Jump to content

Optokobler for NMEA

Harald-

Recommended Posts

Bare ha med i regnestykket ditt at referansen på rs232 inngangen på pcen din (regner med dette er en stasjonær pc) er jordet :smiley:

Du for knipse noen bilder av broen din en dag, alltid kjekt å se de :yesnod:

Takker, da blir det eliminator på Garmin GPS'en.

Det er en stasjonær PC, og denne er jordet. Regner med at den fortsatt skal jordes, eller????

Skal ta noen bilder av mirakelverket.

Om du ønsker en adaptiv pilot kan du også ta med gps signal inn på piloten. Eventuellt kan du konfigurere kartprogrammet til å sende fart til piloten. Spørs litt hvilken modell du har da, en mkII kansje? Da kan du styre på radius og få rorbegrensing når farten økes.

Siden vi er i det tekniske hjørnet kan jeg jo tipse deg om at piloten kan styre thruster også :wink:

Radaren din kan muligens sende ut targets til kartprogrammet også, kjenner ikke modellen da...

Kan være kjekt med heading på radaren om du liker north-up...

Redigert av Bayliner 3258 1996 (see edit history)

Forskjellige rorbegrensinger alt etter fart er vel kanskje ikke så viktig da, jeg enten går med 9 mil eller ligger stille :lol:

Men har ikke prøvd å benytte GPS'en som kursangiver, det hadde kanskje vert en fordel, hender seg at der blir noe kroking, men det går stort sett bra.

Thruster har jeg ikke, og skulle vi bli verneverdig (holder på med saken) så er vel ikke det så lett å få igjennom :lol:

Kan man da velge på tastaturet til Autopiloten under "Compas Select" Fluxgate, Magnet, eller GPS?

Har i dag valgene mellom FLuxgate og Magnetkompass. (kjører somregel med Fluxgate) selv om den ikek er riktig.

Prøvde å sende HDT fra Fluxgaten til Plotteren, det gikk fint, fikk styrestrek, men intet på radaren.

Radaren skulle ha signal fra Gyro eller HDM, iflg instruksjonsbok.

Radaren er av typen Simrad Inrutsi RA-71.

Selve Autopiloten er en AP-9 MKII, men kontrollskapet er en ren AP-9, vet ikke hvorfor.....

Forskjellige rorbegrensinger alt etter fart er vel kanskje ikke så viktig da, jeg enten går med 9 mil eller ligger stille :lol:

Sant nok, men du vil kansje sette pris på radius funksjonen, det vil si at du kan svinge i en satt sirkel, uansett hvilken fart skuten gjør.

Men har ikke prøvd å benytte GPS'en som kursangiver, det hadde kanskje vert en fordel, hender seg at der blir noe kroking, men det går stort sett bra.

Kan man da velge på tastaturet til Autopiloten under "Compas Select" Fluxgate, Magnet, eller GPS?

Har i dag valgene mellom FLuxgate og Magnetkompass. (kjører somregel med Fluxgate) selv om den ikek er riktig.

Prøvde å sende HDT fra Fluxgaten til Plotteren, det gikk fint, fikk styrestrek, men intet på radaren.

Radaren skulle ha signal fra Gyro eller HDM, iflg instruksjonsbok.

Radaren er av typen Simrad Inrutsi RA-71.

Gps kan ikke brukes som headingreferanse da den kun gir ut kurs.

Det skulle ikke forundre meg om kartprogrammet ditt kan sende ut HDM til radaren slik at du får styrestrek. I en skute som din bruker en gjerne nord opp slik at radarbildet passer papirkartet, smak og behag vettu :wink:

For at kursen fra gyroen skal stemme 100% så skal den ta med i beregningen fart og posisjon for å kompensere for avviket til den magnetiske nordpol, dette er som regel mulig på gyroer men jeg forstår det slik at du har en vanlig fluxgate sak (som er på vei opp på taket) :wink:

Kartprogrammet kan muligens beregne dette og mate radaren din med heading. Noen ganger kan en velge HDM eller HDT uavhengig om den faktisk er beregnet.

Furuno sitt fluxgatekompass har inngang for gps og kan dermed anbefalles til de som er på jakt etter nytt kompass.

Thruster har jeg ikke, og skulle vi bli verneverdig (holder på med saken) så er vel ikke det så lett å få igjennom :lol:

Selve Autopiloten er en AP-9 MKII, men kontrollskapet er en ren AP-9, vet ikke hvorfor.....

Kontrolskapet er lik på alle, har aldri studert en mkI installasjon da, jeg vet at den har en mindre plugg på baksiden ellers så er jeg ikke sikker på forskjellene, har manualen da men det har liksom ikke vert behov for å studere noe som ikke er i bruk.

Kalendere min har ikke plass til noe pysevisp her i gården i år iallefall, vi får se hvor mange nervøse naboer jeg treffer på fjorden og legge frem ett revidert budsjett til høsten kansje... :lol:

Har forøvrig mkII jeg også :wink:

Stemmer, jeg har ikke Gyro

Får prøve å flytte på fluxgate kompasset mitt.

Er litt skeptisk til å sette det ute.

Har en kapslingsgrad på IP-56

Og et temperaturområde på 0- +55°C

Er forøvrig et Simrad RFC35N.

Men kanskje sette det i styrhuset, eller nede i salongen, da vil det bli omtrent i vannlinjen.

Der det står i dag har jeg to store batteribanker 1 meter bak, samt kontrollskap til Autopilot, batteriladerer, UPS etc etc. på en meters avstand på sidene.

Så det er nok ikke beste plasseringen :confused:

Får lage meg noen lange skjøteledninger, og prøve meg litt frem...

Ser du holder til i Bergen, blir der en hel del fra midten av mai-august, med unntak av fellesferien.

Har som regel kaffi på kanna, så du må jo ta turen innom :cheers:

Er litt skeptisk til å sette det ute.

Har en kapslingsgrad på IP-56

Og et temperaturområde på 0- +55°C

Er forøvrig et Simrad RFC35N.

Men kanskje sette det i styrhuset, eller nede i salongen, da vil det bli omtrent i vannlinjen.

Der det står i dag har jeg to store batteribanker 1 meter bak, samt kontrollskap til Autopilot, batteriladerer, UPS etc etc. på en meters avstand på sidene.

Så det er nok ikke beste plasseringen :confused:

Det viktigeste blir jo at det ikke er skjermet med metall rundt seg, du kan jo se på kjølvannet før og etter ny plassering og se om du merker forskjell?! Jeg vant faktisk ett slikt kompass på ebay nettopp, 100usd :wink: Riktignok uten nmea men det tar jeg fra piloten. Kansje radaren din ville spist headingen som kommer på serieporten ut av ap9 en?

Kan jo sette den inni en annen boks også.

Sitat fra manualen:

Velg et stødig monteringsunderlag fritt for vibrasjoner så nær skjæringspunktet mellom

rull- og stampaksen som mulig (nær vannlinjen) og så langt som mulig fra magnetfelt

fra motor (min. 2 m), startkabler, større metallgjenstander og spesielt autopilotens

drivenhet.

Ser du holder til i Bergen, blir der en hel del fra midten av mai-august, med unntak av fellesferien.

Har som regel kaffi på kanna, så du må jo ta turen innom :cheers:

Skal se etter deg, satser på å komme på vannet i slutten av mai jeg også, mangler bare noen hester i kjelleren...

RFC35N? Ok, om ikke båten din har noen magnetiske merkverdigheter er jeg nokså sikker på at det har mer for seg å prøve med en RFC35R enn en ordentlig gyro.

Et helt annet spørsmål er hva du gjør med NMEA-signalet direkte fra kompasset i forhold til hva autopiloten sender ut. Enkelte autopiloter kan korrigere for deviasjon og sender ut MK mens jeg vil tro kompasset alene sender ut KK. (Får innrømme at jeg ikke har lest manualen til AP9MkII :blush: )

Fluxgaten sender ut signal til Autopiloten, regner med at dette er J2 ROBNET (har ikke sjekket), på piloten kan jeg forandre offset, slik at det blir noenlunde riktig avlesning på displayet på piloten.

MEN kan jeg ta dette signalet ut igjen fra Autopiloten, og føde plotter? (med justert offset)

Grunnen til dette er at nå benytter jeg egen NMEA kabel til plotteren direkte fra fluxgaten, og da er det for stort avvik mellom styrestrek på plotter og kurs som vist på Autopilotens display pga offset som er justert på denne.

Siden du har samme pilot vet du kanskje hvilken port og nr i pluggen?

Du må nok sjekke selv hvordan det er koblet, men jeg har mistanke om at du er koblet rett til fluxgate utgangen på compasset og ikke via nmea. Du har neppe noe å hente på å bruke nmea utgangen til kompasset da piloten ikke kan kalibrere kompasset, isåfall må du vri selve kompasset under kalibrering.

Koble både radaren din og plotteren til på autopilotens utgang og alle har samme referanse. Du finner rs232 signalet på plugg J4 pinne 3, pinne 6 er 0V.

Takk Takk.

Kompasset er ikke koblet må NMEA utgangen på kompasset, for den er ikke tilkoblet, så du har nok rett i at den er koblet til fluxgateutgangen.

J4 pinne 3 og 6 er RS-232, men var det ikke slik at det kunne vere en fordel med RS-432?

Har kompasset egne utganger for dette???

Når vi er inne på Autopiloten, (dette har ikke noe med Optokobler som evnet sier...) når jeg holder styrestikka til babord, (holder den inne) stopper roret ved fult babord, dette er som det skal.

Men når jeg gjør det samme til styrbord, går roret til fult stb, og når jeg fortsatt holder stikka går roret tilbake til midtskips.

Har dette noe med koblingene, innstilling av rorindikator etc?

Er jo ikke sikkert dette er "ditt bord" men virker som du har god greie på denne autopilote iallefall :wink:

J4 pinne 3 og 6 er RS-232, men var det ikke slik at det kunne vere en fordel med RS-432?

Har kompasset egne utganger for dette???

432?!? :cryin:

Utgangen på kompasset er nok rs422, brukes denne til piloten får du mest sannsynlig ikke justert noe på piloten etterpå da den mottar sann heading. Da blir kalibreringsprosedyren som beskrevet i manualen, 3 ganger rundt hvor du passerer nord hver gang (om jeg ikke husker feil), og så styre rett og vri kompasset til det viser riktig. Du har fortsatt problemet med at den ikke leses av radaren, Autopiloten har desverre bare uballansert utgang, og da er en tilbake til dette med jordingsproblemer :cryin: iallefall når en snakker om plotteren, radaren har sikkert balansert inngang (422) så den blir ikke noe problem å koble til.

Når jeg holder styrestikka til babord, (holder den inne) stopper roret ved fult babord, dette er som det skal.

Men når jeg gjør det samme til styrbord, går roret til fult stb, og når jeg fortsatt holder stikka går roret tilbake til midtskips.

Har dette noe med koblingene, innstilling av rorindikator etc?

Er jo ikke sikkert dette er "ditt bord" men virker som du har god greie på denne autopilote iallefall :wink:

Dette har med follow-up og non-follow-up, du har sikkert en vender for autopilot, manuell og stikke. alt etter hvordan denne er koblet vil du få disse funksjonene. Kansje du rett og slett skulle spandert 2 timer en dag og laget en oversikt, kjekk å ha ved feilsøking :smiley:

Koble både radaren din og plotteren til på autopilotens utgang og alle har samme referanse. Du finner rs232 signalet på plugg J4 pinne 3, pinne 6 er 0V.

Har sjekket tegningene mine, og funnet følgende info på J4

Pinne 3: SERIAL O/P A Dette blir vel da NMEA+ til radar/plotter

Pinne 6: DUAL ST. O/P LO Dette blir vel da NMEA- til radar/plotter

Dette har med follow-up og non-follow-up, du har sikkert en vender for autopilot, manuell og stikke. alt etter hvordan denne er koblet vil du få disse funksjonene. Kansje du rett og slett skulle spandert 2 timer en dag og laget en oversikt, kjekk å ha ved feilsøking :smiley:

Har ikke noen vender, men iflg. tegningene skal ikke det vere noe problemer å sette inn.

Lask mellom klemme 1 på TB1 og klemme 5 på TB3

Bryter NO/NC mellom klemme 5 på TB3 og klemme 2 på TB1

Dette er tatt ut fra tegning på side 4-45

Da skulle jeg få en bryter med funksjonen NFU - Auto

Når jeg skifter mellom rormann og Auto i dag benytter jeg kun knappene på tastaturet på AP9'en.

Vet at Piloten tidligere har stått i en tråler, og kan jo vere at de har brukt Follow up, men ser ikke at jeg har bruk for dette.

Har forøvrig manualen på Engelsk som jeg fikk med Simrad, de hadde ikke Norsk utgave.

Kan sende deg den om du sender meg en IM, men du har den kanske allerede??

Har sjekket tegningene mine, og funnet følgende info på J4

Pinne 3: SERIAL O/P A Dette blir vel da NMEA+ til radar/plotter

Pinne 6: DUAL ST. O/P LO Dette blir vel da NMEA- til radar/plotter

Har ikke noen vender, men iflg. tegningene skal ikke det vere noe problemer å sette inn.

Lask mellom klemme 1 på TB1 og klemme 5 på TB3

Bryter NO/NC mellom klemme 5 på TB3 og klemme 2 på TB1

Dette er tatt ut fra tegning på side 4-45

Da skulle jeg få en bryter med funksjonen NFU - Auto

Når jeg skifter mellom rormann og Auto i dag benytter jeg kun knappene på tastaturet på AP9'en.

Vet at Piloten tidligere har stått i en tråler, og kan jo vere at de har brukt Follow up, men ser ikke at jeg har bruk for dette.

Har forøvrig manualen på Engelsk som jeg fikk med Simrad, de hadde ikke Norsk utgave.

Kan sende deg den om du sender meg en IM, men du har den kanske allerede??

Pinne 6 er nok 0V så utgangen blir uballansert (tilsvarer 232)

Du har funnet frem til rett tegning skjønner jeg, det er mange muligheter her, en må nesten bare sette seg ned å finne ut hvordan en vil ha det. Blant hurtiggående båter er det populært med en liten joystick på armlenen til styrmannen slik at han kan endre headingen på samme måte som ved trykking på grønn og rød knapp. Du har nok derimot tid til å bevege på deg :wink:

Når du ikke har vender for mode skal vel piloten stå i manuell ved bruk av stikken?!?

Manualer har jeg, både av orginalen, mkII og mkIII så det går så bra atte :smiley:

Har det nesten som på hurtigbåter jeg da. :cheers:

Når piloten står i manuell kan jeg bruke begge stikkene, en på hver side i styrhuset.

Greit å ha en i nærheten av radaren, samt en når du står med spakene.

Når piloten står i auto kan bruker jeg rød/grønn knapp på piloten som også står plassert ved hendlene.

Da kan jeg ikke bruke stikka som er plassert her, den fungerer som unnamanøver (dodge)

Stikka ved radaren kan jeg derimot bruke i auto ved å forandre en og en grad, den blr i grunnen brukt mest. Denne er koblet til en av utgangene på piloten, mens den andre går til kontrollskapet.

Så jeg har vel egentlig ikke bruk for Man/Auto switch, men er det der feilen ligger med at roret går til midtskips når jeg holder stikka mot stb, så er det kanskje dette som er løsningen :flag:

Redigert av Olav Ringdal Jr. (see edit history)

Om du legger den i manuell når stikken (tiller) brukes skal den oppføre seg normalt, en slik bryter eksternt vil overkjøre man/auto funksjonen på piloten, men mange velger å ha det slik for at piloten ikke skal jobbe før kommandoen er satt over. Du får prøve stikken i manuell neste gang :smiley:

• 3 måneder senere...

Koblet i dag ett tilsvarende kompass du har direkte på J3 pinne 1 og 2 inn på ap9, brukte da nmea utgangen...

Fordelen er at du slipper å aligne hver gang piloten slås på.

Er ikke ombord nå, men har to utganger på kompasset. Ene er koblet til AP9'en på fluxgate cos/sin inngangen, NMEA utgangen på kompaset er koblet direkte på kartplotter, ulempen med dette er at jeg ikke kan korrigere styrestreken på plotteren.

Men har du brukt nmea utgangen på komp. og inn på AP, så deretter ut til plotter slik at du kan alligne på AP for å få rett styrestrek på plotter?

Jeg har brukt nmea utgang på kompasset rett på piloten, den er også tilkoblet radaren vel og merke med buffer. Har inngangene rs422 er det ikke nødvendig med buffer. Du kan også tappe signalet på utgangen til piloten som du sier men dette er da referert til 0V (rs232), pcen din vil like denne utgangen, radaren vil vel helst ha det slik du har det i dag.

Oi sann, HER var det mye å lære :flag:

Vet litt om RS232C/V24 og såvidt litt om 422...

Her er mitt problem / spørsmål: :blush:

Har montert Furuno GPS GP 50 mkIII

Spørsmål: Utgangen av denne, er det RS232C eller nmea/RS 422 ??

(Grunnen til spørsmålet er at jeg har denne tilkoblet Telchart på PC, samt autopilot...

Og i kontakten til Telchart er det satt inn en optokobler for videre signal til autopilot. Funker.!

Ved forsøk på OGSÅ å tilkoble nyinnkjøpt VHF, ser det ut til at denne ikke mottar NMEA-signalet...

Trenger jeg en server / forsterker for å få det til å virke??) :confused::blush:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Har montert Furuno GPS GP 50 mkIII

Spørsmål: Utgangen av denne, er det RS232C eller nmea/RS 422 ??

(Grunnen til spørsmålet er at jeg har denne tilkoblet Telchart på PC, samt autopilot...

Og i kontakten til Telchart er det satt inn en optokobler for videre signal til autopilot. Funker.!

Ved forsøk på OGSÅ å tilkoble nyinnkjøpt VHF, ser det ut til at denne ikke mottar NMEA-signalet...

Trenger jeg en server / forsterker for å få det til å virke??) :confused::blush:

Uten at jeg kjenner GP50 da så prøver jeg...

Hvis du har flere inn/utganger på gpsen er normal den siste av typen rs232, denne passer godt med pcen din. De andre er da rs422 og kan kobles til autopilot og vhf.

-Den enkleste måten å se om du har rs422 (ballansert) eller rs232 er å se om utgangen heter a og b eller + og -, har den det snakker vi om ballanserte signaler (rs422), utganger hvor ene lederen er tilkoblet 0V er rs232.

Jeg er noe i tvil når du sier det står en optokobler for videre signal til autopilot, du må nesten beskrive det bedre :smiley:

PS! Ordet "server" har ikke noe med dette å gjøre, om boksen skal ta i mot ett signal og videre sende til flere andre kalles det ett buffer, det tåler med andre ord større belastning/flere mottakere.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...