Jump to content

Dieselmotor til bekymring....

Walter_S

Recommended Posts

Min 24 år gamle Yanmar 2QM-15 har, bortsett fra en del luftproblemer i systemet på vårparten, gått meget jevnt og pent. Sjøsatte båten 3. mars og har brukt båten nesten daglig. Nesten 120 timer, frem til nå.

Har skiftet oljefilter og olje 2 ganger denne sesong (hver 50.-time - ja jeg vet at det er "overkill" men liker å stelle pent me'n!).

I går kveld skjedde det noe "rart" som jeg ikke kan forklare.  :smiley:

Dro ut, ca en times tid, i god fart. Fremme ved fiskeplassen min, satte jeg motoren i fri og lot den rusle på tomgang, mens jeg fisket......

Etter vel 20 min. hørte jeg en ørliten forandring (minskning) i turtallet, og for første gang så jeg grå-hvit ekshaustrøyk komme ut sammen med ekshaustvannet. Kjente på kjølevannet - ikke noe unormalt varmt. Økte turtallet på motoren, røyken ble borte, og alt var tilsynelatende i orden igjen. Hjemturen forløp uten problemer.

Vel fremme sjekket jeg alt som går an å sjekke, uten å finne noen grunn for den litt merkelige oppførselen, tidligere.

Må legge til at jeg meget sjelden se noe røyk komme ut av ekshauststussen på siden. Bare litt ved oppstart. Motoren bruker heller ikke olje. Har aldri fyllt på olje, utenom selve oljeskift. Bruker også konsekvent kun original Yanmar oljefilter. Fikk også en bilmekaniker til å justere ventilklaringen i våres.

Hvis jeg skulle peke på noe som helst så synes jeg at varslelampen og -alarmen for oljetrykk bruker noe lengre tid for å slukke etter oppstart, enn det jeg er vandt med. Dette pleier å rette seg etter oljeskift.

Noen som har en anelse om hva denne lille forteelsen kan skyldes? Mulig at det bare er meg som er noe paranoid  :seeya: når det gjelder denne motoren?

Hilsen,

Walter_S  :seeya:

som liker at alt skal være perfekt..... :seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Jeg hadde en lignende episode på tirsdag. Motoren spyttet olje eller diesel i sjøen også etter oppstart, og gikk ikke stabilt. Etter litt tenking og prøving fant jeg ut at stoppwiren ikke var kommet helt tilbake til utgangspunktet, og da holder den , (såvidt jeg vet) noen spjeld eller åpninger åpne. Dette er jo delvis det den gjør når vi ønsker å stoppe motoren. Det er sikkert uforbrent diesel som spyttes ut.

Jeg skjøv bare stopphendelen helt inn, og alt var bare velstand.

Kan det ha vært noe slikt??? :smiley:

Min stoppwire går så tungt at jeg må nok gjøre noe med det etterhvert.......

Fortsatt god Yanmar sommer

Anabelle

:seeya:

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Har ikke så mye erfaring med dieselmotorer, så jeg bare hiver innpå en ting jeg kommer på umiddelbart: Hvordan er kjølingen? Sirkulerer den mengde kjølevann som skal sirkulere? Sjekket impeller? Jeg tenker da på om motoren evt. ble varmere enn normalt og om dette kan være grunnen til at den droppet i turtall.

Hvordan er kjølingen? Sirkulerer den mengde kjølevann som skal sirkulere? Sjekket impeller? Jeg tenker da på om motoren evt. ble varmere enn normalt og om dette kan være grunnen til at den droppet i turtall.

Jo batdilla, kjølingen var det første jeg tenkte på jeg også - det var jo 28o kl. 21:00 i går!

Impelleren ble byttet ut med ny, i våres. Kjølevannets mengde, det som kommer ut, er vel konstant, etter det jeg kan bedømme. Vet ikke om noen annen måte å måle det på? Følger med ganske nøye med kjølevannets temperatur - håndmetoden - skulle ønske at jeg istedenfor varsellampe og -lyd hadde oljetemperatur- og vanntemperatur skala å se på.

Hvis først oljelampa og / eller kjølevannslampe lyser har man jo allerede oppnådd grenseverdien, og det er litt i seneste laget, etter min mening!  :diving

Bedre å kunne følge med små varisasjoner og se en eventuell utvikling komme.  :smiley:

Forresten, hvordan går det med din Sjømann? Har du fått gjort det du skulle, male, osv?

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

.....at stoppwiren ikke var kommet helt tilbake til utgangspunktet.....skjøv bare stopphendelen helt inn, og alt var bare velstand. Kan det ha vært noe slikt? :smiley:

Hei Annabelle - stoppvaieren kan det ikke ha vært, husk på at jeg kjørte i omtrent 1 time (2200 RPM) før jeg kom til fiskeplassen. Rørte ikke stoppvaieren der ute, bare satte giret i fri, og motoren gikk på tomgang.

God sommer til deg også! :seeya:

Walter,

Har du sjekket juret på dieseltanken i det siste?

Den første muligheten som slo meg var at du kanskje hadde fukt i dieselen ....

Uansett så kan det være en god vane å tappe litt fra juret og opp i en kopp av og til for å få en ide om hvordan det står til i bunnen av tanken. Har du vannutskiller sammen med dieselfilteret så sjekker du vel den også av og til?

Ellers vil jeg bare si: "Ingen grunn til panikk... ":smiley:

Kos deg ombord!

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

...Bedre å kunne følge med små varisasjoner og se en eventuell utvikling komme.

Forresten, hvordan går det med din Sjømann? Har du fått gjort det du skulle, male, osv?

Etter å ha fulgt med på baatplassen i vinter har jeg kommet til at jeg må få installert noe mer instrumenter slik at man kan følge litt med på temperaturer. Det tror jeg er en bra investering, spesielt når slike ting som du nevner opptrer. Har igjen ca. 10 dager på Selco'n. Deretter begynner ferien og jeg regner med ei hektisk uke før Sjømannen også er på vannet. Så får vi se om vi drar på ferietur nedover Mjøsa med Sjømannen. :smiley:

Jeg tror absolutt du skal se på denne lille hendelsen som en"petitess" som svenskene sier.  Ingen grunn til panikk.  

Om du vet hvordan insprøytererne dine fungerer, så kan du tenke deg at det har satt seg et mikoroskopisk lite fremmedlegeme imellom tettingen som skal oppstå når nåla stenger dysen.  Det vil da henge en liten dråpe dieselolje på innsprøyteren når stempelet kommer opp, og dette vil føre til en for tidlig tenning i den sylinderen dette skjer.  Det vil også forstyrre den forbrenningen av drivstoff du egentlig skulle hatt.  Du får en dårligere forbrenning av drivstoffet, noe som gir mere røyk, og mindre turtall.  Da du øket turtallet endel, så ble dette lille fremmedlegemet skyllet bort, og allt virket som det skulle.

Om ikke motoren din hadde gått på tomgang da dette skjedde, men gått på  1000 - 1200 rpm, ville du antagelig fått et langt større sjokk.  Da ville du nemlig hørt kraftig skjørtebank fra stemplet, i ille tilfeller høres det nesten ut som du slår med en hammer på en ambolt, men med en betydelig høyere frekvens enn det du kan slå med en hammer.  Jeg har opplevd det på en MD40 i sin tid, og det var nesten så hjertet hoppet ut av brystet på meg.  Men, etter litt lirking med gassen opp og ned var fremmedlegemet borte, og allt virket helt OK.  Jeg fikk forklaringen av problemet fra en dyktig Volvomekaniker, han anbefalte meg å sjekke innsprøyterene om problemet oppsto flere ganger.  Dette ble gjort, men ingen feil ble funnet.  Imidlertid gjentok ikke symptomene seg etter at kontrollen av innsprøyterene var foretatt.  :smiley:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Har du sjekket juret på dieseltanken i det siste? Den første muligheten som slo meg var at du kanskje hadde fukt i dieselen ....   Har du vannutskiller sammen med dieselfilteret så sjekker du vel den også av og til?

Hei Poseidon!

Juret på dieseltanken er desverre fraværende (flatt i bunnen) - men har det som fast rutine å sjekke visuellt i glasset på vannutskilleren, foran hver oppstart (sammen med en god del andre rutiner - svigersønnen min pleier å si: "  :rolleyes: nå er han i gang igjen med sine tvangsneuvroser!"), og en gang pr. uke tappes litt av på vannutskilleren.

Men, kom plutselig til å tenke på en annen ting. Har alltid fyllt diesel fra en fast stasjon her i Fredrikstad. Fyller alltid på kanner, og legger 4 lag av et fin-fin filterpapir i bunnen av trakta jeg bruker for å fylle selve tanken ombord.

Nå sist kjøpte jeg av en Marina på Hvaler (i kanne, som vanlig) og det som slo meg når jeg fyllte i trakta dagen etter, var at dieselen var betydelig grønnere (mørkegrønn) en det jeg pleier å ha. Mot det hvite filterpapiret synes det så godt.

Dessuten ser jeg det også i en bit av slangen fra vannutskilleren til matepumpen som er av gjennomsiktig, oljebestandig plastslange - dette for å eventuell kunne se om det suges luft fra tanken [rester etter vårens batalje mot falsk luft i systemet   :smiley: ].

Finnes det forskjellige kvaliteter av diesel? Den siste fra Hvaler var dessuten 1 kr/lt billigere enn den vante dieselen. Men begge stasjoner er Shell - merkelig.

....at det har satt seg et mikoroskopisk lite fremmedlegeme imellom tettingen som skal oppstå når nåla stenger dysen.  Det vil da henge en liten dråpe dieselolje på innsprøyteren når stempelet kommer opp, og dette vil føre til en for tidlig tenning i den sylinderen dette skjer.  Det vil også forstyrre den forbrenningen av drivstoff du egentlig skulle hatt.  Du får en dårligere forbrenning av drivstoffet, noe som gir mere røyk, og mindre turtall. .

.............om ikke motoren din hadde gått på tomgang da dette skjedde, men gått på  1000 - 1200 rpm, ville du antagelig fått et langt større sjokk.  Da ville du nemlig hørt kraftig skjørtebank fra stemplet, i ille tilfeller høres det nesten ut som du slår med en hammer på en ambolt, men med en betydelig høyere frekvens enn det du kan slå med en hammer.  Jeg har opplevd det på en MD40 i sin tid, og det var nesten så hjertet hoppet ut av brystet på meg. ......

Hei Pirus,

Takker for innlegge ditt - høres ut som en god forklaring som kan jeg godta uten videre [..er nokså opphengt i dette med prikkfri gange og pålitelighet!  :o) ]

Når det gjelder fortellingen din om skjørtebank, så kan jeg godt forstå at hjertet ville hoppe ut av brystet! Jeg ville antageligvis ha gjødslet buksene mine!!!!  :wink: .....håper derfor at jeg slippe å oppleve de samme som du har gjordt!  :seeya:

Fargestoff i diesel og bensin skal ikke påvirke motorens drivstoffs system eller påvirke forbrenningen.Grunnen til mørk diesel kan være

mange feks import diesel må enkelte ganger tilsettes fargestoff før

den kan selges.Slomses det med utmålingen på tanken så kan det bli

rare kulører av det.

Slomses i gåseøyne,det er ikke lett å måle ut med max presisjon når

en er utstyrt med hansker større enn armene og masker som dugger.

Ser du har fått en rekke gode tips - forsøker på et par til;

Har hatt flere båter med små dieselmotorer på 18 - 35 hk. Spesielt en av mine motorer (VP MD17) hadde samme "fenomen". Forklaringen var rett og slett at motoren ikke klarer å produsere nok varme på tomgang til å oppnå "optimal forbrenningstemperatur". Dette oppstår først når motoren har gått en stund på tomgang, og økt røkymengde skyldes rett og slett "ikkeoptimal" forbrenning.

Videre bør man også være oppmerksom på hvilke forandringer som "innluften" kan skape for livet til en båtmotor. For det første vil både lufttemp og luftfuktighet påvirke både røykutvikling og "ganglag" på en motor. For det andre - når båten din ligger stille - har du da noen form for tilførsel/sirkulasjon av "innluft" til motoren?  Hvis ikke kan "fenomenet" du forteller om rett og seltt skyldes at motoren i kombinasjon med varme sommertemperaturer klarer å varme opp "luften rundt seg" så mye at den påvirker "ganglaget". Og en motor som må puste luft på f.eks. 70 grader kan komme med mange "misshagsytringer" uten at det egentlig er noe feil.

.......for det andre - når båten din ligger stille - har du da noen form for tilførsel/sirkulasjon av "innluft" til motoren?

Takk for tipset, terron!

Når det gjelder lufttilførsel så har jeg 2 stk 3" / 7,5 cm luftekanaler som går til / fra motorrummet og ut på siden av båten. Dette er nok mest for utlufting av motorrummet, siden det sitter "cowlings?" (hette med åpning akterover) på utsiden - men jeg går ut i fra at hvis det kommer luft ut så kan det komme luft inn - spesiellt når man ligger stille - uten fartsvind som jo er det som skaper undertrykk (sug) i kanalene?

Mulig at de 2 kanalene er for snaue? :cheers: ellers så var været veldig varmt og fuktig, ja.

:yesnod:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...