Avsluttet2 Svart 10.Mars.2006 Del på Facebook Svart 10.Mars.2006 Det synes jeg du skal være :-) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 11.Mars.2006 Del på Facebook Svart 11.Mars.2006 Tidligere var det et krav at fritidsbåter som skulle registreres hadde LOA over 10 meter. Jeg har hørt at dette kravet er redusert til 7 meter nå, men jeg vet ikke dette sikkert.Kravet til fritidsbåter er fremdeles 10 meter. Mindre fartøy kan registreres, men da skal de oppfylle andre krav i tillegg. F.eks. kan det være skip som utelukkende eller hovedsakelig skal brukes i næringsvirksomhet. Som andre allerede er nevnt er det en viss papirmølle med formaliteter og gebyrer, og skipskontrollen må inspisere båten før de utsteder identitetsbevis. Trøsten er at det ikke er noen årsavgift i skipsregisteret. Papirene er også veldig greie å ha dersom du skal på tur til andre land. Kunne få lån til båten med sikkerhet kun i båt, men blei for høy rente ( DNB ) så jeg lånte til "garasje" igjen. Men var ikke snakk om noe spes da, men kansje godt kundeforhold.Ikke noe problem å låne penger til hva som helst, også båt, med pant i huset ditt eller annen fast eiendom. Det bli minst like lav rente som med pant i båten. Dersom du registrerer båten og tar opp lån med pant i båten vil banken sikkert kreve at du tegner full kaskoforsikring slik de er sikret mot at pantet går til bunns. Sitér dette innlegget Link to post
priv3001 Svart 11.Mars.2006 Del på Facebook Svart 11.Mars.2006 (redigert) http://www.financiering.no/financiering/ Ingen over ingen vedsidenav !!! A/s finansiering på majorstua kan anbefales, her har jeg billånet mitt, ringte de og spurte om båtlån. (forespørsel ca 100000kr) De har ingen krav om at båten skal være ny eller maks 10 år eller noe ingen problem å få lån på en 30 år gammel seilbåt, ellers så er det som hos handelsbanken 35% egenandel :ps Kan nevne at jeg ikke har noe hus eller anen form for sikkerhet, og ikke tjener jeg masse penger heller så her er det håp for båt narkomane som meg Redigert 11.Mars.2006 av priv3001 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 11.Mars.2006 Del på Facebook Svart 11.Mars.2006 Å registrere båten i NOR er ganske omfattende greier. Det kreves at en offentlig skipsinspektør inspisere båten, og det skal freses inn et reg nr i båten i en lukekarm m.m. Fordelen er at man kan tinglyse pant i båten, dvs at banken får bedre sikkerhet. I praksis betyr dette lavere rente og lenger nedbetalingstid. Kjøper du ny båt - krev at selger fikser det Det virker som om Bitteliten har god kjennskap til NOR og innfresing av et reg nr i båten. Jeg har sett slike numre innfrest på innsiden av akterspeilet i noen båter, jeg mener det er i form av LKxxxx (?). Er det slik at dette evt. gjøres ved produksjon dersom båtbygger får beskjed, eller er det en innfresing som utføres lokalt av representant for NOR? Jeg har hørt at flere båtselgere tilbyr slike ordninger med registrering i Nor ved kjøp av ny båt. Har du erfaring med dette? Dessuten er det interessant dersom NOR-registrering gir ekstra pluss-moment ved fremtidig salg. I forbindelse med forsikring av båter, særlig litt dyrere båter, er det krav om medlemsskap i båt-organisasjoner. Forstår at registrering i NOR dekker dette kravet? Hva er innmeldingsavgiften i Nor og årsavgiften? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 11.Mars.2006 Del på Facebook Svart 11.Mars.2006 (redigert) Er det slik at dette evt. gjøres ved produksjon dersom båtbygger får beskjed, eller er det en innfresing som utføres lokalt av representant for NOR?Innfresingen kan du ikke gjøre før etter at sjøfartsdirektoratet har tildelt et registreringsnummer. En av oppgavene til skipskontrolløren er å kontrollere at innfresingen er forskriftsmessig utført før direktoratet utsteder identitetsbeviset. Identitetsbeviset er et av dokumentene skipsregisteret krever. Jeg har hørt at flere båtselgere tilbyr slike ordninger med registrering i Nor ved kjøp av ny båt.Noen gjør dette, og det kan være kjekt dersom du kjøper båt bygget i utlandet. Da skal en del av papirene bekreftes av norsk utenriksstasjon i landet båten ble bygget, deretter må papirene ofte oversettes av autorisert translatør, og dette er en prosess som selgeren sikkert kan gjøre mer effektivt enn kjøperen. Hva er innmeldingsavgiften i Nor og årsavgiften?Selve registreringen (når alle papirene er i orden, og det koster litt) koster i underkant av kr 1600, og så er det ingen årsavgift. Navneendringer, eierskifte og tinglysing av pant koster. Redigert 11.Mars.2006 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 11.Mars.2006 Del på Facebook Svart 11.Mars.2006 Jeg fikk tilbud om å registrere båten i NOR, det koster 10.000,- Båten blir målt i bauer og kanter, alle båter blir målt, selv om båttypen er målt fra før. I tilegg til at du kan låne på båten ved reg. er det viktigste at Dette er et internasjonalt registreringssytem av båter. NSSR sitt register holder for Norge, Sverige og Danmark. Ellers bør du registrere i NOR. Vi valgte ikke å registrere i NOR. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
roaldbj Svart 11.Mars.2006 Del på Facebook Svart 11.Mars.2006 Selve registreringen (når alle papirere er i orden, og det koster litt) koster i underkant av kr 1600, og så er det ingen årsavgift. Navneendringer, eierskifte og tinglysing av pant koster. Jeg fikk tilbud om å registrere båten i NOR, det koster 10.000,- Båten blir målt i bauer og kanter, alle båter blir målt, selv om båttypen er målt fra før. Det er sikkert en naturlig forklaring på denne store forskjellen mellom kr 1600 i registrering og kr 10.000 i registrering. Jeg vil ta dette opp med min egen forhandler. Er det noen forklaring på forskjellen 1600/ 10.000 kr? Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 11.Mars.2006 Del på Facebook Svart 11.Mars.2006 Jeg tror nok at forklaringen ligger i det Sjøtummel skriver "at når papirere er i orden og det koster litt". Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Krapyl Svart 11.Mars.2006 Del på Facebook Svart 11.Mars.2006 Jeg tror at "registrering i NOR" blandes sammen med Sjøfartsdirektoratets Identitetsbevis for fartøy. Populært hos de som drar til steder hvor løse klistrelapper ikke godtas. Dette beviset har ingenting med NOR å gjøre. Både min tidligere og min nåværende båt har kjenningsbokstaver i LKxxxx serien. Frivillig registrering av ikke-målepliktig fartøy tror jeg det heter. Prosessen er ganske enkel. Man sender inn et skjema som ligger på direktoratets hjemmeside, en mann kommer og måler største lengde, største bredde og høyde til hoveddekk. Deretter blir kjenningsbokstavene tildelt. Når offentlig tjenestemann har bekreftet at bokstavene er plassert der de skal og slik de skal, får man tilsendt Identitetsbeviset. Dette beviset følger båten. Ved eierskifte sendes det inn til påtegning med ny eier, navn og hjemmehavn. Hele eierskapshistorien kan altså følges. Dette er også eneste måten man kan bevise at man eier en båt uten HIN-nummer. Jeg har ikke klistrelapper på båten. Både forrige og nåværende forsikringselskap annerkjenner mine innfreste kjenningsbokstaver. Eierskifte koster 800.-. Ingen årsavgift. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Sjøtummel Svart 11.Mars.2006 Del på Facebook Svart 11.Mars.2006 Jeg tror nok at forklaringen ligger i det Sjøtummel skriver "at når papirere er i orden og det koster litt". Det stemmer. "Papirarbeidet" kan koste en del, f.eks. koster utstedelse av identitetsbevis fra sjøfartsdirektoratet (skipskontrollen) litt mer enn registreringen. Jeg tror at "registrering i NOR" blandes sammen med Sjøfartsdirektoratets Identitetsbevis for fartøy. Populært hos de som drar til steder hvor løse klistrelapper ikke godtas. Dette beviset har ingenting med NOR å gjøre. Det stemmer nok, men du får ikke registrert båten i NOR uten identitetsbevis. Har du kjøpt båt som er bygget i utlandet kan papirarbeidet koste en del. En del papirer som verftet utsteder skal først bekreftes av Norarius Publicus i landet båten er bygget, og der legger du gjerne igjen litt penger som takk for stempel og underskrift. Deretter må de notariserte dokumentene få flere stempler og påtegninger på en norsk utenriksstasjon i samme land, og dersom dokumentene ikke er på norsk, svensk, dansk eller engelsk så må de oversettes til norsk av en autorisert translatør i Norge. Papirarbeidet er såpass seriøst at en del av det medfører fotarbeide også. Har du f.eks, kjøpt fransk båt må du regne med en tur til Frankrike for avlegge de nødvendige besøk hos Notarius og den norske ambassaden. Så skal translatøren ha noen tusenlapper også. Har du fått tilbud om at dette fikser selger for kr 10.000,- er ikke dét så galt, men sjekk en gang til ettersom sjøfartsdirektoratet har det med å sende regningen til båtens eier. Synes du det er dyrt så kan du jo sammenligne prisen med hva du gladelig betaler for annet båtutstyr. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.