Jump to content

Levetid eksosbend

Hank

Recommended Posts

Leste i siste utgave av "Praktisk Båtägande" at mange eksosbend har overraskende kort levetid. Dette skyldes hovedsaklig at mange er av støpejern, og ikke syrefast stål (litt billigere for produsenten). I følge artikkelen kunne de dårligste utgavene bli tæret i stykker etter bare et par sesonger.

Hvilke erfaringer har folk her med sine eksosbend? I reservedelskatalogen til VP går det forøvrig ikke frem hva eksosbendene er laget av. Noen som vet?

De fleste er vel laget av støpejern? men jeg ville vel tro at de varte vesentlig lenger enn 2 -3 år... det som sto på min motor var nytt i 1990 og det var ikke hull noen sted i 2003... Det begynte riktignok å bli noe tynt så jeg satt på nytt. Mitt bend kjøpte jeg på VP og det er støpejern (Til en BB115)

Ellers så har jeg hørt at syrefaste bend/manifoilder kan sprekke siden det ikke er så lett å finne plass til utvidelsen i en slik konstruksjon. Dette er noe jeg fikk fortalt av en som solgte kun støpejern bend...

Men jeg ser at de selger mye syrefaste bend på den lokale båtdels forhandleren her hjemme..?

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Jeg har inntrykk av at støpejernsbend holder 10- til 15 år. Kvaliteten kan sikkert variere en hel del. Jeg regner med at det er bendet der man blander sjøvann og eksos dette gjelder. I støpejern kan dette bendet støpes "i en smell", forholdsvis rimelig. Det er vanskelig/umulig å støpe en slik komplisert figur rustfritt stål, og det blir meget dyrere.

Sprekking i syrefast kan nok være en overdrivelse. Det kommer heller an på hvordan man produserer. Det er en rekke høyeffektmotorer som kjører med syrefaste eksosrør, der to rør er sveiset utenpå hverandre og sjøvann går mellom rørene for å kjøle.

Joa, hvis du leser det jeg skriver.... Kanskje jeg skal forklare litt nærmere. De bendene som du, og jeg, referer til som rustfrie vil jeg anta ikke er støpte, men sveiste. Hvis man ser på de bendene som blander vann og eksos på Volvo, Mercruiser og sikkert andre, er de støpeteknisk kompliserte å støpe av rustfritt materiale. En av grunnene til at støpejern egner seg, er evnen til å flyte over tid, slik at hulrom i formen blir fylt uten å danne lunker (hulrom) i støpen.

Bilde

Dette er Huldas sveiste bend, to rør utenpå hverandre. Jeg planlegger imidlertid å lage noe enklere og mindre volumiøse greier, de tar for mye plass. De har imidlertid holdt greit den tiden de har vært montert.

• 8 måneder senere...

Har demontert eksosbendet på min MD 2020 i dag. Er jo 9 år så tenkte en sjekk var på sin plass. Selve bendet ser rimelig ok, men det er jo vanskelig å avgjøre hvor mye gods som er igjen. Tenkte legge det i bad med systemrens, er det en bra plan? Var vel kanskje bare halv diamter igjen på stussen der kjølevannet kommer inn.

Legger med et bilde av området der bendet er montert. Som dere ser er det ganske "grodd" der også. Lurer litt på om noe av dette er en innsnevring som skal være der eller om alt er rust/sot. Hvordan får jeg i så fall dette bort uten å skade noe eller få dritt inn i motoren? Strekker seg vel en cm eller to innover...

tn_18112006_001_.jpg

Ja...mye sot. Lurer på om dette forklarer at jeg har litt lavt turtall på maks på motoren selv om propell skal være riktig.

Forøvrig svært hardt denne soten. Nærmeste forsteinet. Er blitt tipset om å prøve med Dremmel og stålbørste på denne om ikke andre har tips.

Får se om jeg kan lure inn en pose eller bruke støvsuger. Lurer også på å ta av hele varmevekslerhuset for sikkerhetsskyld. Blir jo en ekstra pakkning som må byttes da men er kanskje best å være sikker...

Men det jeg lurer på er egentlig hvor mye som er sot og hva som er jern. Dvs hvordan tverrsnittet på dennne åpningen skal se ut på en helt frisk motor. Er ikke overbevist om at hullet skal være helt rundt så jeg tror ikke det er så galt som bildet her kan gi inntrykk av.

Redigert av Sebaldus (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...