Jump to content

problemer med 50hk mercury ca 1985

themuss

Recommended Posts

Hei, ny her jeg og håper dere kan hjelpe meg litt. Jeg har en 50 hk mercury påhengs fra ca 1985 som jeg kjøpte for en god stund siden. Han jeg kjøpte den av har god peiling på motorer og har overhalt den og den ser faktisk ny ut under dekselet. Men har hatt litt problemer siden. Den starter meget fint og går fint på tomgang, Starter faktisk utroligt lett. Når jeg sitter den i gir derimot stopper den. er jeg forsiktig kan det hende den ikke stopper og jeg får vel oppimot 5 knop på båten gir jeg mer gass da stopper den. Gir jeg gass i fri ruser den seg fint opp på turtall. Har byttet tennplugger, gått over begge forgasserene (flere ganger...) og alt ser bra ut, har stillt inn motoren slik den skal være stillt. Har vært i kontakt med verksted (som ikke er interresert i å fikse den da den er for gammel.....) og de sier det kan være statoren og den koster flere tusen, men de ble ikke enig for da skulle den ikke startet så lett og ikke ruset seg så fint opp på tomgang. Det har hendt at den plutselig vil gå litt og kommer da opp i ca 20 knop med båten og motoren maler som en katt, men¨på fullt burde den gjort ca 40 knop (ja meget liten båt :)) Har prøvd flere forskjellige bensintanker, sjekket bensintilførsel, men det jeg lurer på er om membranene på forgasserene er hull i, jeg kan ikke se noe men de kan vel være så små at jeg ikke ser de?? Er det noen andre som har vært borti samme problemet og kan hjelpe? Det som er dumt er at jeg må ut på sjøen for å teste det for hver gang jeg har fikset på noe, for den går jo helt fint i "tønnen"...

Ps har forresten også prøvd å pumpe på slangen uten at det hjelper noe særligt..

Mvh

Jostein

Redigert av themuss (see edit history)

Flere muligheter her , men først ...hvor mange sylindere 3 > 4 ??

Kan være statoren ( koster ca 1400 + frakt ifra USA ) , men det finnes noen enkle tester , les noen her ( PDF fil )

Høres mest ut som et synkroniseringe feil , hvis ikke har bør du skaffe det en manual på motoren , ( er godt foklart der ) .

Det en god beskrivelse på forumet til Iboat også ( første post , Clams Canino )

Forgasserene er også en mulighet , ble de grundig vasket , du blåste gjennom ALLE kanaler/dyser med trykkluft ??

Hadde vært en fordel med nye pakninger ( forgasser kit ) , men hvis alt var bra kan du prøve uten .

På forgasseren er det en justerbar blande dyse ( 1 pr forgasser ) skru denne helt i bunn ( bare så du merker at den bunner ,IKKE mere )

Skru deretter blande skruen ut ca 1 1/4 omdreining ( på alle forgassere ) start motoren , juster skruene ut 1/4 omdreining ( sakte 1 forgasser omgangen ) gjennta til motoren begynne å fuske ( merk deg denne innstillingen )

Skru deretter skruene inn igjen ( 1/4 omdreining ad gangen ) til motore begynne å fuske ( merk deg dette punkten også ).

Den optimale innstillingen vil være midt imellom disse punktene ( muligens litt over senter ).

Ta deg god tid, skru bare 1/4 omgangen , vent litt imellom hver gang du skrur ( 15 sek ) , du må høre på motoren hele tiden , jobb litt på alle forgassere ,men en om gangen .

En annen mulighet ,propellen ....hvis den er for stor for båten vil den også kunne oppføre seg på samme måte ,

Du bør ha en propell som tilater motoren å oppnå min 5500 på WOT .

Et par andre til også , langstammet motor på båt beregnet for kort stamme , vil gi noe av de samme symtomene .

Motoren er tilltet for lavt , presser fronten ned , kommer ikke opp i plan .

Arne Kjetil

Motoren er 4 sylindret.

Kan godt hende det er en synkroniseringsfeil, men har prøvd å stille så godt jeg kan.

Skal prøve pånytt å gjøre slik du sa med innstillingene når jeg kommer hjem fra nordsjøen.

Motoren skal passe bra til båten, propellen er jeg ikke helt sikker på, men siden den av og til kommer fint opp så tror jeg først og fremst det er noe med forgasserene eller statoren som du skriver. Må lese litt på de linkene du sendte.

takk for hjelp! bestiller forgasserkit uansett tror jeg, kan ikke være så dyrt?

mvh

jostein

bestiller forgasserkit uansett tror jeg, kan ikke være så dyrt?

Vil anta 150 > 200 pr kit .

Ta med et kit til bensinpumpa med det samme ,kan være et lite hull i membranen .

Forgasser kit ( rensing av forgasser + justering av flotør høyde ) + bensinpumpe kit, går under service på disse motorene .

Arne Kjetil

Takker og bukker for svar ja, har allerede bestillt membran til bensin pumpen så får ringe de imorgen og bestille forgasserkit også.

Kan gi en lyd om hvordan det går men er i nordsjøen no og skal bygge hus når jeg kommer hjem så når det blir vet jeg ikke.

mvh

Jostein

Før du begynne å kjøpe ny deler, jeg anbefaler at du først sjekker hva motoren feiler.

1. Har alle tenningsplugger gnist?

2. Gjør en varm kompresjons test på alle sylindere.

3. Når du gasser på prøver å pumpe den pumpen i drivstoffslangen forsiktig til å se om hvis motoren trenger mer drivstoff.

Kom tilbake med resultatene, og da kan jeg veilede deg videre.

:flag: Hei det kan være både forgasser og tenning mercury motorene er kresne på tenninga. Hvis du ikke får dreisen mercen selv ta kontakt med gutta hos Ravns garage på Båsta de kan helt sikkert hjelpe deg med gode råd og rimlige deler de har mye brukt til mercury også.

mvh

roy_n

• 1 måned senere...

Liknande problem

Hei, har eit liknande problem med min 75 hk Mercury frå 1986. Startar og går som ei klokke på tomgang. Med pådrag kjem eg ikkje opp i turtall. Som om det berre er tenning på to sylindrar. Det gir seg når motoren har gått 5-6 minutt, og problemet er vekke resten av den dagen. Det er eit hakk i eit propellblad (fire bladers propulse, skal bytte det skada bladet). Kan slikt påverke tenninga? For eit par år sidan hadde eg samme feilen, berre meir alvorleg. Opdpaga då at eit propellblad var heilt laust. Skifta blad og problemet forsvann. Kan eit hakk lage same type probem, men i mindre skala?

For å skjekke om alle sylinderene går som de skal, kan du skru ut pluggene på alle (utenom en) sylinderene og prøve å starte motoren med en sylinder av gangen. Kan hende du ikke får startet motoren med en av dem. Da har du funnet hvilken det er problem med. Kan være plugg-ledninger m.m.

Mener at stator til 50 hk Mercury koster ca 1400 - 1800,- hos Ravns garasje. Jeg kjøpte en der i fjor... (Til Mariner - med Mercury innmat) - Jupp, husker ikke nøyaktig... :-)

Jeg startet opp min Mariner (Mercury) i dag - startet på første forsøk (etter 6 måneder i dvale).

MEN:

til tross for at den sviver vakkert og hest (som den skal) - klarer den ikke å dra båten opp i skikkelig plan (16 foter). - Akkurat som om den klarer et visst turtall - men så svikter den. (Stopper ikke.) - Kan det være at bensinslanger osv har "tørket" - slik at den suger falsk luft?

-Du får nok ikke startet med bare en sylinder ad gangen. Mange av disse mercurymotorene hadde en del feil med nettopp dette som du beskrev. En kompis av meg pløyde hurdalssjøen en sommer med en slik en nettopp med samme feil. Vi kalte motoren "Annenhver gang" for den gikk godt annenhver gang han var ute. Vet ikke hva han gjorde med denne, men det skulle ikke kostes på noe, så den ble solgt samme høst med feilen intakt.... :lol: - Begynn systematisk, følg de gode råd du får her, - og ring gutta på Ravns - så blir det nok i orden skal du se.... :flag:

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Vent,vent vent.........!!!!! OVERHALT sier du??????? Jeg mener ÅRNTLI ÅÅVERHALLT???? - Stempelsjau og blokka ut og veiva bort og nye ringer og honing og alt i hopes? Er du sikker på at tenning er korrekt justert, samt at mekanismen for fortenning er montert rett? - Sjekk dette med en verkstedhåndbok slik at du er sikker på dette ialllafalll......

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Mener at stator til 50 hk Mercury koster ca 1400 - 1800,- hos Ravns garasje. Jeg kjøpte en der i fjor... (Til Mariner - med Mercury innmat) - Jupp, husker ikke nøyaktig... :-)

Jeg betalte 2200,- for stator til min '91-modell 60Hk Mariner i fjor høst (Ravns Garage). På denne motoren er statoren 2-delt. Del 1, med høyt antall viklinger, skal gi tenningspulser i nedre turtallsområde, mens del 2 med færre antall viklinger gir tenningspulser ved høyere turtall. På min motor var det brudd i "lavturtallsviklingen", og motoren nektet å starte. Dersom det er et tilsvarende system på Fjordmanns motor, KAN problemet skyldes vakkelkontakt eller temperaturavhengig brudd i høyturtallsviklingen. Ta en telefon til Ravns-gutta, og diskutere problemet med dem, så kommer nok løsningen! :wink:

har no skifta to slitne propellblad (eitt med stygt hakk) på Pro Pulse-propellen på 75-hk'en. Klarar no ikkje å provosere fram "pådragsproblemet". Kan det vere slik at desse Mercury-motorane er så fine på det at litt vibrasjon påverkar tenninga når motoren er kald?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...