Jump to content

guide til fiksing av skader i gelcoat?

puddel

Recommended Posts

Jeg pleier å

1 slipe ut skaden med 240-papir

2 maskere rundt skaden ca et par cm utenfor selve skaden

3 sparkle i hele området som er maskert (altså også de cm som går utenfor skaden). Hvis båten har veldig tynn gelcoat (gjelder spesielt nye båter) er det ofte veldig lite å slipe på før man går gjennom og inntil glassfiberen. Da er den beste løsningen å sprøyte gelcoaten med lakksprøyte (billig-sprøyter med overliggende kopp holder i massevis, men man må sprøyte et større område). Gelcoaten må isåfall være sprøytegelcoat (jeg bruker aldri noe annet, hvis jeg skal legge den på for hånd tilsetter jeg et pulver jeg ikke husker navnet på som gjør coaten fastere slik at man får den konsistensen man ønsker. Når du sprøyter er det ikke behov for å gjøre den tjukkere enn den er)

4 fjerne maskering -gjøres med en gang etter man har lagt i gelcoat

5 Når gelcoaten har tørket er det fram med eksentersliper med 320 papir. Slipe ned gelcoaten man la oppi slik at den er like tjukk som området rundt som det ikke har blitt gjort noe med. Gå over med 800 papir for å fjerne slipesporene etter 320papiret. Når det er gjort er det våtslipepapir som gjelder, først 800, 1000, 1200 og til slutt 2000. Du vil merke at når du sliper blir fort et mye større område enn selve skaden berørt. Det er helt vanlig, det vil virke veldig matt, og man er sikker på at man har gjort noe feil hvis man ikke har gjort det før. Når du er ferdig å slipe er det fram med grov rubbing (type pasta, ikke flytende) og rubbe et litt større område, helst med maskin og det kan ofte være behov for å ta et større område og rubbe flere ganger. Når det er gjort er det fram med voks og vokse et par ganger. Hvis du treffer riktig farge vil det ikke være mulig å se skaden hvis du får det til.

lykke til

• 2 uker senere...

brukte rule til å rule det på da det hadde blitt så mye jobb å dekke til alt hvis jeg skulle bruke sprøyte... fikk med gelcoat fra fabriken når vi kjøpte båten... så fargen blir vel den samme da. men skal jeg mate ned mellom vært lag jeg ruler på eller er bare å rule på over igjen. hvor lang tid skal jeg bruke melom lagen?

• 4 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...