Jump to content

Luftvarme vs vannbåren varme


roaldbj

Recommended Posts

Forbereder nå montering av Webasto Thermo 90 S.

 

Har beregnet at volum på varmtvannet iblandet frostvæske vil være ca 10 liter i sløyfa.

 

Jeg har ikke klart å få innblikk i behovet for å benytte ekspansjonstank med trykkventil.

 

Er det noen som har erfaring med vannbåren varme og som bruker/ bruker ikke ekspansjonstank for den varme væsken i sirkulasjonssystemet?

 

Jeg skal utelukkende benytte Eberspächer varmevekslere med vifter:

1 stk Arctic 1012 WA i salongen,

1 stk Xeros 412 WA på akterrommet,

og 5 stk Helios 2,0 WA på toilettrom og soverom.

 

Kritiske kommentarer til valget mottas med stor takk.

Link to post
Share on other sites

Holder selv på å montere vannbåren varmer. Her følgde det med ekspasjonstank med varmeren. Denne skal monteres 20cm over høyeste radiator...

I tillegg har eg montert en del lufteskruer rundt omkring for lettere å få ut luften i systemet.

 

 

 

Selv har eg 8 radiatorer pluss en defroster og 25m, 22mm slanger. Kanskje litt for mye i en 26 foter.

Link to post
Share on other sites

Dette er interessant for meg. De følgende spørsmål er av vennligsinnet, kollegial karakter:

 

1. Du benytter 22 mm slanger. Jeg mener å ha sett at de fleste slangestussene er 16 mm. Ønsker du da å trekke til 22 mm med slangeklemme slik at det passer til 16 mm stussene? Eller er det andre forklaringer?

 

2. Lufteskruer - hva er poenget med disse dersom du monterer ekspansjonstanken minimum 20 cm over høyeste radiator?

 

3. Hva slags type radiatorer benyttter du?

 

4. Hvor har du plassert de 8 radiatorene (hva er merket) pluss defrosteren?

 

5. Hva slags varmeenhet bruker du i sløyfa.

 

6. Hvor stort er væskevolumet i varmesløyfa for varmesystemet?

 

7. Hvilken temperatur bruker du for væska i varmesystemet?

Link to post
Share on other sites

Dette er interessant for meg. De følgende spørsmål er av vennligsinnet, kollegial karakter:

 

1. Du benytter 22 mm slanger. Jeg mener å ha sett at de fleste slangestussene er 16 mm. Ønsker du da å trekke til 22 mm med slangeklemme slik at det passer til 16 mm stussene? Eller er det andre forklaringer? Dette fordi slangestussene på varmeren, og radiatorene var 22mm. Unntatt defrosterviften, denne er 16mm...

 

2. Lufteskruer - hva er poenget med disse dersom du monterer ekspansjonstanken minimum 20 cm over høyeste radiator? Vet ikke om dette er nødvendig, men det følgde med varmeren. Tror kanskje dette er greit å bruke på alle toppunkter på slangene. Mine slanger ligger ikke med jamn helling...

 

3. Hva slags type radiatorer benyttter du?

Dette følge også med med varmeren. Dette er enkle radiatorer uten noe form for vifte, kun et rør med riller på.

Her er et bilde:

Bilde

4. Hvor har du plassert de 8 radiatorene (hva er merket) pluss defrosteren?

 

Radiatorene( type Alde) er plassert lengst bak, nede ved dørken inn i pentryen, med ventil med sokkel, og bak på kjøkkenbenken. Elles er det montert i skap på toalett, og under køyene i forkabin.

Har i tillegg en defroster vifte Bilde

fra Norpart plassert i salongen. Denne bruker minimalt med strøm (5/10W) og sørger for litt sirkulasjon av luften

5. Hva slags varmeenhet bruker du i sløyfa.

Eg har en ALDE comact 3000, 5,5Kw gassvarmer. Denne har innebygd varmtvannstank, og 220V element. En liten sirkulasjonspumpe (5W) er innebygd i ekspasjonstanken.

Bilde

 

6. Hvor stort er væskevolumet i varmesløyfa for varmesystemet?

Blir vel ca 10l

 

7. Hvilken temperatur bruker du for væska i varmesystemet?

80 grader

 

Har ikke fått testet systemet enda, men håper det fungerer.

 

Eneste tabben eg har gjort er å bruke kobber T-rør. Las i innstruksjonsboken etter at eg hadde montert alt sammen at det ikke måtte brukes kopardeler i systemet. Regner med dette er fordi radiatorene er laget i aluminium.

 

Hva vil skje tror dere? Går det kanskje ann å bruke en anode i systemet?

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår det slik at "hjernen" i systemet ditt er en gassvarmer ALDE comact 3000, 5,5Kw.

 

For det første tror jeg ikke at det er nødvendig med anode i dette lukkede systemet.

 

Jeg forstår ellers at du baserer deg på relativt energilav veksling mellom radiatorene og luftens temperatur i området utenfopr radiatorene. Det betyr at du ikke er særlig interessert i luftstrømutveksling.

 

Beror dette på at du har laget et system for vinteroppvarming?

 

Jeg skal søke mer på ditt system på nettet.

 

Takk for alle svarene.

Link to post
Share on other sites

Varm luft stiger, derfor tror eg ikke det er så viktig med vifter, kald luft blir hentet nede ved dørken, og blir varmet opp og blir sendt oppover ved ytterveggene.

 

Funderte lenge på å også kunne bruke motoren i anlegget slik at motorens kjølevann sirkulerer i anlegget når motoren er i drift.

 

Slo fra meg dette. Har heller en egen varmtvannstank og defrostervifte som kun går på motorens kjølevann. Dette for å ikkje få noe problem med tæring. Alternativ kunne eg brukt varmeveksler, men denne var omtrent like dyr som en ekstra defroster.

 

Regner med at kan bruke varmeanlegget konstant i vinter ved å bruke 220V elementet på laveste stille (400W tror eg).

 

Radiatorene gir forresten fra seg 450W pr meter...

Redigert av eysteind (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Synspunkter mottas med takk.

Det jeg ikke forstår er hvorfor du ikke tenker på Dickinson, Refleks, eller andre tilsvarende alternatier.

Disse bruker ikke strøm, annet enn i vann-versjonene, og tåler å gå lenge uten å måtte ha service og nye deler hele tiden, noe man neppe kan si om hverken Eber eller Webasto..

Link to post
Share on other sites

Forbereder nå montering av Webasto Thermo 90 S.

 

Har beregnet at volum på varmtvannet iblandet frostvæske vil være ca 10 liter i sløyfa.

 

Jeg har ikke klart å få innblikk i behovet for å benytte ekspansjonstank med trykkventil.

 

Er det noen som har erfaring med vannbåren varme og som bruker/ bruker ikke ekspansjonstank for den varme væsken i sirkulasjonssystemet?

Ekspansjonstanken er nødvendig og finnes i nesten alle varmtvannsystemer, også i hus.

Vann utvider seg ved oppvarming og bygger opp trykk.

Så finnes det type ekspansjonstank som er åpent eller med membran som kompenserer utvidingen

og motvirker skadelig trykk.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Det jeg ikke forstår er hvorfor du ikke tenker på Dickinson, Refleks, eller andre tilsvarende alternatier...

Hvordan er det med disse systemene, trenger de pipe ut fra brenneren slik en tradisjonell hytteovn trenger? Er vel i såfall ikke like fleksible i forhold til plassering i båten

Microship

 

"Båt er bedre investering enn aksjer"

Link to post
Share on other sites

Da har jeg forstått at ekspansjonstank er nødvendig når det monteres vannbåren varme ombord.

 

Jeg har sett på lenkene til Dickinson og Refleks. Så langt jeg kan forstå er disse helt uaktuelle for meg. Jeg skal montere brenneren under dekk i akterrom og skal slippe eksos ut under badestige. De brennerne jeg kunne se fra Dickinsom og Refleks var ganske store og uegnet for min plassituasjon.

 

Jeg går for Webasto Thermo 90 S vannvarmer idet denne synes å ha et godt omdømme.

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det med disse systemene, trenger de pipe ut fra brenneren slik en tradisjonell hytteovn trenger? Er vel i såfall ikke like fleksible i forhold til plassering i båten

Eksosen for eksempel ut over kahytt-taket eller som jeg har den; via svanehals og ut i skutesida. To tommers isolert rør fra brenner til skutesida. Skikkelig fender-killer.
Link to post
Share on other sites

Da har jeg forstått at ekspansjonstank er nødvendig når det monteres vannbåren varme ombord.

Prøvde først uten ekspansjonstank, men da klarte jeg ikke å få lufta anlegget selv om jeg hadde lufteskrue på hvert varmeelement. Kobla ekspansjonstanken inn på det høyeste punktet i sløyfa og alt fungerte perfekt. :yesnod:
Link to post
Share on other sites

Er nå i en fase med vurdering av ekstra sirkulasjonspumpe for varmtvannet i sirkulasjonssystemet.

 

Jeg har en Webasto Thermo 90S med innebygd sirkulasjonspumpe, kapasitet 1650 liter/timen.

 

Det er ca 7 l væse i systemet som går gjennom 7 varmeovner.

 

Lurer på om det er nødvendig med ekstra sirkulasjonspumpe, eller om den innebygde sirkulasjonspumpa klarer å få vartvannet til å sirkulere.

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Det har vært en god del oppgraderinger av vannvarmeanlegget i båten siden det forrige innlegget i tråden.

 

Jeg har bl.a. montert 2 3-veis kraner for å styre vannvarmen omkring i båten.

 

Jeg har hatt noe vansker med varmegjennomstrømningen og oppdaget først i dag årsaken:

 

Det er rikelig anledning til å inspisere varmevekslerne fra baksiden, og på en av varmevekslerne (av totalt 7 stykker) hadde returslangen laget en "knekk" grunnet tyngdekraften.

 

Dette fremkommet på høyre slange fra 2 kW varmeveksler på bildet under - men knekken er her utrettet. Man bør være klar over at oppvarmet væske gjør slangene mer fleksible og dermed øker risiko for "knekker".

 

Knekken forårsaket stor motstand i forhold til det trykket (ca 1 bar) som er i vannvarmeanlegget.

 

Nevner dette slik at felere kan stimuleres til å inspisere slangegangen i båten.

 

Forøvrig er jeg svært fornøyd med vannvarmen ombord tross store arealer som skal varmes opp.

 

 

 

2kW-dusj.jpg

Link to post
Share on other sites

Dette fremkommet på høyre slange fra 2 kW varmeveksler på bildet under - men knekken er her utrettet. Man bør være klar over at oppvarmet væske gjør slangene mer fleksible og dermed øker risiko for "knekker".

Jeg har valgt å komme inn med slangene fra undersiden av samme varmeveksler, er det noe jeg har glemt?

Link to post
Share on other sites

Nei på ingen måte

 

- grunnen til at jeg har valgt en utradisjonell løsning på tilførsel og retur av varm væske

er at jeg i underkant av registeret/varmeveksler har inspeksjonsluke for toilett og utslagsvask.

 

Denne inspeksjonsluken ville fått mindrte åpning ved å snu registeret/varmeveksleren.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...