Jump to content

Lage ruter på PC til bruk i Raymarine C-120?

Concorde

Recommended Posts

Har en raymarine c-120,synes det er litt tungvint å lage ruter på den i forhold på en pc,er det noen som vet om et program som åpner NV-2 filer?

Du har mange muligheter.En er å anskaffe programmet som er "sluppet" i USA og som er like om hjørnet i Norge som heter NavPlanner, http://www.navionics.com/News.asp?ID=215. Dette programmet synes å ligne svært mye på det velkjente PcPlanner. Du lagrer veipunkter og ruter på humommelsesbrikken brukt på PC og overfører via brikken til Raymarine 120C. Alternativt kan du benytte den nye versjonen av RayPlanner (opplysninger får du fra Belamarin). En rekke andre muligheter har du angivelig ved å overføre veipunkter via excel aller andre programmer som lagerer veipunkter på "enkel" måte og overføre disse til NV-2 format. Det siste har jeg fått opplyst fra Belamarin går helt greit - men har ikke forsøkt det selv. Har også hørt om noen som overfører veipunkter via kartprogrammer på PC til Garmin GPS og videre til Raymarine C-system. Det finnes mange oversikter over veipunkter på nettet, eksempelvis danske sider. Forundrer meg ikke om disse også er tilpasset ditt system. Dersom du ikke får utfyllende kommentarer på BP kan du ta telefon til Belamarin. De har svært kvalifiserte folk på dette spørsmålet. Lykke til.

fant at raymarine har noe som heter waypoint utility som bruker exel til å redigere med (navn på waypoint)

Flott, jeg går over til Raymarine E-serien nå i mai/juni i år. Tidligere år har jeg brukt C-map og Maptech. Jeg har nesten gjort meg avhengig av en god og lettvint ruteplanlegger til styring av autopiloten og alternative ruter ved lengre reiser. Skal bli spennende å prøve ut Navplanner når den kommer.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...