Jump to content

Justering av ventiler


Lotus

Recommended Posts

Jeg skal justere mine ventiler. 4 sylindret Yanmar. Regner med at dette er en kurant sak. Har justert på bil og motorsykkel før, men det er lenge siden. Aldri justert på diesel.

 

Når jeg justerer innsug på sylinder 1, står ting da slik at eksos på syliner X også kan justeres? Hvordan er disse greiene igjen?

 

Får å tørne båtmotoren, så tenkte jeg å bruke en fastnøkkel på mutteren på reimskiva. Er det kurant eller blir det tungt og nødvendig med forlenger osv?

Har tenningsrekkefølge 1-3-4-2.

 

Gode råd og gode tips? Proffene skal visst klare denne jobben på 30 minutter inkludert demontering/montering av ventildekselet.  :confused:

 

Lotus

Link to post

Hallo Lotus!

 

 

Jeg kjenner ikke din motor, men gir deg noen generelle råd.

 

Når ventilene skal justeres må kamakselen befinne seg i en slik posisjon at kamfølgeren  

står på baksiden av kammen.

 

At ventilene veksler vil si at den ene åpner og den andre lukker.

 

Når en sylinder veksler vil det alltid være en annen som står i posisjon for justering.

Denne finner man lett ved å kjenne på vippearmene som da er "løse". Begge ventiler på denne sylinderen kan da justeres.

 

Fremgangsmåten blir da at du tørner motoren til fireren veksler og justerer den sylinderen som er "løs". Tørner videre til treeren veksler og justerer neste osv. Dette funker enten det er fire eller sekssylindret motor.

 

Vekslingspunktet finner du ved å lirke litt frem og tilbake på reimhjulet.

 

Viktig! Før du begynner å tørne motoren må du dra ut stoppknappen slik at ikke motoren starter da dette kan forårsake stygge ulykker. Du kan tørne motoren slik du beskriver med nøkkel på reimhjulet. Ta konsekvent bort nøkkelen hver gang. Det er mange som har tabbet seg og startet opp med nøkkelen på. Jeg har gjort det selv, men da med ei skralle

slik at den gangen gikk det bra likevel.

 

I praksis vil du nok finne ut at du må ta startmotoren til hjelp for å "nikse" motoren rundt

og finjustere veivakselposisjonen med nøkkel på reimhjulet.

 

Dersom ventilklaringen skal være 0,25mm er det lurt å utstyre seg med tre følere på henholdsvis 0,20, 0,25 og 0,30. Dersom 0,30 går inn er ventilen for slakk og må justeres

Dersom 0,20 ikke går inn er den for stramm og må justeres. Det tillates en viss toleranse.

 

Dersom motoren har selvlåsende justeringsskruer er det viktig at disse kun skrues innover

for mindre klaring. Dersom klaringen er for liten må de skrues minst en omdreining utover

for så å skrues innover til korrekt ventilklaring.

 

En innkjørt motor er vanlig vis veldig stabil mhp. ventilklaring, men en ny motor har en tendens til å endre seg etter noen tid.

 

 

MVH

TMe

Link to post

Hvis det bare er rekkefølgen det står på så er det angitt i skjemaet under, MD21 har samme tenningsrekkefølge.

På denne motoren går det også fint å tørne for hånd slik du beskriver.

 

 

Men jeg ville ikke gått løs på dette uten verkstedhåndbok, dertil er det for mange usikkerhetsmomenter, f.eks. som motoren skal være kald eller varm, er det hydrauliske løftere må ventilene justeres med motoren i gang etc....

 

Bilde

Link to post

Takk for hjelp. Det var rekkefølgen jeg trengte. Når eksos1 er helt åpen, kan innsug3 og eksos4 justeres osv. Hadde nok skjønt det etter hvert som jeg sveivet og skrudde, men man må jo ikke finne opp kruttet på nytt hver gang.

 

Har vanlige enkle vippearmer med skrue/kontramutter. Det justeres på kald motor og klaringer har jeg, tiltrekkingsmoment for dekselskruene har jeg, hvem som er hvem av ventilene vet jeg og i hvilken ende sylider 1 er, så dette burde være plankekjøring. Toppdekselpakningen kan også mest sannsynlig brukes om igjen ved den aller første servicen. (byttet motor i fjor sommer). Yanmar tar omlag 600 kroner for denne pakningen. Det ligner selvfølgelig ikke grisen, men sånn er det jo dessverre.....

 

Dette burde gå rimelig kjapt. Selv med en runde for å dobbeltsjekke klaringene i etterkant. Ingeniørene hos Yanmar har nemlig klart å plassere ting slik at jeg kun trenger å løsne 10 toppdekselskruer, løfte av dekselet og justere i vei. Ingen hindringer her med andre ord. Ikke som enkelte Volvo'er som har dyserørene på kryss og tvers over dekselet slik at det tar 2 timer før jeg i det hele tatt er klar for justeringen og like lenge dyserørsplundring i etterkant. Hvorfor gjør man egentlig slike ting? Verkstedet beregner seg jo plutselig 4-dobbel pris for justeringsjobben. Eller de lar være å justere etter en mer eller mindre kvalifisert lytteprøve etter klikkelyder. Mange har vel fått med seg motorhavariet til det engelske båtmagasinets reportasjebåt. I etterkant ble klaringen antatt å være på hele 2mm og siden det var så knotete å justere, hadde det neppe vært utført på de 2 første servicene. Originallakken på dekselets skruer var fortsatt inntakte.

 

Selvgjort er velgjort under forutsetning av at man kan det man driver med eller har en fagperson til hjelp. Man slurver jo ikke på sin egen motor og en verkstedsjustering garanterer egentlig ikke for så mye mer enn en verkstedsregning. Tror det med verkstedsreparasjoner og service er mye en tillitssak. Både for bil og båt. Er akkurat kommet i land etter en ukes ferie og hadde tenkt meg videre til Olsok i Olavssundet, men med værmeldingen for helgen og neste uke er det plutselig litt tvilsomt. Dessverre.

 

Lotus

Link to post

Lærte en gang en enkel måte å huske dette på: Først dreier man motoren til ventilene på sylinder 1 veksler, da kan man stille både innsug og eksos på den sylinder som er lengst borte (i dette tilfelle nr. 4). Deretter dreier man til den man har stilt veksler, og stiller begge på nr. 1.  Sylinder 2 veksler still på sylinder 3 og motsatt.

 

Fordelen med dette er at det er lett å huske, samt at samme regel kan benyttes uansett antall sylindre. Man bare begynner ytterst og jobber seg innover. Jeg har i alle fall hatt stor nytte av denne metoden, da den er så lett å huske at man slipper å slå opp i bøker hver gang det er på tide med en justering. Har brukt denne metoden på både 2,4 og 6 sylindrede motorer, og det fungerer utmerket hver gang.

Link to post
  • 7 måneder senere...

Min erfaring er at desom ventilene var justert/kontrollert  når motoren var relativt ny så er trolig behovet for ventiljustering nå veldig lite. For stor klaring medfører støy og noe redusert motoreffekt pga mindre åpning på ventilene. For liten klaring er verre da det kan medføre at ventilene ikke lukker helt. Dette resulterer i brente ventiler/seter.

Link to post

Hvis du ikke selv har informasjon om vedlikehold av motoren så kan du få det hos forhandler av motoren. De som lager motorer lager også oversikt over hvilket ettersyn som skal gjøres og når det skal gjøres( ved hvilket timetall ). Hvis dette følges vil din motor ha det best. Synsing bør man ikke drive med.

Link to post
  • 4 år senere...

Hei!

 

I går debuterte jeg som ventilkontrollør/-justerer. :wink:

Motoren har nå rundet 1000 timer, og pga litt usikkerhet omkring når justering ble gjort sist, fant jeg at tiden var moden.

Etter å ha lest meg opp på de glimrende beskrivelsene fra TMe og Dexter ovenfor her, og sjekket ventildataene med handboka (0,2mm +/-0,05mm på både eksos og inntak), skred jeg til verket med skrutrekker og fastnøkkel. De tre boltene som holder ventildekselet ble tatt ut og dekselet vippet av (forsiktig så jeg ikke ødela den tynne gummipakningen som ligger i et spor i underkanten på dekselet!).

 

Forsiktig dreining på svinghjulet (Yanmar'en er jo "farlig" lettstartet, og jeg ville nødig "lure" den i gang under slike forhold...!) til ventilene på forreste sylinder (nr. 1) vekslet. Riktig! - vippearmene på sylinder 4 er nå "løse", akkurat som i oppskrifta nedenfor, og klare for kontroll/justering! Så inn med søkebladene for 0,15, 0,20 og 0,25mm etter tur. Klaringen lå i øvre del av toleranseområdet og ble godkjent. Så ny dreing på svinghjulet til neste ventilsett vekslet og ny kontroll i hht. beskrivelsene.

 

Oppsummering: Inntaksventilene på sylinder 2 og 3 var nede i 0,15mm klaring. Disse ble justert opp. Likeens hadde et par av eksosventilene klaring på 0,3mm, og ble justert ned. Jobben var gjort på en times tid - man er jo litt omhyggelig første gang man gjør noe slikt..., men dette var absolutt ingen heksekunst!

 

- og hvis nå motoren også oppfører seg pent, når det blir tid for å starte, så må man vel kunne konkludere med at man har gjort og lært noe nytt og nyttig igjen. :smiley:

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Link to post

Har justert mange ventiler i min tid men bare på bensin motorer men prisippet er det samme. Har ikke justert på Yanmaren min enda som har elektrisk stopper. Her må mann til med ett eller annet for å sette stopperen aktiv.

Yanmaren min er jeg sikker på hadde startet viss jeg tørnet motor på svinghjulet. Finn ikke på å tørne uten aktivert stopper. Det blir ett helvete viss den starter med nøkkel på svunghjulet

 

Hilsen Smaapala

Link to post

Detter er meget viktig jobb, som ikke bør overlates til hvilken som helst mekaniker.

Jeg har justert ventilklaring selv utallige ganger på mine biler gjennom årene (bensinmotor). Fordi jeg stoler mer på meg selv enn på en bilmeksniker. Jeg sjekket en gang jeg hadde bilen på service med litt lakk på skruene til dekselet. Dekselet hadde ikke vært av, men vintilklaring var "justert". De hører da bare på lyden og krysser av for utført arbeide. Sånt kan fort koste en brent ventil eller ødelagt ventilsete.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Det finnes noen motorer som ventilene skal stille på mens motoren går. Men dette er ikke vanlig, normalen er at de skal stilles mens motoren står stille. Eldre Opler med 1,6 til 2,0 liters bensinmotorer skulle stilles med motoen i gang, blant annet. Jeg har stilt ventiler på et par slike. Enkelt og greit, men litt grisete er det... Husker vi kuttet av frontdelen av et gammelt toppdeksel, slik at vi kunne montere dette over kamkjedet for å dempe spruten!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Detter er meget viktig jobb, som ikke bør overlates til hvilken som helst mekaniker.

Jeg har justert ventilklaring selv utallige ganger på mine biler gjennom årene (bensinmotor). Fordi jeg stoler mer på meg selv enn på en bilmeksniker.

 

Tror neppe det er nødvendig å sjekke papirene til den som skal justere ventilene, så lenge det er et autorisert verksted. Håper Lotus har fått justert opp ventilspillet på sin Yanmar. Det begynner å bli noen år siden hehe

 

Justerer selv ventilene fra tid til annen og avstanden er som regel litt for stor, noe som ikke betyr særlig mye

 

VP KAMD 43

 

PS når syl 1 veksler still ventiler på syl 6 , når syl 6 veksler still 1 , når syl 5 veksler still syl 2 osv

 

dsc00670zg0.jpg

Link to post

En motormann og god bekjent av meg skal senere bistå med justering av ventilene på Yanmarene mine (6LYA-STE). Jeg har overhodet ikke rede på dette arbeidet. Fant litt fra verkstedhåndboka. Er det riktig at det er forskjellig åpning på innsprøytingsventil og eksosventilene. Jeg har forsøkt å finne tenningsrekkefølgen, men fant det ikke i farten.

 

ventiljustering1.jpg

 

 

ventiljustering2.jpg

Link to post
Er det riktig at det er forskjellig åpning på innsprøytingsventil og eksosventilene.

Kjenner ikke Yanmar spesielt, men det er slett ikke uvanlig at det er ulike klaringer på de, nei. Dette varierer en god del på forskjellige motorer. Og noen skal justeres når de er driftsvarme, andre kan justeres kalde.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...