Jump to content

Presenningen er av, det nærmer seg vår...

carmencita

Recommended Posts

Nei, så gal er jeg ikke, måtte bare fortelle at nå skal båten ut på tur. :sailing:

Skal til det lokale båtverkstedet og få helt ny lakk på skroget. Den gamle skal av, og etterpå skal det sprøytes 5 lag med Epifanes på. :smash:

Det var 40 års presangen fra min kone. :flag:

Håper bare lastebilen klarer å frakte den dit :confused:

Bilde

Carmencita

Det hørtes ut som en fin og kostbar :eek: presang.

Vil tro det blir en skinnende båt der du ferdes til sommeren da :yesnod:

Lykke til

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Skal til det lokale båtverkstedet og få helt ny lakk på skroget. Den gamle skal av, og etterpå skal det sprøytes 5 lag med Epifanes på. :smash:

Gratulerer, - du har noe flott å se frem til, forrige lørdag la jeg på Epifanes strøk nr. 10.

Var å sjekket i dag. Strålende resultat. :cool:

Sabla fin båt du har forresten.

Lykke til

Mvh

Haber

'A Sailor's Joys Are as Simple as a Child's' - Bernard Moitessier

"Jag behöver inte ståhöjd när jag sover, och när jag är vaken seglar jag..." PeterK

Jippi, det gikk bra å få båten avgårde. Ingen uhell eller noe.

Sabla stive stropper, men fikk "brekt " dem på ålass etterhvert.

Nå står båten varmt og godt og venter på god pleie :flag:

Angående kona, så var det hun som fant meg, men det er en annen historie. :wink:

Carmencita

Det er det samme med båter som med koner.

Først bruker man lang tid og prøvekjører forskjellige inntil man finner en som virker OK. Etterhvert blir man mer og mer fornøyd, og føler at man er heldig og har gjort et godt valg.

Etter å fått flere joller kommer en periode hvor man ønsker å forbedre henne. For å gjøre henne ytterligere vakrere.

Etter at forelskelsen har lagt seg, dabber interessen og man føler at noe mangler.

Inntil man en dag ser den SKJØNNHETEN i havna. Etter det blir livet ikke det samme.

Ja, jeg snakker om BÅTEN da! :nono:

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Det er tydelig at båten er et felles element i din familie. Hyggelg!!

At du bruker Epifanes betyr at du satser på kvalitet. Har bare gode ord om Epifanes så langt.

Gleder oss til å se bilde av båten din på sjøen, nylakkert.

Lykke til med frakten!

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Hei igjen, mens jeg venter på at båten skal få ny lakk, kan jeg jo legge ut bilder av vinterprosjektet mitt ombord. :smash:

Bilde

Bilde

Bilde

Som dere ser, så setter jeg inn stekeovn, slik at jeg kan få nystekte rundstykker til frokost hver dag, og ett extra kjøleskap, for å kunne holde "melka" :drink: kald. (det andre er fyllt med andre "rare" :confused: ting)

Både ovn og kjøleskap er drevet av gass, slik at jeg ikke øker forbruket av strøm, for litt extra "luxus". :cool:

Ellers, så baller det jo som regel på seg når en setter igang med slike prosjekter, så i tillegg har jeg måtte bygge om motorkassen og styresete, i tillegg til å installere gass alarmer slik at en kan :sleep: trygt.

Ellers Astor, så gikk frakten utmerket, og Epifanes er den lakken jeg går over til nå etter sterke anbefalinger. Det som er på nå, er Ravilakk, men, sett i lys av at det er ett lerkeskrog, så syntes jeg at den ble for gul. Tok av Ravilakken på overbygget selv ifjor og byttet til Epifanes. Meget fornøyd.

Når det gjelder kona, og om det var meg som var på salg, vet jeg ikke, men jeg var fort "solgt" :wink:

Carmencita.

Hei Thor, det er et Electrolux kjøleskap beregnet for båt. Forbruket av gass husker jeg ikke i farta, men skal sjekke det opp. Forbruket av strøm (12 V) er "heilt sinnsykt" (som de sier her sør) så den kobler jeg ikke til engang. Størrelsen på kjøleskapet er ca. 42 l., og i tillegg har jeg et nytt ett på 65 l. (som går på 12 V). Kjøleskapet er fra tidlig 90 tall, men jeg har skiftet dør, og hatt det til sjekk på verksted. Disse kjøleskapene er jo ikk e så veldig effektive når de går på gass, men greit nok når en blir liggende i uthavn noen dager lenger en planlagt.

Carmencita.

Bare hyggelig, verkstedet jeg brukte til å se over det var "propan spesialisten" i kristiansand. De hadde brosjyre på de nye utgavene til Electrolux, mener et 65 liter lå på nærmere 10000,- :crazy: i pris.

Hvis du vil, kan jeg sende guttungen innom der for å få tak i ei brosjyre til deg. (han går på skole like i nærheten)

Carmencita.

Da har jeg vært og sjekket fremdriften idag også, og atpåtil fått tatt bilder :lol:

Første bilde er av stb baug, hvor en sjekte fant det for gått å ligge å hugge i meg. Disse hakkene slipes ut, og fylles med epoksy lim ispedd pussestøv.

Helt bra blir det aldri, men men.

Bilde

Neste bildet er av stb side, hvor båtbygger har plassert en jernspiker (kanskje for å holde på noe i byggefasen) Dette blir etterhvert synlige som svarte felter hvis det kommer fuktighet/luft til. Må fylle hull med epoksy lim med pussestøv, samtidig som de svarte feltene "blekes" med syre.

Bilde

Så har vi bildet av Bb hjørne bak som mangler ett par treplugger, plugges på nytt.

Bilde

Til sist er det bildet av Bb side kun for å vise at den rødlige lerkefargen har begynt å tre frem. :cool:

Bilde

Imorgen starter forhåpentligvis lakkingen (Båten sprekker fælt nå uten lakk på)

Carmencita

Her kommer en liten oppdatering: :smiley: (bilder tatt igår, lakket et strøk idag også)

Båten har nå 2 1/2 strøk med Epifanes lakk, og det begynner å ligne noe nå :cool:

Stb side

Bilde

Baugen hvor hakkene er (hvor :confused: )

Bilde

BB side

Bilde

:cheers:

carmencita

Ser du har litt blågeite i treværket. Her brukte vi vannstoffhyproksyd. Husker ikke %. Den tok vekk det sorte i treværket. Den bleket det hele ned.

Tok på stoffet, vasket med vann. Gjentok dette til treværket ble bleket til ønsket tone.

Vet ike om du skal gjøre noe med dette, men jeg tenkte at det er greit å få litt råd på veien.

Du har allerede begynt å lakke. Da kan du vel se bort fra dette.

Lykke til!

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

• 2 uker senere...

Ja da var båten lakket ferdig med 7 strøk Epifanes, og sjøsatt idag. :yesnod::flag:

Holder nå lensevakt, er ikke spesiellt godt for en trebåt å oppholde seg innendørs i 14 dager med temperaturer mellom 15 og 20 grader.

Men er kjempefornøyd med resultatet.

Skal få tatt bilder av båten imorgen :smiley:

Carmencita

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...