Jump to content

Kobbertank i oppløsning?


Marna

Recommended Posts

I min gamle Selco, er det også en gammel tank, kobbertank. Problemet er at bensinen er forurenset hele tiden, av noe som ser ut som finmalt kaffegrut, antatt kobberoksyd. Tanken har vært ute til gjennomskylling, noe som ikke hjelper, det virker som om det produseres nytt materiale som forurenser hele tiden. Har noen en ide om hva dette skyldes? Har det noe med bensinkvalitet før og nå å gjøre, eller har det noe med at tanken er gammel, og at kobberet etter noen år mer eller mindre blir oppløst av bensin.

 

Hva med å kle tanken innvendig med epoxy?

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post

Det jeg kan tenke meg er at tanken din er irret innvendig. Om du får sett inn i tanken er den trolig grønn med kraftigst belegg i øverst. Mulig dette belegget flasser av etterhvert. Dette belegget kan kun fjernes med mekanisk bearbeiding, sandpapir eller annet slipemiddel. Det finnes meg bekjent ikke noe kjemisk middel som fjerner dette.

 

Andre muligheter er gummislanger eller pakninger i forbindelse med tanken som er dårlige eller at det er benyttet pakningssement som ikke tåler bensin.

 

Borsett fra irr er kobbertank til bensin ikke noe problem. Diesel og kobber går derimot ikke bra i lengden p.g.a. svovelinnholdet i diesel.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Her er jeg på tynn is, men noe slår meg... Irr, eller kopperoksid, ser man jo på gamle gedigne kirketak. Jeg forestiller meg dette oksidet som relativt tett og fast-sittende til det underliggende kobberet. Hvis ikke skulle jo platene på disse gamle takene heller ikke holde i halve evigheter....???

 

Vel, inntil det er sikkert fastlagt: vær litt åpen for at det kan være noe annet! :confused:

Link to post

Hva med kondens/vann i tanken. Kobbertak blir jo utsatt for vær og vind. Hvis tanken er tett og full av bensin blir det vel ikke irr? Hva med vinteropplaget. har det kommet vann og funktig luft i tanken hele vinteren (lokket ikke var på?) kan det oppstå mye irr da?

 

Lurt det med singel....nesten! Ville vel heller prøvd strandsand sammen med f.eks mye JIF, og så satt den i rotasjon med f.eks en el.motor. Redd for at singel lager store riper/bulker...?

 

Lykke til iallefall.

Link to post

Her var det gode tips. Det som overrasker meg litt er at ingen tilsynelatende har hatt samme problem som meg. Det må da være mange som har kobbertanker i båtene sine.

 

Det kan selvsagt tenkes at denne båten, før min tid, kanskje har ligget en stund uten å være i bruk, slik at utstrakt irring har funnet sted.

 

Skal se å få plukket ut drittet, og ta en real titt.

 

Noen som har forslag til rensemiddel, i tillegg til singel??

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post

Er dette noe du har opplevet selv?

Hadde problemer med diesel og kobbertank. Vasket ren denne med kaustisk soda og fikk en kikk inni ved hjelp av speil. Tanken (fasong som en skoeske) var grønn inni, mest i "taket" og med avtagende mengder nedover sidene og nesten ingenting i bunnen. Vinteropplag er gjennomført i 40 år med varierende mengde på tanken fra tom til nesten full.

 

Om irr er problemet går jeg ikke god for, men virker på meg som en troverdig årsak. En annen mulighet er at du får dette på kjøpet når du fyller tanken, men da burde flere i området hos deg ha det samme.

 

Annet spørsmål, kjører du med totakter og oljeblandet bensin? Mulig denne oljen kan reagere med kobberet.

 

En annen ting du kan prøve er en telefon til et av oljeselskapene og ta en prat med en på laboratoriet. I forbindelse med mine problemer hadde jeg en hyggelig samtale med en av kjemikerne hos Statoil. Det var bare å komme med en prøve så skulle han finne ut hva som var i slammet på tanken min.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

En annen ting du kan prøve er en telefon til et av oljeselskapene og ta en prat med en på laboratoriet. I forbindelse med mine problemer hadde jeg en hyggelig samtale med en av kjemikerne hos Statoil. Det var bare å komme med en prøve så skulle han finne ut hva som var i slammet på tanken min.

God ide! Før man velger medisin bør man finne ut hva sykdommen er! :cheers:
Link to post
  • 9 måneder senere...

Jeg henter opp denne igjen, i tilfellet noen har noe å tilføye :-)

mvh

M.

Hulda har jo som regel et eller annet kontroversielt å komme med. Blir sikkert pes av dette. For det første, hvis du har mye vann på tenken så kommer det et eller annet steds fra. Ikke regn med at kondensfaktoren er særlig stor. Hvis vi hadde kunnet produsere vann i de mengder som enkelte greier å få ned på tankene sine, ville det ikker vært vannmangel i verden. Det hadde bare vært å sette en to tank ut i hagan og tappe hver dag. Mens andre, som Hulda, sjelden greier å produsere mer enn en teskje vann i året.

 

Kopperoksid har ikke stor mekanisk styrke, men det er veldig tett og godt. Det kan være at oksidet kan dette av i flak. Det vil trolig ikke se ut som kaffegrut, men små, grønne flak. Kopper reagerer på diverse syrer, f.eks. HNO3, eller salpetersyre. Reaksjonen er meget kraftig ved konsentrert syre. Dampen fra reaksjonen er giftig. Tanken må ut av båten. Tror ikke jeg ville gitt meg ut på det selv, restsyre pluss oksid er naturligvis spesialavfall, meget giftig.

 

Min far fortalte om biler som ble gjemt bort på låver og lagret under krigen. Alle dem som ikke hadde tappet av bensinen fikk problemer når bilene skulle tas i bruk igjen. Bensinen hadde dampet vekk og lagt igjen et belegg som løsnet litt etter hvert med tette dyser og ødelagte bensinpumper som resultat. Eneste saliggjørende den gangen var å bytte tanker og bensinledninger, plukke opp- og mekanisk rense forgassere. Kan det hende at det er noe slikt du lider under, bensin som har dampet vekk?

Link to post

Hvor skulle disse syrene komme fra da (hvis jeg forstår deg rett)?

Historien om biler under krigen var nyttig. Jeg kjenner ikke historien til båten (eller tanken), men det er jo sannsynlig at den kan ha stått noen år uten bensin, og da er vi der hvor bilene var under krigen. Det jeg ikke skjønner er hvorfor det ikke går å bare rense tanken, det være seg i dag eller under krigen.

 

Jeg har ikke observert noen små grønne flak, men så vet jeg jo heller ikke hvor små du mener.

 

I bensinglasset får jeg noe som ligner kaffegrut, meget finmalt. Halveis ut på sommeren gir dette seg, og på slutten av sesongen behøver jeg ikke lenger bytte bensinfilter for hver annen tur.

 

Neste år er det like ille igjen.

 

Kan føye til at jeg har tatt tanken ut og bestilt ny, så i år skal jeg slippe problemet. Men nysgjerrigheten er jo der på hva i all verden dette er for noe :-)

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post

Kobbertank har jeg ikke sansen for etter uhell med den forrige båten.

Kranen lakk litt og da måtte jeg selvfølgelig stramme mutteren litt.

Satte fastnøkkelen på og hele kranen falt av :smiley: med 50l diesel på tanken var ikke det morro. Alt ned i kjølsvinet :flag:

 

Det var den påloddede stussen som datt av!

Flaks at dette var på båtplassen

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...