Jump to content

Båtmagasinet og dorullholdere..

Ole-Jacob

Recommended Posts

Jeg synes selv at ikke denne testen var dårlig.

Taknisk imponerende var med henvisning til motorrom og tekniske installasjoner (motorrommet er av det flotteste vi har sett på noen norsk båt), og henviste ikke til svingegenskaper.

Det var også kritiske bemerkninger, bla svingegenskapene, planingsterskel, og pullerter. Toalettrullholder ble anmerket til å ikke vere i samme standard som resten av båten, som "burde være bedre på en båt til 2 millioner".

Det ble også lagt positivt vekt på at denne båten er utstyrt med vindusspylertank/vindusspylere.

Det er eneste båten som jeg vet om som har dette orginalt (men det finnes sikkert flere?)

Hvor mange av dere er det som har lest HELE testen?

Taknisk imponerende var med henvisning til motorrom og tekniske installasjoner (motorrommet er av det flotteste vi har sett på noen norsk båt), og henviste ikke til svingegenskaper.

Overskriften -- slik jeg tolker den -- oppsummerer testen av båten. Med så vidt graverende feil, synes jeg den kommer ufortjent godt ut.

Overskriften -- slik jeg tolker den -- oppsummerer testen av båten. Med så vidt graverende feil, synes jeg den kommer ufortjent godt ut.

Har du lest hele testen - eller i det minste ingressen? Disse er jo mer nyansert enn de to ordene som overskriften utgjør. Faktisk er det slik at din "overflatelesing" som er grunnlaget for kritikken av overfladisk test - fordi du ikke leser mer enn de to første ordene av testen?

Har du lest hele testen - eller i det minste ingressen? Disse er jo mer nyansert enn de to ordene som overskriften utgjør. Faktisk er det slik at din "overflatelesing" som er grunnlaget for kritikken av overfladisk test - fordi du ikke leser mer enn de to første ordene av testen?

Morsomt at du spør..

Jeg har lest den -- mer enn en gang. :smash:

Siden jeg straks skal få min nye viksund 34 , en av messebåtene på lillestrøm

så kan jeg meddele at kopp og dorull holdere allerede er byttet til noen hakk høyere kvalitet siden testen ble foretatt

dette var ikke avgjørende for mitt valg av ny båt.

er forøvrig enige med dere som mener at norske båttestere har fokus på mange uvesentligheter

i sine artikler,men det er jo hærlig å ha noe å ergre seg over

jeg vet at VIKSUND fabriken har gjordt endringer på "hekken" i 2006 ved at de har laget en tunnelforlenger som bedrer styring og fjerner planlingsterskel.

jeg har testkjørt noen timer med den opprinnelige løsningen og det er bare sprøyt at den har styrt dårligere enn noe annet.

det er tross alt vann og ikke asfalt som er underlaget

For meg er Båtmagasinet klart det beste båtbladet. Jeg synes de stort sett har gode og kritiske tester, både av båter, elektronikk og annet båtutstyr. Jeg har f.eks. lagt merke til at deres test av Askeladdens Commuter 805 IKKE er med i den oversikten Askeladdens har på sine Internettsider over forskjellige bladers tester av denne båten. Båtmagasinets test falt tydeligvis ikke i Askeladdens smak. Vi menn Båt's test, derimot, er med på oversikten. Det sier kanskje noe om hvor kritiske disse bladenes tester er i forhold til hverandre? Såvidt jeg kjenner til, er Båtmagasinets opplag mange ganger større enn noe annet båtblad jeg vet om. Det må fortelle noe om hvor fornøyd leserne er med dette bladet. :flag:

er forøvrig enige med dere som mener at norske båttestere har fokus på mange uvesentligheter

i sine artikler,men det er jo hærlig å ha noe å ergre seg over

Husker jeg riktig da en båteier reklamerte over feil på sin nye båt.( Skorgnes) Det ble skrevet lange innlegg her og på BM .Lister over viktige ting som striper i skinnesalongen , fargenyanser i gelcoat og noen riper her og der osv osv (hvis jeg minnes alt) . SW besiktiget båten i Bergen og konkluderte med at det meste var uvesentligheter.

Båttestene må gjenspeile det båtfolk legger vekt på. Nå påstås det plutselig at bagateller ikke er så viktig likevel.

DORULLHOLDERE ER VIKTIG FOR NORSKE BÅTEIERE.

Dorullholdere er VIKTIG, men kanskje ikke det VIKTIGSTE. Selv irriterte jeg meg over svakt dimensjonerte innvendige håndrekker (oppunder dekk) på den Ovni seilbåten som var utstilt på Sjøen for Alle ifjor. Allikevel synes jeg det er en fantastisk båt, og hvis jeg var båttester ville jeg neppe brydd meg med å komentere det. Jeg er sikker på at jeg kan spesifisere tykkere gods, den dagen jeg legger inn en bestilling på båten. Dorullholdere kan forøvrig kjøpes i løs vekt og installasjonen er ikke spesielt vanskelig. Å trekke om en sofa, eller lakke om et skrog er derimot hverken enkelt eller spesielt billig.

Redigert av Lars_Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

så kan jeg meddele at kopp og dorull holdere allerede er byttet til noen hakk høyere kvalitet siden testen ble foretatt

jeg vet at VIKSUND fabriken har gjordt endringer på "hekken" i 2006 ved at de har laget en tunnelforlenger som bedrer styring og fjerner planlingsterskel.

Dette tyder jo på at testen i BM har tydelig innflytelse, eller...?

Hulda har for så vidt selv vært i bransjen. Eks.: Publikasjon ringer for å tigge (selge) annonseplass. Krav fra undertegnede: Fiks oss opp med litt redaksjonell omtale, så skal vi avertere. Det virket nesten hver gang. Fra en markedsførers ståsted, meget slagkraftig.

Vet ikke hvilken del av pressen du har erfaring fra. Ut i fra min erfaring med både dags- og fagpresse har de fleste som er medlem i Norsk fagpresseforening integritet nok til sky som pesten det å blande redaksjonelt stoff med markedsinteresser. Men så vidt jeg vet er faktisk ikke Båtmagasinet medlem Og jeg er jo er jo enig - jeg har også stusset over noen av testene selv. Men jeg velger å tro, inntil det motsatte er bevist, at Båtmagasinet har en redaktør med så pass journalistisk integritet og etikk at de holder tunga rett i munnen. Redigert av Swande (see edit history)

:lol:

blir litt vel offentlig å teste ut dorullholderen kanskje :rolleyes:

jeg begynte egentlig å svare her men svaret ble mer om båtblader og da passet den plutselig bedre i en annen aktiv tråd :smiley:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Leser det jeg kommmer over av båtblader. Norske, utenlandske, seil og motor.

Gleder meg alltid til nytt nummer av Båtmagesinet, og har stort sett lest det siden 1985.

Noen konkrete ting skulle jeg gjerne sett bedre:

Synes en motorbåttest må vise minst ett bilde av motorinstallasjon, og gjerne bilde av el. sentral eller baksiden av dashbord. Synes dette sier mye om byggekvalitet.

Helt unødvendig å kommentere ting ala upraktisk med Sunbrella stoff eller uvarig med lyse tepper/alcantara, da dette stort sett er bestemt av kjøper.

Opplag / Kvalitet behøver ikke å ha så mye å si.Seilas har etter min mening svært gode tester.

Gleder meg til messe og ny båtvår

Børre

kremt Børre

Tror du har gjort det samme som meg :wink:

Kanskje det er min skyld det :rolleyes:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Litt tilbake til det essensielle her... Jeg formoder at Viksund ikke lager disse dorullholderne selv, så jeg jeg regner med at dere kan fortelle meg som er er produsent så jeg kan styre unna siden jeg vurderer å skifte de gamle amerikanske jeg har i Stauden

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Kan for ordens skyld opplyse om at vi hentet en 2006 modell St Cruz 340 i november. Så langt har vi vært meget godt fornøyd med dorullholderen; den har ikke forårsaket noen form for krenging eller andre uønskede svinger, verken til styrbord eller babord.

Vi kan derfor trygt anbefale både glass til tannbørste og dorullholder, sydvesten.

Kommer selvfølgelig gjerne tilbake med nærmere info om produsent etter dagens besøk ombord i skipet!

Vi kan derfor trygt anbefale både glass til tannbørste og dorullholder, sydvesten.

Kommer selvfølgelig gjerne tilbake med nærmere info om produsent etter dagens besøk ombord i skipet!

Også bør du legge inn manualen (alle 37 sider) i Dokumentarkivet :wink:

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Gleder meg alltid til nytt nummer av Båtmagesinet,

Som abonnent gjør jeg også det -- ironisk nok. Men som oftest blir jeg litt skuffa hver gang..

Jeg savner mer fokus på testing/reportasjer med innfallsvinkel som beskrevet av Børre og for øvrig i innlegg #1 også. Gjerne båter som er litt større enn 20 fot også -- Alle trenger å drømme seg bort litt. Jeg synes det blir for liten vekt på nevnte innimellom alt annet.

kremt Børre

Tror du har gjort det samme som meg :wink:

Kanskje det er min skyld det :rolleyes:

Her er vel alt lov.. :wink:

Kjøpte siste BM, naturlig nok for å lese test av Marex 350 CC. De hadde reist helt til danmark for å få en testtur med kalesjebåt på vintertur. 3 - 4 setninger om turen med tilhørende utsagn om sjøegenskaper. 3 - 4 sider om spotlights og selvfølgelig antall koppholdere. Dette er bare så dårlig. 95 % av det som står kan du lese deg til fra brosjyre, samt ta en rask tur ombord på ei messe. Dette kan ikke kalles test. Er tilbøyelig til å være enig med Havgapet. Dette er skrevet for kvinnfolk. Vel og bra det, men de representerer ikke hovedgruppen av BM lesere.

Dette er skrevet for kvinnfolk. Vel og bra det, men de representerer ikke hovedgruppen av BM lesere.

Kanskje BM vil ha mer damer i båt? Ikke vet jeg - men det vitner om dårlig kompetanse i redaksjonen mener jeg. Det er mer produktbeskrivelser enn tester. Kanskje de rett og slett ikke vet bedre? Eller kanskje det faktisk er dette flertallet av leserne vil ha, og at vi "båtfreaker" er i mindretall og at flertallet av leserne virkelig ønsker fokus på dorullholdere, spotlights m.m

Jeg gleder meg nå til å ta fredagskvelden med nytt Båtnytt, Vi Båtägare og Motorboat and yachting. Siste har test av 4 50 fots FB båter - der båtene sammenlignes med hverandre. Båtene er Sealine 50, Sunseeker 50, Fairline 50 og Princess 50. Fredagskos rett og slett :yesnod:

Båtnytt tester 6 amerikanse bowridere, og de tester virkelig båtene. Skriver om tekniske installasjoer, sjøegenskaper, planingsterskler, komfort, innredning sikkerhet ved bruk av båten,m.m. Virker rett og slett som om de har bedre båtkunnskap i redaksjonen

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...