Jump to content

Båtlån-Sikkerhet

Scand_550

Recommended Posts

For at man skal ta pant i en gjenstand må man kunne identifiere gjenstanden ut i fra et offentlig register. Eneste register som finnes for båter som er offentlig er NOR skipsregister. Mer info på NIS NOR

Tidligere var det et krav at fritidsbåter som skulle registreres hadde LOA over 10 meter. Jeg har hørt at dette kravet er redusert til 7 meter nå, men jeg vet ikke dette sikkert.

Kravene til målebrev, dokumentasjon etc fremgår av web siden. Om båten ikke er nybygd og du ikke er første eier er det ganske omfattende krav til dokumentasjon av alle tidligere eiere.

Hvis du har tenkt å søke lån med båt som sikkerhet så ta kontakt med handelsbanken. De tar sikkerhet i båt og til en hyggelig rente. Det du må gjøre er å gå via en megler som bekrefter ovenfor handelsbanken at båten er verdt det du skal betale for den. Du må ha 35 % egenkapital.

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

De tar sikkerhet i båt og til en hyggelig rente. Det du må gjøre er å gå via en megler som bekrefter ovenfor handelsbanken at båten er verdt det du skal betale for den. Du må ha 35 % egenkapital.

Rent formelt er dette et usikret lån, for det tas ikke noe form for tinglyst pant i båten. 35% EK er forhandlingsbart med bankene.

Hvis du har tenkt å søke lån med båt som sikkerhet så ta kontakt med handelsbanken. De tar sikkerhet i båt og til en hyggelig rente. Det du må gjøre er å gå via en megler som bekrefter ovenfor handelsbanken at båten er verdt det du skal betale for den. Du må ha 35 % egenkapital.

Trenger ikke båten være registrert i skipsregisteret da?

Var inne på linken til Bitteliten å det så ut som ganske omfattende greier..

Trenger ikke båten være registrert i skipsregisteret da?

Var inne på linken til Bitteliten å det så ut som ganske omfattende greier..

Å registrere båten i NOR er ganske omfattende greier. Det kreves at en offentlig skipsinspektør inspisere båten, og det skal freses inn et reg nr i båten i en lukekarm m.m. Fordelen er at man kan tinglyse pant i båten, dvs at banken får bedre sikkerhet. I praksis betyr dette lavere rente og lenger nedbetalingstid. Kjøper du ny båt - krev at selger fikser det

Jeg vet ikke hva Elcon mener med pant i båten, men eneste pant som har noen som helst praktisk verdi er de som blir tinglyst. De andre er liksom pant og er i prinsippet usikrede lån med dårligere sikkerhet enn billån. En bil er registrert og kan dermed identifiseres og man kan tinglyse pantet. Jeg ser nå at Elcon tar salgspant i båten, dvs at de har rett til å hente båten om du misligholder lånet. Problemet banken da kan støte på er å identifisere båten ettersom den ikke er registrert noe sted

35% EK kreves for å redusere risikoen til långiver

Et paradoks i dette er at det kan være enklere og gi bedre kontantstrøm (dvs mindre å betale pr måned) å kjøpe en båt som er 10,05 meter lang og koster 2 millioner enn en båt som er 9,95 meter lang og koster 1,6 millioner kroner. Årsaken er utelukkende økt sikkerhet for långiver ved at det kan tinglsyes pant i båten. Dermed aksepterer långiver ofte lenger nedbetalingstid og lavere rente. Således kan det også være at en båt som her registrert i NOR har større verdi i bruktmarkedet enn en båt som ikke er registrert da den enklere lar seg finansiere fro ny eier

Kunne få lån til båten med sikkerhet kun i båt , men blei for høy rente ( DNB ) så jeg lånte til "garasje" igjen . Men var ikke snakk om noe spes da , men kansje godt kundeforhold . Har brukt samme banken siden jeg starta og tjene penger for over 30 år sia .

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Etter det jeg har hørt er IKKE Handelsbanken rette bankforbindelse å henvende seg til. Her bruker de et datterselskap som muligens er bra hvis sikkerheten er særdeles bra. Tar ikke risiko der i gården og renten på 35 % EK lånet er ikke mye å skryte av ! :rolleyes::cheers:

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Kunne få lån til båten med sikkerhet kun i båt , men blei for høy rente ( DNB ) så jeg lånte til "garasje" igjen . Men var ikke snakk om noe spes da , men kansje godt kundeforhold . Har brukt samme banken siden jeg starta og tjene penger for over 30 år sia .

Tine II

Banken visste nok at du ikke trengte 2 garasjer. De bryr seg ikke så mye om hva du bruker pengene til så lenge de får sikkerhet i fast eiendom og de ser at du har inntekt til å betale lånet.

Etter det jeg har hørt er IKKE Handelsbanken rette bankforbindelse å henvende seg til. Her bruker de et datterselskap som muligens er bra hvis sikkerheten er særdeles bra. Tar ikke risiko der i gården og renten på 35 % EK lånet er ikke mye å skryte av ! :rolleyes::cheers:

Sitter med båtlån der til 4,2 % rente og er førstegangskunde så du aner ikke hva du prater om. Jeg sa at du måtte ha 35 % egenkapital og ikke at det var 35 % rente.

Jeg vet ikke hva Elcon mener med pant i båten, men eneste pant som har noen som helst praktisk verdi er de som blir tinglyst.

Det er ikke helt rett. Salgspantet er riktignok ikke tinglyst, og derfor har deet dårlig notoritet, og av samme grunn kan det teoretisk sett tenkes at godtroende erverver kan få forrang foran panthaver; MEN det er straffbelagt å selge ting som er beheftet med salgspant -- så da så!!

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Er ikke HIN-nummeret nok til å identifisere båten da? Det er jo det nummeret forsikrinsselskapene bruker.

Det finnes ikke noe offentlige register for HIN nummer. Poenget med et offentlig register er å linke eieren og gjenstanden til hverandre. Og HIN nummer er ikke relatert til deg som person - bare til båten din. Og det har ikke stor verdi ettersom det er du som låner penger og ikke båten.

HIN nr registreres av forsikringsselskapet for å kunne spore opp båten og identifisere den om den blir stjålet.

Et offentlig og obligatorisk båtregister hadde nok gjort det mye enklere å få skikkelige finansieringsordninger får båter.

Sitter med båtlån der til 4,2 % rente og er førstegangskunde så du aner ikke hva du prater om. Jeg sa at du måtte ha 35 % egenkapital og ikke at det var 35 % rente.

Gikk inn i papirene og tok en titt og renten er 3,7 % og ikke 4,2 som jeg skrev. Er ikke det billig på et båtlån så vet ikke jeg.

Hmm. Hvor i allverden skriver jeg at det er 35% rente på "Handelsbanken-lånet" i mitt innlegg ? :wink: Les nå innlegget en gang til. Trekk pusten. Tell til 10 og tenk på at du IKKE er tilknyttet Handelsbanken på en eller annen måte.... :cool::cheers:

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Nå er det faktisk handelsbanken som er et datterselskap av en utenlandsk bank. Synes også at du skriver 35 % eller tar jeg helt feil ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...