Jump to content

Hvordan henge vimpel i vantet????

M/S Bastard

Recommended Posts

Heisann!

Fikk tak i masta til Aurora igår og har tenkt og sette den opp. Men den har ikke vantspredere, hvordan går jeg da frem for og heise opp vimpel (ene) i vantet. Er det noe innretning for dette?

I "kula" på masta er det også ei trinse (blokk?)den er vel for flagg/vimpel regner jeg med.Eller?

Kjekt med mast, får plass til flere vimpler da :rolleyes:

Måtte bare rette opp begrepet etter en liten tabbe, det skal jo selvfølgelig heise opp ikke fir opp :smiley:

Gratulerer med mast!

Først en liten begrepsopprydding; du vil "fire opp" vimpelen  -  og det skriker nok i flere ører enn mine  :smiley:

En vimpel eller et flagg kan du "heise", og når du tar det ned igjen, da er det snakk om å "fire" eller eventuelt å "hale".

Så til spørsmålet; mangt og meget er skrevet om regler for flagging og føring av diverse standarder, vimpler og gjøser. Etter som dette hverken er Nasjonalflagget, byflagg eller rederens gjøs, så ville jeg automatisk ha heist det under styrbord salingshorn. Men siden du ikke har har slike er det straks verre  :rolleyes:

Løsningen i første omgang blir trolig å gjøre maksimal ære på baatplassen.no ved å heise vimpelen i en flaggline som du skjærer inn i den omtalte trinsen som finnes i masteknappen!

. . . . så får du heller lage salingshorn og skaffe plass til mer "stas" til neste sesong . . .

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Så til spørsmålet; mangt og meget er skrevet om regler for flagging og føring av diverse standarder, vimpler og gjøser.

Heisan  :smiley:

Dette har vært et populært tema også i andre tråder her på Baatplassen. La oss derfor slå fast en gang for alle: Det er ingen "offisielle" lover, regler eller bestemmelser for hvordan man skal føre vimpler etc. på fritidsbåter, men det er en viss hevdvunnen praksis blant en del "veteraner" blant oss som det kan være verdt å lytte til som gode rådgivere. Poseidon er så definitivt en av dem!  :rolleyes:

Den eneste "regel", som er nesten "offisiell", er at vimpler med kongekrone, som f.eks. KNBF-vimpelen, alltid skal henge øverst. Men om den skal henge på styrborbord eller på babord side, strides de "lærde". For min egen del har jeg løst det problemet med å henge KNBF-vimpelen på midten av masten med de øvrige vimplene på salingshornene.

Hilsen Syvert  :seeya:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"

.....

Men om den skal henge på styrborbord eller på babord side, strides de "lærde". .....

Hilsen Syvert  :rolleyes:

Hei igjen navnebroder!

Mange takk for positiv tilbakemelding, det er slik at en stakkar nesten tar seg i å rødme  :smiley:

Med hensyn til styrbord og babord, så sa en god venn av meg  -  tidligere skipper, nå statslos  -  enkelt og greit: "Det har alltid vært styrbord som er smørsiden ombord!"

Ved nærmere ettertanke har jeg jo kommet til at det har satt sine spor på forskjellige fartøyer hvor jeg har vært; Hvis skipper og chief har lugar på samme dekk, ofte i forkant, da er skipperlugaren på sb side. På samme måte kan man finne rekker av styrmannslugarer på sb side og de tilsvarende maskinistlugarene på bb.

Det er kanskje derfor at man også har valgt å gjøre det mer eller mindre til "standard" at når skip avbildes så er det styrbord side som vises  -  bare franskmenn har det motsatt, men de har jo alltid hatt hjernevindingene montert feil vei  :seeya:

Ha en fortsatt fin sommer, med og uten vimpler og gjøs!

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Vel, nå er masta reist og flagg og vimpler på plass.

Det var ikke rare masta men den står nå der. Behandlet skulle den også vært men det tar jeg til vinteren når jeg alikevel skal bygge om. Kanskje det blir en ny mast da.

Er forresten noen som vet om hvor man får tak i tremast, regner med at det er dyrt.

Den skal være ca. 4,5 m.

Forresten så er knbf i toppen :confused:

Forresten så er knbf i toppen :boxing:

Det gleder meg, bastard30000!  :fishing: Og det gleder meg spesielt når Baatplassvimpelen og KNBF-vimpelen henger sammen! Det er vel det man kan kalle "godt selskap" på sjøen? Jeg skulle ønske jeg kunne treffe dere langs kysten i sommer, men jeg er nå dessverre trygt forankret bak skrivebordet etter 3 ukers ferie. Den eneste trøsten er at Baatplassen alltid er tilgjengelig når abstinensen er på det verste!   :cool:

God sommerseilas Baatplassfolk!  :confused:

Hilsen Syvert  :lol:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...