Jump to content

Ekspansjonstanken ?


Tine IV

Recommended Posts

Etter div diskusjoner i havna så må jeg spørre ekspertene her . Hva skal nivået være i ekspansjonstanken før du starter på kald motor ? Regner jo med at det er det samma på bil og båtmotor da diskusjon gikk ut på begge deler . Han ene sa at en kald motor skal tanken være på min merket og max etter at du har starta opp . Noen andre deriblandt meg sa at du skal fylle på til max merket når du etterfyller , dermed stå på max på kald motor . Tør nå og innrømme vis jeg har feil jeg , så håper jeg kan få fasit svaret her og printe ut og ta med ned imårra . Spiller ingen rolle for meg hvem som har rett eller feil , bare vi kan bli enige og gjøre dette riktig på motor .

 

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

I mine hører høres det spinnvilt ut at man kun skal fylle opp til min-nivået. Det bryter i så fall med all annen merking av tanker og beholdere jeg har vært borti, da har enhver påfylling mellom min og max vært akseptabel. Hvem f..n fyller på ekspansjonstanken på varm motor??

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post

Kan ikke skjønne annet enn at den skal fylles til max på kald motor.

På min Saab (bil) så lyser det en "Check Engine" eller "Check Radiator" (husker ikke helt hvilken det er) lampe når kjøleveskenivået er på min på varm motor, derfor må det jo være riktig at den skal fylles opp til max på kald motor.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post

Jeg bare spør for og få slutt på diskusjonen i havna , sa jeg skulle ta med dokumentasjon imårra fra dette utmerkede forum . Jeg trur og mener som sagt den skal være på max på kald motor , men det er hva jeg trur . Men kansje det er et fett bare den er imellom min og max og det er forsåvitt greit , men hva er egentlig riktig å gjøre ? Vis den er på service og det er lite vann på ,hvor mye heller verkstedet på da ? Til min eller til max ?

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

Kan ikke skjønne annet enn at den skal fylles til max på kald motor.

På min Saab (bil) så lyser det en "Check Engine" eller "Check Radiator" (husker ikke helt hvilken det er) lampe når kjøleveskenivået er på min på varm motor, derfor må det jo være riktig at den skal fylles opp til max på kald motor.

På min ved varm motor ja.. men da er vel den under min ved kald motor. Vi snakker om nivået ved kald motor - gjør vi ikke?

Link to post

Her er et utdrag fra VP MD 40 brukermanual:

 

Frostveskenivå i ekspansjonstanken

(AQD40, TMD40, MD40)

Før dagens start kontrolleres at

ekspansjonstanken er fylt (forbi maks.

nivået). Ved behov etterfylles med

ferskvann eller frostveskeblanding.

Start motoren og kontroller at nivået

stor mellom Maks. og Min. Ved behov

etterfylles mens motoren går.

 

 

Håper dette er til hjelp.Strevde fælt med å få limt inn teksten (bildene gav jeg opp) :rolleyes::lol::lol:

Link to post

Er det forskjell på å fylle en bilmotor til max og en båtmotor til max?

 

For jeg har på min bil en bitteliten lekasje som gjør at jeg ca annenhver måned må fylle på kjølevekse og da fyller jeg alltid til max, men det har aldri rent over.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post

Kanskje det er slik noen ganger - at det renner over, men min erfaring er at tanken er tilpasset slik at den blir rimelig full, men ikke renner over om en fyller til max ved kald motor.

Synes det er en selvfølge at en skal lese av ved kald motor siden det er eneste måte å reelt måle nivået på. Ved varm motor varierer jo nivået alt etter som...

 

At nivået skal fylles til max ved kald motor og så skal nivået være mellom min og max når motoren er varm skjønner jeg ingenting av.. men erfaringen min er hentet fra bilmotorer da.....

Redigert av tj (see edit history)
Link to post

Her står det om vannpåfylling og ekspansjonstank......

 

http://www.dinside.no/php/art.php?id=982

 

Sjekk nivået

Fra tid til annen er det nødvendig å etterfylle kjølevann. Du bør sjekke om det er nok kjølevann på tanken hver gang du har panseret oppe. Du ser det lett med det blotte øye om nivået ligger der det skal, mellom maksimums- og minimumsnivået. Du kan også med fordel sjekke konsentrasjonen på kjølevannet for å se om blandingsforholdet er riktig. Hos rekvisitaforhandlere får du kjøpt pH-testere som vil si deg om det kanskje er tid for å skifte kjølevannet.

Link to post

Her står det om vannpåfylling og ekspansjonstank......

http://www.dinside.no/php/art.php?id=982

[

leser der på din side . Tanken skal være på min merket når du etterfyller og sjekker på kald motor , etter du har startet skal den være på max . Så da er vel saken grei , er vel bare og printe ut siden på Din side og innrømme at jeg tok feil. Men trudde den skulle stå på max jeg da :headbang:

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

Så da er vel saken grei , er vel bare og printe ut siden på Din side og innrømme at jeg tok feil.

Tror ikke du har feil nei, ved kald motor skal nivået være mellom min og max merket.

Ved etterfylling fylles det til max-merket ved kald motor.

Slik har det vært på alle mine motorer. :smash:

Tanken har volum til å tåle ekspansjonen som varm motor krever, over max-merket.

 

 

Link to post

Tror ikke du har feil nei, ved kald motor skal nivået være mellom min og max merket.

Feil og feil , kun leser og konstanterer det som står på Din side . Rundt min merket ved kald motor og max når motor er varm ........

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

Hei

 

Dette står i min hånbok for Yanmar 4jmte(1983):

 

"Kontroll av kjølevann:

 

Kjølevann påfylles gjennom lokket på toppen av varmevekslertanken. Tanken skal ikke fylles til randen, la det bli rundt en til to centimeter luft på toppen.

Fra påfyllingshalsen går det et plastrør som er forbundet med en ekspansjonstank. Denne tanken skal være omtrent halvfull-nivået skal ligge mellom merkene på tanken. Under drift vil nivået kunne øke/minke-dette er normalt og skyldes at kjølevannet på motoren utvider seg i takt med vanntemperaturen."

 

 

Dette er i alle fall det som står skrevet i min motorbok, jeg følger denne.

 

MVH

Onsing :cheers:

Link to post

For de fleste motorene er det ikke dumt å lese håndboken!

Ellers vil nok de fleste over tid registrere hva som skjer:

Noen motorer kaster ut vannet hvis nivået er for høyt. Likevel etterfyllers det på nytt.

Prøv en gang å la vær å etterfylle, selv om nivået ligger rundt min når motoren er kald.

Er temperaturen ok når marsjturtall er oppnådd og trykk etc. har stabilisert seg vet vi at joda, dette går fint det......

Link to post

hvis man i en båt eller bil for den sakens skyld..øker kjøleveske volumet ved å installere defrostere-varmtvannsberedere el. så vil det også bli mer veske i tanken ved varm motor...levert med motor er det ikke tatt høyde for dette men kun motor..på bil er det ofte merket m pil el. fks opel/bmw- kalt står det over pilen...max gjelder ved kald motor hvis ikke annet er angitt i fks manual for aktuell installasjon...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...