Jump to content

Identifisering av VP hekkagregat?

Wolwerine

Recommended Posts

Dette er et såkalt 100 drev, ja. Disse kom i to typer som på utsiden er helt identiske, 100 A og 100 B. forskjellen ligger i om det har såkalt zeppakobling eller kryss mellom drev og aksling til motor. Er det zeppa, sylindrisk kobling med kulelager i hver ende, er det et A-drev, er det kryss, som på en bilkardan, er det et B-drev. Dette ser du tydelig når du tar av belgen, mener å huske at B-drevene har PZ nr over 50000.

En annen ting er at A-drev skal ha hypoid GL5 gearolje, mens B-drevet skal ha vanlig motorolje. Disse drevene ble levert med både konverterte B-18 og B-20 motorer, henholdsvis AQ 100\105\110\115\120 0g 130.

Verkstedhåndbok får du hos Volvo Penta. De kopierer opp til deg ved henvendelse.

mvh

M.

Marna

Her finner du produktblasd blant annet angående drevet ditt http://www.drevia.se/

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Nå er ikke jeg bevandret i denne "drev verdenen" men jeg mener å ha lest at disse 100 drevene ikke er av de beste. Var det ikke noe med at de var særdeles lite glade dreimomentet dieselene gir?

syntes jeg ofte har sett at det er reklamert med at eldre båter med AQ XXX/100 pakker her blitt oppgradert med et 250, 270 eller 280 drev?

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Har du en noenlunde båt,, glem for all del eller kast dette drevet..

Du finner bra 280 og 290 drev på finn.no

Men bedre , snakk med en som har virkelig peiling på drev m/kobliner

eller aller helst .- kjøp deg en påhengenr - eks 115 yamaha

/ditt drev er spist opp innvendig av saltvann for lenge siden----tilogmed på mjøsa er det spist opp nå - du nfår sikkeret andre råd men dette er sannheten

Beklager, men Drevia er ikke stedet for gamle drev.

Trenger du deler skal du henvendedeg hit: http://www.lidingomarin.se

Her får du det meste, også til motoren vil jeg tro.

Og, som før nevnt, virker det, og det er tett, bruk det. Jeg har hatt to båter med drev av denne typen (den ene har jeg ennå) og det fungerer problemfritt.

mvh

M.

Redigert av Marna (see edit history)

Marna

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...