Jump to content

Båtmagasinet og dorullholdere..


Ole-Jacob

Recommended Posts

Siste har test av 4 50 fots FB båter - der båtene sammenlignes med hverandre. Båtene er Sealine 50, Sunseeker 50, Fairline 50 og Princess 50. Fredagskos rett og slett :yesnod:

 

Nå Bitteliten, det virker som det snart blir Bittestor. Test om 50 fotere.

Her aner vi en flott bruktbåt til salgs snart.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post

Kanskje BM vil ha mer damer i båt? Ikke vet jeg - men det vitner om dårlig kompetanse i redaksjonen mener jeg. Det er mer produktbeskrivelser enn tester. Kanskje de rett og slett ikke vet bedre? Eller kanskje det faktisk er dette flertallet av leserne vil ha, og at vi "båtfreaker" er i mindretall og at flertallet av leserne virkelig ønsker fokus på dorullholdere, spotlights m.m

Bilselgere er sånn. Og sikkert ikke uten grunn. Det er ofte mor som har siste ord når slikt skal kjøpes. Også når det gjelder båt. Båtmagasinet er derimot ikke noe salgsorgan, er det vel? Hvorfor bruke tid og penger for både seg selv og fabrikkens folk, for å reise til danmark å teste båt? Når de kan skaffe nødvendig informasjon ved å besøke en ferdig båt på verftet. Artikkelen gir ikke det jeg forventer. Enkelt og greit. Foretrekker faktisk Vi Menn Båt.
Link to post

Nå Bitteliten, det virker som det snart blir Bittestor. Test om 50 fotere.

Her aner vi en flott bruktbåt til salgs snart.

No no no og atter no. Skaff meg båtplass der jeg bor til en 5 meter bred båt - da skal jeg begynne å tenke tanken om noen år. Men 50 fot FB - det er for vulgært - ja nesten Bergensk om jeg skal være riktig ærlig. Men en Windy 46 - det kan jeg nok tenke på.

 

Det er ofte mor som har siste ord når slikt skal kjøpes. Også når det gjelder båt.

Det synes jeg er usedvanlig flott. Kona insisterte på Windy 37, og jeg lot meg overtale bort fra Windy 33. Men båtblader leser hun ikke.
Link to post

Tror faktisk 5 m plasser blir mer vanlig. Leide for 10 år(avskrivning av innbet). De gjorde nå

om for å få plass til flere større skuter. 2,3,4, m fortsatt ledige.

 

Så håper lever ennå Bitteliten(Bitte litte granne større). :lol:

Vi sees!

Link to post

Det er desverre et faktum at det blir stadig flere brede plasser..

Det er trist for oss med relativt små båter, de utvider havneanlegg med mange hundre meter brygge, og hva ender vi opp med? Mindre plass enn i utgangspunktet! Det er for dumt..

 

Vi vil ha flere båtplasser, det er vi vel alle enige om?

For å få til dette må folk forstå at det er greit å velge en litt mindre båt, så får man inn langt flere båter på tilsvarende plass.

Link to post

Tror faktisk 5 m plasser blir mer vanlig. Leide for 10 år(avskrivning av innbet). De gjorde nå

om for å få plass til flere større skuter. 2,3,4, m fortsatt ledige.

 

Så håper lever ennå Bitteliten(Bitte litte granne større). :lol:

 

Hvalstrand Marina, Hvaler, har gjordt om.

Sand Marina, Hvaler har gjordt. Nå har de flere store plasser.

Gressvik Marina

Hankøsundet

 

Det er desverre et faktum at det blir stadig flere brede plasser..

Det er trist for oss med relativt små båter, de utvider havneanlegg med mange hundre meter brygge, og hva ender vi opp med? Mindre plass enn i utgangspunktet! Det er for dumt..

 

Vi vil ha flere båtplasser, det er vi vel alle enige om?

For å få til dette må folk forstå at det er greit å velge en litt mindre båt, så får man inn langt flere båter på tilsvarende plass.

 

Har en god 2-meters plass i indre Oslofjord (Sandvika) som jeg har prøvd å leie ut siden januar. Har ikke hørt et pip!

Hva har dette med Båtmagasinet og dorullholdere å gjøre forresten?

Link to post

BM er vel neppe mere kompetente enn andre til å vurdere en båt... Det er vel bare vanlig journalister med litt interesse for båt....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
  • 4 måneder senere...

Ble heller ikke helt klok på denne utover at båten trenger mer motor enn D6310 og at den har sjøegenskaper. Utover det var det jo mest en beskrivelse av det man kan se med egne øyne om man er ombord, dvs hvor det er skap, hvor det er senger og at båten har en førerposisjon.

 

Det er jo det som er pussig med Båtmagasinet - de har mer beskrivende artikler enn tester synes jeg. Tester bør etter min mening være at man beskriver det en båtkjøper selv ikke kan finne ut ved en normal kikk på båten, som sjøegenskaper, kvalitet "bak skapene", tekniske installasjoners kvalitet og ikke minst sjøegenskaper der båtene testes til grensen. Det rare er kanskje mer den varierende kvaliteten på testene i Båtmagasinet, for noen er bra - som testen av Viksund 340 og Nidelv 300, mens andre tester er svært tynne. Kanskje Båtmagasinet skulle skille mellom "prøvekjøring" og "test"?

Link to post

Det er jo det som er pussig med Båtmagasinet - de har mer beskrivende artikler enn tester synes jeg. Tester bør etter min mening være at man beskriver det en båtkjøper selv ikke kan finne ut ved en normal kikk på båten, som sjøegenskaper, kvalitet "bak skapene", tekniske installasjoners kvalitet og ikke minst sjøegenskaper der båtene testes til grensen.

Her er man ved kjernen av mitt poeng også..
Link to post

Skal se at det ikke går så lenge før MBY havner i postkassa di også. De tester litt større båter - og til sammen dekker de det meste av våte motorbåtdrømmer. De utgis av samme forlag, så det er rabatt på å ha begge. Og får de unisexbåte så har samme forlag Yachting World som er mange seileres våte magasin

Link to post

Man skal ikke se bort i fra at enkelte produsenter har et ganske godt tak rundt ballene til en del av båtbladene. De annonserer en hel del, og uten båter som stilles til disposisjon av fabrikkene har ikke magasinene noe å skrive om.

 

Jeg har også hørt at Aquador kjørte Vi Menn båt ganske så hardt etter at de kåret Aquador 23 til taper og nesten farlig båt etter en test mot to konkurrerende båter. Årsaken var visstnok at den aktuelle testbåten var modifisert (les skjært i for å montere kjøleskap av eier) slik at skroget sprakk ved litt hard sjø. overskriften er AQUADOR 23 DC: FIN UTENPÅ, MEN… Og testene kan jo også ha en positiv effekt - for skroget på Aquador 23 ble endret for et par sesonger siden etter negative tester.

 

Den engelske bladene leses av båtinteressete i mange land. Dette gjør at båtprodusenter stiller båter til disposisjon for testing da de når mange lesere. Eks er nye Princess P54 som er testet av både MBY og MBM i siste nummer. Båten er knapt nok lansert på markedet. Samme gjelder Fairline 38 Targa - de testet første båten som kom fra fabrikken.

Link to post

Vel BM er vel ikke så ille og MBM er vel ikke bare topp det heller. Fikk siste nr. av MBM i posten i går og etter å ha bladd raskt igjennom så synes jeg at det i dette nr var veeeldig mye skriverier om engelske havneforhold, dieselaksjon osv. litt mindre båtstoff en vanlig. Men tar bladet med på helgens båttur og fintygger det ombord.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Og får de unisexbåte så har samme forlag Yachting World som er mange seileres våte magasin

Trenger nok PBO - Practical Boat Owner i tillegg! :yesnod:

 

 

Har et par ekseplarer av MBM liggende (til og med et på jobben med testen av P42). Dette er et suverent blad. Har desverre ikke tid til og lese mere en ett.

Her ser det ut til å være noe alvorlig galt med prioriteringen! Hva kan være viktigere enn litt soft båtporno? :rolleyes:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...