Jump to content

Tjøme Radio's værvarsel.

PanPan

Recommended Posts

Lørdag 21.6.03 kl. 09:33 hørte jeg værvarselet lest fra Tjøme Radio: "Lavlandet og fjelltraktene østafjells..." ingen spesifikk vindstyrke, ingen spesifikk vindretning....

Jeg kalte opp Tjøme Radio og hadde en lang, hyggelig og gemytlig samtale med operatøren. Antydet innledningsvis at jeg synes værvarslet som sendes kl. 08:33 over Stockholms Radio er bra. Der får man varsel for kyststrekningen delt inn for seks timer ad gangen, dvs formiddag, ettermiddag, kveld og natt. Man gir opplysninger om sikt, nedbør, vindstyrke og retning - eks. 4 til 7 m/s, sannsynlighet for middelvind 10 m/s, og sannsynlighet for middelvind 15 m/s.

Om operatøren synes Tjøme Radio's varsel for "fjelltraktene østafjells" uten vindretning og spesifikk styrke var spesielt aktuelt for seilerne langs kysten? Også bortetter... Dette hadde vi mye moro med i vår samtale. :smiley:

Uten at noen ved Tjøme Radio må stå til rette kan jeg vel røbe at operatøren og jeg fant hverandre som nære meningsfeller. ".... vi må bare ta det vi får fra Gislefoss (les: Meteorologisk Institutt), vi har jo måttet stoppe å videresende det kontinuerlig varslet som går ut over senderen nær Ula etterat teknisk sjef i P4 klaget over kvaliteten. "

I andre innlegg på baatplassen.no har Kystradio'ens Jo Eirik Vee slått sine slag for bedring av sikkerhet i andre sammenhenger.

Jeg synes ikke Kystradioen tar sitt sikkerhetsansvar på alvor, slik kvaliteten av værvarslene er nå. Det gjør heller ikke meteorologisk institutt. Dette kan umulig være vanskelig å forbedre radikalt.

Det gjør ikke saken noe bedre at NRK i sine sendinger, slik det har utviklet seg, gjør sitt til dreie innholdet i værvarsel fra *spesifikk informasjon* til *underholdning*. Eksempelvis snakkes det om *bris* eller *kraftig vind*. Noen år tilbake traff jeg en av de dyktige reporterne i Vestfoldsendinga og sa til ham at de måtte slutte med å varsle *fare for bris om ettermiddagen*. Dette er jo alt fra en mild 5 m/s som ikke plager noen til 10,8 m/s som kan være ganske brysom for de fleste.

Jeg oppfordrer Kystradioen til å forbedre værvarslet - dagens situasjon er ikke akseptabel rent sikkerhetsmessig. :rolleyes:

.....

Jeg synes ikke Kystradioen tar sitt sikkerhetsansvar på alvor, slik kvaliteten av værvarslene er nå. Det gjør heller ikke meteorologisk institutt. Dette kan umulig være vanskelig å forbedre radikalt.

.............

Jeg oppfordrer Kystradioen til å forbedre værvarslet - dagens situasjon er ikke akseptabel rent sikkerhetsmessig. :rolleyes:

PanPan,

Her synes jeg at du er en anelse urettferdig :smiley:

En slik henvendelse kunne du like gjerne rette til Vår Herre, eller hvem det nå måtte være som bestemmer at den norske sommeren skal bestå av "lett skiftende bris, fare for kuling utsatte steder, og med enkelte ettermiddagsbyger  -  kan hende med torden...."

Det er nemlig ikke lett å være værmann i slike perioder som vi nå er inne i. Det er ikke lett å forutse haglbyger, med hagl som bordtennisballer når temperaturen er ca 25 C  -  slik som vi fikk her i går ettermiddag  :seeya:

Nei, skal vi forutse været på den norske sommerkysten, da er det best å tenke som berømmelige Ludvig; "det blåser nordavind fra alle kanter". Samtidig hjelper det nok også å si som de gamle skiprene fra Lista, de som seilte på kysten med trelast hele sommeren: "Der er møje kuling i den friske brisen...."

Ha en fortsatt fin sommer, og ta været som det kommer  -  det er en del av sjarmen!

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hvilke arbeids kanaler bruker svenskene som kan brukes av oss i Oslofjorden ?

Hei. :smiley:

Strømstad kanal 22

Grebbestad kanal 78

Hunnebostrand kanal 84

Bokenes kanal 27

Orust kanal 23

Tjørn kanal 81

Gøteborg kanal 24

og da har du forlatt Oslofjorden for lenge siden. :seeya:

Dette blir turen om 14 dager når ferien begynner, så over til Læsø og Jylland  :rolleyes:

PanPan,

Her synes jeg at du er en anelse urettferdig :rolleyes:

En slik henvendelse kunne du like gjerne rette til Vår Herre, eller hvem det nå måtte være som bestemmer at den norske sommeren skal bestå av "lett skiftende bris, fare for kuling utsatte steder, og med enkelte ettermiddagsbyger  -  kan hende med torden...."

Det er nemlig ikke lett å være værmann i slike perioder som vi nå er inne i. Det er ikke lett å forutse haglbyger, med hagl som bordtennisballer når temperaturen er ca 25 C  -  slik som vi fikk her i går ettermiddag  :smiley:

Nei, skal vi forutse været på den norske sommerkysten, da er det best å tenke som berømmelige Ludvig; "det blåser nordavind fra alle kanter". Samtidig hjelper det nok også å si som de gamle skiprene fra Lista, de som seilte på kysten med trelast hele sommeren: "Der er møje kuling i den friske brisen...."

Ha en fortsatt fin sommer, og ta været som det kommer  -  det er en del av sjarmen!

Unnskyld meg, jeg har visst ikke nådd frem med budskapet! Har du fått en av de *bordtennishaglballene* i pæra?  :seeya:

Må spørre deg: Hvor ofte har du hørt værvarslet over Tjøme Radio? Nå tok jeg tak i meldingen en konkret dag som eksempel, men jeg vil hevde at varsel for *lavlandet og fjelltraktene østafjells* ikke er særlig interressant for en som seiler langs kysten.

*Vanskeligheter med å være værmann*, har det noe med saken å gjøre? Ta været som det kommer? Selvfølgelig! Men skal det være til hinder for å bedre kvaliteten på værmeldingene?

Det er vel også et poeng at operatøren på Tjøme Radio hadde stor forståelse for innvendingene jeg hadde.

Oppriktig talt, en værtjeneste er et viktig ledd i sikkerhetsammenheng.

Posseidon: Ta deg en tur til Bohuslänkysten og hør på værmeldingen fra Stockholm Radio (les første innlegget mitt om hvordan den er strukturert). Den er av en helt annen klasse, og så vidt jeg har forstått var operatøren ved Tjøme Radio enig med meg i det!

Hvilke arbeids kanaler bruker svenskene som kan brukes av oss i Oslofjorden da PanPan?

Fikk du IM mi forresten?

Har ligget på Verdens ende og hørt værmeldingen fra Stockholm Radio kl. 08:33 på kanal 22, Strömstad. Hører denne godt opp til Holmestrand/Son.

Har ikke mottatt IM fra deg Thor på flere måneder.... :confused:

Unnskyld meg, jeg har visst ikke nådd frem med budskapet! Har du fått en av de *bordtennishaglballene* i pæra?  :confused:

Nei, jeg var innendørs mens det meste sto på så mine "Dachschaden" har nok andre årsaker....

I den grad min lille kommentar hadde et budskap, så var det at sommerværet her på disse kanter er vanskelig å forutsi  -  og dermed har man to muligheter: enten å melde så generelt og rundt som man har valgt her i Norge, eller melde så detaljert at det høres veldig nøyaktig ut. Resultatet er trolig omtrent det samme  :fishing:

Forøvrig så har vel også den norske værmeldingen litt forskjellige utgaver, alt fra de som du ergrer deg over, til de mer detaljerte som f.eks kalles "været til sjøs" og som da naturlig nok går mer på vind og bølgehøyder enn de som er myntet på campingfolket.

mvh

Poseidon

PS

Jeg hadde i sin tid en onkel (som forresten kjørte seg ihjel på stor motorsykkel 87 år gammel). Han drev i 1950 og '60-årene med agentbåt på vestlandskysten, inn og ut i alle fjorder, innom alle kaier og kramboder. Engang spurte jeg hvor han gikk, og svaret var: "Vi gikk så langt inn i Sognefjorden at vi måtte lytte til værmeldingen for Filefjell og Hallingskarvet....!"

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Det er nok en gang slik at vi som jobber på kystradiostasjonen ikke er meterologer, vi er avhengig av det som kommer fra meterologiske. Endringen fra meterologiske skjedde i fjor hvor de bla. kuttet nattevaken i Tromsø og Bergen.

Vi har nok gjort vårt for å få endret på dette, men når de forlanger kr. 300.- pr.varsel, pr.gang, pr. område, sier det seg selv at dette ikke er mulig for oss å betale.

Protester fra store grupper vil nok ha en bedre effekt enn når det kommer fra noen kystradiostasjoner.

Jeg er imidlertid helt ening i at det kunne vært mye bedre og skriver gjerne under på en underskiftsliste.

Mvh

Jo Eirik

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Hei,

vi er akkurat tilbake fra ferien i Svenske og Danske farvannet. Nå hadde vi ikke stort behov for Dankse værmeldingen, så jeg husker ikke kvaliteten fra de. Men de er ingen tvil om at Svenskene værmeldingen er i en bra format, ikke minst fordi formatet er helt likt fra dag til dag, som PanPan påpekte. Dette her jeg ikke oplevt fra Tjøme radio, hvor jeg få intrykk at kvaliteten er avhengig av operatøren, og varierer mye, slik at du aldri vet hva du kan forvente :(

Som de er per i dag gidder jeg ikke å høre på Norske værmeldingen, men hører på de svenskene, som er nøyaktig nok for mitt behov ...

For min del hadde jeg vært fornøyd hvis Tjøme radio leste værmeldingen, som de står på websiden til DNMI, gjerne med instruks til hva skal leses (bl.a. rekkefølge av meldingen):

http://met.no/kyst_og_hav/kystvarsel.html

http://met.no/kyst_og_hav/index.html

Jo Eirik, er dette en mulighet, og kan du fortelle oss hva slags ekstra informasjon du får for de 300 kroner du nevnte?

mvh,

Andries

S/Y Lady Stardust

Hei

Vi henter tekstvarselet fra nettsiden til meterologiske grunnen til at det ikke alltid er likt i "formatet" er pga. at de forskjellige varsel oppdateres med forskjellig intervall fra meterologiske.

Vi henter derfor varsel fra de 2 linkene som du nevner, men bruker også varsel fra http://met.no/norge_tekstvarsel/index.html dersom dette er det sist oppdaterte. Antar at det viktigste må være å få sist oppdaterte varsel istedet for nøyaktig samme format på utlesingen, men dersom dette er et problem kan vi selvsagt vurdere å kun lese kystvarselet.

Før meterologiske kuttet i sin nattbemanning fikk vi oppdaterte varsel tidlig hver morgen, nå kommer ikke oppdateringen før langt utpå dagen, med bakgrunn at vi får mest henvendelser om morgenen var det at vi ønsket å få et oppdatert varsel slik som tidligere, dette kunne vi selvsagt få mot den pris meterologiske skulle ha, noe som da ble uaktuellt for oss.

Mvh

Jo Eirik

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Kan ikke uttale meg om Tjøme Radio's kvalitet på værvarsel, siden jeg ikke har VHF - men klarer meg fint med værvarselet på FM radio - Frekvens 98,1 med døgnkontinuerlig varsel, bølgehøyder og vindobservasjoner.

De som sender er Meteorologisk Institutt med værvarsel for småbåtbrukere - og området er Kysten Jomfruland, Stavern med Ytre Oslofjord. Det som er fint med det er at den gir stadig oppdaterte vindobservasjoner fra følgende målesteder:

* Jomfruland

* Svenner fyr

* Ferder fyr

* Gullholmen ved Moss

* og så en til som jeg ikke fikk med (tror det var lenger inn i fjorden)

* Strømtangen ved Fredrikstad

* Nord Koster (S)

* MÅSESKJÆR (ha'kke peiling hvor dette skjæret befinner ser..... - vet du?  :confused: )

* Skagen (Dk)

Egentlig en liten avsporing, men tok med dette som opplysning for de som ikke har VHF og som muligens ikke vet at Meteorologisk Institutt har denne tjenesten!

:boxing: Fortsatt god sommer til alle medlemmer her på baatplassen.no (vi er jo nå  :fishing: over 1000 sjeler!!!), med passe tantebris for å seileBilde

- og godt fiskevær for de uten pinne på dekk!Bilde

:cool:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Heisan !

Synes det er litt sjokkerende å få vite at kystradiostasjonene må betale for å få oppdaterte værmeldinger !!!

Jeg er også klar over FM radio og 98,1 MHz, men har også VHF ombord og hadde nesten forventet at det var et samarbeid om å få øket sikkerhet til sjøs. Dvs. at oppdaterte værmeldinger burde kunne distribueres gratis til noen utvalgte instanser.

Jeg vet ikke hvor mye folk lytter på Tjøme Radio eller andre norsk kystradiostasjoners  værvarsler, men selv lytter jeg nesten bestandig på disse værmeldingene om jeg er i nærheten av radioen (ikke har skrudd av).

Hvordan var dette "før i tiden" ? - Er ex. telegrafist fra handelsflåten og stolte på at de værmeldinger jeg fikk var oppdaterte. Selv Dakar Radio hadde værmeldinger man kunne stole på (til en viss grad....)

Lurer på om dette er "mat" for pressen ?

Lars,

S/Y Hybris,

LK7137

Mvh

Lars Røksund

Radioinspektør

Telenor Kystradio

Hei,

Jo Eirik, jeg er enig med deg at siste varsel er viktigere en formatet, men fortsatt foretrekker jeg de hvordan svenskene gjør de. Jeg håper at denne diskusjonen gir dere input for å forbedre tjenesten dere gjør.

Hybris, jeg vet ikke hvor du seiler, men hvis du seiler i yttre Oslofjord / Skagerrak / Kattegat bør du høre på svenske værmeldingene. Da kann du gjerne fortelle oss hvem du likte best.

Ellers er jeg helt enig med deg at værmeldingen bør vare gratis til kystradiostasjonen.

En liten avsporing: i gjestehavner i både Sverige og Danmark henger de på oppslagtavlen siste værmeldingen (i hvert fall på de stedene hvor vi har vart). De hadde vært hveldig fint hvis de norske gjørde de samme!

mvh,

Andries

Och här finns en karta med båtväderprognosen just nuhttp://batvadret.foreca.se/area8a.html

Og det er selvfølgelig ikke bare på internett du får denne værmeldingen,

Stockholmradio sänder

kustväderrapporter kl. 8.30

och 16.30" "

Og

"Kustvädret finns även

tillgänglig på Talsvar på

tel 08-612 54 40 till

lokalsamtalskostnad.

Tjänsten är interaktiv och du

får en prognos genom att

säga önskad kuststräcka eller ort."

Med internett har en jo også klikke på SMHI Båtvädret

Lars H.

(1 uke og 2 dager til ferie og værmelding fra Foreca!)

:confused::wink:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Takk både til Gunga Din og Lars H .....

Til Walter S ! * MÅSESKJÆR (ha'kke peiling hvor dette skjæret befinner ser..... - vet du?   ) Snart vet du........ det ligger vest Orust, strax syd om Gullholmen / Kärringön!

Du finner det SW av Kärringön, nede til venstre på kartet. Lars H.

...for informativ opplysning. Nå vet jeg det, og ved nærmere ettersyn så har jeg til og med seilt i nærheten av den noen ganger, i hvertfall i samme området. Idylliske Mølløysund  :rolleyes: glemmer jeg aldri!!!  

:sailing: hjertelig!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Idylliske Mølløysund  :rolleyes: glemmer jeg aldri!!!  

:sailing: hjertelig!

La du merke til inngangen til kirkegården like bak havnen? Litt spesiell, ikke sant?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...