Jump to content

Skipsbibliotek

roaldbj

Recommended Posts

Jeg har søkt endel på Båtplassen om bøker som anbefales fra medlemmene. Det er ganske mange bøker som nevnes - men søkingen er noe vanskelig. Er det en ide å opprette en lenke som nevner bøker av interesse for båtfolk, alt fra tekniske bøker, turbøker, matbøker, opplevelsesbøker o.a.? Jeg har opp gjennom årene brukt mye tid på å få anbefalinger, men etter at de første 10 bøkene er nevnt, er det sparsomt med råd når det gjelder variasjon i befalinger.

Jeg husker første gangen jeg leste Slocums "Sailing alone around the world" - det var nesten som å lese histroriene om Nansen og Amundsen påny.

I Norge har Flyt forlag gjort en kjempeinnsats for å trykke opp klassiske maritime bøker i nye utgaver.

Internasjonalt er det en rekke utgivelser av viktige tekniske bøker om alt fra maskin, elektriske forhold og navigasjonsforhold.

Jeg har eksempelvis hatt utrolig nytte av Hubbards "bibel" om navigasjon: Boater's Bowditch, min siste utgave fra 2000, ca 220 kr (muligvis noe billigere fra Amazon) se:

http://www.amazon.com/gp/product/007136136...ce&n=283155

Har dessuten fler anbefalinger, spørsmålet gjelder om vi i båtplassen er tjent med å opprette et eget "Båtbibliotek".

Ombord i Astor finnes et skipsbibliotek som flere av mine båtvenner har hatt glede av. Egne utlånskort forefinnes.

Kommer tilbake med en liste over hvilken titler som finnes.

Nå reiser fruen og jeg på "Båtkala" i Sætre båtforening! :flag: Vi gleder oss! :flag:

Deilig å slippe å tenke på metertykk is og landligge.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Absolutt tilhenger av eget forum / område for anbefalinger / anmeldelser av bøker. Om det er teknisk mulig ville det vært fint å kunne kommentere / tilleggsanmelde bøker andre har anbefalt uten at det blir en haug av uoversiktelige tråder. Har et par hyllemeter med maritim litteratur hvor en god del kan anbefales. Fint med mulighet for å legge inn bilde av forside (skulle vel ikke være i strid med opphavsrett?)

:flag: sofaseilingen lenge leve!!!! :flag:

Når det gjelder bøker har jeg ca en hyllemeter, men de befinner seg stort sett hjemme

I båten laget jeg en liste over det jeg hadde av kart, havnebøker osv:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...sport&st=30

Flott Lasse, du er jo en gammel båtmann. Har du noen ide om: 1) Skal kunnskapen din gjøres tilgjengelig for andre? 2) Dersom ja på spørsmål 1 - hvordan skal vi få organisert et godt bibliotek?
  • 2 uker senere...
  • 2 år senere...

Hvis det bare er å få en liste over titler ut, så kan jeg jo legge ut min liste:

Norsk, svensk, engelsk:

Børretzen, Odd: Gleden ved å ha båt

Claviez: Sjøfartsleksikon

Dedekam, Ivar: Sail and rig tuning (engelsk)

Frostad, Knut: Whitbread - round the world race

Gannaway, Dave, et al: Plastbåten - reparasjon og vedlikehold

Gougeon Brothers: The Gougeon Brothers on Boat Construction

Grande, Torill: Familie til sjøs

Gästhamnsguiden 2004 (svensk)

Johannessen, Arve: Kysten vår - Bind 1: Østlandet

Kvam, Ragnar, jr.: I hodet på en seiler

Lein, Knut: Sjømannskap

Maté, Ferenc: From a bare hull (engelsk)

Nergaard, Bengt Erik: Småbåtjus

Nordsjø, Ragnhild (red.): VHF om bord

Schult, Joachim: Alt om MOTORBÅTEN

Sleight, Steve: Håndbok i seiling

Steen Iversen, Gunnar: Ferie- og fritidshavner, 3. utgave

Steen Iversen, Gunnar: Ferie- og fritidshavner, 4. utgave

Trysnes, Olaf: Veien til båtførerprøven

Tysk:

Dedekam, Ivar: Illustrierter Segel- und Riggtrimm

Donat, Hans: Ausbau von Bootsrümpfen

Donat, Hans: Aussenborder

Donat, Hans: Kleine Boote selbstgebaut

Donat, Hans: Yacht Bordbuch 1

Feddern, Jens: Theorie und Praxis der Bordelektrik

Herrmann, Michael: Technik unter Deck

Overschmidt, Heinz, Ramon Glieve: Ich lerne segeln

Flott trikola. Jeg begrenser meg til norsk, svensk, dansk og engelsk litteratur. Litt spesielt at du henviser til Børretzen. Jeg sitter faktisk nå og leser i boka hans. Jeg leser avsnittet om Bøker. Senere i kveld skal jeg starte for n'te gang å lese om Slocums reise alene. Jeg har fått kjøpt et eksemplar som er på kortstokkstørrelse.

• 8 måneder senere...

Jeg har på Lillestømmessa i år kjøpt et par bøker om fyr:

Eli Johanne Ellingsve: Finn et fyr.

Harald Elling Ulvestad: Fyrbyggeren. Fyrformann Elling Ulvestads fortelling 1909-1954.

Begge bøkene minner om fyrenes store betydning i norsk maritim sektor.

Dette er ikke bøker jeg prioriterer å ha om bord -men greie å lese.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...