Kotnes Startet 3.Mars.2006 Del på Facebook Startet 3.Mars.2006 Vet at om man skal koble sammen 2 batterier for forbruk bør de helst være fra samme serie og samme størrelse men jeg har et 120 amp batt nå og så har jeg et 110 amp stående i garagen. Hva skjer om jeg kobler de to sammen. Det er to forskjellige merker. Fordeler-ulemper ?. Spørsmål 2. Har vurdert å flytte forbruksbatt frem i baugen på båten. Kabel blir ca 5,5 m. Nå ca 1 m. Bør jeg gå opp på kabeltykkelse eller har det ingen betydning ? Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
Brutus Svart 3.Mars.2006 Del på Facebook Svart 3.Mars.2006 Hvis du kobler de sammen, så skjer det vel ikke så mye. Spenningen er jo lik på begge batterier. Problemer oppstår hvis det blir feil på ett av batteriene, en celle ryker f.eks. Da synker spenningen på det ene batteriet og det vil trekke strøm fra det andre. Da er det skillediode som er sorten. Når det gjelder kabel, så øker jo motstanden/tapet med økt lengde, hvis ikke tverrsnitt økes. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 3.Mars.2006 Del på Facebook Svart 3.Mars.2006 Vet at om man skal koble sammen 2 batterier for forbruk bør de helst være fra samme serie og samme størrelse men jeg har et 120 amp batt nå og så har jeg et 110 amp stående i garagen. Hva skjer om jeg kobler de to sammen. Det er to forskjellige merker. Fordeler-ulemper ?. Spørsmål 2. Har vurdert å flytte forbruksbatt frem i baugen på båten. Kabel blir ca 5,5 m. Nå ca 1 m. Bør jeg gå opp på kabeltykkelse eller har det ingen betydning ? 1) Endel av de store kunnskapsformidlerne på området, eksempelvis Nigel Calder (Boatowner's mechanical and electrical manual, 2005 utgaven) sier at to så forskjellige batterier svært fort kommer til å lade hverandre ut så fremt du ikke har dem under kontinuerlig ladning. Du bør aldri koble sammen to batterier i en og samme bank uten at de er av samme merke og samme produksjonsnummer. I motsatt fall skader de hverandre gjennom en negativ spiralutvikling. 2) Kabellengde på 5.5 meter vil kreve omfattende økning av kvadratet, avhengig av hvor mye strøm du skal ta ut. Jeg ville under enhver omstendighet på så lang strekning benyttet minimum 70 kvadratmillimeter tykkelse. Beklager at du kanskje fiikk mye å tenke på. Man bør ikke undervurdere betydningen av godt strømopplegg ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 3.Mars.2006 Del på Facebook Svart 3.Mars.2006 (redigert) 1) Endel av de store kunnskapsformidlerne på området, eksempelvis Nigel Calder (Boatowner's I motsatt fall skader de hverandre gjennom en negativ spiralutvikling. Hva er negativ spiralutvikling... Kan det forklares litt nærmere? Kan tenke meg at et batteri med høyere kapasitet (Ah) holder spenningen stabil lengre en et med lavere kapasitet under forbruk, og at det da oppstår en spenningsforskjell som driver strømmen fra det ene batteriet (høy kap.) til det med andre (lav kap.) Hvis de er sammenkoblet uten skille. Redigert 3.Mars.2006 av Brutus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 3.Mars.2006 Del på Facebook Svart 3.Mars.2006 (redigert) Du bør aldri koble sammen to batterier i en og samme bank uten at de er av samme merke og samme produksjonsnummer. I motsatt fall skader de hverandre gjennom en negativ spiralutvikling.Hva er negativ spiralutvikling ?Det har jeg ikke hørt om før, kan du forklare nærmere ? Oobs, redigert, vi er visst flere som lurer på denne spiralutviklingen.... Redigert 3.Mars.2006 av jolo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 3.Mars.2006 Del på Facebook Svart 3.Mars.2006 Slik jeg har forstått bl.a. Calder mener han at batterier med forskjellig karakteristikk i en hviletilstand uunngåelig vil begynne å trekke på det sterkeste batteriet. I elektriske systemer vil det være umulig å oppnå fullstendig likevekt når batteriene i utgangspunktet har forskjellig leverandør og produksjonsnummer. Derfor vil forskjellige batterier føre til at det sterkeste mister sin styrke og i neste omgang tærer på de som har mottatt effekt fra dette. Dermed oppstår en sirkeleffekt hvor batteriene gravis "spiser" hverandre opp. Dersom batteriene kobles sammen med skillediode/skille rele vil de ikke lenger tilhøre samme batteribank. (Forutsatt at jeg har lest Calder korrekt) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 3.Mars.2006 Del på Facebook Svart 3.Mars.2006 Jeg har gjort flere tester med parallellkobling av svært så forskjellige batterier og alle har vist at dette er uproblematisk. Strømmen mellom dem synker raskt til tilnærmet null. Vil dog ikke anbefale å la batterier stå parallellkoblet over vinteren uten lading... Ved normalt bruk går det helt fint å koble sammen forskjellige batterier. Men det er selvsagt en forutsetning at alle celler er i orden. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 3.Mars.2006 Del på Facebook Svart 3.Mars.2006 Jeg har ikke kunnskap på området og betviler på ingen måte målingene. Det kunne likevel være av interesse å få tilgang på noen av dataene dine siden disse avviker fra noen råd på området: Calder er helt kategorisk i at en batteribank må inneholde likeverdige batterier for at disse ikke skal "tære på hverandre" og vare over tid. Jeg leste også litt i boka til Winge om elektrisitet ombord og han skriver at alle batteriene i en batteribank bør skiftes samtidig. Forskjellige batterier vil -etter hans beskrivelse- ha forskjellig kjemisk karakteristikk og ødelegge hverandre innbyrdes etter kortere eller lengre tid. Det vil derfor være nyttig for meg med opplysninger som viser at rådene fra Calder og Winge ikke er så sentrale. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 3.Mars.2006 Del på Facebook Svart 3.Mars.2006 Jeg har ikke noe vitenskapelige testdata å vise til. Men som jeg har skrevet flere ganger før, de som er i tvil kan sjekke selv: Lad opp de batteriene du ønsker å parallellkoble , kobl sammen minus og et amperemeter mellom pluss-polene. Vent en time og sjekk hvor mye strøm som går mellom batteriene. I alle testene jeg gjorde var strømmen under 10ma.... Og da er det snakk om svært forskjellige batterier, Optima og Biltema f.eks.... Min påstand er at problemet er en av båtlivets mange "urban legends". Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 3.Mars.2006 Del på Facebook Svart 3.Mars.2006 Selv om jeg er gammel av år forsøker jeg noen ganger å være åpen av sinn: 1) Det er ikke tvil om at at det i båthavna mi vil være en stor lettelse å høre at den "gamle" regelen om samtidig skifte av batteriene er feil - derfor er det fint å kunne henvise til målingene dine. Jeg jobbet i endel år sammen med en forsker fra forsvarets forskningsinstitutt med spesilakompetanse innen batteriteknologi. (Han forsket visstnok på batterier til ubåter - mitt forsningsfelt er ikke innen dette området). Han var svært konservativ i kommentarene og uttalte at alle batteriene måtte skiftes samtidig. Det er derfor svært fortjenestefullt at dine målinger viser at dette er en type "urban legends". 2) Ut fra denne drøftingen vil jeg sette pris på å få tilgang til flere av dine merknader til "urban legends". Ville være flott dersom du har en - skal vi kalle det - 10på topp urban legends. Som sagt: selv om jeg er gammel av år, synes jeg det er storartet å lære nye ting om de gamle læresetningene. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 3.Mars.2006 Del på Facebook Svart 3.Mars.2006 Som sagt, de som måtte være i tvil kan sjekke. "Alle" har en mening om dette, men så langt jeg har sett er det kun basert på hva man har hørt som andre har hørt eller lest.... "urban legends" topten liste har vært diskutert tidligere, hvis noen har lyst er det bare å opprette ett emne. Problemet vil bli å bli enige om hva som er legende og ikke.... Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 3.Mars.2006 Del på Facebook Svart 3.Mars.2006 Jeg forstår denne kommentaren. For båteiere som skal skifte batterier til våren er det viktig å vite om det er nødvendig å skifte alle batteriene i banken, eller om det er tilstrekkelig å skifte den ene som er svakt. Dette håper jeg du kan uttale deg kategorisk om på grunnlag av dine målinger som avviker fra rådene til Calder og Winge. Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 3.Mars.2006 Del på Facebook Svart 3.Mars.2006 2) Ut fra denne drøftingen vil jeg sette pris på å få tilgang til flere av dine merknader til "urban legends". Ville være flott dersom du har en - skal vi kalle det - 10på topp urban legends.Se her... Sitér dette innlegget Link to post
Kotnes Svart 3.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mars.2006 Jeg har gjort flere tester med parallellkobling av svært så forskjellige batterier og alle har vist at dette er uproblematisk. Men det er selvsagt en forutsetning at alle celler er i orden. Gjelder dette selv om det ene er på 110 og det andre på 120 amp ? Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
Ingar Svart 3.Mars.2006 Del på Facebook Svart 3.Mars.2006 Se det, ingen båtliste, da blir vi kanskje først ute med en slik..? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 3.Mars.2006 Del på Facebook Svart 3.Mars.2006 Gjelder dette selv om det ene er på 110 og det andre på 120 amp ?Så absolutt, dette har overhodet ingen betydning. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 3.Mars.2006 Del på Facebook Svart 3.Mars.2006 Dette håper jeg du kan uttale deg kategorisk om på grunnlag av dine målinger som avviker fra rådene til Calder og Winge.Tror ikke du kan forvente annet av Ingar enn at han forteller om sin erfaring. Det er mange faktorer som spiller inn her, og det er ikke sikkert at Ingars målinger gjelder generelt i alle mulige situasjoner. Selv er jeg veldig i tvil om dette er en myte eller sannhet, men jeg velger likevel å skifte alle batterier i en forbruksbank for å være sikker. Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 3.Mars.2006 Del på Facebook Svart 3.Mars.2006 Det må være en spenningsforskjell for å drive strømmen fra det ene batteriet til det andre. Om batteriet er på 10 eller 100Ah spiller vanligvis ingen rolle så lenge spenningen er den samme på begge batterier. Den der spiral-teorien til Calder er vel kanskje basert på at ulike batterier fra ulike produsenter kan ha små marginale forskjeller i spenning og indre motstand som kan drive veldig små strømmer, kanskje i µA-området, men at dette aksellererer over tid når batteriene er sammenkoblet uten lading...? Sitér dette innlegget Link to post
Kotnes Svart 3.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mars.2006 Da tror jeg at jeg prøver å koble de sammen og så får jeg se hva som skjer. Kan jo følge med på et multimeter å se om det skjer noe rart den ene eller andre veien. Dette er jo bare for å se om det fungerer med forskjellige batterier. Kan kjøpe to nye men har lyst å prøve dette først. Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
870 Svart 4.Mars.2006 Del på Facebook Svart 4.Mars.2006 Se på denne siden http://www.ladac.no/pagesNo/BatScoolNo.htm Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 4.Mars.2006 Del på Facebook Svart 4.Mars.2006 Jeg tolker det slik at det er ved seriekobling og lading av disse det er viktig at batteriene må være like... Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 4.Mars.2006 Del på Facebook Svart 4.Mars.2006 ................... 2) Kabellengde på 5.5 meter vil kreve omfattende økning av kvadratet, avhengig av hvor mye strøm du skal ta ut. Jeg ville under enhver omstendighet på så lang strekning benyttet minimum 70 kvadratmillimeter tykkelse. .................. Er ikke 70 kvadratmillimeter vilt mye ut for en forbruksbank av to relativt små batterier 5.5 meter borte? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
roaldbj Svart 4.Mars.2006 Del på Facebook Svart 4.Mars.2006 Jo, jeg er enig i det. Det går sikkert bra med 25 el 35 kv.mm men da ville jeg være litt forsiktig med hvor mye jeg tar ut. Dersom kjøleskap skal starte samtidig som dieselvarmer starter opp vil det kunne bli et ikke ubetydelig spenningsfall i ledningen, strømlengden blir 2 x 5.5 m = 11 meter. Jeg pleier alltid å overdimensjonere kablene slik at jeg ikke får unødvendig spenningsfall i disse. Men jeg deler oppfatningen av at dette er "vilt". Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 4.Mars.2006 Del på Facebook Svart 4.Mars.2006 Dette kan du beregne. Det finnes en kalkulator her på baatplassen for å beregne spenningstap i kabler utfra lenge og max strøm som skal gå gjennom kabelen. 5.5 meter vil da si 11 menter (fram og tilbake) Se https://baatplassen.no/i/memberpages.pl?sho...lKalkulator.htm Hvis vi sier at: 11 meter kabel, max 35A spenningstap: 0.1 volt får jeg Min. tykkelse kabel (Kv. mm): 77 Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 4.Mars.2006 Del på Facebook Svart 4.Mars.2006 0,3 Volt kan vel være akseptabelt her, kan det ikke? - i så fall vil det rekke lenge med 35 mm2. Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.