roaldbj Startet 11.Mars.2006 Link til dette innlegget Startet 11.Mars.2006 Jeg har søkt endel på Båtplassen om bøker som anbefales fra medlemmene. Det er ganske mange bøker som nevnes - men søkingen er noe vanskelig. Er det en ide å opprette en lenke som nevner bøker av interesse for båtfolk, alt fra tekniske bøker, turbøker, matbøker, opplevelsesbøker o.a.? Jeg har opp gjennom årene brukt mye tid på å få anbefalinger, men etter at de første 10 bøkene er nevnt, er det sparsomt med råd når det gjelder variasjon i befalinger. Jeg husker første gangen jeg leste Slocums "Sailing alone around the world" - det var nesten som å lese histroriene om Nansen og Amundsen påny. I Norge har Flyt forlag gjort en kjempeinnsats for å trykke opp klassiske maritime bøker i nye utgaver. Internasjonalt er det en rekke utgivelser av viktige tekniske bøker om alt fra maskin, elektriske forhold og navigasjonsforhold. Jeg har eksempelvis hatt utrolig nytte av Hubbards "bibel" om navigasjon: Boater's Bowditch, min siste utgave fra 2000, ca 220 kr (muligvis noe billigere fra Amazon) se: http://www.amazon.com/gp/product/007136136...ce&n=283155 Har dessuten fler anbefalinger, spørsmålet gjelder om vi i båtplassen er tjent med å opprette et eget "Båtbibliotek". Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 11.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2006 Ombord i Astor finnes et skipsbibliotek som flere av mine båtvenner har hatt glede av. Egne utlånskort forefinnes. Kommer tilbake med en liste over hvilken titler som finnes. Nå reiser fruen og jeg på "Båtkala" i Sætre båtforening! Vi gleder oss! Deilig å slippe å tenke på metertykk is og landligge. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Sofaseileren Svart 11.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2006 Absolutt tilhenger av eget forum / område for anbefalinger / anmeldelser av bøker. Om det er teknisk mulig ville det vært fint å kunne kommentere / tilleggsanmelde bøker andre har anbefalt uten at det blir en haug av uoversiktelige tråder. Har et par hyllemeter med maritim litteratur hvor en god del kan anbefales. Fint med mulighet for å legge inn bilde av forside (skulle vel ikke være i strid med opphavsrett?) sofaseilingen lenge leve!!!! Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 11.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2006 Kanskje du finner titler blant de jeg har har hatt gleden av å lese : http://home.online.no/~wsaa/Maritim/skipsbibliotek.html Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Fenix Svart 11.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2006 Dybden i båthylla er ikke mye å skryte av, så hos oss anskaffes bøkene etter mål. Vi har et fast lager av oppslagsbøker, så kjøper vi inn pocketbøker etter behov som kan skiftes ut. Børretzens siste båtbok har akkurat passe dybde og er i det faste repertoaret. Større "hardbacks" tas bare ombord for kortere opphold. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 11.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2006 Når det gjelder bøker har jeg ca en hyllemeter, men de befinner seg stort sett hjemme I båten laget jeg en liste over det jeg hadde av kart, havnebøker osv: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...=båtsport&st=30 Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 11.Mars.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2006 Når det gjelder bøker har jeg ca en hyllemeter, men de befinner seg stort sett hjemme I båten laget jeg en liste over det jeg hadde av kart, havnebøker osv: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...sport&st=30 Flott Lasse, du er jo en gammel båtmann. Har du noen ide om: 1) Skal kunnskapen din gjøres tilgjengelig for andre? 2) Dersom ja på spørsmål 1 - hvordan skal vi få organisert et godt bibliotek? Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 11.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2006 Litt usikker på hva du mener her, men det går jo an å starte med en egen tråd der man legger ut litt info om de bøkene man har eller? Problemet med slike tråder er at de sporer av, men det går jo an å være litt streng og fjerne alt som ikke er "bokanmeldelser" med hård hånd :nono: Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 11.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2006 det jag saknar i många diskusjoner her på Baatplassen er att vi kommer fram til någon form av konklusjon/sammanfattning!! några böcker som jag tycker borde ingå i ett skipsbibliotek er Sjøveisreglene en Förste hjelpen bok några 'pilots' /havneböcker för det område man seglar i Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
SeaMaster175 Svart 11.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2006 Har ikke så mange bøker i båten ennå, men fikk idag tilsendt boka som heter; Bjarna Aas, med sommeren som levebrød. Den blir spennende å lese, psesielt siden det er han som ha lagd båten vår! M/B Gamla Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 22.Mars.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2006 Var på båtmessen i Lillestrøm og kjøpte den nye Havneguiden 1 - Koster til Langesund, Cappelen, 2006. Jeg er imponert over alle de flotte fotografiene og gode havneskissene.Dette inspirerer til en flott båtsesong. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 8.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2008 Jeg sitter nå og leser Henning Mankell. Det er vel ikke så bra i Danmark. Har noen gode råd om ny maritim, saftig litteratur? Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 8.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2008 Hvis det bare er å få en liste over titler ut, så kan jeg jo legge ut min liste: Norsk, svensk, engelsk: Børretzen, Odd: Gleden ved å ha båt Claviez: Sjøfartsleksikon Dedekam, Ivar: Sail and rig tuning (engelsk) Frostad, Knut: Whitbread - round the world race Gannaway, Dave, et al: Plastbåten - reparasjon og vedlikehold Gougeon Brothers: The Gougeon Brothers on Boat Construction Grande, Torill: Familie til sjøs Gästhamnsguiden 2004 (svensk) Johannessen, Arve: Kysten vår - Bind 1: Østlandet Kvam, Ragnar, jr.: I hodet på en seiler Lein, Knut: Sjømannskap Maté, Ferenc: From a bare hull (engelsk) Nergaard, Bengt Erik: Småbåtjus Nordsjø, Ragnhild (red.): VHF om bord Schult, Joachim: Alt om MOTORBÅTEN Sleight, Steve: Håndbok i seiling Steen Iversen, Gunnar: Ferie- og fritidshavner, 3. utgave Steen Iversen, Gunnar: Ferie- og fritidshavner, 4. utgave Trysnes, Olaf: Veien til båtførerprøven Tysk: Dedekam, Ivar: Illustrierter Segel- und Riggtrimm Donat, Hans: Ausbau von Bootsrümpfen Donat, Hans: Aussenborder Donat, Hans: Kleine Boote selbstgebaut Donat, Hans: Yacht Bordbuch 1 Feddern, Jens: Theorie und Praxis der Bordelektrik Herrmann, Michael: Technik unter Deck Overschmidt, Heinz, Ramon Glieve: Ich lerne segeln Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 8.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2008 Flott trikola. Jeg begrenser meg til norsk, svensk, dansk og engelsk litteratur. Litt spesielt at du henviser til Børretzen. Jeg sitter faktisk nå og leser i boka hans. Jeg leser avsnittet om Bøker. Senere i kveld skal jeg starte for n'te gang å lese om Slocums reise alene. Jeg har fått kjøpt et eksemplar som er på kortstokkstørrelse. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 21.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2009 Jeg har på Lillestømmessa i år kjøpt et par bøker om fyr: Eli Johanne Ellingsve: Finn et fyr. Harald Elling Ulvestad: Fyrbyggeren. Fyrformann Elling Ulvestads fortelling 1909-1954. Begge bøkene minner om fyrenes store betydning i norsk maritim sektor. Dette er ikke bøker jeg prioriterer å ha om bord -men greie å lese. Sitér dette innlegget Link to post
hanssae Svart 21.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2009 Viktigste literaturen jeg har ombord , itillegg til kart og havneinformasjon , er Dyreliv i havet. Dette er en fantastisk innholdsrik bok om alt som lever i havet, og det er dagens høydepunkt både for far og barn å se på bilder og lese om alle små og store ting vi har fått i trollgarnet og ålerusa i løpet av natten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.