Jens_P Svart 4.Mars.2006 Del på Facebook Svart 4.Mars.2006 Hvis det ikke er koblet ankervinsj eller baugpropell til forbruksbanken vil ladestrømmen være avgjørende for dimmensjonering av kablene. For tynne kabler vil si at du ikke får utnyttet dynamoen når denne lader med max strøm og dermed lengre ladetid. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
olpi Svart 4.Mars.2006 Del på Facebook Svart 4.Mars.2006 Jeg tolker det slik at det er ved seriekobling og lading av disse det er viktig at batteriene må være like... Jeg er ingen ekspert på batterier, men ved seriekobling er det nok mer viktig å bruke samme størrelse (AH) batterier enn ved parallellkobling. De fleste parallelkobler jo da de har 12V (ikke 24V), og da vil jeg mene at å parallellkoble et 110AH batteri med et 120 AH batteri ikke vil være noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 4.Mars.2006 Del på Facebook Svart 4.Mars.2006 0,3 Volt kan vel være akseptabelt her, kan det ikke? - i så fall vil det rekke lenge med 35 mm2.Det mange sliter med å få høy nok ladespenning. Hvis du ellers ville hatt f.eks 14.2 havner du da nede på 13.9, som er litt lavt etter min mening. Sitér dette innlegget Link to post
Kotnes Svart 4.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2006 Har nå koblet batteriene sammen og beholdt plasseringen i motorrommet så det blir ikke strekk av 5,5 m kabel. Etter nøyere undersøkelse viste det seg at begge batt var 110 amp. men fortsatt to ulike fabrikat. Målte spenningen på batt før sammenkobling og da viste det ene 12,1 volt. Har stått i garagen i hele vinter. Og det andre 12,9 volt. Har stått i båten hele tiden og blitt ladet med jevne mellomrom. Skal bli artig å se i morgen hva spenningen er da. Ingenting i båten står på så det som måtte skje av forandring på volten vil da komme av sammenkoblingen. Takker for alle svar. Ha en fin lørdagskveld. Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
roaldbj Svart 4.Mars.2006 Del på Facebook Svart 4.Mars.2006 Ser at du kjører i Glomma/Vorma og Mjøsa. Da har du jo endel sikkerhet omkring deg og kan eksperimentere litt med batteriene selv når båten er på vannet. Jeg vil tro at du i løpet av 14 dager vil registrere at begge batteriene har felles spenning, sannsynligvis under 12.1 volt - forutsatt at du ikke lader i mellomtiden. For eksperimentets skyld er det ingen fare ved å la dem stå sammenkoblet uten belastning noen uker. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 4.Mars.2006 Del på Facebook Svart 4.Mars.2006 Med utgangspunkt at det ene batteriet er tomt og det andre fulladet vil det selvsagt gå mye strøm. Du vil ende opp med to batterier som er godt under 50% oppladet. Ville koblet på landstrømslader snarest.... Sitér dette innlegget Link to post
Kotnes Svart 4.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2006 Landstrømslader vil bli brukt i morgen når jeg skal jobbe i båten. Driver og monterer dieselvarmer og noe annet plukk. Av en eller annen grunn har jeg alltid noe å gjøre i båten. Muligens det skyldes at jeg bytter båt hvert år. MEN, NÅ ER DET SLUTT MED BYTTINGA HILSEN DEN VENSTRE SIDEN AV DOBBELTSENGA. Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
KAT Svart 4.Mars.2006 Del på Facebook Svart 4.Mars.2006 Har nå koblet batteriene sammen og beholdt plasseringen i motorrommet så det blir ikke strekk av 5,5 m kabel. Etter nøyere undersøkelse viste det seg at begge batt var 110 amp. ............. ...... Skal bli artig å se i morgen hva spenningen er da. Ingenting i båten står på så det som måtte skje av forandring på volten vil da komme av sammenkoblingen. Takker for alle svar. Ha en fin lørdagskveld. Du vil med 100 % sannsynlighet måle samme spenning på begge batterier hvis de er seriekoplet. All gammel fagkunnskap sier at hvis man skal skifte batteri så skifter man alle som er koplet sammen samtidig. Nå mener mange båteiere at det likevel ikke er nødvendig - og kanskje er det ikke det. Jeg har vært nøye på akkurat det men har i den senere tid kommet i tvil om det er nødvendig. Mange troverdige skribenter her påpeker at det er mest skrivebordsstoff å bytte alle batterier samtidig og noen kan tilogmed vise til egne målinger ( dog ikke vitenskapelig belagt). Finnes det noen norm eller reglement. Hva ville du svart til nabobåten hvis det var han som spurte? KAT Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 4.Mars.2006 Del på Facebook Svart 4.Mars.2006 Du vil med 100 % sannsynlighet måle samme spenning på begge batterier hvis de er seriekoplet. KAT Du mener nok hvis de er parallellkoblet. Er det seriekoblet forblir det nok spenninsgforskjell så lenge det ikke tappes noe eller lades. Sitér dette innlegget Link to post
ole-m Svart 6.Mars.2012 Del på Facebook Svart 6.Mars.2012 har en riell erfaring med pararellkobling av batterier av forskjellig str og merke i en el-jekketralle. Denne bruker jeg selv i garagen, og kanskje en par ganger i uken. Lader den når jeg hører den begynner å bli litt dau. Har hatt den i 3 år nå med samme batt, og fungerer akkuratt likt som den gjorde når jeg monterte batteriene. Så det å bruke samme batt og type, vil jeg si at er overdrivet, ihvartfall i mitt tilfelle Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.