Jump to content

Modelbetegnelser

Eos

Recommended Posts

De fleste båtfabrikanter strør om seg med to bokstavs forkortelser i modellbetegnelsene sine.

Jeg både håper og tror at disses betegnelsene har en betydning, derfor kunne jeg ønske å få vite hva alle sammen betyr

Noen av de kan jeg tenke meg hva betyr, men langt fra alle. Det kan godt hende at det jeg tror de betyr er feil.

Nedenfor er en liste over de forkortelser jeg fant ved å lese gjennom finn.no

AC

CC

CR

CS

DC

DS

FB

HC

HT

LS

LX

MC

SC

SE

SL

SS

TC

XL

Det finnes sikkert flere, kan noen komplettere listen og gi den korrekte ”oversettelsen”

Hilsen

Eos

:diving

Kan prøve meg på et par-tre. Noen av forkortelsene kan gå igjen i flere sammenhenger og således kan de bety forskjellig avhengig av i hvilke sammenheng de forekommer.

AC = After Cabin (Akterkabin, dvs. en mindre kabin som er bak cockpit på noen båter).

CC = Center Cabin?

CR

CS

DC

DS

FB

HC

HT = Hardtop (Tak over hele eller deler av cockpit består av "fast materiale" og ikke kalesje).

LS

LX

MC

SC

SE

SL

SS

TC

XL

Kan prøve meg på et par-tre. Noen av forkortelsene kan gå igjen i flere sammenhenger og således kan de bety forskjellig avhengig av i hvilke sammenheng de forekommer.

AC = After Cabin (Akterkabin, dvs. en mindre kabin som er bak cockpit på noen båter).

CC = Center Cabin?

CR

CS

DC = Daycruiser (Litt større en skjærgårdsjeep) har kabin. (bastard30000)

DS

FB = Flybridge (mener jeg) (bastard30000)

HC

HT = Hardtop (Tak over hele eller deler av cockpit består av "fast materiale" og ikke kalesje).

LS

LX

MC

SC

SE

SL

SS

TC

XL

HC høres kjent ut men husker ikke hva det sto for.

her er ytterligare några!

CC = Center Cabin / Cabin Cruiser

CR

CS

DC = Day Cruiser

DS

FB

HC

LS = Long Size

LX = LYX

MC

SC

SE

SL

SS

TC = Twin Cabin

XL = Extra Large

S/Y Gunga Din

her er ytterligare några!

CC = Center Cabin / Cabin Cruiser / Centercockpit?  

CR

CS

DC = Day Cruiser

DS = Daysailer / dagsseiler

FB

HC

LS = Long Size

LX = LYX

MC :cheers: Motorceiler?

SC

SE = svensk? (unskyld Gunga Din  :yesnod: )

SL

SS

TC = Twin Cabin

XL = Extra Large

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

CC = Center Cabin / Cabin Cruiser / Centercockpit?/Cuddy Cabin/Center Console (a-la skjærgårdsjeep)

CR  

CS  

DC = Day Cruiser

FB  = Flybridge

HC  

LS = Betegner utstyrsnivå og ikke båttype

LX = Betegner utstyrsnivå og ikke båttype

MC  

SC  

SE

SL  

SS  

TC = Twin Cabin

XL = Extra Large

Her er et par til som jeg vet Bayliner bruker:

CB = Command Bridge (= flybridge)

SB = Sunbridge

Da har vi hittil deschiffert følgende...

CC = Center Cabin / Cabin Cruiser / Centercockpit?/Cuddy Cabin/Center Console (a-la skjærgårdsjeep)

CR  

CS  

DC = Day Cruiser

FB  = Flybridge

HC = Half Cabin 

MC = Motor Cruiser? *)

SC  

SE = Special Edition (dvs. spesialutgave m/ ekstrautstyr, esklusiv innredning, etc...)

SL  

SS  

TC = Twin Cabin

XL = Extra Large

(Bayliner:)

SB = Sunbridge

*) FinnMaster har noen daycruisere med modellbetegnelse MC, bl.a. FinnMaster 6100 MC. Trodde da dette måtte bety Motor Cruiser, men så har de en annen båt som heter 6400 MC Cruiser, det blir jo smør på flesk, en cruiser-cruiser? Videre har FinnMaster også en båt med betegnelsen 6400 Royal Cruiser, antagelig en daycruiser for de med blått blod!

Rosinen i pølsa i FinnMasters modellserie er likevel FinnMaster 6800 WC, som jeg først trodde var et flytende vannklosett, men det betyr altså en Walkaround Cabin!!!! Dustebetegnelser! :smiley:

CR  

CS  

DC = Day Cruiser  

FB  = Flybridge

HC = Half Cabin  

MC = Motor Cruiser? *)

SC  

SE = Special Edition (dvs. spesialutgave m/ ekstrautstyr, esklusiv innredning, etc...)

SE = Second Edition (Annen utgave f.eks Fjord 725 SE ?)

SL  

SS = Steam Ship ??   :smiley: 

SS = Super Saloon (kun et forslag, det kommer fra bilverdenen?)

TC = Twin Cabin  

XL = Extra Large  

SB = Sunbridge

Erik

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

På siden: http://www.boat.no/asp/index.asp kan du skrive inn båtfabrikant å se flere av alternativene.

F.eks. søk på Saga, og du kan se bilde av Saga 25 CC / CC HT / CC LS.

Her står noen av modellene forkortet (som Saga), mens andre steder står hele ordet (f.eks. Scan 26 Cabin (CC)/ Half-Cabin (HC))

Bruker ofte denne siden for å se på båttyper. Ikke så mange bilder pr. båt, men fin oversikt over forskjellige modeller.

Gerhard

CR    

CS    

DC = Day Cruiser  

FB  = Flybridge  

HC = Half Cabin  

MC = Motor Cruiser? *)  

SC  = Senter Cabin  

SE = Second Edition (Annen utgave f.eks Fjord 725 SE ?)

SL = Super Large?  

SS = Steam Ship ?? ala SS Norway. Eller kanskje SailShip??  

SS = Super Saloon (kun et forslag, det kommer fra bilverdenen?)

TC = Twin Cabin  

XL = Extra Large  

SB = Sunbridge  

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...