Jump to content

Feste av kjøleboks

olpi

Recommended Posts

Har kjøpt en kjøleboks som jeg tenkte sette i forkant av oppbevaringsboksen i hjørnet på akterdekk (det er der der Charlie sitter).

Bilde

Tenkte å lage et festepunkt i boksen og et festepunkt i forkant av kjøleboks på siden (i innerliner på akterdekk). Kjøleboksen kan brukes som sitteplass også.

Jeg vil ha en festemåte hvor man enkelt og raskt kan feste kjøleboks og enkelt kan ta den vekk.

Jeg vil ikke skru i dørken på akterdekk, eller lage noe store greier. Når kjøleboksen ikke står der skal det ikke være noe som "ligger å flyter" e.l.

Det er håndtak på boksen som også kan benyttes ifm med feste.

Bilde

Noen som har tips på noen festebånd e.l. som kan brukes. Festene i båten må være av syrefast, og båndene må tåle sol og sjø.

Hva med å bruke trykknapper? Skru/lime fast i innerliner og ha en rem m.trykknapp i begge ender? Remmen kan legges hvor som helst når ikke i bruk.

Mvh; Sindre

god ide. (Jeg ville nå heller hatt en kjøleboks i boksen som hunden din sitter på, jeg da..)

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Ok - skal sjekke hos Igloo

Fant bare DENNE , og den er ikke aktuell. Må festes i dekk.

Blir nok til at jeg fester to "øyer" (et i innerliner og et i oppbevaringsboks) og bruker et bånd som som holder kjøeboksen på plass. Jeg vil at boksen skal kunne flyttes raskt. Det fulgte med et feste/bøyle for å skru fast under boksen, men det passer ikke hos meg. Det passer sikkert bra i en Lastebil hvor boksen også brukes.

Trykknapper holder nok ikke i kraftig sjøgang og boksen full av varer er jeg redd.

Redigert av OLPI (see edit history)

... og burde vel båten hete "Rozinante"?? Siden du reiser rundt i den med Charlie?

:lol: Kanskje det. Vi har ikke døpt den ennå. Kommer kanskje til å kalle den OLPI. Forrige båt var Rubinen, men det høres litt harry ut. OLPI er vel heller ikke noe typisk båtnavn :nonod:

Redigert av OLPI (see edit history)

Nei, jeg tenkte på camping-bilen til nobel-pris vinner John Steinbeck. Den het "Rozinante" og i den reiste han rundt hele USA med sin trofaste Charlie. Og skrev bok om det: "Travels with Charlie". En god bok på mørke vinterkvelder.

Kanskje OLPI tar bikkja med på tur, og lager en moderne, norsk versjon? :lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Forutsatt at boksen er stødig nok til at den bare trenger sideveis feste, kan du jo nøye deg med to små flate bøyler på 25 mm og to mini festebånd. Altså slik at u sikrer den mot å slingre tversover dekket. Det burde vel gå, og gi deg minst mulig arbeid og minst mulig fysiske destruktive inngrep i en ellers nesten perfekt båt?

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Forutsatt at boksen er stødig nok til at den bare trenger sideveis feste, kan du jo nøye deg med to små flate bøyler på 25 mm og to mini festebånd. Altså slik at u sikrer den mot å slingre tversover dekket. Det burde vel gå, og gi deg minst mulig arbeid og minst mulig fysiske destruktive inngrep i en ellers nesten perfekt båt?

Ja, det var slik jeg også tenkte. Boksen er stødig den, og jeg kan jo også legge litt slingreduk under i tillegg. Hvor får man kjøpt slike feste bånd? Har kikket på Biltema og Clas Ohlson, men har ikke sett noe slikt. Lastestropper blir jo litt "overkill" :lol:

Hva med borrelås (mange) på dørken og borrelåsstropp(er) i overkant. Tekstil-delen på båten og tråkkflater. Krok-flaten på selve boksen. Billig å prøve. :wink:

Joda, men tenk deg all dritten som fester seg i de på dørken. Vil helst ha rent dekk. Dessuten tro jeg det er holder best med et sidevies feste tver over og midt på boksen. Det holder da boksen inntil siden av båten.

For det første: det er en svært god kjøleboks du har anskaffet. Mine erfaringer er at den bruker lite strøm. Når du setter den ute vil direkte soloppvarming nok føre til en betydelig varmestrømning - så fremt du ikke lager skygge for solstrålingen.

For det andre: jeg anbefaler at du stropper den fast til sidevangene med to fester skrudd i hver sin vange og deretter benytter stropp. Hekkbølger fra små og store båter stresser kjøleboksen og det er greit å ha den godt stroppet.

For det første: det er en svært god kjøleboks du har anskaffet. Mine erfaringer er at den bruker lite strøm. Når du setter den ute vil direkte soloppvarming nok føre til en betydelig varmestrømning - så fremt du ikke lager skygge for solstrålingen.

For det andre: jeg anbefaler at du stropper den fast til sidevangene med to fester skrudd i hver sin vange og deretter benytter stropp. Hekkbølger fra små og store båter stresser kjøleboksen og det er greit å ha den godt stroppet.

Det blir nok noe slik, ROALBJ.

Ja, jeg testet boksen hjemme og den ser ut til å være godt isolert og snill på strømforbruk. Den bruker mye når den går i korte perioder, men pausene er lange.

Jeg har næmest alltid kalesjen (taket) oppe pga at hunden skal få skygge. Boksen er et supplement til kjøleskapet (50l) som kan bli litt snaut av og til.

Vi får se hvordan det hele fungerer til sommeren. Kan kanskje være lurt å sy hvitt trekk som kan legges over boksen (obs med åpning for kompressor på siden nede i bakkant).

Hvor mye strøm bruker slike bokser ?

Er oppgitt 0.6A i snitt og 5A når kompressor går. På andre bokser og skap kan samme kompressor være oppgitt til f.eks 2.5A under drift. Det kommer an på hvilken hastiget fabrikken har satt kompressoren til. Snittforbruket blir omtrent det samme på samme størrelse boks.

Se mer HER .

Det tar litt tid å laste katalogen

På side 10 finner du tekniske data (kompressortype, forbruk etc...).

Hvor mye strøm bruker slike bokser ?

Jeg har en Isotherm TB 50 som er på 50 liter (1.5 l flasker kan stå oppreist).

Den kan innstilles i området minus 20 grader C til + 10 grader celsius.

Jeg pleier å justere gradetallet ned når motoren går og justere opp til 8 grader ved stille ligge i uthavner.

Det opplyses et gjennomsnittsbruk på 0.7 A.

Det er ingen tvil om at denne boksen bruker mindre strøm enn kjøleskapet av samme merke på 85 liter (CR 85), selv om brosjyren sier noe annet.

Jeg er meget godt fornøyd med kjøleboksen som holder godt på kulda.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...