Jump to content

Ønsker å kjøpe seilbåt

Zikk Zakk

Recommended Posts

Strekker du deg litt til så er dette absolutt et alternativ. Gambling Var selv med på et legg på den første jordomseilingsturen dens, fra Skotland til La Caruna. Den gang het den Miss Banos. Vet at nåværende eiere har forsøkt å bli kvitt den en stund. (=muligens en del prutningsmonn??) Ser ut som i annonsen at endel av jordomseilings utstyret allerede er solgt. Men dette er en kjempebåt. Grei plass, trygg, solid i sjø, brukbar fart.

Du bør droppe smilingen som også Lasse nevnte. Dersom jeg skal anbefale noe så må det bli enten en Albin Express (lav pris) eller som en annen tidligere nevnte Bostrøm 31. Sistnevnte får du for en billig penge men igjen så blir det en diskusjon om Kr og FT

Lykke til

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Jeg ønsker å kjøpe en seilebåt.

Har aldri hatt seilebåt før så den må være enkel å håndtere.

Den bør være fra 27fot.

Har tenkt til å bruke den på lengre turer. skal bla til skottland, shettland og svalbard.

Den må ha bo mulighet for 4persjoner.

Må også ha en disel motor.

Har ikke bestemt hvor mye penger jeg skal bruke så allt er av interesse.

Vel, uansett hvilken båt du havner på så håper jeg virkelig, med de reisemålene du har, at de tre andre du ska campere med har mere greie på seilbåt enn du har. I så fall ville jeg spurt dem, i motsatt fall ville jeg revurdert reisemålene mine.

Men med mye trening er det meste mulig :-)

Har sagt det før her på forumet - bøyer meg i støvet for dem som virkelig får realisert sine drømmer. Selv er jeg den typen som vil ha trygghet og trygghet. Det medfører at de fleste drømmene stopper i tankestadiet..... og egentlig er jeg vel komfortabel med det :-))

Shipmann 28 er også en båt som kan nevnes............

Maxirati

Her er noen linker som kan være av interesse.

Shipman28 som forøvrig er 29 fot er en ypperlig og sikker nybegynnerbåt, denne tåler tøft vær og vind og du vil føle deg sikker under seilas.

shipmanklubben sverige

Dansk Shipman28klubb

Historien om 4 gutter på seiltur Oslo-Brazil i en Shipman28

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Må det være slik at vi bare skal anbefale lik båt som man selv innehar?? Meg bekjent er ikke båtene (f.eks. Shipman 28) Olle Enderlein har konstruert vært kjent som noen skarpseilere, særlig ikke på bidevind/kryss.

Her er mer info om IW 31, som jeg tidligere har nevnt. Bunnsolid, sjøsterk, og relativt rask båt som tar ekstremt god høyde;

http://www.iw31.info/huvudsida%20ny.htm

mvh

Barsk II :flag::sailing:

Redigert av Barsk II (see edit history)

Siden du på en annen tråd ser etter båt du kan være mannskap på for å lære å seile, tillater jeg meg å komme med et annnet tips: Vent med å kjøpe "langturbåten" og kjøp en rimelig 20 foter i steden til ca 25K. Prøv å være så mye mannskap som mulig på andre båter i løpet av våren, men unn deg noen ukers seiltur alene. Etter en sommers aktiv seilas i liten båt er jeg temmelig sikker på at du har klare oppfatninger om hva din neste båt skal være. Selg så knøttet, og kjøp "drømmebåten" til høsten, da prisene er lave.

sofaseilerens inlegg 35 er kanskje det beste i tråden så langt. Hadde jeg skulle kjøpt båten min ( Jokeren ) i dag, ville jeg sett med helt andre øyne på den. Bla.a fordi jeg har lært hva ting koster; når båten mangler alt det man syns er viktig..

Suzuki

No boat needed..

Drømmer skal man ha! Hva hadde livet vært uten? Når det er sagt virker ditt prosjekt kanskje litt ambisiøst? Du sier du ikke har hatt seilbåt før m.a.o. liten/ingen erfaring med dette. Budsjettet er kanskje ikke det største? Ønskene om reisemål er ikke så snaue?

Mitt råd er å gå gradene via mindre båter og kortere turer før du ser om dine drømmer er realistiske og det du egentlig drømmer om!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Det er tirst å si det, men jeg mener også at dine planer er alt for ambisiøse og kanskje urealistiske?

Jeg lurer derfor på hva slags tidsperspektiv du har på dette. Man kjøper ikke bare en seilbåt og legger ut på tur til Svalbard.

Hadde jeg vært i din situasjon ville jeg gjort følgende:

Jeg ville kjøpt meg en veldhold IF så fort som mulig, slik at den kan være seilklar så tidlig som mulig på sesongen. Hvorfor skal den være velholdt? Jo, fordi du skal bruke mest mulig tid på å seile, og minst mulig tid på mekking og vedlikehold. Vedlikehold og reparasjoner tar tid - masse tid, og det medfører at du ikke får brukt tiden på seiling. Derfor går du heller litt opp i pris for å få en båt som er bra.

Du/dere bør ikke være flere enn to på dette prosjektet. Er dere fire som skal gå sammen om seileprosjektet, så kjøper dere heller to IF'er.

Seilingen:

Kjøp boka Seil og Riggtrim av Ivar Dedekam. Les og lær. Bruk mai måned til å seile mest mulig - dagsturer i beksyttet farvann med rolige vindforhold. Etter en 5 - 6 slike turer er dere klare for litt lengre seilaser. Da legger dere ut på en tur langs norske eller svenskekysten. Seil f.eks til Gøteborg eller Kristiansand. Beregn 4 uker ++ på turen.

Når der kommer tilbake på sensommeren, så kan man gjøre opp status. Glem Svalbard i første omgang

:sailing: Lasse

Du bør droppe smilingen som også Lasse nevnte. Dersom jeg skal anbefale noe så må det bli enten en Albin Express (lav pris) eller som en annen tidligere nevnte Bostrøm 31. Sistnevnte får du for en billig penge men igjen så blir det en diskusjon om Kr og FT

Lykke til

Expressen er en 26 fots overrigget regattabåt. Svært rask og morsom båt. Men, du kan ikke seriøst mene at de er egnet til å seile til Svalbard? Lavt priset er de vel egentlig heller ikke med ca. 100' for en grei båt. Expressen er derimot en budsjettbåt, for de som ønsker å seile innaskjærs regattaer i klassebåt med rimelig høyt nivå. (Og er svært populære på bruktmarkedet, så de beholder prisen sannsynligvis en stund til).

For all del, jeg har vært på seiltur i Ryfylke med Express og Maxi 80, men det er korte turer, med landfeste hver natt. Jeg ville vært betenkt med å seile noe sånt over lange havstrekk, komfortabelt er det vel neppe også...

Må det være slik at vi bare skal anbefale lik båt som man selv innehar?? Meg bekjent er ikke båtene (f.eks. Shipman 28) Olle Enderlein har konstruert vært kjent som noen skarpseilere, særlig ikke på bidevind/kryss.

mvh

Nei, det er ikke slik at jeg kun anbefaler den båten jeg selv har, men jeg så en annen i tråden (Maxirati) som anbefalte den, så jeg ga litt ekstra info og linker til mer informasjon om båten Shipman28. Er det et problem?

Når det gjelder seilegenskapene til Shipman28 så ser jeg du er dårlig oppdatert, den ble konstruert for å være en regattaseiler/familieseiler men er ingen skarpseiler (Lys 1.04). Seiler helt greit på kryss.

Det er nok ikke så lett lenger å vinne en regatta med den, men den jeg har vant sin klasse i Tjørn rundt i 94 tror jeg det var, det var foresten et grusomt vær dette året. Men at Shipman28 er en god nybegynnerbåt kan man ikke komme fra, og man får mye båt for pengene.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Det er tirst å si det, men jeg mener også at dine planer er alt for ambisiøse og kanskje urealistiske?

.....

Jeg ville kjøpt meg en veldhold IF så fort som mulig, slik at den kan være seilklar så tidlig som mulig på sesongen.

..........

Når der kommer tilbake på sensommeren, så kan man gjøre opp status. Glem Svalbard i første omgang

:sailing: Lasse

Zig Zag sier ikke noe om tidsperspektiv her. Å se etter en båt som senere kan ta ham dit han senere har lyst til å dra synes jeg er helt ok, og ikke ambisiøst og urealistisk. I tråden "lære og seile i Osloområdet sier han:

....... Jeg skal om noen år ut på en lengere seiltur så det hadde vært fint med litt erfaring.

Kanskje er det fler enn meg som har blitt litt etablert, "satt" dermed en anelse missunnelig på de som kaster seg uti det, for å realisere noen drømmer.

IF er en nydelig seilbåt, og absolutt noe å gå for, poenget mitt er at i første omgang er det ikke så farlig med hvilken båt du velger. En helt ordinær 20 fots plastseiler er stor nok til å samle erfaring og kunnskap i. Fordelen med liten båt i begynnelsen er mange: Raskere respons på trim og kursendring. Mer føling med været. Lettere med havnemanøvrering. Mindre konsekvenser (under normale omstendigheter) ved feil. Færre ting å konsentrere meg om.

Mye lettere å tørre å seile til brygga med en liten båt med moderat sig, enn noe som er 6-8 fot større. Og: jo mindre båt, jo enklere er det å spontant legge utpå.

Jeg startet å seile i en Skagerak Wanderer. Du skal ha bra uflaks for å finne en båt i samme størrelsen med dårligere seilegenskaper (LYS var etter 0 tallet, ikke langt unna skonummeret mitt). Uansett lærte jeg enormt av de turene jeg hadde med den. Og det eneste jeg kunne sole meg i var mitt stadig bedre sjømannskap .... :wink: Med fare for å låte patetisk: jeg hadde mine beste seilopplevelser med den båten.

Siden du på en annen tråd ser etter båt du kan være mannskap på for å lære å seile, tillater jeg meg å komme med et annnet tips: Vent med å kjøpe "langturbåten" og kjøp en rimelig 20 foter i steden til ca 25K. Prøv å være så mye mannskap som mulig på andre båter i løpet av våren, men unn deg noen ukers seiltur alene. Etter en sommers aktiv seilas i liten båt er jeg temmelig sikker på at du har klare oppfatninger om hva din neste båt skal være. Selg så knøttet, og kjøp "drømmebåten" til høsten, da prisene er lave.

Synes dette er et godt forslag. Når du seiler som mannskap har du mulighet til å suge til deg erfaringer og meninger fra andre seilere :cool::discuss:

Etterhvert vil du nok danne deg et bilde av hvilke egenskaper du selv ønsker av båt og utstyr........

Har virkelig "alle" fått seilerfaring med en båt på rundt 20` ? Husker det var noen som anbefalte meg å også begynne med en liten først. Men vi gikk for Fenixen, som så mange før oss sansynligvis også. Er nok mange som også hopper rett i det med større båter også. Vi er ikke proffe seilere her, men mener det ikke har vært problematisk å seile denne størrelsen i det hele tatt. Jeg tror det er viktig at man får en begynnerbåt man ogaå kan bo og ha det godt på tur i også, itillegg til at man skal lære å seile. Da får man testet ut alle fordeler og ulemper med dette først. Jeg kjenner flere som har kjøpt 30`+ som sin første seilbåt. Alle har klart seg bra.

Mvh

`MINA`

Til sofaseileren

Mente ikke at mitt forslag var den eneste rette vei. Det finnes en haug med muligheter for å lære seg å seile, og få mer erfaring.

Jeg sa hva jeg ville gjort, hvis jeg var Zig Zags situasjon :smiley:

Neida. Mitt forslag er jo også utifra hva jeg har god erfaring med, vel vitende om at deler av meg er skrudd sammen på annen måte enn de fleste andre.... :crazy: Jeg må inrømme at hadde jeg skulle starte å seile i dag, ville jeg kanskje gått for en IF, rett og slett fordi jeg synes at det er en veldig vakker båt. Det er bare at jeg synes de små svært billige seilbåtene er helt oversett når man dikuterer båt, mens de utgjør den mest prisgunstige inngangsbiletten til seiling som finnes. På søtitallet kunne en familie på 4 + hund dra på 7 ukers seilferie langs sørlandskysten i en 20 foter, :crazy: mens i dag liksom ikke betraktes som skikkelige seilbåter. Båter fra 17 fot og oppover er mye mere vanlig i feks. england, som har en mye mere utsatt kyst enn vår, og mange av dem har dobbel kjøl (pga havneforhold) med tilsvarende dårligere seilegenskaper. Mange av disse har voksne eiere, som seiler flere ganger i uka, og som ikke har tenkt seg annen båt.....

I Norge betraktes alt under 30 fot som nybegynnerbåter, mens saligheta begynner først etter 36.

:headbang:

Nei, det er ikke slik at jeg kun anbefaler den båten jeg selv har, men jeg så en annen i tråden (Maxirati) som anbefalte den, så jeg ga litt ekstra info og linker til mer informasjon om båten Shipman28. Er det et problem?

Når det gjelder seilegenskapene til Shipman28 så ser jeg du er dårlig oppdatert, den ble konstruert for å være en regattaseiler/familieseiler men er ingen skarpseiler (Lys 1.04). Seiler helt greit på kryss.

Det er nok ikke så lett lenger å vinne en regatta med den, men den jeg har vant sin klasse i Tjørn rundt i 94 tror jeg det var, det var foresten et grusomt vær dette året. Men at Shipman28 er en god nybegynnerbåt kan man ikke komme fra, og man får mye båt for pengene.

Beklager det, må nok moderere meg litt angående Shipman`n. De jeg har sett på fjorden synes jeg har seilt sakte, men det er sikkert mest skipperen.

Omtrendt som når min båt blir fraseilt av Rønneberg/Sophie (landets beste Comfortina 32 seiler) i Asker med maken båt med 15 minutter på en liten onsdagskveld!!

mvh

Redigert av Barsk II (see edit history)

Hvis du ønsker en solid båt med dieselmotor så bør du se etter en Nord 80. Dette har kvalitet i alle ledd, og er utstyrt med dieselmotor. Ikke overrigget, men tåler skikkelig med juling. Jeg solgte min i fjor, og fikk 130.000,- for den, og det er vel en grei pris...

Jeg var forsåvidt i en liknende situasjon i sommer.

Skulle ha meg båt, først motorbåt (Jada, jeg vet et er fy..), men fant etterhvert ut at seilbåt var tingen.

Satt meg opp en liste med ting som jeg mener er viktig, og fant ut av riktig prisklasse..

Så startet jakten, og jeg endte etterhvert opp med en ganske så ukjent båttype, som jeg er veldig fornøyd med!

Det beste tipset du kan få er å se på markedet, hva får man i riktig prisklasse og størrelse, og med det utstyret man vil ha? Se så på en del båter før du bestemmer deg..

Er en Hartley 32 i ferrocement brukbar til ditt formål ??

Jeg snuste såvidt på denne på høsten 2000 (Regner med at det ikke flere av samme typen i Norge) Da viste det seg at det ikke var stort mer enn et skall. Forsikringsselskapene skyr deg som pesten når du nevner ferrosement. I det hele tatt er det ikke noen god ide å anbefale dette for en førstegangskjøper. Man må kunne litt om hvilke problemer en båt kan ha, før man kaster seg på et slikt prosjekt.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Jeg lurer derfor på hva slags tidsperspektiv du har på dette. Man kjøper ikke bare en seilbåt og legger ut på tur til Svalbard.

Dette trenger jeg ett svar på. Hvorfor virker mine planer om å kjøpe seilbåt og reise til Skotland, Shetland og svalbard For amibisiøse og urealistiske???

Er det mange av dere som har vært der???

Tidsperspektivet mitt ja... jeg skal lære å seile i år, også må jeg prøve å få så mye erfaring som mulig. Planen er å reise på tur nest vår/sommer...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...