Jo_Eirik Startet 16.Juli.2003 Link til dette innlegget Startet 16.Juli.2003 Beklagelig men sant. http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_hor...nd/2916463.html Husk at lytteplikten gjelder både din og andres sikkerhet. Nærmeste fartøy er som regel den beste hjelper og det er lite vi som sitter på land kan gjøre dersom en ikke oppnår kontakt med de som er på sjøen. Jo Eirik Sitér dette innlegget Jo Eirik Vee www.sjoassistanse.com Link to post
PanPan Svart 16.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2003 Beklagelig situasjon. Den som hører på trafikken i området som dekkes av Tjøme Radio, spesielt området yttre Oslofjord, blir til tider nokså *vissen i øret av all trafikken*. Nå tror jeg man med fordel kan gjøre noe for å redusere *trøkket*, nemlig bedre radiodisiplinen. Gjentar et innlegg jeg har hatt tidligere. Det er ikke min hensikt å innlede en diskusjon om alle håpløse tilfelle av VHF bruk. Poenget er: Hvordan forbedre bruken av VHF? Svakheten i dag er at det er altfor mye "støy" på kanal 16, ergo så lytter man ikke som man burde. Man blir sløv eller rett og slett trett i hodet. Nå tok jeg VHF-sertifikatet anno dengang hvor vi måtte pugge batteri-syrevekter og ble spurt om frekvensen for nødpeilesendere. Eksamen og pensum bar mest av alt preg av at institusjonen Televerket/Teledirektoratet og hva alle disse vesnene nå engang hette, skulle knesette sin autoritet overfor oss gemene som skulle holde kystradioen i gang. Man måtte kunne gjøre rede for de utroligste formaliteter i det bakenforliggende byråkrati. Jeg vet ikke hva pensum omfatter i dag, om det dreier seg om halvparten av for 16 - 17 år siden er det fortsatt ille. Jeg mener pensum kun skal omfatte det vesentlige om bruk av VHF. Drill folk i respekt for kanal 16, pålegg folk å ha kart med arbeidskanaler ombord. Folk bør kunne nødprosedyrene og hvilke oppkallinger og situasjoner som har prioritet fremfor det dagligdagse. Sist sommer var det utrolig mange som satte i gang samtale på kanal 16, som spurte Tjøme Radio etter arbeidskanal, eller som foreslo å opprette båt-til-båt samband på arbeidskanaler eller kanaler reservert for havnetrafikk. Våger å påstå at belastningen på kanal 16 i weekender og i ferietiden kan reduseres med 2/3 - deler om pensum skjæres ned radikalt. Tror at læreboken for VHF kan begrenses til tre tekstsider plus kanalkart for Norge, Sverige Danmark. Men det som da står i dette pensumet skal man også kunne på fingerspissene. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 16.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2003 Min erfaring fra Rogaland/Hordaland er at for en del år siden da "Skjortelommemobilene" virkelig tok av, ble "støyen" på kanal 16 tilnærmet borte! Nå lytter jeg ofte på kanal 16 og 19 (Kvitsøy VTS) for å høre at der er litt liv...... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Jo_Eirik Svart 16.Juli.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2003 Kan nok ikke si meg helt enig med deg PanPan. Har nå vært et par uker på Tjøme radio og må si at jeg hadde trodd at det skulle være mer "Støy", og vi lytter i tillegg på anlegg fra svenskegrensen til Arendal. Noen skiller seg selvsagt ut, men tatt i betrakting av den store trafikken synes jeg det er relativt bra. Langs Vestlandskysten er det tilogmed mange som kaller oss opp pga. at det er så stille på VHFén at de lurer på om den virker. Pleier å rusle litt rundt i div. gjestebrygger når det byr seg en sjans, det jeg har opplevd er at det er en overdreven respekt for bruk av VHFén. Det er som regel alltid flere som sier at VHFén skal kun benyttes i nødsituasjoner, ellers røres den ikke. Tror at noe av problemet ligger her, har en magefølelse på at det er flere som hører våre anrop mot fartøy i området, men at de kvir seg for å svare, kanskje av flere årsaker. Dette er det imidlertid ingen grunn til, den enkelte behøver ikke tenke på om han kan være til hjelp eller ikke, kontakt nærmeste kystradiostasjon og si hvor du er så tar de avgjørlsen om du kan være til hjelp eller ikke. Når det gjelder pensum og eksamen har det nok vært litt endring siden du avla eksamen. Dette skyldes nok også at det er innført et nytt VHF-sertifikat for yrkesfartøy (ROC) og det "gamle" VHF-sertifikatet er derfor ikke underlagt internasjonale bestemmelser og kan heller ikke benyttes på radiopliktige yrkesfartøy. Dette gjør at en egentlig kunne kuttet hele sertifikatplikten for fritidsfartøy, men erfaringene gjort i USA med dette taler ikke for at vi bør gjøre det samme. Jo Eirik Sitér dette innlegget Jo Eirik Vee www.sjoassistanse.com Link to post
PanPan Svart 16.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2003 Kan nok ikke si meg helt enig med deg PanPan. Har nå vært et par uker på Tjøme radio og må si at jeg hadde trodd at det skulle være mer "Støy", og vi lytter i tillegg på anlegg fra svenskegrensen til Arendal. Noen skiller seg selvsagt ut, men tatt i betrakting av den store trafikken synes jeg det er relativt bra. Langs Vestlandskysten er det tilogmed mange som kaller oss opp pga. at det er så stille på VHFén at de lurer på om den virker. Om man går trett av å lytte på kanal 16 til tider i yttre Oslofjord, så kan vel det være en subjektiv sak. Spørsmålet er vel objektivt sett om det virker slik på for mange, og at det får den konsekvens at av og til gå nødmeldinger hus forbi. En kystradio-operatør har det som jobb å lytte, mens mange i fritidsbåter er på sjøen for rekreasjonens skyld, i en del tilfelle for å ha fred å ro. Derfor har vel kanskje jeg som fritidsbåtskipper en lavere toleransegrense for *støy* på kanal 16 enn en som er på vakt ved Tjøme Radio. Det er tross alt ikke mitt levebrød, jeg er tross alt ikke på vakt! Så jeg fastholder at man med fordel kan gjøre noe for å bedre radiodisiplinen. Pleier å rusle litt rundt i div. gjestebrygger når det byr seg en sjans, det jeg har opplevd er at det er en overdreven respekt for bruk av VHFén. Det er som regel alltid flere som sier at VHFén skal kun benyttes i nødsituasjoner, ellers røres den ikke.Kan forstå dette på bakgrunn av hvordan pensum, undervisningsopplegg og eksamen var i forna dar! Når det gjelder pensum og eksamen har det nok vært litt endring siden du avla eksamen. Dette skyldes nok også at det er innført et nytt VHF-sertifikat for yrkesfartøy (ROC) og det "gamle" VHF-sertifikatet er derfor ikke underlagt internasjonale bestemmelser og kan heller ikke benyttes på radiopliktige yrkesfartøy. Dette gjør at en egentlig kunne kuttet hele sertifikatplikten for fritidsfartøy, men erfaringene gjort i USA med dette taler ikke for at vi bør gjøre det samme. Javel, - men da kan det vel ikke skade å gjøre mere for å forbedre radiodisiplinen? Drille inn det vesentlige, kutte ut det perifere stoffet? Sitér dette innlegget Link to post
Jo_Eirik Svart 16.Juli.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2003 Kan forstå dette på bakgrunn av hvordan pensum, undervisningsopplegg og eksamen var i forna dar! Helt klart at vi "sliter" fortsatt med hvordan ting var. Husker selv når jeg gikk på radioskolen for over 20-år siden og vi fikk klar beskjed om at på kystradiostasjonene hadde de egen "svartebok" og man burde vokte seg vel for både hva man sa og hvordan en betjente utstyret. Det er heldigvis lenge siden operatørene satt som "konger" på haugen, selv om en også idag kan oppleve enkelte som noe "krasse" i vendingen har en forhåpentligvis klart omstillingen fra "konger" til mer serviceorienterte. Det jobbes ihvertfall med dette, og vi prøver å formidle budskapet at VHFén kan være både til nytte og glede. Selvsagt kan alltid radiodisiplinen forbedres, men en må samtidig ikke skape en overdreven frykt blandt de som har VHF for å bruke den på en fornuftig måte. Jo Eirik Sitér dette innlegget Jo Eirik Vee www.sjoassistanse.com Link to post
PanPan Svart 16.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2003 Selvsagt kan alltid radiodisiplinen forbedres, men en må samtidig ikke skape en overdreven frykt blandt de som har VHF for å bruke den på en fornuftig måte.Tiltredes! Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 16.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2003 Her i Oslofjorden er det forbausende lite trafikk på VHF'en. Noen ganger lurer jeg på om jeg har skrudd volumet helt ned eller om jeg har fått justert squelchen til å filtrere alt. Selv nå i fellesferien er det jo knapt liv på kanal 16. Litt småprating båt til båt er det på lystbåtkanalene, men ikke mye. En årsak er kanskje at det fortsatt er svært mange fritidsbåter uten VHF. Når det store flertallet av båter er under 25 fot, er det vel ikke så rart at ting er som de er. Men at en stor andel avdel som har VHF heller ikke lytter på kanal 16, det tror jeg ikke er helt riktig. Er dette virkelig et såpass stort problem som det antydes i artikkelen, Jo Eirik? Uansett har Sjøassistanse gjort en genistrek med tilbudet om gratis taletid mot telenettet og gratis værmelding når som helst. Jeg skal gjøre mitt ytterste for å bruke opp de minuttene jeg har fått tildelt. Hvis alle medlemmer i Sjøassistanse gjør det samme, så kanskje vi kan bryte stillheten i eteren? Med litt bruk oppdager man fort hvor kjekt VHF er selv når man ikke er i nød. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Jo_Eirik Svart 16.Juli.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2003 Men at en stor andel avdel som har VHF heller ikke lytter på kanal 16, det tror jeg ikke er helt riktig. Er dette virkelig et såpass stort problem som det antydes i artikkelen, Jo Eirik?Det er nok beklageligvis riktig, dette startet ved mobiltelefoner ombord i yrkessfartøy, og er blitt mer og mer utbredt ettersom mobiltelefon nå er forbruksvare. Vi har hatt flere hendelser hvor vi vet at det befinner seg fartøy med VHF i området, men vi får ikke kontakt. Det kan virke som at dersom en selv ikke har problem, blir VHFén skrudd ned på et minimumsnivå eller helt av. Uansett har Sjøassistanse gjort en genistrek med tilbudet om gratis taletid mot telenettet og gratis værmelding når som helst. Jeg skal gjøre mitt ytterste for å bruke opp de minuttene jeg har fått tildelt. Hvis alle medlemmer i Sjøassistanse gjør det samme, så kanskje vi kan bryte stillheten i eteren? Med litt bruk oppdager man fort hvor kjekt VHF er selv når man ikke er i nød.Innføring av gratisminutter og servicetjenester i Sjøassistanse bli gjort akkurat med det du sier for øye. Utgangspunktet var "Hva skal til for å gjøre de som har VHF mer fortrolig både med bruk av eget utstyr og ikke minst med Kystradiopersonale?" I tillegg er det selvsagt hyggelig for oss på kystradioen som sitter mye alene å prate med mange særdeles hyggelige båtfolk. Selv om det ikke er mange som bruker alle sine gratisminutter, er det desto flere som er opptatt av været. Sitér dette innlegget Jo Eirik Vee www.sjoassistanse.com Link to post
Jo_Eirik Svart 17.Juli.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2003 Slenger like godt på denne fra dagens aftenpost. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/ar...rticleID=585232 Sitér dette innlegget Jo Eirik Vee www.sjoassistanse.com Link to post
BK Svart 17.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2003 Hei Jo_Eirik, jeg brukte opplysningstjenesten til Rogaland radio her forleden, men det viret ikke som om opperatøren var interesert i medlemsnummer eller noe slikt, kan jeg stole på at denne tjesten ikke kommer inbakt i en eller annen rekning ?? Hvordan kan man sjekke hvor lang gratis taletid vi har tilbake ?? Takker for god service Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 17.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2003 Slenger like godt på denne fra dagens aftenpost.http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article.jhtml?articleID=585232Jeg tror nok at nye båtfolk ved valg av kommunikasjonsutstyr ser på hva ting og tang koster. I dag har "alle" mobiltelefon. Så skal man i tilfelle investere to til fem tusen i VHF, pådra seg en opplæring (som kanskje Jo Eirik er enig i bør forbedres) og ikke minst en årlig konsesjonsavgift. Tror kanskje mange tenker: Jeg utsetter meg ikke for noe særlig risiko, går bare i pent vær, båten fungerer, jeg kan dette, og det er mobildekning. Kan bare se på meg selv. Kjøpte VHF i 1985 kun fordi vi måtte ha løpende kontakt med aldrende foreldre. Bekymret meg ikke over båt og behov for tilkalling av hjelp. Da jeg opplevde hvilken fenomenal jobb Redningsselskapet gjorde, forsto jeg at disse menneskene bare måtte ha støtte, - alle bør bli medlem av Kystpatruljen! Til Lotus: Nå kan det vel være forskjell på "rekkevidden" mht hva man hører av trafikk fra andre båter. Røfft kan man si at antallet samtaler man hører øker med kvadratet av rekkevidden. For eksemplets skyld: VHF i en seilbåt med antennen i toppen av masten, kan ha den dobbelte rekkevidden av en motorbåt med antennen en 2 - 3 meter over vannspeillet. Ligger man i havn kan forholdet bli forverret i motorbåtens disfavør ved "radioskygge" fra bygninger og kuppert terreng. Opplever at det særlig er fredags ettermiddager og kveld hvor gud og hvermann skal finne ut om Ola, Per, Kari og Olga også er ute i hver sine båter og hvor de skal - dette skjer altfor ofte ved samtaler på kanal 16 i yttre Oslofjord. Så til Jo Eirik: Sett ned årlig konsesjonsavgift betydelig, innskrenk kravet til VHF bukerkompetanse til kun å dreie seg om riktig bruk - det være seg aktivt ved egne samtaler, og den viktige passive bruken som lytter på kanal 16. Sitér dette innlegget Link to post
Jo_Eirik Svart 19.Juli.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2003 jeg brukte opplysningstjenesten til Rogaland radio her forleden, men det viret ikke som om opperatøren var interesert i medlemsnummer eller noe slikt, kan jeg stole på at denne tjesten ikke kommer inbakt i en eller annen rekning ??Når du oppgir ditt kallesignal kommer det frem at du er medlem i Sjøassistanse. Hvordan kan man sjekke hvor lang gratis taletid vi har tilbake ??Kystradiostasjonen skal kunne svare på dette, imidlertid blir faktureringsdatabasen oppdatert 1-gang i uken (iløpet av helgene)slik at samtaler som er tatt iløpet av en uke ikke vil bli registrert før neste uke. Det kan derfor være greit å holde en viss egenkontoll dersom en tror en nærmer seg grensen på 150 minutter. Mvh Jo Eirik Sitér dette innlegget Jo Eirik Vee www.sjoassistanse.com Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.