Scand_550 Startet 10.Mars.2006 Del på Facebook Startet 10.Mars.2006 Hva skal til for at banken kan ta båten som sikkerhet? Mener å ha hørt at båten må være registrert i skipsregisteret..?? Hva er det som skal til for å få båten registrert der da? Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 10.Mars.2006 Del på Facebook Svart 10.Mars.2006 Når det gjelder bilen som sikkerhet , så er renta høyere . Tipper det gjelder båt også .... Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Bitteliten Svart 10.Mars.2006 Del på Facebook Svart 10.Mars.2006 For at man skal ta pant i en gjenstand må man kunne identifiere gjenstanden ut i fra et offentlig register. Eneste register som finnes for båter som er offentlig er NOR skipsregister. Mer info på NIS NOR Tidligere var det et krav at fritidsbåter som skulle registreres hadde LOA over 10 meter. Jeg har hørt at dette kravet er redusert til 7 meter nå, men jeg vet ikke dette sikkert. Kravene til målebrev, dokumentasjon etc fremgår av web siden. Om båten ikke er nybygd og du ikke er første eier er det ganske omfattende krav til dokumentasjon av alle tidligere eiere. Sitér dette innlegget Link to post
Kotnes Svart 10.Mars.2006 Del på Facebook Svart 10.Mars.2006 Hvis du har tenkt å søke lån med båt som sikkerhet så ta kontakt med handelsbanken. De tar sikkerhet i båt og til en hyggelig rente. Det du må gjøre er å gå via en megler som bekrefter ovenfor handelsbanken at båten er verdt det du skal betale for den. Du må ha 35 % egenkapital. Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
Bitteliten Svart 10.Mars.2006 Del på Facebook Svart 10.Mars.2006 De tar sikkerhet i båt og til en hyggelig rente. Det du må gjøre er å gå via en megler som bekrefter ovenfor handelsbanken at båten er verdt det du skal betale for den. Du må ha 35 % egenkapital.Rent formelt er dette et usikret lån, for det tas ikke noe form for tinglyst pant i båten. 35% EK er forhandlingsbart med bankene. Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet2 Svart 10.Mars.2006 Del på Facebook Svart 10.Mars.2006 Elcon tilbyr båtlån med pant i båten - gjelder bare ved nybåtkjøp. Det sier i alle fall nettsidene deres. Sitér dette innlegget Link to post
Kotnes Svart 10.Mars.2006 Del på Facebook Svart 10.Mars.2006 (redigert) Handelsbanken krever at båten er kaskoforsikret og at de har tredjemannsintersse i båten. De låner ut til båter helt tilbake til 1985 mod og i noen tilfeller eldre også. Redigert 10.Mars.2006 av Kotnes (see edit history) Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
Scand_550 Svart 10.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2006 Hvis du har tenkt å søke lån med båt som sikkerhet så ta kontakt med handelsbanken. De tar sikkerhet i båt og til en hyggelig rente. Det du må gjøre er å gå via en megler som bekrefter ovenfor handelsbanken at båten er verdt det du skal betale for den. Du må ha 35 % egenkapital. Trenger ikke båten være registrert i skipsregisteret da? Var inne på linken til Bitteliten å det så ut som ganske omfattende greier.. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 10.Mars.2006 Del på Facebook Svart 10.Mars.2006 Elcon tilbyr båtlån med pant i båten - gjelder bare ved nybåtkjøp. Dette er salgspant. Det etableres ved avtale, mellom långiver og låntaker. Ikke registrert noe sted. Derfor dårligere sikkerhet enn ordinært pant i registrert skib. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Kotnes Svart 10.Mars.2006 Del på Facebook Svart 10.Mars.2006 Trenger ikke båten være registrert i skipsregisteret da? Nix. Bare registrert i båtregisteret. Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
Bitteliten Svart 10.Mars.2006 Del på Facebook Svart 10.Mars.2006 Trenger ikke båten være registrert i skipsregisteret da? Var inne på linken til Bitteliten å det så ut som ganske omfattende greier.. Å registrere båten i NOR er ganske omfattende greier. Det kreves at en offentlig skipsinspektør inspisere båten, og det skal freses inn et reg nr i båten i en lukekarm m.m. Fordelen er at man kan tinglyse pant i båten, dvs at banken får bedre sikkerhet. I praksis betyr dette lavere rente og lenger nedbetalingstid. Kjøper du ny båt - krev at selger fikser det Jeg vet ikke hva Elcon mener med pant i båten, men eneste pant som har noen som helst praktisk verdi er de som blir tinglyst. De andre er liksom pant og er i prinsippet usikrede lån med dårligere sikkerhet enn billån. En bil er registrert og kan dermed identifiseres og man kan tinglyse pantet. Jeg ser nå at Elcon tar salgspant i båten, dvs at de har rett til å hente båten om du misligholder lånet. Problemet banken da kan støte på er å identifisere båten ettersom den ikke er registrert noe sted 35% EK kreves for å redusere risikoen til långiver Et paradoks i dette er at det kan være enklere og gi bedre kontantstrøm (dvs mindre å betale pr måned) å kjøpe en båt som er 10,05 meter lang og koster 2 millioner enn en båt som er 9,95 meter lang og koster 1,6 millioner kroner. Årsaken er utelukkende økt sikkerhet for långiver ved at det kan tinglsyes pant i båten. Dermed aksepterer långiver ofte lenger nedbetalingstid og lavere rente. Således kan det også være at en båt som her registrert i NOR har større verdi i bruktmarkedet enn en båt som ikke er registrert da den enklere lar seg finansiere fro ny eier Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 10.Mars.2006 Del på Facebook Svart 10.Mars.2006 Kunne få lån til båten med sikkerhet kun i båt , men blei for høy rente ( DNB ) så jeg lånte til "garasje" igjen . Men var ikke snakk om noe spes da , men kansje godt kundeforhold . Har brukt samme banken siden jeg starta og tjene penger for over 30 år sia . Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Gnisten Svart 10.Mars.2006 Del på Facebook Svart 10.Mars.2006 Hvis du har tenkt å søke lån med båt som sikkerhet så ta kontakt med handelsbanken. De tar sikkerhet i båt og til en hyggelig rente. Det du må gjøre er å gå via en megler som bekrefter ovenfor handelsbanken at båten er verdt det du skal betale for den. Du må ha 35 % egenkapital. Etter det jeg har hørt er IKKE Handelsbanken rette bankforbindelse å henvende seg til. Her bruker de et datterselskap som muligens er bra hvis sikkerheten er særdeles bra. Tar ikke risiko der i gården og renten på 35 % EK lånet er ikke mye å skryte av ! Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
Bitteliten Svart 10.Mars.2006 Del på Facebook Svart 10.Mars.2006 Kunne få lån til båten med sikkerhet kun i båt , men blei for høy rente ( DNB ) så jeg lånte til "garasje" igjen . Men var ikke snakk om noe spes da , men kansje godt kundeforhold . Har brukt samme banken siden jeg starta og tjene penger for over 30 år sia . Tine II Banken visste nok at du ikke trengte 2 garasjer. De bryr seg ikke så mye om hva du bruker pengene til så lenge de får sikkerhet i fast eiendom og de ser at du har inntekt til å betale lånet. Sitér dette innlegget Link to post
Kotnes Svart 10.Mars.2006 Del på Facebook Svart 10.Mars.2006 Etter det jeg har hørt er IKKE Handelsbanken rette bankforbindelse å henvende seg til. Her bruker de et datterselskap som muligens er bra hvis sikkerheten er særdeles bra. Tar ikke risiko der i gården og renten på 35 % EK lånet er ikke mye å skryte av ! Sitter med båtlån der til 4,2 % rente og er førstegangskunde så du aner ikke hva du prater om. Jeg sa at du måtte ha 35 % egenkapital og ikke at det var 35 % rente. Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
Avsluttet2 Svart 10.Mars.2006 Del på Facebook Svart 10.Mars.2006 Er ikke HIN-nummeret nok til å identifisere båten da? Det er jo det nummeret forsikrinsselskapene bruker. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 10.Mars.2006 Del på Facebook Svart 10.Mars.2006 Jeg vet ikke hva Elcon mener med pant i båten, men eneste pant som har noen som helst praktisk verdi er de som blir tinglyst. Det er ikke helt rett. Salgspantet er riktignok ikke tinglyst, og derfor har deet dårlig notoritet, og av samme grunn kan det teoretisk sett tenkes at godtroende erverver kan få forrang foran panthaver; MEN det er straffbelagt å selge ting som er beheftet med salgspant -- så da så!! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Bitteliten Svart 10.Mars.2006 Del på Facebook Svart 10.Mars.2006 Er ikke HIN-nummeret nok til å identifisere båten da? Det er jo det nummeret forsikrinsselskapene bruker.Det finnes ikke noe offentlige register for HIN nummer. Poenget med et offentlig register er å linke eieren og gjenstanden til hverandre. Og HIN nummer er ikke relatert til deg som person - bare til båten din. Og det har ikke stor verdi ettersom det er du som låner penger og ikke båten.HIN nr registreres av forsikringsselskapet for å kunne spore opp båten og identifisere den om den blir stjålet. Et offentlig og obligatorisk båtregister hadde nok gjort det mye enklere å få skikkelige finansieringsordninger får båter. Sitér dette innlegget Link to post
Kotnes Svart 10.Mars.2006 Del på Facebook Svart 10.Mars.2006 Sitter med båtlån der til 4,2 % rente og er førstegangskunde så du aner ikke hva du prater om. Jeg sa at du måtte ha 35 % egenkapital og ikke at det var 35 % rente. Gikk inn i papirene og tok en titt og renten er 3,7 % og ikke 4,2 som jeg skrev. Er ikke det billig på et båtlån så vet ikke jeg. Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
Bitteliten Svart 10.Mars.2006 Del på Facebook Svart 10.Mars.2006 Gikk inn i papirene og tok en titt og renten er 3,7 % og ikke 4,2 som jeg skrev. Er ikke det billig på et båtlån så vet ikke jeg.Kommer an på hva gebyrene er pr måned og om det er etterskudds eller forskuddsrenter Sitér dette innlegget Link to post
Gnisten Svart 10.Mars.2006 Del på Facebook Svart 10.Mars.2006 Etter det jeg har hørt er IKKE Handelsbanken rette bankforbindelse å henvende seg til. Her bruker de et datterselskap som muligens er bra hvis sikkerheten er særdeles bra. Tar ikke risiko der i gården og renten på 35 % EK lånet er ikke mye å skryte av ! Sitter med båtlån der til 4,2 % rente og er førstegangskunde så du aner ikke hva du prater om. Jeg sa at du måtte ha 35 % egenkapital og ikke at det var 35 % rente. Hmm. Hvor i allverden skriver jeg at det er 35% rente på "Handelsbanken-lånet" i mitt innlegg ? Les nå innlegget en gang til. Trekk pusten. Tell til 10 og tenk på at du IKKE er tilknyttet Handelsbanken på en eller annen måte.... Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
Kotnes Svart 10.Mars.2006 Del på Facebook Svart 10.Mars.2006 Kommer an på hva gebyrene er pr måned og om det er etterskudds eller forskuddsrenter Gebyr pr mnd er 75 kr og det er etterskuddsrenter. Jeg er i alle fall fornøyd med avtalen og det er jo det som teller. Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
Kotnes Svart 10.Mars.2006 Del på Facebook Svart 10.Mars.2006 Etter det jeg har hørt er IKKE Handelsbanken rette bankforbindelse å henvende seg til. Her bruker de et datterselskap som muligens er bra hvis sikkerheten er særdeles bra. Tar ikke risiko der i gården og renten på 35 % EK lånet er ikke mye å skryte av ! Nå er det faktisk handelsbanken som er et datterselskap av en utenlandsk bank. Synes også at du skriver 35 % eller tar jeg helt feil ? Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
Avsluttet2 Svart 10.Mars.2006 Del på Facebook Svart 10.Mars.2006 EK=egenkapital Han skriver at renten på lånet som krever 35% egenkapital ikke er mye å skryte av... Sitér dette innlegget Link to post
Kotnes Svart 10.Mars.2006 Del på Facebook Svart 10.Mars.2006 EK=egenkapital Han skriver at renten på lånet som krever 35% egenkapital ikke er mye å skryte av... Takker for oppklaringen. Og fortsatt like blid med lånet mitt. Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.