Jump to content

Kanalferie i Sverige


Perika

Recommended Posts

Vi har vurdert å ta turen til kanalene i Sverige i år. :sailing:

 

Planen er at vi bruker ca tre uker fra avreise til der hvor junior overtar båten for retur.

Foreløpig reiseplan:

Sandefjord - Koster - svenskekysten ned til Gøteborg - Trollhettankanalen - Vänern - Vättern.

Tror det ikke er realistisk å ha større/lenger mål for turen, selv om andre skal ta returen.

Det er jo tross alt snakk om ferie :wink:

 

Noen her på BP har sikkert tatt denne turen før, så jeg ønsker noen tips.

Er det noe som vi MÅ ha med og hva BØR vi ha med?

For ordens skyld: Vi skal være fire voksne ombord.

 

 

Mvh

Perika

Link to post
Share on other sites

Vi kjørte turen fra Stocholm til Gøteborg for 3 år siden, "storø 34" nyyyyydelig tur. Vi hadde satt av 3 uker på turen ok koste oss alle tre ukene i kanalene.

Det er mange oråder her som man bør bruke litt tid på, om vi skulle tatt turen igjen hadde vi tatt med 2 sykler så noen kunne syklet litt langs breddene, perfekt sted og sykle, helt flatt og masse spennende steder og utforske.

 

Det er flere borger,museumer også flott båt museum, kulturliv. planlegg slik at dere også kan få med dere konserter og andre aktiviteer som er langs bredden på sommerstid.

Studer også hvem som faktisk bygde denne kanalen og hvordan så vil dere nok forst hvilke krefter og tap som lå bak prosjektet.

 

Jeg tror du må bruke litt tid på og definere hva som er kjekt for dere hva dere vil oppleve, bruk webben og bestill kataloger for reisen.

 

Vi var forøvrig 4 voksne (mine foreldre) og 2 barn, perfekt tur og perfekt vær, vi startet turen fra Stocholm midsommeraften. :flag::fishing:

Link to post
Share on other sites

Hej Perika!

 

jag skulle föreslå att du går til Halden, der du lyfter båten opp till Nössemark, Dalslandskanal

sen har du nedåtslussing hele vägen ner til Vänern, över Vänern o ner til Göteborg o sen

Västkusten opp igen.....

 

det er en jättefin tur, har gått den själv.....

 

gör ett sök her på BP så finner du mkt som er skrivet om denna turen.

 

 

att gå Trollhätte opp til Vänern o sen en bit in i Göta Kanal för att vända kan vara lite kjedligt!

 

Götakanal er mkt sevärd men då måste man ha god tid på sig, minst 2 uker var väg, skulle jag rekommendera

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Liker båten din!

 

Vi har tatt turen mange ganger, og du får en kjempe opplevelse! Slutter meg til siden til Maanestraale. Her er det mye info.

 

Vi hadde følgende rute i fjor: Säffle - Vänersborg - Marstrand - svenskekysten - Tønsberg - Lyngør med retur. Familiens beste sommerferie noensinne!!

 

Hvis du vil vite detaljer, send meg en IM, så kan vi ringes.

 

Halvor

Link to post
Share on other sites

Hei

Her henger jeg meg på Gunga Din sitt innlegg, akkurat som om jeg skulle sagt det selv!

Vi tok turen i 2005, fantastisk tur, vi hadde god bruk for gode råd vi b.la fikk av Halvor som skrev over her, takker for det, og også takk til Hebbe, hyggelig at du liker kanalreisen på www.maanestraale.com under "Sjøreise"

God tur! Og bare fyr løs med spørsmål, her eller på im om du ønsker vår vurdering! :smiley:

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post
Share on other sites

Etter flere turer på de nordre Dalslands-sjøene i gjennom mange år, kan jeg bare underskrive vurderingene fra "Gunga Din" og "maanestraale"!

MEN - det er viktig å ta seg tid til å oppsøke de litt bortgjemte og fredelige idyllene! Send en IM hvis du ønsker mer detaljerte tips!

 

Her, i disse tidligere innleggene, finner du både flotte beskrivelser og nyttig informasjon:

https://baatplassen.no/i/index.php?act=Sear...ite=%2Bdalsland

 

Ha en god tur når tiden kommer!

Link to post
Share on other sites

jag skulle föreslå att du går til Halden, der du lyfter båten opp till Nössemark, Dalslandskanal

sen har du nedåtslussing hele vägen ner til Vänern, över Vänern o ner til Göteborg o sen

Västkusten opp igen.....

tenkte bare tillägga att om man ikke vill gå ner til Göteborg så finns det ju en snarveg ut...

fra Kungälv (som har en fin liten gästhamn) så går man Nordre Älv ut.....

 

dette går bra med motorbåtar o mindre segelbåtar en fast jernvegsbru begrenser höjden litt her!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Om du først er kommet deg til Østkysten av Sverige vil jeg sterkt anbefale deg en tur til Västervik

 

Ikke bare lager Windy sine største og minste båter her, men det er en usedvanlig vakker by og en fantasisk skjærgård. Ta også en tur til Idö der to familier, den ene med en normann (Einar) driver en fin restaurant med god mat. Og har dere med dere barn på turen er det 50 minutter med buss til Astrid Lindgrens Värld i Vimmerby

Link to post
Share on other sites

Vi har vurdert å ta turen til kanalene i Sverige i år. :sailing:

 

Planen er at vi bruker ca tre uker fra avreise til der hvor junior overtar båten for retur.

Foreløpig reiseplan:

Sandefjord - Koster - svenskekysten ned til Gøteborg - Trollhettankanalen - Vänern - Vättern.

Tror det ikke er realistisk å ha større/lenger mål for turen, selv om andre skal ta returen.

Det er jo tross alt snakk om ferie

Det er sikkert mange her på BP som har kjørt mye i kanalene i Sverige.

 

Jeg tror jeg har 6 turer fra Gøteborg til Venersborg/Veneren og retur samt en uforglemmelig tur fra Nøssemark til Gøteborg.

 

Det er noen viktige forutsetninger for turen:

 

1) Hastigheten dere kan kjøre på transportetappene. Det er vesentlig forskjell om dere kjører med 7-8 knop eller 18 knop.

 

2) Hvor lang må dere komme ved overlevering av båten til junior?

 

 

 

Turen fra Koster til Gøteborg kan i seg selv gjerne ta 3 uker om dere kjører vest for Orust.

 

Turen fra Gøteborg til Venersborg kan fort ta 7 dager om dere liker utflukter i Trollhetta (fantastiske museer) og Venersborg (fantastisk badeland og fine museer).

 

 

Selve overfarten av Veneren er ikke så spennende, men om dere ønsker å gå innom sidekanaler/flotte småsteder kan dette ta sin tid.

 

Jeg tror det er mulig å komme til Stockholm, men da bør dere planlegge godt i utgangspunktet og være bevisste på hva dere ønsker med turen.

 

Sverige er et svært rikt land når det gjelder kultur og utvikling. Det er lurt/klokt å bruke lengre tid på oppholdene enn det vi gjør i Norge.

 

Når det gjelder opplysninger om kanalene i Sverige er det flere flotte lenker på nettet, bl.a.

 

http://kanaler.arnholm.nu/allas.html

 

http://bent.cybeer.no/bilder/2003/Dalsland/page_01.htm

 

http://www.flickr.com/photos/roum/31663638/

 

http://www.gotakanal.se/

 

 

 

Lykke til med turen.

 

Jeg misunner dere turen.

Link to post
Share on other sites

Hei alle sammen.

Takk for tilbakemeldinger! :seeya:

 

Siden vi ikke skal ta returen selv, har vi ikke "problemet" med å se den samme naturen/sluser på tilbakeveien.

 

Målet ned turen er derfor ikke å komme lengst mulig, men å ha en riktig blanding av det en ferie bør inneholde. Har tidligere hatt en aldeles strålende ferietur med båt bare rundt i Vestfjorden/Tønsberg/Bolerne-området, så avstanden behøver ikke bety noe.

Vi vil avpasse farten etter hva dagsformen tilsier og ikke nødvendigvis etter ett fastlagt skjema. :yesnod:

 

Så hvis vi finner ett lite paradis, kan det hende vi ikke kommer langt i det hele tatt. :wink:

 

 

Mvh

Perika

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei!

 

Nå har vi alvorlig blitt fristet til å prøve Dalslandskanalen i sommer, er det noen som har erfaring med C-map kart i dette området? Er de nøyaktige?

 

Er også interessert i tips om de mindre plassene som er verd et besøk.

 

Mvh

 

Petter-B :yesnod:

Redigert av Petter-B (see edit history)

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

Er også interessert i tips om de mindre plassene som er verd et besøk.

Hvis du ikke allerede har gjort det, så ta en kikk på denne siden: http://www.dalslandskanal.se/

- gå inn på "Alla fakta" og les bl.a. det som ligger under "Turförslag". Der finner du en god beskrivelse av stedene langs vassdraget. Ta også en kikk på det som ligger under "Slusstasjoner".

 

Send gjerne en IM hvis du er interessert i tips om områder med fine uthavner.

 

Lykke til med planleggingen!

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Nå har vi alvorlig blitt fristet til å prøve Dalslandskanalen i sommer, er det noen som har erfaring med C-map kart i dette området? Er de nøyaktige?

 

Er også interessert i tips om de mindre plassene som er verd et besøk.

 

Mvh

 

Petter-B :yesnod:

 

C-Map o nöyaktighet i Dalsland vet jag ikke men dom er sikkert OK........det finnes även BSB-kart för kanalen !

 

men du skall nog ha papperskart i tillegg finns att kjöpe i dom förste slusserna, men lyfter du i Halden, så måste du ha kjöpt kartet innan, spes om du börjar turen på Stora Lee o går mot

Töcksfors o kanalen der!

(den kanalen er lite kul, der får man stoppe båten på ett par stellen o öppne vegbruer själv! :smiley: )

 

 

Jag fikk även en 'seglationsbeskrivning' med litt info om havner, sevärdheter när jag kjöpte sjökarten, men det var 10-12 år sedan.

 

legg en dag nere runt akvedukten, der finns mye o se bla kanalmuseum!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Ikke bra å bli inspirert av slike muligheter som dette :wink: Kan jo se ut til at vi kan få en fin rundtur her vi også. Men dette er jeg helt grønn på. Om man går inn til Halden - og man "lyfter derifrån" som Gunga skriver - går man da kanalen med sluser hele veien, eller må båten på bil?

Link to post
Share on other sites

- De fleste av de som "lyfter" fra Halden, tar lastebiltransport til Nössemark hvor de slippes ut i Stora Le.

 

Alternativet er vel å ta den ruta som "Amorosa" beskriver på hjemmesiden sin (riktignok motsatt veg...) - følge Haldensvassdraget opp til Ørje, for så å transporteres landeveien derfra og til enten Töcksfors eller Årjäng. Du finner mer info om disse transportmulighetene på sidene til Dalslands kanal.

Link to post
Share on other sites

- De fleste av de som "lyfter" fra Halden, tar lastebiltransport til Nössemark hvor de slippes ut i Stora Le.

 

Alternativet er vel å ta den ruta som "Amorosa" beskriver på hjemmesiden sin (riktignok motsatt veg...) - følge Haldensvassdraget opp til Ørje, for så å transporteres landeveien derfra og til enten Töcksfors eller Årjäng. Du finner mer info om disse transportmulighetene på sidene til Dalslands kanal.

Skall man få med sig Haldenvassdraget så blir det två 'lyft' /biltransporter

Halden-Femsjöen / Örje-Töckfors

 

"the missing link" er Otteidkanalen som skulle förbundit Haldenvassdraget med Dalslandkanal

 

o möjligen oxo en slusstrappa nere i Halden så att man slapp lyfta :smiley:

 

 

men väljer man Haldenvassdraget så får man med

Nordeuropas högste slusstasjon med en lyfthöjd på 26,6 meter som er en attraksjon i sig

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hadde en tanke om å "seile" Trollhättekanalen, Göta kanal, til østkysten og rundt sørspissen av Sverige. Hva heter egentlig Kapp Sverige?

 

Det var i fjor sommer. Og det ble en tur til Bergen i stedet...

 

Men i år er det en ny sommer, og ble ikke mindre fristet til å prøve igjen...

Var faktisk ikke klar over Dalslandkanalen, deler går tilogmed an med pinnebåt!

 

...må egentlig begynne å planlegge. Lang ferie...DET hadde vært noe!

Link to post
Share on other sites

Ja, motivasjonen stiger og snart bestilles kart og bok på internett... :yesnod:

 

I en annen tråd ble det nevnt noe om tømming av septik, at det måtte skje i marina eller båthavner. Kreves det noe spesielt utstyr installert ombord og er hvor lett er det å finne slike plasser? Jeg skal bytte septikpumpe og dette gir kanskje føringer for denne prosessen?

 

Hilsen Petter-b

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...