John_Kr Startet 4.Mars.2006 Link til dette innlegget Startet 4.Mars.2006 Hei Blir litt forvirret og spør dere om en oppklarende spørsmål: - 5w-50 indikerer viskositeten ved en bestemt temperatur, kald og varm. Her stopper min kunnskap, men hva betyr dette og hva er best og dårligst ift verdiene. - ACEA A3,B3,B4 - API SL,SJ,CF Ønsker en liten forklaring og eventuelle linker som forklarer dette. På forhånd takk. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Trond M. Svart 6.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2006 Her er et kurs... Trond M. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 23.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2009 Har irritert meg grønt over at jeg hos Torshov ikke visste hva jeg skulle kjøpe til en 3GM30 fordi det skal være 15W40 API CC eller CD ifølge Yanmars svensk nettside. Nå leser jeg i Trond_M sin link følgende: API CA ca. 1950API CB ca. 1955 API CC ca. 1960 - Bør ikke benyttes i turboladede motorer API CD ca. 1965 - Godkjent for turboladede motorer API CD -2 - Detroit Diesel 2-takter. API CE ca. 1984 - VDS, DB 228.1/3 (brukt av europeiske tyngre dieselmotorer) API CF ca. 1990 - Erstatter API CD API CF-4 ca. 1990 - Spesielt for amerikanske 4 -takts dieselmotorer (Caterpillar og Cummins etc.) API CF-2 ca. 1994 - Spesielt for to - takts dieselmotorer ( eksempel Detroit Diesel ) API CG-4 ca. 1998 - Spesielt for amerikanske 4 -takts dieselmotorer (Caterpillar og Cummins etc.) API CH-4 ca. 1999 - Spesielt for amerikanske 4 -takts dieselmotorer (Caterpillar og Cummins etc.) I praksis viser API kodene ikke bare oljens kvalitet, de viser også bruksområdet for oljen, dvs. de forteller oss om oljen kan brukes både på dieselmotor og bensinmotor, eller f.eks kun på dieselmotor. Dette er gjort ved at man kombinerer kodene fra diesel og bensinmotoroljene : API SJ / CF - viser at oljen primært er beregnet for bensinmotor, men at den også kan brukes i turboladet dieselmotor. API CD / SG - viser at oljen primært er beregnet for turboladet dieselmotor, men at den også kan brukes i bensinmotor. API CE - viser at oljen er beregnet for turboladet dieselmotor, og ikke bør benyttes i bensin - motorer. Min uthevelse. Regnet jo med at jeg bare kunne gå etter noe som var "større" enn CD eller CC, men det er bedre å vite enn å regne med. Forøvrig står det også noe her: http://en.wikipedia.org/wiki/Motor_oil Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.