Jump to content

Ønsker å kjøpe seilbåt

Zikk Zakk

Recommended Posts

Dette trenger jeg ett svar på. Hvorfor virker mine planer om å kjøpe seilbåt og reise til Skotland, Shetland og svalbard For amibisiøse og urealistiske???

Er det mange av dere som har vært der???

Tidsperspektivet mitt ja... jeg skal lære å seile i år, også må jeg prøve å få så mye erfaring som mulig. Planen er å reise på tur nest vår/sommer...

Lykke til.

Jeg mener du trenger mye mer erfaring og kunnskap enn hva du klarer å tilegne deg i løpet en sesong for å seile til Svalbard, men hvis du mener noe annet så er det helt greit det. :yesnod:

Det er du som skal seile :flag:

Dette trenger jeg ett svar på. Hvorfor virker mine planer om å kjøpe seilbåt og reise til Skotland, Shetland og svalbard For amibisiøse og urealistiske???

Jeg mener de ikke er det. Seiling kan du lære deg relativt raskt. Når du samtidig skriver i en annen tråd : ".........som alltid har vært i båt. Jeg har egen båt og jobbet i marinen i 4 år......" høres det ut for meg som du ganske sikkert har saltvann i blodet fra før av. Stå på og husk å legg inn reisebrev på båtplassen :flag:

Dette trenger jeg ett svar på. Hvorfor virker mine planer om å kjøpe seilbåt og reise til Skotland, Shetland og svalbard For amibisiøse og urealistiske?

Jeg er nok på linje med Lasse her, men ikke fullt så kategorisk. Jeg vet det finnes folk som har kjøpt seilbåt, brukt en sesong på læring og forberedelser og lagt ut på jordomseiling neste sesong. Sammenlignet med slike stunt er det ikke så galt å planlegge en tur til Svalbard.

Litt skeptisk må jeg likevel få lov til å være. Du skriver "neste vår/sommer". Hvor lang tid har du tenkt å bruke på turen? En annen viktig faktor er hvor mye innsats og investeringer du har tenkt å legge i første sesong. Skal du legge opp til en sikker seilas kan det hende at du må satse en del på utrustning av båten. Du må bruke en god del tid på å få nødvendig kunnskap og erfaring. Med andre ord er det snakk om mye tid og penger allerede første sesong, men det er slett ikke noe umulig prosjekt. Det er mulig den økonomiske rammen du har antydet er i minste laget, i den grad det er mulig å mene noe i det hele tatt om et såppass løst beskrevet prosjekt.

Er det mange av dere som har vært der???

Tidsperspektivet mitt ja... jeg skal lære å seile i år, også må jeg prøve å få så mye erfaring som mulig. Planen er å reise på tur nest vår/sommer...

du har jo hele våren sommeren og høst til og lære og kjenne båten. bruk vinteren til litt røffere seiling. gjør båten klar til avreise med masse sikkerhets utstyr og dra i vei på eventyr :cheers:

tror det beste med din tidsplan er og kjøpe den båten du har tenkt og bruke, og start med klargjøring av den! kjøper du en "øvelses båt" først så er det jo muligheter for at den også bare blir en ekstra utgift!

lykke til :flag:

Litt skeptisk må jeg likevel få lov til å være. Du skriver "neste vår/sommer". Hvor lang tid har du tenkt å bruke på turen?

Vi er ikke helt sikker på hvor lang tid vi kommer til å bruke, men ca en 4-6 uker, vi har 8 uker til rådighet...

vi hadde tenkt til å reise til skottland ila siste uken i Juni. Også har vi ferie hele Juli og august...

Er det mange her/noen her som har seilt til Svalbard???

Zikk Zakk; nå er jeg kjent for å rote litt med sammenhengene, men er det så at du skal til Skottland, Shetland OG Svalbard; samt at tidsluken er 8 uker, og du holder hus i Oslo.

Jeg tror jeg vet akkurat hva du trenger først.

Du trenger et kart. Gjerne et som er i så stor skala, at du ser hvor langt det egentlig ER, til Skottland, Shetland & Svalbard.

Suzuki

No boat needed..

Har gjort et grovt overslag med alle forbehold om feil:

Hvis vi hopper over Shetland, dere har optimale vindforhold hver eneste dag, og dere seiler korteste veien må dere regne ca 17 døgn til sjøs en vei.

Skal dere være litt i land også, er 8 uker absolutt minimum

Dette er et veldig grovt estimat:

Med et ruteplanleggingsverktøy (Dataloy, gratis tilgang på kveldstid) for kommersiell trafikk får jeg følgende distanser:

Sandefjord - Wick - Lerwick - Longyearbyen = 1744 nm :wink: Merk at dette er et grovestimat for motorbåter, uten hensyn til strømforhold, og ikke utseilt distanse for en pinnebåt som i perioder går i sikk-sakk. Jeg tror også jeg ville lagt inn noen flere havneanløp på en tur som dette, men det gjør jo ikke turen kortere.

Hvis vi hopper over Shetland ...

Lerwick er ikke store omveien dersom du er innom nordspissen av Skottland. :wink: Uansett, optimale vindforhold hver eneste dag er egentlig ikke verd bryet å regne på.

Med inntil 8 uker ville jeg nok vært fristet til å forsøke meg på Shetland, Færøyene, Orknøyene og Skottland (gjerne med en kanaltur mellom Inverness og Fort William som en del av ruten).

En annen ting er at jeg ville nok vært fristet til å starte en langtur med å kjøre båten en god transportetappe på en helg uka før turen startet. 2-3 døgns seilas i bytte mot noen togbilletter er en ganske god handel i mitt turhode. :yesnod:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

Go for it...

Vi er bare misunnelige. 1744 nm med 5 knop er da altså 350 timer. Ca 15 dager.

5 knop som snittfart er realistisk med en OK båt. Seilbåter krysser ikke hele tiden.

3 19-åringer dro med Sorgenfri rundt jorden. Hero 101 burde være egnet for en sånn tur.

Har en kollega som seilte til Svalbard for noen år siden (permisjon fra jobben). Hvor lang tid han brukte husker jeg ikke, men turen var nok lengre enn 8 uker. Var nok en opplevelse som ikke blir glemt.

Høres ut som en glitrende ide. Men...for oss forsiktige kreves det planlegging og utstyr...men overkommelig...

Og om langtur er saken og det er nå dere har tid, må dere gjøre det nå, før dere blir gamle, og gjeldsslaver. Det å lære å seile burde være det minste problemet.

Nefertiti er min første båt. Dvs...hoppet altså over "småbåt" treningen. (Og ikke helt sant, for jeg har jo seilt en del i mindre og større båter før, men ikke eid noen...). Men, en "stor nok" båt er ikke nødvendigvis vanskeligere å seile enn en liten. Så med deres tidshorisont er det nok greit å hoppe over treningsfasen med liten båt.

Å ha nok tid til å gjennomføre turen er vanligvis den vanskeligste biten...

Sorgenfri er antagelig et typisk eksempel på forskjellen mellom planlegging og gjennomføring. De brukte vel dobbelt så lang tid på turen enn det de hadde planlagt. :lol:

Hero 101 er slett ikke noe dårlig forslag, men den er en del større og nesten dobbelt så dyr som det Zikk Zakk antydet i starten av denne tråden. (For øvrig ville jeg nok vært litt forsiktig med å bruke autopiloten i den annonserte båten såpass langt nord som Svalbard.)

Budsjettet og båtstørrelsen som er antydet i starten av tråden er mistenkelig passende til en Albin Vega pluss et passelig utstyrsbudsjett. Vi vet at denne båten klarer en Svalbardtur, og om tidsplanen skulle sprekke så er det en rekke steder langs norskekysten en slik båt kan settes på land for å seiles videre neste sesong. :wink:

Go for it...

Vi er bare misunnelige. 1744 nm med 5 knop er da altså 350 timer. Ca 15 dager.

5 knop som snittfart er realistisk med en OK båt.

Tror ikke misunnelsen er så stor, nei :nonod: Svaldbard frister ikke.

15 dager blir alt for snaut, så ikke la det stå som noe tall man planlegger etter. En liten båt klarer neppe 5 knop i snitt. Jeg har regnet 4.5 knop, men tror også det er noe høyt. Så kommer selvsagt et tillegg for alle de dagene man har motvind. Det går muligens an å estimere noe basert på statistikk over dominerende vindretninger.

Hei. Jeg hiver meg med på dette jeg også.

Hva med Granada 27? Seiler svært bra, romslig, utstyrt med innenbords diesel, rommelig i forhold til størrelsen (ståhøyde), ofte velustyrte båter i din prisklasse (vanligvis går de for litt under).

Vet muligens om en slik til salgs.

Send meg en IM hvis du er interessert, så skal jeg sjekke litt mtp pris/utstyr osv.

En liten båt klarer neppe 5 knop i snitt. Jeg har regnet 4.5 knop, men tror også det er noe høyt. Så kommer selvsagt et tillegg for alle de dagene man har motvind.

Det kan også være kjekt å huske på at turen tilbake er lengre enn turen til Svalbard. Sjekk et strømkart. :sailing:

Med en Alo 33 regnet vi 4,5 knop i snitt når vi seilte lange strekk. Når det først blåste greit gjorde vi ca 120 nm i døgnet, men så hendte det jo at det var vindstille. Vi seilte nesten alltid i medvind, fordi en klassisk tur til karibien har veldig stabile vinder. Langs norskekysten er vindene mye mer ustabile. Seilene våre var ikke de nyeste, men budsjettet til ZikkZakk tillater neppe innkjøp av ny seilgarderobe det heller. Tenk også på at et stopp i land nesten alltid tar minst 12 timer, selv om du bare skal kjøpe et brød. I tillegg kommer omveien fordi butikken ligger inn en fjord. Grunnen er at man ikke legger ut igjen hvis det er kveld, og man går sjelden inn til land annet enn om kvelden (vil jo gjerne utnytte dagen) De fleste stopp tar mye lenger tid. Etter noen dager i sjøen, vil man gjerne gjøre annet enn bare å spise og sove. Meningen er vel at dette skal være en tur, ikke en ren transportetappe. Transport til Svalbard er billigere med fly.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

I sommer drar vi nordover fra Bergen, 2 uker opp og 2 på returen. Har ikke andre planer enn at vi skal ta det svært så med ro og lage en trivelig ferie for ungene. Jeg ville helst til Shetland, men det er gjerne like greit at jeg tar den turen med annet mannskap og holder den unna ferien.

Men drømmen er en dag å seile til Lofoten og gjerne runde Nordkapp. Har gått flere ganger langs hele kysten i U-båt....på overflate selvfølgelig...og det er en fantastisk kyst :yesnod:

• 2 uker senere...

Jeg synes det er mange gode forslag til båter som er fremmet. Selv har jeg nettopp kjøpt en Tur 84, først og fremst fordi det er en vennlig familieseiler. I bakhodet har jeg en drøm om å få med meg en tur til Shetland med den, men det blir neppe i år...

Nå mens jeg har vært på utkikk, vil jeg være enig med dem som har foreslått Shipman 28 eller Vega. Det er trygge, sikre båter med gode seilegenskaper. Spesielt Shipman 28 får du mye båt for pengene for, og for 4 personer vil nok Shipman 28 være veldig godt egnet.

Tur 80 og Tur 84 er også båter som du får mye båt for pengene for. Og ikke ville jeg vært redd for å krysse havområder med dem heller. Jeg skal seile Gøteborg - Bergen med min båt, og setter over førskommende torsdag med kurs rett over Kattegat og Skagerak.

Båter over 30 fot blir selvsagt mer sjøsikre, med prisen blir også deretter. Jeg kan jo kaste inn forslag om Storfridra også, som er en rimelig båt, trygg å seile og gir god valuta for pengene

Gled dere til turen, seil så mye dere kan også i "drittvær". Det er det dere lærer av :sailing:

Redigert av Tur84 (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...