Jump to content

Optokobler for NMEA

Harald-

Recommended Posts

Har forskjellig NMEA utstyr ombord.

Og lurer derfor på om og hvor jeg burde plassere en optokobler for beskyttelse?

Må jeg ha en optokobler på alt utstyr som sender UT NMEA, eller kan man kjøre de sammen?

Hadde problemer med at posisjonen hoppet til hemsedal, og tilbake igjenn.

Dette ble i orden når jeg fjernet NMEA signalet fra GPS til ekkolodd. Nå sender kun ekkoloddet UT NMEA.

Følgende utstyr sender UT NMEA:

Ekkolodd

Kartplotter

GPS

AIS Mottaker

Fluxgate kompass

Følgende utstyr mottar NMEA:

Autopilot

Kartplotter

Radar

Mvh.:

ORJ

Hei

Optokobler brukes for å skille to NMEA enheter galvanisk for å unngå problemer med forskjell i referansespenning i det elektriske grensesnittet på NMEA/RS232. Hvis kursoren din hoppet i forbindelse mellom ekkolodd og GPS ville jeg brukt optokopler. Forøvrig kan man bruke begge deler. Det er en fordel hvis du jorder alle instrumentene til samme Jordplan (felles jordledning fra instrument til instrument) for å unngå støy som kan forstyrre NMEA dataoverføringene.

Bjarne

Nå er det slik at NMEA er pr. definisjon RS422, altså to linjer som veksler høy og lav. Så er det også slik at noen produsenter har laget seg en "jukseNMEA" med NMEA telegrammer på ei RS-232 linje. Kobler du en av hver sammen, så får du problemer fordi NMEA linjene skal IKKE jordes. I verste fall svir du av utgangene.

Jeg bruker en NMEA distributor til å fordele signalene fra GPS, og en toveis NMEA/RS232 optoisolator mellom loddet og PC.

Store Norske Kullseilingskompani.

så får du problemer fordi NMEA linjene skal IKKE jordes. I verste fall svir du av utgangene.

Jeg bruker en NMEA distributor til å fordele signalene fra GPS, og en toveis NMEA/RS232 optoisolator mellom loddet og PC.

Kan du vennligst angi:

1) merke på NMEA distributor

2) merke på to-veis NMEA/Rs232 optoisolator

viktig som Krapyl skriver her å skille mellom rs232 og rs422, bruker en konsekvent rs422 kan en koble sammen mange lyttere til samme sender. Bruker en rs232 som mottager vil en jorde den ene utgangen. Det første du bør skaffe oversikt over er hvilken type inn-/utgang du har på hvert enhet.

Når jeg fjernet NMEA signalet fra GPS og inn på ekkolodd ga hoppingen seg.

Regnet med at dette var pga signalene som loddet sendte tilbake til plottetr.

Men siden det nå fungerer, bør jeg da innstallere Optokobler, eller kan jeg kjøre slik jeg gjør det i dag?

Skal sjekke hvilke signaler de sender ut.

Men siden det nå fungerer, bør jeg da innstallere Optokobler, eller kan jeg kjøre slik jeg gjør det i dag?

Jeg ville nok sjekket dette uansett så kan flere her anbefalle hvordan det bør kobles sammen.

Det er mange feller å gå i her, spesiellt når en blander 422 og 232.

En vil for eksempel ikke kunne sende og motta om 422 og 232 mikses.

Uten at jeg kjenner detaljene fra din installsjon vil du kunne oppleve problemer om din kartplotter er en vanlig pc, du har gjerne en rs422 ut fra gpsen og ekkoloddet som begge blir tilkoblet rs232 i pcen, da jorder du den ene lederen fra ekkoloddet og fra gpsen. Skal du da koble inn gpsen til ekkoloddet som har en rs422 inngang er denne allerede jordet og da blir det fort krøll.

Nå er det ikke sikkert dette stemmer med din båt men finner du ut av type inngang/utgang på alle enhetene blir det lettere å komme til en løsning :smiley:

Takker for all info.

Skal sjekke hvilke signaler de sender ut.

Jeg har to GPS'er, ene Furuno GP-32, denne har egen NMEA + og -, og så har jeg Garmin GPS MAP 215, den har minus og NMEA - på samme kabel, betyr dette at den er 232?

Jeg har velgebryter hvilken GPS som skal brukes.

ORJ

Redigert av Olav Ringdal Jr. (see edit history)

GP32:

data1: rs422 (egentlig currnet-loop) kan kobles til ekkolodd, radar, autopilot om den er adaptiv (tar hensyn til fart) og kartplotter om det ikke benyttes en pc

data2 rs232 kan kobles til pc og gpsmap215

GPSMAP215:

data er rs232 og kan tilkobles gps rs232 utgang, om du kobler utgangen til autopilot for waypoing styring blir det egentlig feil nivå (autoipilot har rs422 inngang normalt) men det vil virke siden autopiloten ikke skal sende ut noen data.

Da denne kun har en inngang trenger du en multiplexer om du vil lese data fra flere enheter

• 3 uker senere...

Har sjekket litt i manualene, og har følgende utstyr som sender ut disse signalene:

Furuno GPS 32 RS232

Garmin GPSMAP215 RS232 (brukes kun som vanlig gps)

Furuno LS-6100 ekkolodd Finner ikke noe om dette i manualen, men sender kun info til plotter, tar ikke i mot noe nmea

Kartplotter Har RS-232 seriell kort.

Står følgende ang. ekkoloddet:

Output data sentences IEC61162-1/NMEA0183 Ver 1.5/2.0/3.0, interval: 2 s

MTW*, VHW*, DBT, DPT, RMB*, TLL* by key operating

*: External data required

Som lenger oppe i tråden står det nemt at AP9 Autopilot sender ut 422, det an vel stemme, ble dansing på kursen når jeg koblet NMEA signal fra plotter og til AP. Koblet denne bort, da jeg aldri lar autopiloten gå etter styrestrek.

Hva gjør jeg så med jord/skjerm på signalkablene?

Hva bør gå til jord?

Når det gjelder utvendig jordingsskruer på lodd/gps, bør denne tilkobles?

Redigert av Olav Ringdal Jr. (see edit history)

For å ta det siste først, bruk skjermede kabler, disse blir terminert i den ene enden, det er ikke kritisk men siden du spør :wink: jordingsskruene kobler du til jord ombord (skuten), spesielt viktig på gpsene.

AP9 sender ut heading på RS232 og mottar på rs422, den har to innganger, en til gps (fart) og en til kartplotter for waypointstyring

Ekkoloddet trenger du vel kun å koble til kartplotteren, rs232 i begge endre :smiley:

GPSen kan du koble til både kartplotter rs232 og autopilot (ap9 har ballanserte innganger med optokoblere så det vil fungere fint)

Autopiloten kan du koble til kartplotteren direkte da begge har rs232

Så spørs det om du har 3 rs232 på kartplotteren da? Regner med dette er en vanlig pc og kan lett utvides.

Takker så mye for detaljerte svar.

Da blir det å jorde skjermen i ene enden på NMEA kablene, og den andre isoleres.

En siste ting:

En av GPS'ene mine er en Garmin GPS MAP215 (brukes kun som ren GPS)

Den har NMEA - og strømkabel negativ på samme leder.

Har to-polt annlegg på 24 V radiobatteriet som denne tar strømmen fra.

Kan dette lage noen problemer?

En av GPS'ene mine er en Garmin GPS MAP215 (brukes kun som ren GPS)

Den har NMEA - og strømkabel negativ på samme leder.

Har to-polt annlegg på 24 V radiobatteriet som denne tar strømmen fra.

Kan dette lage noen problemer?

Her blir det problemer ja, det er en av grunnene til at en benytter balansert 422 på proft utstyr.

Alt utstyr med rs232 refererer til 0V som igjen er det samme som minus.

Er det noen grunn til at denne står tilkoblet radiobatteriene? dsc apparater?

Kansje du burde tenke på optokoblere allikevel... :sad:

Redigert av Bayliner 3258 1996 (see edit history)

Ingen spesiell grunn til at den går på radiobatteriene, kan også gå på nødlysbatteriene.

Disse to GPS'ene er Garmin og Furuno er montert med en topolt skillebryter, slik at jeg velger hvem av dem som skal gå inn på plotter.

Det fungerer slik som det er i dag, men var redd for at noe skulle skje dersom jeg fikk jordfeil etc.

Bruker Furuno'en primært, og har Garmin som en backup.

Furunoen har egne lederer til NMEA.

Er det enkleste å kalle det NØD GPS, og unngå å bruke Garmin GPS'en?

Da mistet jeg tråden igjenn.

Siden jeg har RS232 kort i plotteren, regner da med at jeg må ta imot rs232 fra Furuno GPS'en også.

Men denne har to lederer til NMEA + og -.

Det er kun Garmin GPS spm benytter NMEA - og power - på samme kabel.

Kan jeg da kjøre som før med disse to NMEA lederene fra Furuno GPS, og koble i fra Garmin for backup?

Jeg forstår ikke hvorfor du både sender og mottar NMEA fra/til kartplotter.

En forklaring vil kanskje være at du legger rutene inn på kartplotteren via eksempelvis navionics eller C-map brikke og bruker plotteren som "hjerne" i navigeringen?

En slik plotter vil imidlertid gjerne ha forskjellige porter for inn/ut. Min plotter (Lorenz Starlight Plus) har eksempelvis 3 porter ut og 3 porter inn. Jeg har aldri hatt problemer med informasjon fra 3 ekkolodd, 3 GPSer (bl.a. Furuno og Garmin), styring av autopilot og signalering til radar. Dette krever imidlertid "tunga rett i munnen" når instrumentene settes opp, bl.a. NMEA-setningene fra kartplotteren. Jeg har aldri benyttet optokobler.

Jeg har derimot brukt mye tid på å lese NMEA-setningene med hyperterminal.

Plotteren kan sende ut signal til autopilot, men det har jeg kuttet ut.

Ble litt skeptisk nå jeg hørte om brente porter/utganger dersom man blandet 232 og 422 signaler.

Samt at min Garmin GPS bruker powe - og nmea - i en og samme kabel.

Slik som systemet står oppsatt i dag er det ingen problemer etter at jeg fjernet NMEA signalet fra GPS til ekkolodd, og NMEA signalet som gikk fra plotter til autopilot til rutenavigering.

Dette blir alsri brukt, så det kommer jeg ikke til å legge inn igjenn.

Dette er ikke et forsøk på å kverulere men for å få en avklaring.

1. GPS sender posisjonssignaler til kartplotteren. Har du også lagt inn rutene på GPSen?

2. Er det GPSen din som styrer kartplotteren din ved rutebeskrivelser?

3. Er det GPSen som sender signaler til radaren om posisjon og veipunkter som benyttes i rutene?

4. Går dybdesignalene fra ekkolodd direkte til GPS eller til kartplotter?

5. Går AIS signalene direkte til kartplotter?

6. Jeg forstår ikke signalene som går fra Fluxgatekompasset? Er dette kompasset en del av autopiloten eller er det et uavhengig kompass som sender ut NMEA signaler?

7. Har du i tillegg gyrokompass som korrigerer for de vanskene vi har her nordpå? Hvordan sendes disse signalene i så fall videre?

8. Går temperaturmålinger og skovelhjul registrering til GPS eller til andre instrumenter?

Jeg takker og bukker for dem som engasjerer seg her, og ser ikke på det som kverulering :cheers:

Dette er ikke et forsøk på å kverulere men for å få en avklaring.

1. GPS sender posisjonssignaler til kartplotteren. Har du også lagt inn rutene på GPSen?

Jeg har ikke lagt inn ruter på GPS'en. Kun ruter på kartplotter

2. Er det GPSen din som styrer kartplotteren din ved rutebeskrivelser?

GPS'en sender posisjon til plotter, slik at båten vises i riktig posisjon på plotter.

3. Er det GPSen som sender signaler til radaren om posisjon og veipunkter som benyttes i rutene?

GPS'en sender ut posisjon til radar, den sender ikke ut veipunkt da jeg ikek har lagt inn noen veipunkt eller ruter her.

4. Går dybdesignalene fra ekkolodd direkte til GPS eller til kartplotter?

Dybdesigalene fra Ekkolodd går direkte på plotter på egen COM port for dybdeanvisning

5. Går AIS signalene direkte til kartplotter?

AIS Signalene går direkte til plotter på egen port

6. Jeg forstår ikke signalene som går fra Fluxgatekompasset? Er dette kompasset en del av autopiloten eller er det et uavhengig kompass som sender ut NMEA signaler?

Fluxegatekompasset er et uavhengig kompass som sender ut SIN/COS til Autopilot. Den har også egen utgang som sender HDT til Plotter for styrestrek, denne går også på egen COM port.

7. Har du i tillegg gyrokompass som korrigerer for de vanskene vi har her nordpå? Hvordan sendes disse signalene i så fall videre?

Har ikke Gyrokompass, men Magnetkompass, denne er tilkoblet egen inngang til Autopiloten, og er ikke i sammen med noen av de andre NMEA kablene. Magnetkompasset har egen sensor som går på ege kabel og inngang til Autopiloten.

8. Går temperaturmålinger og skovelhjul registrering til GPS eller til andre instrumenter?

Har ingen avlesning av temperatur eller skovlejul.

Svingeren på loddet er en ekkoloddsko som ikke sender annet enn info om dybde.

Håper jeg forklarer meg forståelig :eek:

Da mistet jeg tråden igjenn.

Siden jeg har RS232 kort i plotteren, regner da med at jeg må ta imot rs232 fra Furuno GPS'en også.

Men denne har to lederer til NMEA + og -.

Det er kun Garmin GPS spm benytter NMEA - og power - på samme kabel.

Kan jeg da kjøre som før med disse to NMEA lederene fra Furuno GPS, og koble i fra Garmin for backup?

Den eneste utfordringen her er dette med jord, minus og jord skal i utgangspunktet være fraskilt på båter som din. rs232 bruker derimot jord som referanse, om utstyret som garmin gpsen din bruker minus som referanse og kobles til jord i den andre enden har du jordet minusen din og vil få en jordfeil i tavlen din (om du har indikator på det).

Det er ikke noe problem å få instrumentene dine til å prate med hverandre, utfordingen blir å gjøre det uten å lage jordfeil. :rolleyes:

På Furuno gpsen din vil jeg tro minus på rs232 utgangen er lik minusledningen fra batteriet. Bruker du derimot rs422 utgangen inn på plotteren vil det fungere utmerket, rs232 inngangen leser fint rs422 så lenge en sender i en retning.

Da er jeg med, og Bayliner du skal ha tusen takk for hjelpen.

Siden Garmin GPs'en har felles nmea - og power - , hvordan blir det med jordfeil dersom jeg bruker en u-jordet 220VAC - 12VDC eliminator tilkoblet UPS'en som jeg har på plotteren, kan jeg på denne måten unngå jordfeil?

Du er inne på noe nå ja, du unngår feil på systemet da, du har jo egentlig en jordfeil på denne 12volten da men det gjør jo ikke noe :wink:

Bare ha med i regnestykket ditt at referansen på rs232 inngangen på pcen din (regner med dette er en stasjonær pc) er jordet :smiley:

Har selv koblet feil på slike systemer før, helt til jeg ser noen trikkere på broen som leter etter en jordfeil som nettopp dukket opp (samtidig med at jeg kom ombord) :cryin:

I pc verden er det sjelden noen som tenker på slikt, kommer en ombord i en større båt og skal strekke kabler over helve skuten kan det lønne seg å holde seg til balanserte signaler, med rs232 og kabel på 50-100 meter kan det virke en dag og neste dag ikke virke.

Du for knipse noen bilder av broen din en dag, alltid kjekt å se de :yesnod:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...