Ole-Jacob Startet 6.Mars.2006 Del på Facebook Startet 6.Mars.2006 Av og til blir jeg helt svett. Dette kan det være mange grunner til. I dag skyldes det at jeg har lest Båtmagasinets (BM) test av Marex 350 CC og Viksund 340 St. Cruz. Viksund 340 St. Cruz får overskiften "Teknisk imponerende" presentert i kjempebokstaver. Hvordan kan det da ha seg at journalisten litt ut i artikkelen, må konstatere at båten kun svinger til en side når farten når 28 knop? Er en båt som kun tar sving til styrbord "teknisk imponerende"? Jeg har forstått at det var riktige dimensjoner på kablene i motorrommet, men likevel.. Det står ikke nevnt med ett eneste ord hvordan båten er bygget mht avstivninger, glassfiberdimensjoner, eller eventuell bruk av sandwichløsninger. Imidlertid fremgår det at journalisten ikke er fornøyd med kvaliteten på båtens dorullholder. Tannbørsteholderen holder heller ikke tilfredsstillende kvalitet. For 30 år siden var Norge representert med noen av Europas største og mest toneangivende båtbyggere. I dag kan Norges største båtblad omtale en båt som kun svinger til en side som "teknisk imponerende". Til alt overmål er dette så vidt jeg vet ingen ny modell, men en båt som produsenten har hatt mulighet til å utvikle over flere år. Norge har en av Europas lengste kystlinjer. Kan vi ikke forvente mer? Av fagpressen? Av produsentene? Jeg synes det er trist. Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 6.Mars.2006 Del på Facebook Svart 6.Mars.2006 Skremmende! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.Mars.2006 Del på Facebook Svart 6.Mars.2006 Kan vi ikke forvente mer? Av fagpressen? Dette er den viktigste grunnen til at jeg først og fremst leser tester i engelske båtblader som Motorboat Monthly og Motorboat & Yachting. Betydelig bedre fundert (tenkt de beskriver faktisk sjøegenskapene til båtene, ikke bare en produktbeskrivelse) og utvalget av båter er betydelig større. Båtmagasinet leser jeg når jeg ikke har andre båtblader å lese Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Mars.2006 Del på Facebook Svart 6.Mars.2006 Nå stod det vel ikke at den IKKE svingte til babord da, men at den tok sving noe bedre til styrbord enn til babord. Synes det var greit nok at de påpekte dette jeg for min del da. Ellers så er jeg forsåvidt enig i at det blir litt tåpelig å lage såpass mye oppstyr rundt en mindre vellykket toalettrullholder. Men ting skal jo helst være skikkelig når man betaler såpass for en båt. Ellers så synes jeg bruktbåttestene i samme magasin har et visst humoristisk skjær over seg. Særlig når man omtaler ting man skal være spesielt oppmerksomme på med denne spesifikke båtmodellen. Der listes det som regel opp alt som er galt med den testede båten, uten tanke på om dette er ting man kan forvente i alle båter i denne aldersgruppen eller om det har noe med måten den spesifikke båten er konstruert på. Men morsom lesing blir det jo av denslags da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fenix Svart 6.Mars.2006 Del på Facebook Svart 6.Mars.2006 Jeg har dessverre det inntrykk at "båtanmeldelser" i norske båtblader overveiende er altfor positive, og jeg blir særlig skeptisk når jeg ser at det gjerne dukker opp fete annonser fra angjeldende båtbygger i samme blad. Jeg er redd for at de norske båtbladene simpelthen blir for små og at redaksjonens økonomi er for skjør til å skrive det de burde. Noe må de jo likevel sette fingeren på for ikke å miste enhver troverdighet. Greit å ha en dorullholder, da... Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 6.Mars.2006 Del på Facebook Svart 6.Mars.2006 Nå stod det vel ikke at den IKKE svingte til babord da, men at den tok sving noe bedre til styrbord enn til babord. Er det mange båter som ikke svinger bedre den ene veien enn den andre Trodde det var helt vanlig blant de fleste båter jeg. ihvertfall de som ikke har bull horn type hydraulikk styring. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Frøken Fryd Svart 6.Mars.2006 Del på Facebook Svart 6.Mars.2006 Jeg tror det er den tunge dorullholderen som gjør det Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Mars.2006 Del på Facebook Svart 6.Mars.2006 Det vil jeg anse som meget sannsynlig. Når har jeg ikke lest bladet, men allikevel. Man skal ikke dille med inventaret. Symetri må gjelde. Hulda har for så vidt selv vært i bransjen. Eks.: Publikasjon ringer for å tigge (selge) annonseplass. Krav fra undertegnede: Fiks oss opp med litt redaksjonell omtale, så skal vi avertere. Det virket nesten hver gang. Fra en markedsførers ståsted, meget slagkraftig. Sitér dette innlegget Link to post
Fenix Svart 6.Mars.2006 Del på Facebook Svart 6.Mars.2006 (redigert) Fra en markedsførers ståsted, meget slagkraftig. Og fra en bladabonnents synsvinkel, meget uheldig... Redigert 6.Mars.2006 av Fenix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.Mars.2006 Del på Facebook Svart 6.Mars.2006 Og fra en bladabonnents synsvinkel, meget uheldig... Jepp - helt enig. Vanntette skott mellom redaksjon og salg er det beste. Siste test av FB båter i MBM mellom FAirline 40, Princess 42 og Sealine 42/5 ga et par ganske kraftige riper i lakken til et par av produsentene med klar melding om at sjøegenskaper og verdi for pengene ikke var bra nok. Det gis også karakterer fra 0-5 på en rekke konkrete områder på båten, og summes av poengene gir konklusjonen. Som leser kan man da vektlegge ulike ting ved båten. Noen krever gode sjøegenskaper, noen vil komme til motoren uten å bruke motorsag på skroget (ref. test av Skorgenes 375 i samme blad). De journalistene skriver for båtkjøperne og de har troverdighet. De skriver ikke for annonsørene. Og finn det norske bladet som kan stille opp med tilsvarende sammenligningstester som den over? I fjor kjørte de en test med verdens beste offshore class one kjører (Curtis fra Spirit of Norway) der han testet sjøegenskapene til 6 store produsenters båter i klassen 35-37 fot (Targa, Fariline, Windy , Bavaria, Elan bl.a var med i testen. Linken går til omtalen av W37 i denne testen) Det blir liksom litt forskjell i leseropplevelsen for meg. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Mars.2006 Del på Facebook Svart 6.Mars.2006 Og fra en bladabonnents synsvinkel, meget uheldig... En klar mulighet for injuriernende habilitetspåstander... Jeg husker det kom en snekke der man: A) måtte skjære hull i skutebunnen for å bytte oljefilter, B) heise opp motoren. Kunden på sin side hadde liten forståelse for prisen på oljeskift. Denslags konstruksjoner finnes naturligvis ikke lenger(?). Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 6.Mars.2006 Del på Facebook Svart 6.Mars.2006 Imidlertid fremgår det at journalisten ikke er fornøyd med kvaliteten på båtens dorullholder. Tannbørsteholderen holder heller ikke tilfredsstillende kvalitet. Er ikke dette ganske beskrivende for kvaliteten hos Båtmagasinets journalistiske krefter, da? Dette, sammen med den evinnelige tytingen om koppholdere ved førerplassen, avslører jo for alle at de ikke har peiling på å distingvere mellom hva som er viktig og hva som er komfort-detaljer av mindre betydning. Alvorlig talt, kverulere om dorullholderen? Hallo? Er det noen hjemme? Det blir liksom litt forskjell i leseropplevelsen for meg. Samme her. Jeg har lest og abonnert på MBM og MBY så lenge jeg kan huske (hvor lenge nå det kan være ...). De har alltid ligget mange lysår foran sine norske kolleger. Her på bierget er det jo nesten samma sammensurium alt sammen. Detvar bedre før, da Båtliv var Praktisk i tillegg. Da var der i alle fall et annerledes alternativ for oss som har navlen utenfor Oslofjorden. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
olpi Svart 6.Mars.2006 Del på Facebook Svart 6.Mars.2006 Nå har jeg stor sett sluttet å lese Båtmagasinet selv om jeg har gratis tilgang til det. Innholdet er mer til irritasjon enn til nytte. Bladet "Redningskøyta" gir meg faktisk mye mer. I siste nummer tar de forresten opp det med halvfabrikat som ikke lenger ansess som selvbygd I.h.t. CE-direktivet. Ingen vits å lese en båttest når den er overflatisk og lite kritisk. Svenskene er faktisk bedre på dette. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 7.Mars.2006 Del på Facebook Svart 7.Mars.2006 Mitt inntrykk av båttester i BM er at norske båter i utgangspunktet er langt bedre enn utenlandske. Testen skal bare avgjøre hvor mye bedre den er. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Ole-Jacob Svart 7.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2006 (redigert) Og finn det norske bladet som kan stille opp med tilsvarende sammenligningstester som den over?Jeg kjenner heller ikke til noe potensielt her. Derimot har jeg lest en del tester av svensken Curt Gelin. Har aldri hørt han nevne koppholdere. Byggemetoder derimot.. Tiltrer til fulle det du sier om MBY.. Svenskene er faktisk bedre på dette.Helt enig.. Redigert 7.Mars.2006 av Ole-Jacob (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 7.Mars.2006 Del på Facebook Svart 7.Mars.2006 Jeg kjenner heller ikke til noe potensielt her. Tiltrer til fulle det du sier om MBY.. Helt enig.. MBY (og en del utenlandske båtsteder) har et flott register hvor du kan søke på båttyper. Etter søk får man opp en liste med opplysninger om båttypen, hva testen/artikkelen omhandler, dato for publikasjon og med et referansenr. for evt. bestilling. Husker ikke helt prisene, med var det ca. 200 kr. for en stor test og kr.100 for en artikkel? Testene har da stått i tidl. utgivelser i MBY og er meget omfattende og grundige. De blir alltid utført av erfarne båtfolk som er fulltidstestere og som kan byggemetoden og teknikken, samt historikk om verft og båt. I sammenheng blir de norske "testene" bare plunder å lese. Man sitter igjen med følelsen om hva som ikke ble sjekket, hva testeren egentlig kan om båt, hvilke forbindelser han har med produsenten osv. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
tuffff Svart 7.Mars.2006 Del på Facebook Svart 7.Mars.2006 Et poeng med norske båtblader - eller norske blader generelt - er jo at det finnes omtrent 4,5 mill. norsktalende/lesende i verden. Hvor mange hundre millioner engelsktalende som er potensielle kunder til de utenlandske bladene det refereres til i denne tråden vet jeg ikke, men kanskje fire til seks hundre millioner mennesker. Markedet og dermed opplaget blir vel vanskelig sammenlignbart. Selv i Sverige er de vel dobbelt så mange som oss, så også der er markedspotensialet ganske mye større. Når for øvrig Curt Gehlin blir dratt fram i tråden her, så har jeg nylig kjøpt "500 Segelbåtar i test" av nevnte herre, og synes det er merkelig at det som er negativt i en båt blir anført som positivt i en annen i de testene han presenterer. Det blir også tauet fram mer eller mindre uvesentligheter her som positive og negative. Når det er sagt så er det lenge siden jeg ga opp BåtMagasinet jeg også, og ser vel at en del av kritikken er berettiget, men det gjelder vel å ha et perspektiv på sakene? mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
vanntrivsel Svart 7.Mars.2006 Del på Facebook Svart 7.Mars.2006 Kanskje testene er rettet litt mot det kvinnlige kjønn også. De driter en lang marsj i hvor tykk glassfiberarmeringen er på båtene og hvilken konstruksjoner som er valgt. De ser på praktiske løsninger og design. Jeg leser tester av biler . Her blir det ikke lagt så stor vekt på konstrusjonsforklaringer . Sitér dette innlegget Link to post
Guest Medusa Svart 7.Mars.2006 Del på Facebook Svart 7.Mars.2006 Båtmagasinet har nok ganske amatørmessige tester med feil fokus, men det er vel ingen som slår Vi Menn Båt som ikke klarte å få en Viknes til å gå fortere, selv om de brukte sluregiret... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.Mars.2006 Del på Facebook Svart 7.Mars.2006 Et poeng med norske båtblader - eller norske blader generelt - er jo at det finnes omtrent 4,5 mill. norsktalende/lesende i verden. Hvor mange hundre millioner engelsktalende som er potensielle kunder til de utenlandske bladene det refereres til i denne tråden vet jeg ikke, men kanskje fire til seks hundre millioner mennesker. Markedet og dermed opplaget blir vel vanskelig sammenlignbart.Nja det er i og for seg teoretisk riktig, men antall abonnenter till Båtmagasinet er betydelig høyere enn for MBM og MBY etter det har hørt. Forlagshuset som gir ut MBM og MBY lager også en masse andre båtblader, bla tilsvarende seilblader. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 7.Mars.2006 Del på Facebook Svart 7.Mars.2006 Men det totale opplaget er vel adskillig større for disse bladene? Eller tar jeg helt feil?? mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 7.Mars.2006 Del på Facebook Svart 7.Mars.2006 Nå skal en vel ikke glemme at Båtmagasinet tester båter for nordmenn/skandinavere i nord-europa. Dvs. spesielle "Vestlands-båter", snekker, småbåter, mindre seilbåter som disse utenlandske magasinene mangler. Det jeg har lest av engelske magasiner har hatt tester av kun større båter i klassen 30-35 pluss. Helt OK å sitte å drømme seg bort, men de fleste er hjemme på bjerget sikter vel litt under disse prisklassene. Sikkert flotte magasiner for de som er på utkikk etter en ny Fairline, Sunseeker Princess o.l Men, Båtmagasinet har absolutt et forbedrings potensial!! Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 7.Mars.2006 Del på Facebook Svart 7.Mars.2006 (redigert) Jeg har i likhet med flere her, når først problemet tas opp, vært kritisk til båttester enten det er i BM eller BL. Grunnen er jo jevnt over de overfladiske testene, og vektleggingen på detaljer som strengt tatt ikke har så stor betydning. Et eksempel for noen få nr siden er Flem 340 som krenker innover ved sving i høy hastighet! Gjør ikke alle båter med planenede skrog det da? Og hvem i all verden velger å foreta en drastisk og hard unnamanøver i 25-30 knops fart? De som har koblet inn AP, og gjør andre ting enn å holde utkikk? Det vi imidlertid skal huske på er at del aller fleste ikke er kritiske, men sluker testene rått enten det er positive eller negative ting som nevnes. Redigert 7.Mars.2006 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 7.Mars.2006 Del på Facebook Svart 7.Mars.2006 Jeg har i likhet med flere her, når først problemet tas opp, vært kritisk til båttester enten det er i BM eller BL. Grunnen er jo jevnt over de overfladiske testene, og vektleggingen på detaljer som strengt tatt ikke har så stor betydning. Et eksempel for noen få nr siden er Flem 340 som krenker innover ved sving i høy hastighet! Gjør ikke alle båter med planenede skrog det da? Og hvem i all verden velger å foreta en drastisk og hard unnamanøver i 25-30 knops fart? De som har koblet inn AP, og gjør andre ting enn å holde utkikk? Helt enig med deg at testene er svært så overfladiske. Men unnamanøver i høy fart er ikke uvanlig for en båtfører. Med så mye "dritt" som flyter i sjøen er det ofte at man må dra på rattet for å komme seg unna. f.eks. teiner i sjøen, som det blir mer og mer av. Selv om Autopiloten gjør jobben er det uvanlig og uansvarlig å forlate utkikken i en fart på 25-30 knop. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Ole-Jacob Svart 7.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2006 Nå skal en vel ikke glemme at Båtmagasinet tester båter for nordmenn/skandinavere i nord-europa. Dvs. spesielle "Vestlands-båter", snekker, småbåter, mindre seilbåter som disse utenlandske magasinene mangler. Det jeg har lest av engelske magasiner har hatt tester av kun større båter i klassen 30-35 pluss. Helt OK å sitte å drømme seg bort, men de fleste er hjemme på bjerget sikter vel litt under disse prisklassene. Sikkert flotte magasiner for de som er på utkikk etter en ny Fairline, Sunseeker Princess o.l Men, Båtmagasinet har absolutt et forbedrings potensial!! Nå var ikke mitt poeng det redaksjonelle valget av testobjekter, men selve testens fokus og innhold. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.