Jump to content

Optokobler for NMEA

Harald-

Recommended Posts

Er fristet til å henge meg på med et odde utstyrsspørsmål. Har en Hummingbird GPS-mottager (GR16) som jeg tenkte å bruke som reserve-GPS og til en alarm. På ledningen henger det en kontakt til Hummingbirds utsyr, og som fortsetter i en ledning med tre ledere (rød, sort og hvit) for 12V, jord og NMEA ut. Regnet med at det skulle gå greit å koble dette til en RS232-inngang, men får ikke noe signal. En nærmere titt på ledningene viser at det er 4 ledere som går til Hummingbird-kontakten (rød, sort, hvit og grønn). Er dette egentlig en sak med ordentlig NMEA-signal?

Et odde spørsmål.

Svaret på ditt spørsmål må utvilsomt bli et klokkeklart JA.

Det samme svaret kan utstedes på alle øvrige spørsmål i klassen NMEA og andre vanselige, vanskulagie, venseliguane, vansekilage, vannsklife, vannskieiaktie, topolige, optokoplige, NMEA-liknende, fire-polige, venstrevridde polit. Eg. Vanskelige ord.

Men med ref. til innlegg 20 og utover så skjønner ikke jeg problemet, langt mindre stillingen. Her står jo alt forklart klokkeklart.

Kan noen forklare hva som er problemet?

KAT

Redigert av KAT (see edit history)

Du ber om bråk (som vanlig???)...

Det er ikke noe problem å ignorere et og annet innlegg som er skrevet etter ankerdrammen.

Jeg er på jakt etter litt klarere svar, men det er helt ok om ingen har prøvd akkurat denne greia. Målsetningen er å ødelegge minst mulig mens heg prøver meg fram :wink:

Den lille GPS-greia ser slik ut:

Bilde

Det er Techsonic (les Hummingbird) som har laget kretskortet med en GPS-mottaker fra u-blox (LEA-LA). Problemet er å bruke denne som et ren NMEA-instrument uten noe Hummingbirdinstrument tilkoblet. Det finnes selvsagt andre alternativer, men denne saken gikk på 12V og ikke sånne snåle spenninger som PC-utstyr går på. :rolleyes:

Joda, GR4 er en tidligere versjon som skulle være lik nok. Diagrammet på side 2 i håndboken er det samme, med ter ledninger. Uten en Matrix tilkoblet får du selvsagt ikke 12V ut på den røde ledningen, men med 12 V inn burde mottageren virke. Med en RS232-tilkobling på hvit og jord mottar jeg ikke noe data. (Kan virke som mye pes for å få en ekstra GPS på nett, men det er veldig fristende å ha en mottager som nesten ikke bruker strøm som kan gi posisjon, SOG og COG når jeg ikke bruker kartplotter.)

Nyere versjoner av u-blox ser ut til å kunne gi RS232 rett ut (eller rettere sagt signaler for USB), men jeg jeg har mangelfull info om LEA-LA ettersom det er en gammel modell.

Joda, GR4 er en tidligere versjon som skulle være lik nok. Diagrammet på side 2 i håndboken er det samme, med ter ledninger. Uten en Matrix tilkoblet får du selvsagt ikke 12V ut på den røde ledningen, men med 12 V inn burde mottageren virke. Med en RS232-tilkobling på hvit og jord mottar jeg ikke noe data.

Har du prøvd med hyperterminal 4800 baud? Får du noe som helst inn?

Ang. Furuno 50 MKIII...

Furuno hevder at utgangene er strømsløyfe... :eek:

Kvisleis fixer jeg dette??

Forskjellen på strømsløyfe og rs422 er ikke så veldig stor, rs422 er også en slags strømsløyfe siden den er ballansert. Utgangen liker best om den blir terminert i den andre enden (det vil si at det sitter en motstand på inngangen til utstyret). I våre båter med korte avstander byr ikke dette på problemer. Om du kun skal koble den til pcen vil jeg tro dette går fint, skal du derimot koble flere mottakere i parallell så kan det bli en utfordring.

Dette er svaret jeg fikk fra Furuno:

"Som du sikkert vet har du to datautganger fra GP-50 mk 3.

Begge to er er strømsløyfe ( current loop ) og ikke RS232/422.

Nå du kopler så mye på disse utgangene bør du kople en "buffer/fordeler"

imellom. Ellers kan datautgangene bli ødelagt. "

Alså" buffer/fordeler"...

Hvor finner jeg DET?

Og i boken for min Navman VHF 7000 står det kun at den trenger NMEA pluss og minus inn. Ingen andre spesifikasjoner...

Menes det da current loop eller RS422???

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Siste:

Tok kontakt med Telko AS på Tjøme (de som leverte Telchart-en min) og de sier at jeg må slå av checksum i VHF-en.... Furuno GP 50 MKIII sender ikke sjekksum....

Pronav som leverer denne VHF-en har nå lagt ut den engelske manualen på sin hjemmeside, og DER står fremgangsmåten.

Skal prøve dette ved neste besøk i båten.

Hvissomatte DET ikke går, må jeg til med en eller annen form for buffer/forsterker/convertor el.l. :confused:

Siste:

Tok kontakt med Telko AS på Tjøme (de som leverte Telchart-en min) og de sier at jeg må slå av checksum i VHF-en.... Furuno GP 50 MKIII sender ikke sjekksum....

Dette er ett typisk problem ved bruk av nmea på utstyr med tidlig software.

Hvis du bruker hyperterminal på pcen din kan du se hva som kommer inn på inngangen, står det til * etterfulgt av to tall helt tilslutt i hver setning sender den sjekksum.

Drar ned i båten nå, for å slette checksum-sjekken, samt undersøke SWR osv. i antenna.

Og ikke minst: har med div. høytalere for å se om det går an å få bedre lydgjengivelse fra apparatet.... :rolleyes:

(Det var bare 5 grader her i natt, så stillongsen er kommet på igjen!! :headbang: D@vven for en sommer!!) :puke:

Slo av check-sum på VHF-en, men intet forandret seg: Den nekter å ta imot pos.-data. :headbang:

Sjekket signalet ved voltmeter og konstaterte at det var signal, men hadde ikke PC med meg, så jeg fikk ikke sjekket HVA slags NMEA-setninger som går...

Ringte Telko AS (TelChart) og fikk opplyst at det signalet VHF-en får fra anlegget er RMC, mens det muligens er GGL og/eller GLL VHF-en trenger :crazy::confused:

Ringer Furuno i morgen og bestiller en spes.-kabel for DGPS-utgangen (egen utgang med NMEA-setninger?) og vil koble denne separat og direkte til VHF-en. DAahh blir det kanskje bra... (På tross av at det er strømsløyfe-utgang på GPS-en og VHF-en vil ha RS422...) :crazy:

VHF-en ja, DET ble en annen historie! (Tidl. dårlig mottak og elendig lydgjengivelse!!) Fikk lastet ned den engelske manualen (stor og mere inngående enn det som fulgte med i esken da jeg kjøpte den i fjor...). Etter å ha fiklet meg frem til programmeringsmodus (ufullstendig fremgangsmåte forklart!) klarte jeg å endre ting og tang slik at den sendte med full styrke, og fikk åpnet mottakeren for "long dist. call!) En spes. høytaler for comm-radio i lastebil i tillegg gjorde susen!! :flag:

Florø radio dundret inn, så folk i nabobåtene skvatt! Endelig!! Sjekket også tilpasningen til den gamle antenna, og det var ok. :yesnod:

(Forresten, ullstilongsen måte av da sola tittet frem over båthavna!)

Redigert av Marwin (see edit history)

Ringte Telko AS (TelChart) og fikk opplyst at det signalet VHF-en får fra anlegget er RMC, mens det muligens er GGL og/eller GLL VHF-en trenger :crazy::confused:

Ringer Furuno i morgen og bestiller en spes.-kabel for DGPS-utgangen (egen utgang med NMEA-setninger?) og vil koble denne separat og direkte til VHF-en. DAahh blir det kanskje bra... (På tross av at det er strømsløyfe-utgang på GPS-en og VHF-en vil ha RS422...) :crazy:

Om du vet hvilket signal vhfen skal ha (sannsynligvis GGA/GLL/VTG) er det bare å stille inn gpsen til å sende disse, pcen din er ett fint verktøy...
  • 1 år senere...

Drar opp denne igjen...

På tide å tenke båt og ettermontasje av dippedutter.

Men så er det dette hersens GPS-problemet da.

Må ha NMEA inn på den nye radaren 1715 fra Furuno OG forbruksinstrumentet.

For ikke å ramle bort i belastningsproblemer på NMEA-busen, hva slags repeater bør jeg ha i mellom? Vet at dette ble nevnt for en stund tilbake men er ikke i stand il å finne igjen data. (Mener det var Andreas som var inne på det???)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...