.

Å være fokkeslask på en Maxi 84 i dårlig vær er for " spesielt intresserte", etter min mening.

Ellers så har jeg bare gode minner fra min tid i Vega.

Der lærer du å reve seil i tide, stor avdrift med krengning over 15 grader.

Med vinden akten for tvers, går den som et tog på skinner, og har du ikke vinden akten for tvers seiler du jo egentlig feil vei...

Lykke til med valg av båt

Jeg ville anbefale IW 31, koster rundt 150`. Den har to fremtredene egenskaper; går veldig godt på bidevind (høyt), og er ekstremt sjødyktig. Tåler nesten hva som helst. Men det finnes selvfølgelig 31 fotere som har mer plass innvendig...

mvh

Barsk II :flag::sailing:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...