Nadheim Startet 17.Juli.2003 Del på Facebook Startet 17.Juli.2003 Etter et par nydelige turer med "ny" båt (Fjord 21 650 SE) er det et spørsmål som svirrer rundt i hodet. Har jeg egentlig skjønt hvordan trimplanen på båten skal brukes? Dette er min første båt med trimplan, og jeg trodde jeg kunne teorien rundt slike innretninger. Båten er utstyrt med en joystick som styrer trimplanene. Del 1 er veldig grei: opp og ned på joysticken er henholdsvis "Bow down" og "Bow up". Så langt har jeg ingen problemer, og det hele fungerer perfekt. Del 2 er sideveis justering. "Port up", "Port Down", "St.bord up" og "St.bord down". For det første: er ikke "Port up " det samme som "St.bord down"? Med andre typer trimflaps reguleringer har jeg sett man har to knapper. Hvis båten heller mot styrbord bruker man vel bare en av knappene? Når min båt heller mot babord, har jeg prøvd å bruke joysticken mot "Port up". Det som skjer er at båten skjærer av gårde mot babord og heller enda mer. Er det noen som har tilsvarende joystick kontroll, eller har noen tips om hvordan man bruker trimplan på en fornuftig måte? Sitér dette innlegget Link to post
BK Svart 17.Juli.2003 Del på Facebook Svart 17.Juli.2003 Det er ganske naturlig dt, ettersom alle beskrivelser tar utgangspunkt i baugen, da løfter du trimmplanet og legger deg mere over til babord. Kluet er altså att det er baugen som omtalest på panelet Sitér dette innlegget Link to post
sumo Svart 17.Juli.2003 Del på Facebook Svart 17.Juli.2003 Riktig at det er baugen som refereres til på joystickmerkinga. Men er enig i at det kan virke forvirrende, du kan jo skifte ut med et vippebryterpanel, det koster ikke all verden. Men jeg tror nok dette er en vanesak, litt prøving og feiling, så sitter det Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 17.Juli.2003 Del på Facebook Svart 17.Juli.2003 Det er nok snakk om litt tilvenning. Men blir du ikke fortolig med joystick så bytt til bryterpanel. Du kan også vurdere å bytte om ledningene til bryterne. Jeg har selv gjort det på mitt bryterpanel. Trykker forover på venstre bryter for å senke venstre/babord side, tilsvarende høyre bryter forover (baug ned) for å senke høyre/styrbord side. For meg er det veldig logisk, men vi er jo skrudd forskjellig sammen i hodet. (Jeg tror min kopling inebærer at høyre flaps går ned når jeg trykker forover på venstre bryter, men det spiller jo ingen rolle, så lenge det fungerer for meg. Jeg bruker trimflapsene mye, og synes derfor det også er viktig å ha dem lett tilgjengelig - i fingeravstand, rett foran gasshåndtakene. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.