Wolwerine Startet 9.Mars.2006 Link til dette innlegget Startet 9.Mars.2006 Hei Kan noen hjelpe meg med typebetegnelsen på dette hekkagregatet fra Volvo Penta? Noen som har peiling på kor eg kan finne verkstadhåndbok til det? Håper noen kan hjelpe meg Sitér dette innlegget Link to post
borre16610 Svart 9.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2006 Hei. Mener denne pakken heter Volvo Penta AQ 115/100 Om du søker på dette kommer flere tyske volvosider frem... Drevet omtales som 100 drev Mvh Børre Sitér dette innlegget Link to post
Marna Svart 9.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2006 Dette er et såkalt 100 drev, ja. Disse kom i to typer som på utsiden er helt identiske, 100 A og 100 B. forskjellen ligger i om det har såkalt zeppakobling eller kryss mellom drev og aksling til motor. Er det zeppa, sylindrisk kobling med kulelager i hver ende, er det et A-drev, er det kryss, som på en bilkardan, er det et B-drev. Dette ser du tydelig når du tar av belgen, mener å huske at B-drevene har PZ nr over 50000. En annen ting er at A-drev skal ha hypoid GL5 gearolje, mens B-drevet skal ha vanlig motorolje. Disse drevene ble levert med både konverterte B-18 og B-20 motorer, henholdsvis AQ 100\105\110\115\120 0g 130. Verkstedhåndbok får du hos Volvo Penta. De kopierer opp til deg ved henvendelse. mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
Wolwerine Svart 9.Mars.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2006 Takk for kjappe gode svar Vist dette drevet ble levert til b-18 og b-20 motorene som er bensin motorer.Vil det si at det er giret til ein bensinmotor? Motoren som står i båten min er ein MD21 diesel motor på 75 hk. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 10.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2006 Her finner du produktblasd blant annet angående drevet ditt http://www.drevia.se/ Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Ketil M Svart 10.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2006 Hei. Ta en nærmere titt på metallplata. Der finner du et nummer som bebynner med PZ.... og som kan identifisere om du har et A eller B drev, samt ca årstall. Oversikt over PZ nummer har Drevia her: http://www.drevia.se/motornrdrev.html Ketil. Sitér dette innlegget Link to post
Draco17 Svart 10.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2006 Jeg har splittegninger og litt andre ting til dette drevet. Send PM med mailadr. så kan jeg sende deg dette i kveld. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 10.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2006 VP drev identifisering Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Marna Svart 10.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2006 (redigert) Denne pakka her du har kanskje? http://www2.volvo.com/NR/rdonlyres/75AF2E9...100_1964_en.pdf mvh M. Redigert 10.Mars.2006 av Marna (see edit history) Sitér dette innlegget Marna Link to post
Majali Svart 10.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2006 Nå er ikke jeg bevandret i denne "drev verdenen" men jeg mener å ha lest at disse 100 drevene ikke er av de beste. Var det ikke noe med at de var særdeles lite glade dreimomentet dieselene gir? syntes jeg ofte har sett at det er reklamert med at eldre båter med AQ XXX/100 pakker her blitt oppgradert med et 250, 270 eller 280 drev? Erik Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Marna Svart 10.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2006 Beste og beste. Et drev som lever 35 - 40 år etter at det ble produsert må sies å ha god kvalitet. Behandle det pent, og det varer i mange år ennå. mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
Arnulf Svart 11.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2006 Har du en noenlunde båt,, glem for all del eller kast dette drevet.. Du finner bra 280 og 290 drev på finn.no Men bedre , snakk med en som har virkelig peiling på drev m/kobliner eller aller helst .- kjøp deg en påhengenr - eks 115 yamaha /ditt drev er spist opp innvendig av saltvann for lenge siden----tilogmed på mjøsa er det spist opp nå - du nfår sikkeret andre råd men dette er sannheten Sitér dette innlegget Link to post
Arnulf Svart 11.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2006 Resten av det du trenger finner du poå drevia.se Sitér dette innlegget Link to post
Marna Svart 11.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2006 (redigert) Beklager, men Drevia er ikke stedet for gamle drev. Trenger du deler skal du henvendedeg hit: http://www.lidingomarin.se Her får du det meste, også til motoren vil jeg tro. Og, som før nevnt, virker det, og det er tett, bruk det. Jeg har hatt to båter med drev av denne typen (den ene har jeg ennå) og det fungerer problemfritt. mvh M. Redigert 11.Mars.2006 av Marna (see edit history) Sitér dette innlegget Marna Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.